Auteur Topic: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC  (gelezen 18784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #25 Gepost op: 7 februari 2019, 10:56:19 »
Hoi Mark,
Dank je. De bedrading wordt inderdaad nog weggewerkt onder een interieur. Ik ben nu bezig geluid in te bouwen. Dat wil ik zo plat doen, dat er net onder de ramen een vloertje kan komen (niet hoger dan de bovenkant van de motor). Op dat vloertje komen dan de zittingen en leuningen van de banken, met een paar Preissertjes er op.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #26 Gepost op: 9 februari 2019, 18:05:31 »
Zo, weer even wat zitten prutsen met de VT 75 met het inbouwen van de DigiSpark voor het geluid. Het streven is om het geheel zo laag mogelijk te houden en in ieder geval niet boven de bovenkant van de motor uit komen. Een stukje stevig papier op de bodemplaat dient ter isolatie en dan eerst maar eens puzzelen met de grootste componenten.




Dan al puzzelend de boel in elkaar gesoldeerd.




Het geluid doet het, en het geheel is mooi laag gebleven.




Missie geslaagd.
Nu een vloertje maken. Dat wordt van stevig papier gemaakt met een stukje houten frame om de motor heen. Ook hier geldt: hoe platter, hoe beter.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2019, 14:18:31 »
De vloer.
Een stukje dun hout (houten luxaflex van de IKEA) wordt het frame voor de vloer. Hierop komt een bruine vloer van papier(dik papier, dun karton?) met opstaande randjes voor wat stabiliteit. Een moertje op de M2 bout van de aangedreven as houdt de vloer op z'n plek.




De vloer komt net een mm'tje onder de ramen uit. Wat mij betreft ligt het er op zich goed in.




(Op de foto zijn de loshangende draden van de nog te plaatsen binnenverlichting te zien. Deze komen nog tegen het dak)

De vloer is nog steeds vrij hoog: de zittingen van de banken zouden in werkelijkheid lager zitten dan pakweg 8,7 cm onder het raam. Toch komen er bankjes in, en dan zal ik wat van de billen van de Preissertjes af moeten vijlen om ze wat lager te laten zitten.
Het wordt iets simpels, denk ik, van gevouwen papier. Ik heb 2 kleuren: crème of groen. Alvast even snel iets in elkaar gevouwen voor een indruk.



Ik vind groen wel aardig....
Maar welke kleur het ook wordt, binnenverlichting is belangrijk om er überhaupt iets van te zien. Die is al wat voorbereid, dus dat eerst maar eens afmaken...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #28 Gepost op: 10 februari 2019, 23:10:23 »
Na het inbouwen van de binnenverlichting ben ik eens gaan bekijken hoe de Preissertjes passen .




Euh, niet zo goed, dus. Als deze op een goede zithoogte in het treinstel worden gezet, dan moeten ze ongeveer bij de middel worden afgesneden….
Dus dan maar even een indruk van een interieur, zonder de Preissertjes. Er komen bankjes en een toiletruimte op de vloer.




Ook de binnenvrlichting is gemaakt.




Dan de draden naar de kap gesoldeerd en de boel voorzichtig in elkaar gefriemeld. Rijden maar!






Er is nog wel een en ander aan de buitenkant te doen, maar tot zover niet ontevreden...

Rob



Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2019, 08:36:11 »
Super netjes geworden Rob. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2019, 09:53:18 »
Dank je, Pierre.

Vanmorgen stond de 'nieuwe' VT 75 in de ochtendzon.




