Auteur Topic: Advies op mijn baanontwerp  (gelezen 4999 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Advies op mijn baanontwerp
« Gepost op: 10 februari 2019, 19:06:59 »
Ben begonnen met de constructie voor een baan.
Het eerste deel is 299 bij 110 met aan de rechterkant een hoek eruit.
Later wil de baan uitbreiden zoals op de tekening.
Op het eerste stuk wil ik eerst gaan testen en dingen uitproberen, zoals wisselaansturing en met blokken werken (dat is allemaal nieuw voor mij)

Heb heel wat filmpjes op youtube (vooral van Duitsers die hun hele opbouw in vlogs bij houden)  gekeken.
Heb een afbeelding van een eerste baanplan.  Gebruikte rails Profirails van Fleischmann
Wat wil ik
1. een wat ouder station, met modern perron. het stationsgebouw mag anders gebruikt worden dan station, bv museum of horeca.
2. hierbij een museumspoorwegloods, wil mijn oude treintje digitaliseren en opnemen.
3. Langs de lijn een halte (voor mijn lokale boemel Lint41)
4. Bij het station een emplacement voor het laden en lossen van defensievoertuigen

Het is de eerste keer dat ik zo'n ontwerp maak.
Belangrijk is dat er een deel uitneembaar of opklapbaar moet zijn, omdat we bij het raam moeten kunnen, dit raam draait naar binnen.

Ik wil het aantal sporen bij het station wel wat minderen, er moet wel ruimte zijn om te rangeren bij het laden van de zware last wagens.


Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Advies op mijn ontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 19:23:19 »
Hoi Herbert,

Ik vind het ontwerp goed aansluiten bij de wensen die je hebt. Ook mooi is dat het station scheef ligt t.o.v. de rand van de baan.
Je kunt het achterste spoor straks iets hoger leggen, zeg 3 of 4 cm, zodat ook de halte goed te zien is. Op deze lengtes kom je goed uit met een helling van 2% of minder.
Als je rangeren leuk vind, is misschien een spooraansluiting van een fabriek o.i.d. langs het tracé nog een idee.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies op mijn ontwerp
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2019, 17:13:43 »
Bedankt voor je reactie
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Advies op mijn ontwerp
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2019, 18:52:37 »
zelf zou ik een spoor door trekken zodat je twee sporen heb ,,
kan een trein rijden en de ander op station en ook vertrekken
,
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies op mijn ontwerp
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2019, 19:21:34 »
Ben nog weer wat aan het prutsen geweest.


Heb het zo ontworpen dat alle sporen bij het station en van de laad- en losplaats het binnenste en buitenste spoor kunnen kiezen.
Het binnenste spoor gaat klimmen om bij de brug aan te komen naar het andere deel van de tafel
Het buitenste spoor gaat dalen naar een tunnel, deze tunnel blijft dalen en daarmee wil ik een schaduwstation en schaduwtraject maken. Moet nog kijken of ik dat zo redt of een klimspiraal nodig heb, denk er over om dan een traject te maken naar de andere tafel om daar dmv een klimspiraal weer naar boven te kunnen. Wil alleen nog kijken hoe ik dat het best aan kan laten sluiten op het traject.

Graag jullie reactie op dit ontwerp.
Ik zou ook nog graag antwoord willen op enkele vragen.
1. Welke breedte moet ik aanhouden voor de tunnel, zeker het eerste gedeelte met bocht.
2. Als ik een klimspiraal wil maken naar eens schaduwstation hoe kan dat het beste met als ingang de tunnel.
3. Waar kan ik het beste het spoor weer omhoog laten komen om het op het bestaande traject aan te sluiten, ik had zelf het idee om het op het rechterstuk achter het "haltestation"

btw ik zie later dat de bocht onder de brug niet helemaal goed loopt ten opzichte van de brug, de baan loopt goed, de brug moet doorlopen

Overigens vind ik het nog wel lastig om in Wintrack met de verschillende niveau's te werken, misschien heeft iemand daar nog tips voor of een handleiding.

Alvast bedankt
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Advies op mijn baanontwerp
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2019, 13:16:40 »
Heb mijn baanontwerp weer aangepast en zou graag wat feedback willen

Voor beide ontwerpen geldt, dat de rails in het groen het zichtbare gedeelte is van een klimspiraal naar het nivo er onder
In de rechter bovenhoek , aan de korte kant, zit een naar binnen draaiend raam. Hier moet ik rekening mee houden met de hoogte en/of het deel in de draaiing van het raam uitneembaar maken
Ik wil een station met aan beide zijdes van het perron een spoor
Bij het station een raccordement, want ik wil wat militair materieel.
Door de beperkte ruimte heb ik gekozen voor een wisselkruising.
Van oorsprong ben ik begonnen te ontwerpen in Fleischmann Profirails. Echter hoe meer ik me verdiep en er mee bezig ben, bv in proefopstelling met wissels en de bediening er van mbv servo, vind ik het minder mooi. Te "neppig".
Echter ik heb al heel wat in huis, ga met de Profirails het schaduwstation doen en De bovenzijde is gepland in PECO Streamline railcode 100.
Alles met flexrails.

Ik heb mijn plan om een museumspoorlijn met mijn oude Fleischman-loc op te nemen laten vallen. Ik denk dat ik m op een stukrails zet op een plank.

Deze variant heeft geen viaduct maar een derde spoor die naar de andere tafel gaat



Deze variant heeft een viaduct (geel) die naar de andere tafel gaat
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-