Auteur Topic: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC  (gelezen 18966 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Gepost op: 24 januari 2019, 22:03:10 »
Per ongeluk gekocht op E bay: een oude, 3 rail wisselstroom Trix VT75 treinstel.
Project: ombouwen naar 2 rail gelijkstroom en vernieuwen.

Dit is 'm.




Eerst maar eens open maken. De buffers gaan er aan de uiteinden vanaf en dan kunnen de kappen van de motorwagen en de bijwagen er af.






Er zit een gelijkstroommotor in, maar de assen zijn niet geïsoleerd en de wielen bovenmaats. Dit treinstel voelt erg 'nostalgisch' aan. Blikken onderdelen die met verbogen lippjes aan elkaar zijn gezet. Oude techniek dus.
Het omschakelrelais is er uit, de motor is nog even zoeken hoe ik die los krijg. Ik kan de bout wel zien waar deze mee vast zit, maar ik kan er nog niet bij....




Rechtsboven op de foto is een 12V motor met wormwiel te zien. Die heb ik in Rijswijk gevonden 2 weken geleden. Misschien kan ik daar wat mee met de extra as van de Liliput ETA 180.

Goed, eerst maar verder demonteren.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2019, 00:11:24 »
Per ongeluk gekocht...
Ik weet niet wat jij allemaal per ongeluk koopt, maar volgens mij is dit en prima score.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2019, 16:15:25 »
Weer even een update...

Tsja Wim...
Ik weet niet wat jij allemaal per ongeluk koopt, maar volgens mij is dit en prima score.
ik zag pas na het 'winnen' van de veiling dat in de beschrijving "AC" (wisselstroom) stond. De sleper was op de foto's niet goed te zien. Als ik dat had geweten, had ik niet geboden denk ik. Maar deze vergissing levert me nu wel een leuk ombouw projectje op, en dat voor nog geen twee tientjes...

Inmiddels is het hele treinstel gedemonteerd.




Ik wil de motorwagen los kunnen laten rijden, zonder bijwagen. Dus gaat de bijwagen er af. Dan een greep in de knutseldoos (waar ook net een Oost-Duitse  slooploc in beland is) om een nieuwe aandrijflijn bij elkaar te puzzelen. Ik heb drie opties.




Linksboven de al eerder genoemde Rijswijkse motor met een Liliput as (optie 1). Rechtsboven een andere Rijswijkse motor met net een ander wormwiel waar een as van de Oostduitse slooploc op past (optie 2), en rechtsonder een wielas en wormwiel/tandwiel as uit dezelfde slooploc met een motortje met rondsel (optie 3).

Het wordt optie 2: deze motor heeft twee vlakke kanten, waardoor deze laag kan worden ingebouwd. Ik wil ook nog interieur inbouwen.
Van het frame wordt het gat flink uitgevijld, zodat de motor er tussen valt




Dan even proberen hoe het zit met de bufferhoogte en grondspeling.




Grondspeling is voldoende en ook de bufferhoogte komt aardig in de buurt nu het wormwiel nog op de as drukt. Dit gaat'm wel worden.
Dan de niet-aangedreven as. Er zat een puntgelagerde wisselstroom as in, maar deze as is veel langer dan de 2 rail assen die ik heb. Een overcompleet bakwagentje levert de ophanging met as.




Deze as zit even provisorisch gemonteerd met een paar houtjes tussen frame en ophanging. Zo zit deze in ieder geval op hoogte. Omdat ik een goede stroomopname wil hebben van deze tweeasser, ga ik proberen een driepunts-ophanging te maken. De niet aangedreven as wordt kantelbaar. Daarmee zijn altijd alle 4 wielen op de rails. Zo'n driepunts ophanging zie je bijvoorbeeld ook bij tractoren (de voorste as kan kantelen) en 19e eeuwse Amerkaanse stoomlocomotieven.

Eerst maar eens bedenken hoe de aangedreven as te monteren.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Jan Trein

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2019, 16:43:51 »
Waanzinnig leuk project Rob. Helemaal mijn ding. Ik volg je met veel plezier. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2019, 20:35:36 »
Mooi project, Gaat vast helemaal goed komen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2019, 16:18:37 »
Ha Pierre, ik dacht al dat je dit leuk zou vinden. Maar zó veel enthousiasme  ::)
Bedankt, Tom

Ondertussen verder met de aandrijving.