Indruk is nog steeds goed. En er is nog een en ander te doen aan de buitenkant.
Zo zijn de kop/sluit lichten aan deze kant iets naar buiten gekomen, dat moet ik nog even corrigeren.
Maar er is nog ander werk:
Tussen de buffers zit een gapend rechthoekig gat. Daar zat de verbindingstang naar de bijwagen en (aan de andere zijde) de beugelkoppeling. Daar kan ik sowieso niets mee. Ik moet nog even bedenken of er koppelingen op komen. Zo ja, dan iets dat werkt met Fleischmann profi koppelingen Maar dat gat gaat in ieder geval dicht.
Verder ontbreekt er op het dak een van de radiatoren. Ik denk dat ik 2 nieuwe ga maken, dan zijn ze redelijk gelijkvormig (dat hoop ik tenminste).
En verder wil ik nog iets doen aan het onderstel. Weatheren en wat details aanbrengen. Ik zie dat er bij nieuwere modellen bijvoorbeeld een laddertje tussen de wielen hangt.

Dus nog te gaan:
  • Kop/sluit lampen bijwerken
  • Koppelingsgaten dicht
  • Onderstel bewerken

Maar het einde van dit projectje is in zicht.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2019, 23:04:38 »
Knap gedaan! En je werkt ook erg netjes want ik weet wat een gepriegel dat is.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2019, 11:16:20 »
Kijk, dit zijn nou leuke projectjes! ;) Ik heb zo op die manier een Dapol railbus van een aandrijving voorzien. Had nog een oude Jouefmotor liggen. (Ja, het moest goedkoop bij mij). Het spul rijdt goed. Alleen het ding maakt herrie en wordt erg heet. Gelukkig kan de motor zijn warmte wel goed kwijt. Ik heb het apparaat NS groen geschilderd. Klopt totaal niet met de werkelijkheid! Maar ach, het is mijn eigen fantasie.
Wel heeft Railvervoerder Syntus ooit op het punt gestaan deze Engelse Railbussen aan te schaffen. Is uiteindelijk nooit gebeurd. Het waren uiteindelijk toch al oude beestjes die in de plaats van de Engelse stoomtreinen kwamen indertijd.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2019, 16:39:22 »
Ik heb zo op die manier een Dapol railbus van een aandrijving voorzien.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de foto's van jouw railbus. Ooit ben ik ook begonnen aan het motoriseren van zo’n Dapol-railbus: Dapol (Airfix) railbus motoriseren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2019, 22:40:56 »
Jack, Stoomlokkie,

Bedankt voor de leuke reacties.
En kom maar door met die Dapol motorisering. ik zie in het draadje van Wim dat het project daar al een jaar of vijf stil ligt?

Ondertussen heb ik alvast de gaten van de koppelingen gedicht....








In de specificaties van de ombouw stond iets over 2 rail, lage motor, zodat er een interieur in kon en een goede stroomopname. Maar niets over trekkracht voor meer dan alleen het eigen gewicht  8)
Toch heeft dit treinstel nèt iets over op de hellingen om 1 of 2 wagons omhoog te slepen. Dus zijn er koppelingen gemaakt uit messingdraad (zie draadje http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3393.msg56446)




Nu kan dit treinstel af en toe een goederenwagon van station naar station brengen of met een donderbus er achter meer passagiers vervoeren...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2019, 21:48:30 »
De laatste hand....

Uit een oude Amtrack loc behuizing heb ik wat roosters gezaagd. De roosters zijn aan elkaar geplakt en op het dak van het treinstel gelijmd als radiatoren voor de motor.




Dan het onderstel geweatherd met een zwart/bruine wetwash en een roodbruine drybrush. Vervolgens een laddertje geverfd en aan de onderkant gelijmd.




En dan is het treinstel gereed!




Misschien morgen bij daglicht nog even een filmpje maken...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2019, 17:05:06 »
Ter afsluiting van dit ombouw project: Trix VT 75, de film  8)

In de video nog een beknopt verslag van de ombouw en een ritje met het treinstel.



