Auteur Topic: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC  (gelezen 1537 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #25 Gepost op: 7 februari 2019, 10:56:19 »
Hoi Mark,
Dank je. De bedrading wordt inderdaad nog weggewerkt onder een interieur. Ik ben nu bezig geluid in te bouwen. Dat wil ik zo plat doen, dat er net onder de ramen een vloertje kan komen (niet hoger dan de bovenkant van de motor). Op dat vloertje komen dan de zittingen en leuningen van de banken, met een paar Preissertjes er op.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #26 Gepost op: 9 februari 2019, 18:05:31 »
Zo, weer even wat zitten prutsen met de VT 75 met het inbouwen van de DigiSpark voor het geluid. Het streven is om het geheel zo laag mogelijk te houden en in ieder geval niet boven de bovenkant van de motor uit komen. Een stukje stevig papier op de bodemplaat dient ter isolatie en dan eerst maar eens puzzelen met de grootste componenten.




Dan al puzzelend de boel in elkaar gesoldeerd.




Het geluid doet het, en het geheel is mooi laag gebleven.




Missie geslaagd.
Nu een vloertje maken. Dat wordt van stevig papier gemaakt met een stukje houten frame om de motor heen. Ook hier geldt: hoe platter, hoe beter.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2019, 14:18:31 »
De vloer.
Een stukje dun hout (houten luxaflex van de IKEA) wordt het frame voor de vloer. Hierop komt een bruine vloer van papier(dik papier, dun karton?) met opstaande randjes voor wat stabiliteit. Een moertje op de M2 bout van de aangedreven as houdt de vloer op z'n plek.




De vloer komt net een mm'tje onder de ramen uit. Wat mij betreft ligt het er op zich goed in.




(Op de foto zijn de loshangende draden van de nog te plaatsen binnenverlichting te zien. Deze komen nog tegen het dak)

De vloer is nog steeds vrij hoog: de zittingen van de banken zouden in werkelijkheid lager zitten dan pakweg 8,7 cm onder het raam. Toch komen er bankjes in, en dan zal ik wat van de billen van de Preissertjes af moeten vijlen om ze wat lager te laten zitten.
Het wordt iets simpels, denk ik, van gevouwen papier. Ik heb 2 kleuren: crème of groen. Alvast even snel iets in elkaar gevouwen voor een indruk.



Ik vind groen wel aardig....
Maar welke kleur het ook wordt, binnenverlichting is belangrijk om er überhaupt iets van te zien. Die is al wat voorbereid, dus dat eerst maar eens afmaken...

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #28 Gepost op: 10 februari 2019, 23:10:23 »
Na het inbouwen van de binnenverlichting ben ik eens gaan bekijken hoe de Preissertjes passen .




Euh, niet zo goed, dus. Als deze op een goede zithoogte in het treinstel worden gezet, dan moeten ze ongeveer bij de middel worden afgesneden….
Dus dan maar even een indruk van een interieur, zonder de Preissertjes. Er komen bankjes en een toiletruimte op de vloer.




Ook de binnenvrlichting is gemaakt.




Dan de draden naar de kap gesoldeerd en de boel voorzichtig in elkaar gefriemeld. Rijden maar!






Er is nog wel een en ander aan de buitenkant te doen, maar tot zover niet ontevreden...

Rob



Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.254
  • Thanked: 166 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2019, 08:36:11 »
Super netjes geworden Rob. ;)
Groet Pierre.




Ik heb een H0 (H0e) fantasie gelijkstroom baan begin 1970 en doe veel aan Scratchbuilding en Kitbashing.   ;D

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2019, 09:53:18 »
Dank je, Pierre.

Vanmorgen stond de 'nieuwe' VT 75 in de ochtendzon.




Indruk is nog steeds goed. En er is nog een en ander te doen aan de buitenkant.
Zo zijn de kop/sluit lichten aan deze kant iets naar buiten gekomen, dat moet ik nog even corrigeren.
Maar er is nog ander werk:
Tussen de buffers zit een gapend rechthoekig gat. Daar zat de verbindingstang naar de bijwagen en (aan de andere zijde) de beugelkoppeling. Daar kan ik sowieso niets mee. Ik moet nog even bedenken of er koppelingen op komen. Zo ja, dan iets dat werkt met Fleischmann profi koppelingen Maar dat gat gaat in ieder geval dicht.
Verder ontbreekt er op het dak een van de radiatoren. Ik denk dat ik 2 nieuwe ga maken, dan zijn ze redelijk gelijkvormig (dat hoop ik tenminste).
En verder wil ik nog iets doen aan het onderstel. Weatheren en wat details aanbrengen. Ik zie dat er bij nieuwere modellen bijvoorbeeld een laddertje tussen de wielen hangt.