Ik had nog een klein stukje messing U profiel liggen, precies genoeg om een grotere U te maken om de aangedreven as te dragen. Verder een M2 boutje en een plaatje met m2 schroefdraad uit, wederom, de Oostduitse slooploc.
De rare Amtrack 'loc' heeft een paar plastic lagers voor de as geleverd. Die passen weer precies in het messing profiel.




Dan kan de boel gemonteerd worden. De plaat wordt op het frame gelijmd met secondenlijm, en de U wordt vastgezet met het boutje. Ik laat die bout voorlopig nog even flink uitsteken, want daar kan misschien ook nog iets anders mee worden vastgezet.
Een stukje krimpkous op de plek van het wormwiel zorgt voor de goede hoogte van de as bij het lijmen.




Dan worden ook de lagers voozichtig aan het messing profiel gelijmd. De rails bovenop zorgt ervoor dat de as vlak komt




Dan de motor er tussen wriemelen.




Met het stukje krimpkous wordt de motor even provisorisch geborgd. Nu kan de aandrijving even worden uitgeprobeerd.




Rijdt goed, eerder langzaam dan te snel. Ik weet niet of hiermee de top schaalsnelheid van 75 km/h wordt gehaald, maar op mijn baantje gaat het sowieso niet sneller dan 50 km/h. Maar dit treinstel kan wel kruipend over de baan.

Nu de motor nog goed uitlijnen en fixeren.

Tot zover...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2019, 21:38:17 »
Die motor zit zó laag dat je bijna zou kunnen overwegen om die beslagen ruiten te vervangen voor heldere... en er dan een soort van interieur in te bouwen?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2019, 22:36:39 »
Hoi Wim,

Die motor zit zó laag dat je bijna zou kunnen overwegen om die beslagen ruiten te vervangen voor heldere... en er dan een soort van interieur in te bouwen?  ::)

Dat is inderdaad de bedoeling. Interieur, Preissertjes er in, binnenverlichting... De bovenkant van de motor is zo'n 2mm lager dan de onderkant van de ramen. Er gaat ook een geluidsmodule in, die wil ik ook laag houden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2019, 22:55:41 »
Bijzonder project en het lijkt mij een hele uitdaging.
Je krijgt dan wel weer iets heel speciaals wat niemand anders heeft.
En zelf gemaakt!

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2019, 22:53:57 »
Hoi Mark,
Dank je. Uitdaging? Ja, lekker friemelen en prutsen....

Ondertussen weer wat voortgang gemaakt.

De motor is vastgezet met secondenlijm. De afstand tussen worm- en tandwiel beetje op gevoel en gehoor gedaan met draaiende motor.

Na de opmerking van Wim over interieur eerst maar eens de beslagen ramen er uit gehaald. Ook de kop/sluitverlichting gaat er uit, die kwam net een beetje boven de ramen uit. Deze wordt vervangen door 2 kleuren leds (warm wit/rood), die ik besteld heb.
Ook alvast de delen voor het frame los gehaald. Deze worden later tegen de motor aan gezet, als ik klaar ben met alle technische werkzaamheden aan de onderkant. Dan valt de motor daarachter bijna geheel weg...




Daarna de stroomafnemers aan de aangedreven as gemaakt. Een paar proefritjes en toen ging het mis. Een van de lagers van de aangedreven as kwam los.




Wel meteen te zien nu hoe de stroomafnemers zijn geplaatst. Deze zitten op een zeldzaam niet-metalen deel van dit model gelijmd: een kunstof plaatje dat met lipjes vast zit.
Nu was het losgeraakte lager eentje waar ik gisteren de lijm niet goed op de te lijmen oppervlakte kreeg (zonder de as of het wiel vast te plakken). Nu blijkt dat de as uit het lager te klikken is. Alles weer even schoon en het lager er opnieuw ingeplakt.