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2019, 22:12:20 »
Indrukwekkend stukje werk Rob ... top! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #38 Gepost op: 17 februari 2019, 10:10:44 »
Bedankt voor de pluim, Pierre.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #39 Gepost op: 17 februari 2019, 21:09:18 »
Wat je met veel geduld en vaardigheid voor elkaar kunt krijgen! Prachtige huisvlijt!  :o
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2019, 21:53:53 »
Wat je met veel geduld en vaardigheid voor elkaar kunt krijgen! Prachtige huisvlijt!  :o
dat, en af en toe een krachtterm  ::)
Dank je, Jack
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2019, 22:48:30 »
... en af en toe een krachtterm  ::)

Aangezien ik in contact sta met hogere sferen wil ik niets horen over krachttermen miljaar!!  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #42 Gepost op: 18 februari 2019, 14:55:02 »
Aangezien ik in contact sta met hogere sferen...
Beetje minder zuipen helpt vaak wel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PJV

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2019, 20:20:05 »
Rob, mooi ombouw-werk hoor, zeer geslaagd.  Het loont zeker de moeite dit 65 jaar oude ontwerp  te renoveren.



Verkrijgbaar!:
2 LED's in één behuizing, ZONDER een gezamenlijke anode. 



Op Ebay te vinden onder:
https://www.ebay.nl/itm/Bicolor-LED-2mm-3mm-or-5mm-color-red-white-red-warm-white-or-red-yellow/190894964341?hash=item2c7239fe75:g:wuYAAOxytL9SI4ha:rk:1:pf:0

Hier het montageschema:
https://sd-g1.archive-host.com/membres/up/345585d5c0e3bd0f35bc107b84bcd8f55f06bf4c/notice_LED_bi_couleur.pdf

Gr.Piet

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2019, 23:07:33 »
Hoi Piet,

Leuke bijdrage, bedankt! En de leds zijn ook een goede tip. Zo kan de inbow nog compacter.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #45 Gepost op: 28 augustus 2019, 23:26:40 »
Ik zag deze foto:


En dat brengt me direct naar waar ik al een tijdje mee rondloop.
Ik kocht in 2017 in Rijswijk een motortje met een worm

Met die worm moet je een asje aan het draaien krijgen, door het juiste wormwiel te vinden.
Soms heb je een hulptandwiel nodig om vertraging te realiseren.

Iemand legde me dat zo uit:

Tandwiel op een wormwiel heeft een schuine vertanding en de tanden zijn "hol".
De spoel van de worm is bepalend voor de tandafstand van het tandwiel.
Een worm heeft een steek, en daarvan moet je de diepte weten.
De diepte van de steek bepaalt het  'hulptandwiel'.
Het toerental van de elektromotor en het gewenste toerental van de 'hulpas' bepalen het aantal tanden op het 'hulptandwiel'.

Iemand anders drukte het zo uit:
Als je de afstand meet tussen 10 omwentelingen, en deze door 10 deelt, krijg je het moduul. Dat is de bepalende tandmaat. Deze heb je nodig voor wormwiel.

Van een tandwiel kun je het moduul berekenen. Een tandwiel kent theoretisch 3 diameters: Voetcirkel, steekcirkel en kopcirkel.
Z = het aantal tanden.
M = moduul
De diam.steekcirkel is Z x M

Daar kun je allerlei berekeningen op loslaten.
Mijn conclusie was toen: oei, deze motor kan voorlopig maar beter in m'n rommeldoosje.

Ik maak uit jouw tekst op dat je niets berekent, maar het gewoon uitprobeert.
Of is het zo dat jouw drie slooploks geramd stonden voor drie combinaties van worm en wormwiel?
En het enige wat je hoefde uit te proberen was of het paste in de lok?
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #46 Gepost op: 29 augustus 2019, 11:48:13 »
Hoi Jan,

Hee, dat is precies zo'n motortje als ik begin dit jaar uit Rijswijk heb gehaald.

