Auteur Topic: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)  (gelezen 52874 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #75 Gepost op: 18 februari 2019, 09:42:01 »
 Het wordt allemaal steeds mooier man. Top gedaan Wim! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #76 Gepost op: 18 februari 2019, 14:50:00 »
Heren, dank voor jullie bruikbare feedback.
Dat rood is zeer goed gelukt, net echt en ook mooi vervuild  :)
Dankjewel Jack.
Citaat
Ga je er ook stoom en/of geluiden uit laten komen?
Ik zal uit jou stoom en geluid laten komen... eh nee Jack; ik ga dat ding niet zitten openschroeven. Ik ben blij dat-ie rijdt... veel te technisch allemaal en gelukkig weet ik waar mijn beperkingen liggen. :o
Citaat
Je bent lekker oan de geng mooi!
Klinkt bijna Duits.  :o
Dat rood op de loc is helemaal goed zo. Misschien kun je de handgrepen op het machinistenhuis koper/messing kleur houden? Geeft nog een aardig accent.
Misschien dat ik dat nog doe, maar ik wil er niet teveel een té opgepoetste museumloc van maken... ik denk er over na.
Citaat
Ik vind de klinknagels op het balkonhek van de wagon ook mooi  uitkomen. En die handrem slinger is ook niet verkeerd. Misschien alleen het kleine rechtopstaande stukje stang (de slinger) nog even rond vijlen. Dat draait wat lekkerder in de hand van de Preissertjes.
Klopt, ik kan die rare slinger er ook gewoon afhalen en er draaiwiel opzetten. Ik twijfel nog.
Het wordt allemaal steeds mooier man. Top gedaan Wim! ;)
Dankjewel Pierre.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #77 Gepost op: 18 februari 2019, 19:55:28 »
Hoi Wim ik kwam dit filmpje tegen op Youtube volgens mij is dit stoomlocje  het voorbeeld van jouw ombouw locje. Hij rijdt wel in Eritrea.
Het filmpje duurt 29 minuten en rond 26 minuten komt jouw locje als rangeer loc in beeld.

Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #78 Gepost op: 18 februari 2019, 21:55:32 »
Een ouwe rechercheur vindt altijd wel wat!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #79 Gepost op: 19 februari 2019, 14:51:40 »
Kleine update
Ik ben nog even bezig geweest om de bijna-laatste hand te leggen aan het Magic Train Stainz-locje.


Ik denk dat zo'n beetje de meuk wel op de ketel zit, dus kon de ketel in de verf.


Je zier er bijna niks van, maar de ruiten zitten ook in de cabine.


Er moet nog een beetje groen worden bijgewerkt want het Billy-geel komt door de klinknagels heen. Op de ketel, voor de dom, steekt nog een kopere pijpje uit de ketel. Daar moet later nog een soort snelkookpan-beveiliging op komen te zitten voor als de druk in de ketel te hoog oploopt. Ja, het kan soms raar lopen met dat gestoom.


Zo'n bel vind je ook vaak op de balie van een hotel. Nu zit-ie op de plek waar eigenlijk een stoomfluit hoort te zitten, maar ik werd een beetje tureluurs van die hoge fluittoon.


De voorkant.


Dat wieltje is al het derde wieltje dat ik er op heb geplakt; deze moet dus nog rood worden.
En verder moeten er natuurlijk nog opschriften op worden geplakt en wordt er hier en daar nog wat verf bijgewerkt en dan is-ie klaar en dan kan ik verder met de rest van het materieel.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #80 Gepost op: 19 februari 2019, 16:09:26 »
Hoi Wim,

Heel mooi. En die koperen pijp op de ketel, de bel en nog een stukje pijp als detail i.p.v. de handgrepen vind ik ook goed 8)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #81 Gepost op: 19 februari 2019, 17:39:05 »
Nice! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #82 Gepost op: 19 februari 2019, 17:45:01 »
Zoek de verschillen...