Nog een paar proefritten, so far so good. Nu zit de cabine nog vol met provisorische bedrading (nog even veel te lang en opgerold in het treinstel.




Met de metalen kap er op, maakt de aandrijving wel wat geluid; het heeft wat weg van een dieselmotor... Grappig ook dat het blik en de kap ook metalig rammelen. Misschien dat dat wat minder wordt als alles vast is gezet: nu zit de kap er nog los op.

Maar: we rijden met stroom van de rails!
(met stroomopname nog op één as, stopt het treinstel nog wel op de geïsoleerde puntstukken van de wissels, maar verder eigenlijk niet).
Ook een hellingproef gedaan. Treinstel komt goed helling op, ook met krappe boog. Heel veel extra trekkracht is er niet, maar ik denk dat dit treinstel sowieso 'los' gaat rijden en er geen koppelingen aan komen. Al ben ik daar nog niet uit.

Volgende stap: de niet-aangedreven as definitief monteren en van stroomafnemers voorzien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2019, 19:55:04 »
De niet aangedreven as wil ik zo monteren dat deze enigszins kan kantelen. Zo blijven alle wielen op de rails bij enige oneffenheden.
Een paar stukjes messing en een M2 boutje als as in de lengterichting vormen het scharnier. Met een ander boutje en moertje wordt het geheel aan het onderstel gemonteerd.






Er is net een beetje ruimte tussen de imitatie wielophanging aan het frame en de echte wielophanging. De wielen kunnen elk ongeveer 1,5 mm naar boven en naar onderen bewegen.




Daarmee zijn beide assen definitief gemonteerd.




Vanavond eens kijken hoe de stroomafnemers op dit stel wielen te maken...

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2019, 00:13:57 »
De 3 rail sleper komt mooi van pas: daar zit mooi dun verend staal op om stroomafnemers van te maken. Deze worden op strookje van een oude ANWB pas geplakt, nadat de draden eraan zijn gesoldeerd.




Dan kan het plastic strookje aan de onderkant worden gelijmd.




Wielen er weer in en dan nog de stroomafnemers nog even beetje buigen om ze goed af te stellen




Dan de motor goed aangesloten en de draden een beetje netjes neergelegd. Tijd voor een proefrit over de wisselstraat.




Een van de stroomafnemers moest nog een beetje worden verbogen, maar nu rijdt het treinstel goed. Alleen op de kruiswissel stopt het treinstel nog: de geisoleerde punt- en hartstukken zitten precies even ver uit elkaar als de as afstand  :(. Dus dat is gewoon een aanloopje nemen  ;)

Dit betekent dat de aandrijving klaar is. Nu verder met licht, geluid en in- en exterieur.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2019, 10:07:22 »
Knap stukje fröbelwerk weer Rob. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2019, 23:03:36 »
Ik vind nieuwe locs met veel details prachtig, maar dit heeft toch ook wel wat.
Wellicht zelfs meer dan eentje nieuw uit de winkel.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2019, 23:40:00 »
Pierre, Mark bedankt.

Fröbelen aan een nieuwe loc zal ik niet zo gauw doen. Maar zo'n oud treinstel opknappen en verbeteren vind ik eigenlijk wel erg leuk om een keertje te doen.
Ondertussen zijn de twee-kleuren leds binnen. Ik heb er al een beetje zitten experimenteren om te kijken hoe deze aan te sluiten zodat ze rood/wit licht wisselen met de rijrichting.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2019, 12:01:04 »
Kop/sluit verlichting en Führerstand

Ik wil in dit treinstel wisselende kop/sluit verlichting maken en in de cabine aan beide zijden indruk geven van een bedieningspaneel voor de machinist. Daarvoor is een compacte (platte) verlichting nodig: LEDS dus.
Aan de motor zijde komen deze LEDS klem te zitten tussen de onderplaat met een plakje lood er op, en de 'vloer' van de cabine.

Gisteravond de boel eens in elkaar gesoldeerd. De 2 kleuren (wit/rood) LEDs zijn eigenlijk 2 LEDs in één behuizing, met een gezamenlijke anode (positieve pool). Met 2 diodes en een weerstand kun je die makkelijk op de rijstroom aansluiten, zodat zo ook van kleur wisselen bij verandering van de rijrichting.