Pff, al dat rekenen is inderdaad hogere wiskunde. Misschien nodig als je een tandwiel op maat moet bestellen of (laten) maken, maar als je een knutseldoos hebt kom je meestal een heel eind met passen en meten  ;D

Waar de rekenaars nog geen rekening mee hebben gehouden is dat bij brede, scheef getande tandwielen de hoek van de tanden ook nog moet overeenkomen met de spoed van de worm (of in ieder geval niet contra is). Dat is op deze foto te zien.




Ik zag dat de wormen van de motortjes verschillend waren en heb gewoon gekeken wat ik aan assen met tandwielen had liggen. Als je worm en tandwiel tegen elkaar houdt is wel aardig te zien of het een beetje soepel in elkaar grijpt of niet.

Tsja, was ik op zoek naar een aandrijving die in het treinstel paste, of heb ik het treinstel om de aandrijving heen gebouwd? Beetje van beide, denk ik.
De oorspronkelijke aandrijving was voor wisselstroom (dus geen isolatie tussen het linker en rechter wiel). Dat maakte de beslissing voor een geheel nieuwe aandrijflijn wat makkelijker.

Succes met het Rijswijkse motortje! Let op: het loopt al bij heel lage spanning (op mijn baan rijdt het treinstel al bij minder dan 1,5 V effectieve spanning), maar heeft ook een laag toerental bij volle spanning. Ik schat de maximale 'modelsnelheid' van deze configuratie op zo'n 50 km/h bij 11,5V.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #47 Gepost op: 31 augustus 2019, 18:34:16 »
Op een site (weet niet meer welke) kwam ik dit plaatje tegen:


Het is een bijzonder wormwiel omdat het dubbelzijdig en messing is.
De jouwe is enkelzijdig en plastic. Dat schijnt verschil te maken in trekkracht en slijtage.

Van een andere site begreep ik dat als een motor al bij 1,5 v draait,
je analoog een hulptandwiel moet plaatsen om vertraging in te bouwen.
Digitaal zou dat niet hoeven.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #48 Gepost op: 31 augustus 2019, 22:31:00 »
Hoi Jan,

De jouwe (... tandwiel...) is enkelzijdig en plastic. Dat schijnt verschil te maken in trekkracht en slijtage.
Klopt misschien bij zware locs. Maar bij mijn op één as aangedreven treinstelletje wordt de trekkracht bepaald door de wrijving van de wielen met de rails. En zonder anti-slip bandjes is de trekkracht niet groot. En de slijtage valt ook mee, want er komt nooit veel kracht op de overbrenging: de wielen slippen al voor die tijd.
Kortom: de aandrijving kun je ook afstemmen op het verwachtte gebruik. Een zware loc die vele uren lange treinen gaat trekken, misschien ook op hellingen, vraagt een andere kwaliteit overbrenging dan een lokaal licht railbusje dat af en toe wordt ingezet....

Van een andere site begreep ik dat als een motor al bij 1,5 v draait,
je analoog een hulptandwiel moet plaatsen om vertraging in te bouwen.
Digitaal zou dat niet hoeven.
Dat snap ik niet. Het is niet afhankelijk van het moment dat het motortje gaat draaien, maar van het toerental bij verschillende voltages. Bij dit treinstel ligt de topsnelheid al laag zonder zo'n tussentandwiel. Dit motortje heeft een behoorlijk koppel, maar een laag toerental bij 12 V. Ik zou eerder nog een hulptandwiel inbouwen om een versnelling van 1:2 ofzo te doen. Of grotere wielen (stoomloc).
Nu ligt het toerental bij de meeste motortjes voor modeltreinen (veel) hoger. Dan is een vertraging wel nodig. Of een digitale compensatie.

Maar als je serieus ergens een betere aandrijving in wil bouwen, kun je overwegen een ombouw setje te nemen i.p.v. alle onderdelen zelf bij elkaar te kopen. Voor mij was dit een fröbel projectje dat goed is uitgepakt. Maar er lagen dan ook geen zware eisen voor het mechaniek.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...