Auteur Topic: Ontwerp modelbaan  (gelezen 2672 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cok.damen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Ontwerp modelbaan
« Gepost op: 5 februari 2019, 21:58:34 »
Ik rijd voornamelijk met treinen van Fleischmann/ROCO H0.
Ik heb een kamer tot mijn beschikking die ongeveer 2,5 m bij 3,5 m is. In de midden van de muur van 2,5 m zit een deur van 90 cm. Ik wil digitaal gaan rijden.

Ik zou graag een aantal leuke modelbanen willen ontvangen. Ik heb namelijk geen idee waar je rekening mee moet houden als je digitale baan ontwerpt.  Leg je twee sporen naast elkaar of vier? Leg je alles in een laag of werk je in meerdere lagen. Moet je opstelsporen leggen? Moet een station parallelsporen hebben? Moet je elders in je baan meerdere parallelsporen leggen? En zo ja, hoeveel dan wel?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet. Alvast bedankt voor jullie meedenken.


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Ontwerp modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2019, 09:10:32 »
Er moet helemaal niets. Je eigen fantasie is bepalend! En of de baan analoog is of digitaal, dat maakt voor het ontwerp niets uit.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Ontwerp modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2019, 10:14:53 »
Dat is best al een mooie ruimte om iets te knutselen. Je zou eerst bij jezelf kunnen nagaan wat je allemaal wilt bouwen, een station, dorp/stad, industrie (evt. haventje) of liever
zoveel mogelijk landschap en dan bekijken hoe je dat in je beschikbare ruimte kunt inpassen. Daarna ga je dan bepalen hoe je e.e.a. met de trein (en/of auto) kunt verbinden.

Wil je ouderwetse stoomtreinen of meer modern bedrijf, bergen of juist niet. Nederlands of buitenlands. Zo krijg je een 'logisch' opgebouwde baan.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands