Auteur Topic: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.  (gelezen 4696 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jodelo

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
« Gepost op: 10 februari 2019, 15:56:46 »
Hallo allemaal:

Bijgevoegd het baanplan waarmee ik momenteel bezig ben in Wintrack 10
Heb nu een baan op zolder maar deze gaat verhuizen naar een etage lager wegens de hitte in de zomer en de kou in de winter.
Dit houdt wel in dat mijn baan een stuk minder groot zal worden dan hij nu is.
Daarom wil ik met 3 niveaus gaan werken zodat ik toch nog wat meters kan maken tijdens het rijden.
De getoonde maten zijn de absolute plaats die ik heb om de baan te realiseren.
Er staat nu nog een kast in de kamer die gaat verdwijnen en aan de rechterzijde loopt het dak schuin af waardoor je ook weer plaats mist.
Het is de bedoeling dat het bovenste niveau op ongeveer 110 cm hoogte komt waardoor er ruimte is voor de onderliggende niveaus en je iets gemakkelijker onder de baan kunt komen.

Graag zou ik jullie mening betreffende het plan en eventueel verbeteringen enzovoort willen horen.
Ik gebruik Marklin c rail in combinatie met Intellibox, iTrain en digikeijs terugmelders en wisselbediening.

Groetjes Jo

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 17:22:56 »
Ho Jo,

Zoals in je andere draadje al aangegeven is het beter om afbeeldingen van je ontwerp te laten zien dan (alleen) het ontwerpbestand.
Niet iedereen heeft Wintrack. En zelfs als je het hebt is het wat meer omslachtig om het bestand te downloaden, Wintrack te starten en dan te kijken.
Een afbeelding zien we allemaal en we kunnen er allemaal op reageren.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline jodelo

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2019, 17:31:58 »
Zojuist even gelezen hoe foto's in te voegen. Nu kijken of het lukt.

Het complete plan


En het schaduwstation plus keerlus.

Hopelijk kan nu iedereen mijn baanplan zien.

gr. Jo

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2019, 18:17:45 »
Hoi Jo,

Lekker op weg denk ik. Hou rekening met het volgende:
Diepte van de baan, kun je nog bij de achterkant komen? Je hebt je rails erg aan de rand van je tafel liggen. Dit beperkt je landschapbouw en je stoot makkelijk in een onvoorzien ogenblik een trein op de grond bij het langs lopen.

Je opstel sporen zijn ongeveer 1,20 meter, betekend maximale trein lengte 1 meter, das een grote loc met 2 grote rijtuigen, dat samen is ongeveer 90 cm.
bedenk vooraf of je daar tevreden mee bent, zelfde geldt voor je station, daar heb je sporen van bijna 2 meter wel zo dicht op elkaar dat er geen perron tussen past.

knutsel ze verder!
Groet Mies

Offline jodelo

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 18:23:03 »
Hoi Mies:

Bedankt voor je opmerkingen en verbetervoorstel. Ik zal er nog eens voor gaan zitten.
Ben nog niet aan het bouwen dus sta open voor ideeën.

Ik heb wel al het schaduwstation veranderd zodat ik meer opstel/afstelruimte heb.


gr. Jo

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2019, 19:32:51 »
Hoi jo,

Indrukwekkend ontwerp. Veel mogelijkheden.
Esthetisch kun je kijken of je kunt voorkomen dat alle sporen parallel liggen met de voor- en achterkant en met elkaar. Dat ziet er vaak wat star uit.
Verder zou ik de stations-sporen niet achter het stationsgebouw leggen. ik heb dat wel eens op een baan gehad, maar daardoor kon ik de treinen nauwelijks zien.
Verder zie ik erg veel rails, en is er daardoor misschien niet veel ruimte voor landschapsbouw (als je dat wilt). Je zou ervoor kunnen kiezen om het rechter (grijze) deel bijvoorbeeld enkelspoor te maken.

Ben nog niet aan het bouwen dus sta open voor ideeën.

Veranderingen zijn nu nog makkelijk te toen, inderdaad. ;)

Wat ik uit het ontwerp haal, is dat het vooral een baan is om te rijden (met afwisselende treinen uit een schaduwstation), minder om te rangeren. Is dat ook wat je wil?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline jodelo

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 9
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2019, 19:48:20 »
Hoi Rob:
Dat de sporen parallel liggen ligt gedeeltelijk aan de geometrie van Marklin c rail.
Je verliest veel plaats door de sporen schuin te leggen wat ik persoonlijk ook mooier vindt maar Marklin is hier niet gemakkelijk in.

Omdat ik maar 1 meter plaats heb kan ik het station niet aan de muurzijde plaatsen want dan blijft er aan de andere kant te weinig plaats over om naar de niveau 2 keerlus te komen.
Er doet zich dan ook het probleem voor dat de linkerbochten niet meer binnen de maat vallen die ik moet aanhouden.
Om het rechter gedeelte enkelspoor te maken zou betekenen dat ik de grijze loop niet meer kan gebruiken of ik moet hem via een wissel weer terug laten gaan naar het ene spoor.
Dat wil ook zeggen dat er geen 2 treinen kunnen rijden naar dezelfde kant.

Verder wil ik hoofdzakelijk rijden en er zal natuurlijk ook af en toe gerangeerd moeten worden. Zal nog wat worden.
Maar er zijn natuurlijk nog opties om de zaak te veranderen.
In ieder geval bedankt voor je ideeën en je insteek.

gr. Jo