Prachtig!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #83 Gepost op: 19 februari 2019, 20:36:03 »
Daar wordt Billy wel blij van zo'n nieuwe jas. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #84 Gepost op: 19 februari 2019, 20:46:34 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je die vervuiling op het rood hebt aangebracht zonder de boel onder te kliederen. Drybrush?
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #85 Gepost op: 19 februari 2019, 21:52:49 »
Heren, dank!
Daar wordt Billy wel blij van zo'n nieuwe jas. 8)
Billy is Billy niet meer, maar ik ben eigenlijk wel tevreden.  :D

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je die vervuiling op het rood hebt aangebracht zonder de boel onder te kliederen. Drybrush?
Eerst heb ik de hele onderkant rood geverfd met een tikkie zwart zodat het rood wat donkerder wordt. Daarna heel goed laten drogen zodat de verf goed is uitgehard. Vervolgens met rode verf en een tikkie wit de boel drybrushen. Met een platte penseel en heel weinig verf, anders ben je weer gewoon aan het schilderen. De buitenste laag en de klinknagels worden dan wat lichter. Weer goed laten drogen en dan met terpentine en een heel klein beetje zwart de boel bevochtigen met een penseel. Het vochtige goedje moet net nat genoeg zijn zodat het mooi in de kieren, langs de klinknagels loopt en in de hoeken. Niet té nat want terpentine droogt niet zo snel.
Als alles écht droog is, kun je met een drybrush de boel nog nabewerken. En ook niet teveel, want na elke verflaag worden de details natuurlijk minder.

Tussendoor ben ik nog even verder gegaan met dat personenrijtuig:


Het lijstwerk zit er wel zo’n beetje in. De onderste lijst heeft klinknagels. Ik heb bedacht om er ook maar gelijk een toilet in te maken en dat betekent dat één raam wordt uitgevoerd met melkglas à lá @Pierre: plakband tegen het raam. Dat houdt ook dat ik twee banken minder hoef te maken. Dit rijtuig is schaal 1:45 maar om het beter te laten passen worden de banken 1:48. Een beetje sjoemelen ziet niemand.


@Robvd wilde koperen handgrepen? Dan krijgt-ie kopere handgrepen.
Trouwens: met dank aan @Michel Bikkel en @iTom. Al het zichtbare koperwerk is afkomstig van hun toegezonden scheepsbenodigdheden.


Ze weet het nog niet, maar dame rechts onderin de verpakking wordt conductrice.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #86 Gepost op: 19 februari 2019, 23:15:05 »
Bedankt Wim.
Voor de kopere grepen en voor de uitleg over de vervuil behandeling. Eens kijken of ik iets dergelijks kan doen op een h0 locje.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #87 Gepost op: 20 februari 2019, 00:55:10 »
Bedankt Wim.
Voor de kopere grepen en voor de uitleg over de vervuil behandeling. Eens kijken of ik iets dergelijks kan doen op een h0 locje.
Gaat je lukken vriend!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #88 Gepost op: 20 februari 2019, 08:43:59 »
Het rijtuig en kleuren lijken wel op een NS c290.
Of wel van de staats mijnen Emma SME 86.
Deze hebben wij in de collectie net geheel op geknapt. Zie de site www.stootram.nl
Of even Google. Zelfs in die kleuren.
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #89 Gepost op: 20 februari 2019, 11:35:53 »
Dat maakt me wel weer aan het twijfelen. Aanvankelijk wilde ik dit rijtuig tweekleurig maken: boven beige en onder groen. Maar dat wordt misschien wel een erg drukke bedoening. Ik overweeg nu het rijtuig geheel donker-groen te maken en de raamlijsten bruin.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #90 Gepost op: 21 februari 2019, 14:08:50 »
Kleine update
Ik heb vast even een begin gemaakt met het interieur van dat personenrijtuig.


Op zich wel handig bedacht: er zitten groeven in de kozijnen waardoor je de ruiten er zo in kunt schuiven. Maar aan de binnenkant wil ik toch ook iets van een deur maken.


Ik heb wel eens betere deuren gemaakt, maar omdat deze deur alleen vanaf de zijkant te zien is kan dit misschien best.