Dus nog te gaan:
  • Kop/sluit lampen bijwerken
  • Koppelingsgaten dicht
  • Onderstel bewerken

Maar het einde van dit projectje is in zicht.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.510
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2019, 23:04:38 »
Knap gedaan! En je werkt ook erg netjes want ik weet wat een gepriegel dat is.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0, ECOS 2, Trams, Dinamo Carsysteem, Periode 1600 - 2014, Nederland

Offline Stoomlokkie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 39
  • Thanked: 1 times
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2019, 11:16:20 »
Kijk, dit zijn nou leuke projectjes! ;) Ik heb zo op die manier een Dapol railbus van een aandrijving voorzien. Had nog een oude Jouefmotor liggen. (Ja, het moest goedkoop bij mij). Het spul rijdt goed. Alleen het ding maakt herrie en wordt erg heet. Gelukkig kan de motor zijn warmte wel goed kwijt. Ik heb het apparaat NS groen geschilderd. Klopt totaal niet met de werkelijkheid! Maar ach, het is mijn eigen fantasie.
Wel heeft Railvervoerder Syntus ooit op het punt gestaan deze Engelse Railbussen aan te schaffen. Is uiteindelijk nooit gebeurd. Het waren uiteindelijk toch al oude beestjes die in de plaats van de Engelse stoomtreinen kwamen indertijd.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.837
  • Thanked: 172 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2019, 16:39:22 »
Ik heb zo op die manier een Dapol railbus van een aandrijving voorzien.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de foto's van jouw railbus. Ooit ben ik ook begonnen aan het motoriseren van zo’n Dapol-railbus: Dapol (Airfix) railbus motoriseren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2019, 22:40:56 »
Jack, Stoomlokkie,

Bedankt voor de leuke reacties.
En kom maar door met die Dapol motorisering. ik zie in het draadje van Wim dat het project daar al een jaar of vijf stil ligt?

Ondertussen heb ik alvast de gaten van de koppelingen gedicht....








In de specificaties van de ombouw stond iets over 2 rail, lage motor, zodat er een interieur in kon en een goede stroomopname. Maar niets over trekkracht voor meer dan alleen het eigen gewicht  8)
Toch heeft dit treinstel nèt iets over op de hellingen om 1 of 2 wagons omhoog te slepen. Dus zijn er koppelingen gemaakt uit messingdraad (zie draadje http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3393.msg56446)




Nu kan dit treinstel af en toe een goederenwagon van station naar station brengen of met een donderbus er achter meer passagiers vervoeren...

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2019, 21:48:30 »
De laatste hand....

Uit een oude Amtrack loc behuizing heb ik wat roosters gezaagd. De roosters zijn aan elkaar geplakt en op het dak van het treinstel gelijmd als radiatoren voor de motor.




Dan het onderstel geweatherd met een zwart/bruine wetwash en een roodbruine drybrush. Vervolgens een laddertje geverfd en aan de onderkant gelijmd.




En dan is het treinstel gereed!




Misschien morgen bij daglicht nog even een filmpje maken...

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2019, 17:05:06 »
Ter afsluiting van dit ombouw project: Trix VT 75, de film  8)

In de video nog een beknopt verslag van de ombouw en een ritje met het treinstel.

<a href="http://youtu.be/8RCQ6DktN8U" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://youtu.be/8RCQ6DktN8U</a>


Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.254
  • Thanked: 166 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2019, 22:12:20 »
Indrukwekkend stukje werk Rob ... top! ;)
Groet Pierre.




Ik heb een H0 (H0e) fantasie gelijkstroom baan begin 1970 en doe veel aan Scratchbuilding en Kitbashing.   ;D

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #38 Gepost op: 17 februari 2019, 10:10:44 »
Bedankt voor de pluim, Pierre.
Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.510
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #39 Gepost op: 17 februari 2019, 21:09:18 »
Wat je met veel geduld en vaardigheid voor elkaar kunt krijgen! Prachtige huisvlijt!  :o
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0, ECOS 2, Trams, Dinamo Carsysteem, Periode 1600 - 2014, Nederland

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2019, 21:53:53 »
Wat je met veel geduld en vaardigheid voor elkaar kunt krijgen! Prachtige huisvlijt!  :o
dat, en af en toe een krachtterm  ::)
Dank je, Jack
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.510
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2019, 22:48:30 »
... en af en toe een krachtterm  ::)

Aangezien ik in contact sta met hogere sferen wil ik niets horen over krachttermen miljaar!!  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0, ECOS 2, Trams, Dinamo Carsysteem, Periode 1600 - 2014, Nederland

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.837
  • Thanked: 172 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #42 Gepost op: 18 februari 2019, 14:55:02 »
Aangezien ik in contact sta met hogere sferen...
Beetje minder zuipen helpt vaak wel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline PJV

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2019, 20:20:05 »
Rob, mooi ombouw-werk hoor, zeer geslaagd.  Het loont zeker de moeite dit 65 jaar oude ontwerp  te renoveren.



Verkrijgbaar!:
2 LED's in één behuizing, ZONDER een gezamenlijke anode. 



Op Ebay te vinden onder:
https://www.ebay.nl/itm/Bicolor-LED-2mm-3mm-or-5mm-color-red-white-red-warm-white-or-red-yellow/190894964341?hash=item2c7239fe75:g:wuYAAOxytL9SI4ha:rk:1:pf:0

Hier het montageschema:
https://sd-g1.archive-host.com/membres/up/345585d5c0e3bd0f35bc107b84bcd8f55f06bf4c/notice_LED_bi_couleur.pdf

Gr.Piet

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.132
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2019, 23:07:33 »
Hoi Piet,

Leuke bijdrage, bedankt! En de leds zijn ook een goede tip. Zo kan de inbow nog compacter.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.