Deze verlichting komt aan 2 kanten, dus meteen 2 setjes gemaakt. De LEDs zijn iets te dun. Met een klein stukje doorzichtig krimpkous wordt de LED wat dikker gemaakt.




Dan de "Führerstand" van dit treinstel. Voor dergelijke treinstellen/railbssen zat deze vaak net buiten het midden (iets aan de rechter kant). Dan keek de machinist niet helemaal tegen de middenspijl van de vooruit aan, maar konden de passagiers er aan de rechterkant toch nog langs om in en uit te stappen.






Mijn bedieningspanneel wordt een stuk eenvoudiger. Maar ik vind vooral dat 'dashboard' langs de ramen ook wel mooi. Stukje karton en hout en een Märklin machiniste:




Aan één kant raampjes in de cabine geplakt, en dan kan de verlichting en de Führerstand worden ingebouwd




Nu de andere kant nog...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #16 Gepost op: 2 februari 2019, 12:46:48 »
Hoi Rob,

mooie leds! waar heb je die vandaan? ik wil ook nog wat verlichting in diverse loc's gaan vervangen :-)

Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #17 Gepost op: 2 februari 2019, 13:16:21 »
Hoi Mies,

De LEDs heb ik bij modelbouwled.nl besteld: https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p348_2_Kleuren_Led_2_mm_Rood_Warm_Wit.html

(ik heb ook meteen een voorraadje ingeslagen, met nog een paar alleen witte voor vervanging van 3 punt verlichting)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #18 Gepost op: 2 februari 2019, 20:36:43 »
Thnx, heb er 12 besteld  :D
Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #19 Gepost op: 2 februari 2019, 22:19:26 »
Top ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2019, 12:50:52 »
Ik vind het bijenkaar genomen een knappe actie.


Als ik ooit nog een keer over dit 0e-Märklin-locje struikel, dan kom ik wel eens een keertje bij je buurten. Want dit mormel rijdt ook op pukkels en heeft een sleepende ziekte.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #21 Gepost op: 3 februari 2019, 15:17:15 »
Bedankt heren.

Wim, je bent heel welkom om t.z.t. te komen buurten met dat Marklin locje. Dat is dan wel meteen een ombouw van de bovencategorie, met die niet geisoleerde drijfwiel-assen... Maar uitdagingen gaan we niet uit de weg  :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #22 Gepost op: 3 februari 2019, 16:25:59 »
Wim, je bent heel welkom om t.z.t. te komen buurten met dat Marklin locje. Dat is dan wel meteen een ombouw van de bovencategorie, met die niet geisoleerde drijfwiel-assen... Maar uitdagingen gaan we niet uit de weg  :)
Dat is aardig van je, maar zover is het nog (lang) niet. Het locje staat voorlopig alleen nog maar op mijn wil-ik-hebben-lijst. ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #23 Gepost op: 5 februari 2019, 22:45:00 »
No worries, Wim. Als het zover is... Het is goed om nog iets op een verlanglijst te hebben, toch?

Ondertussen is de "kabelboom" voor de kop/sluitverlichting gemaakt. Er zit ook alvast een gelijkrichter aan voor de binnenverlichting. De gelijkrichter komt tegen het dak van het treinstel.




Voordat het interieur verder wordt afgebouwd, was het eerst even puzzelen waar de onderdelen voor het geluid komen. Aan de onderkant komen naast de motor nog 2 delen van het frame. Dan is er nog wat ruimte achter de motor voor de speaker. Die speaker komt aan de binnenkant van een nieuw paatje dat de beide framedelen verbindt.




Dit frame klemt onderaan de bodemplaat




En zo ziet de onderkant er ook weer wat beter uit. De motor is nu grotendeels verdekt.




Tot zover weer even...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
« Reactie #24 Gepost op: 6 februari 2019, 22:24:47 »
Het is een leuk lokje aan het worden.
Als ik me goed weet te herinneren was je van plan een interieur erin te maken.
Nu zie je de bedrading, dat is zonde.