Rechts van de deur komt het toilet en voor de maat heb ik alvast even een bank gemaakt. Er komt dus ruimte voor 28 Preisertjes.


Nou ja Preisertjes? Het zijn slecht gegoten 1:48 B-keuze poppetjes, maar achter glas kunnen ze prima en ze waren voor een koopje. Ik ben natuurlijk een beetje aan het sjoemelen met de schaalverhouding want dit rijtuig zou 1:45 moeten zijn, maar doordat de passagiers 1:48 zijn hebben ze net wat meer beenruimte. De vloer waarop het hele spul komt laat ik los zitten. Dat werkt een stuk makkelijker.


Doorkijkje vanaf de deur aan de andere kant van de cabine.
Enfin,
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #91 Gepost op: 21 februari 2019, 19:34:36 »
Geweldig Wim! Die zombies zien er best aardig uit na een met liefde aangebrachte verfbeurt. Ik heb zelf ook eens een poging gedaan en dan lijken het (bijna) Preisers. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #92 Gepost op: 26 februari 2019, 16:42:59 »
Geweldig Wim! Die zombies zien er best aardig uit na een met liefde aangebrachte verfbeurt. Ik heb zelf ook eens een poging gedaan en dan lijken het (bijna) Preisers. ;D
Dankjewel @Pierre.
En je hebt gelijk: een beetje een knappe verfbeurt en ze zien er bijna uit als Preisertjes. Wat ik trouwens bij deze nagemaakte poppetjes niet begrijp: waarom zijn ze gegoten in zo'n rare beige kleur en niet gelijk in huidkleur.

Hoewel dit forum mijn enige, echte thuisbasis is, fiets ook wel eens rond bij andere forums. En het blijkt dat er best wel modelspoorders zijn die van dit Magic Train-spul nog wel wat op zolder hebben liggen.


Dit is er een van: de 2240 dieselloc uit de Magic Train-serie. Best wel een geinig locje, maar ik vind hem ook wel wat simpel en ik vind het ook niet zo mooi dat de wielen uit het zicht zitten. Deze bouw ik liever zelf.


Bij stoom vind ik het wat lastiger om zelf wat te bouwen, maar dit 1:76-model (Hornby R2157A Class 08 Shunter) ombouwen naar een 1:45 dieselloc lijkt me wel een uitdaging.


Ik kon weer het niet laten, maar deze nieuwe aankoop is het dus geworden: een Magic Train 2202. Het is een wat meer gedetailleerde uitvoering die is afgeleid van de Konjice 3 (K3) die te vinden is in het spoorwegmuseum van Ljubljana. Die schoorsteen vind ik niet zo heel fraai, maar daar ga wat aan doen.
Wordt vervolgd
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #93 Gepost op: 26 februari 2019, 23:35:22 »
Best  een mooi locje Wim. Ik voel weer een prachtig project aan komen :
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #94 Gepost op: 1 maart 2019, 19:09:05 »
Best  een mooi locje Wim. Ik voel weer een prachtig project aan komen :
Dat zou zomaar kunnen @Pierre.
Omdat ik de zaken niet teveel door elkaar wil laten lopen ben ik hier een nieuw draadje begonnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #95 Gepost op: 5 maart 2019, 14:53:06 »
Inspiratie
Als ik niet aan het bouwen ben zit ik mezelf in te lezen en laat ik me door anderen inspireren. In Nederland gebeurt er niet zo heel erg veel op het gebied van 0e (smalspoor in 1:45), maar in Duitsland wel.


Hetzelfde model als mijn K3-locje. Het lijkt erop dat de dunne leidingen die over de ketel lopen er opnieuw zijn opgezet.


Ook een fraai ombouwmodel. De achterkant van het machinistenhuis is wat ingekort, zodat de logica met de losse tender beter klopt. Ook de buffers zitten op de originele plek, waarbij die klauwkoppelingen -die normaal onder de loc zitten- zijn vervallen.


Een stammetje Magic Train met een omgebouwde loc, maar aan de personenwagons is niet veel gedaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #96 Gepost op: 13 maart 2019, 22:12:19 »
Tussendoor ben ik even bezig geweest met wat rollend materieel:


Het leuke van schaal 0e is dat het rijdt op 16,5 mm. Je kunt dus H0-wagonnetjes uit elkaar trekken en dan het onderstel gebruiken om zelf wagonnetjes in 1:45 te maken. Het bovenstaande model wordt denk ik een materiaalwagon met wellicht iets van een schaftkeet.


Van dit H0 Piko-wagonnetje heb ik er ook nog een paar liggen. Er zaten geen ramen in en geen interieur. Van dit model vond ik het de moeite niet waard om het op de rails te zetten.


De onderkant van dit Piko-wagonnetje is vrij sober uitgevoerd en heeft ook een beetje rare koppelingen.


Als je de ombouw eraf trekt dan blijft er een simpel onderstel over. En dat is precies wat ik nog heb, want als ik dat van H0 wil opschalen naar 1:45 dan mogen er niet teveel naar 1:87 herleidbare details op zitten.


@Pierre heeft me ooit een H0 Fleischmann wagonnetje met een hijskraan toegestuurd. Hij bedacht dat zoiets wel te combineren is op mijn 0e-baantje. En hij had gelijk: Fleischmann heeft dat idee overgenomen en hetzelfde H0-hijskraantje op een 0e-wagonnetje gezet. Een beetje knullig gedaan, want dat hekje is natuurlijk veel te laag.


Ik ben eerst maar eens begonnen om de bovenkant wat op te ruwen met schuurpapier, een plaatje styreen op de wagon te plakken en roerhoutjes als dek te gebruiken. Een rustgevend werkje. Doordat deze wagon wat langeris denk ik dat die hijskraan (zonder H0-hekjes) goed zal passen.


De plastic wielen heb ik vervangen voor exemplaren van metaal en daar waar de koppelingen in zaten heb ik eraf gezaagd en moeten houdertjes op komen waar Profi-koppeling in passen.


Als de houtlijm is uitgehard knip ik de uitstekende planken af met een langsknippertje en wordt de boel mooi strak.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #97 Gepost op: 24 april 2019, 13:33:33 »
Ongelukje
Dingen gebeuren: Magic Train locje flikkerde van de plank en wat breekt er dan als eerste af? Precies, de buffers. Daar ben ik wel een paar dagen ziek van geweest.


De buffer brak af en de beugel onder de loc waar een NEM-schacht in zit voor een Profi-koppeling. De bijbehorende gebruiksaanwijzing laat alleen zie hoe of je een lampje kunt verwisselen en dan houdt het dus op. Nog een geluk dat het spul aan de voorkant afbrak.


Er moest dus een nieuwe buffer in de voorkant en ik bedacht dat je van een wiel misschien ook wel een buffer zou kunnen maken.


Onder de buffer zat natuurlijk een opening voor die NEM-schacht en die heb ik dichtgemaakt met een strookje klinknagels.


Als je het niet weet dan zie je het niet en de schade is beperkt gebleven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #98 Gepost op: 24 april 2019, 15:42:00 »
Netjes opgelost Wim. Is eigenlijk mooier dan het origineel. Komt er nu helemaal geen koppeling meer aan de voorkant?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #99 Gepost op: 24 april 2019, 15:50:32 »
Komt er nu helemaal geen koppeling meer aan de voorkant?
Nou ja, daarom was ik ook een beetje blij dat de voorkant er af is gebroken. Hij heeft nu aan de voorkant een buffer met een kettinkje en een palletje. Als-achteruit wil trekken dan moet ik een paar  wagons met dezelfde soort buffer uitrusten. Dat betekent dan dat ik aan de voorkant van de loc met een pincet het spul aan elkaar moet koppelen. Het locje kan nu in elk geval duwen en misschien moet ik overwegen om op de aansluitende module een draaischijf te maken. Wagons trekken kan-ie wel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)