Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

(1/33) > >>

Wim Corduwener:
Hij stond al een tijdje op mijn dat-wil-ik-hebben-lijst: een loc van Magic Train. Dit treintje moet gaan rijden op mijn diorama in 1:48. Fleischmann heeft de productie van Magic Train al gestopt in 2009 en daarom is materieel van dit merk lastig te vinden. Er zijn nog een paar webwinkels die nog enkele modellen op voorraad hebben. Jammer.


▲ Het Magic Train "Billy" startpakket 2000 van Fleischmann, compleet met gebruiksaanwijzing. De Billy rijdt zelfs met de bijgeleverde Mickey Mouse-trafo strak en geruisloos. En met een Fleischmann MSF-trafo 6735 tergend langzaam. Zo zie ik het graag.


▲ Dat het locje zo soepel rijdt heeft waarschijnlijk ook te maken met de verend punaises die zorgen voor een meer directe stroomafname. Het drijfwerk is wel wat eenvoudig, maar ik kan er mee leven.


▲ Bij het startpakket is een ovaaltje Profi-rails meegeleverd. Ik heb nog een schoenendoos vol van dat spul: wissels, ontkoppelrails en een hele zwik meer. Die rails gaan binnenkort op Marktplaats. Ooit heb ik bedacht dat Profi-rails het antwoord was voor rails met bedding, maar zelf railbedding maken vindt ik toch fraaier.


▲ Het interieur van de machinistenhuis is sober uitgevoerd maar ik ben al blij dat er geen zichtbare motor is weggewerkt.


▲ Herman kan zich denk ik wel vinden in mijn nieuwe aanwinst.


▲ Bij deze aankoop zat ook een personenwagon 2314, met een beetje kleine balkons. Nou heb ik gelukkig geen dikke Preisertjes.


▲ De banken zijn eigenlijk niet veel meer dan rekjes waartussen de Preisertjes moeten zitten. Daar moet dus een heel nieuw interieur in komen.


 ▲ Tussendoor ben ik ook even gaan rondneuzen om te zien of er ook andere hobbyisten zijn die gedaan hebben wat ik wil doen. Zo vond ik dit ombouwsetje van Paul Dirkzwager, maar eerlijk gezegd vind ik de detaillering heel wat minder dan het oorspronkelijke model.
Maar voordat ik ga zagen en wegvijlen, ga ik mezelf eerst eens verdiepen in stoomlocomotieven en de detaillering in het bijzonder. Want wat hoort er allemaal op te zitten wat nu ontbreekt?
Feedback is welkom.

Pierre:
Ha leuk ... een nieuw project. Ik ga er eens lekker bij achterover zitten. Kom maar op Wim ... leef je uit. 8)

Rob:
Hoi Wim,

Dit wordt een leuk project. Alvast enige stoomloc aanvullingen. Die 2 kastjes links en rechts zien er meer uit als water tanks. Die deksels boven kunnen open om water bij te vullen.
De kolenvoorraad lijkt gewoon vergeten in dit locje. Meestal zit op kleine locs een soort van kist aan de achterkant met een deksel. Deksel open, kolen er in, deksel dicht. Die kist komt dan tot net onder de ramen. En de kolen worden dan binnen onderaan er uit geschept.
Zoiets:




(bij deze BR70 is de 'kolentrechter' tussen de ramen later toegevoegd. Oorspronkelijk was het alleen de kist voor de kolen).

Ik denk dat als je het machinistenhuis net iets korter maakt, en de kist wat verder naar achteren uit laat steken, dat het net moet passen.
Een alternatief is een van de wagonnetjes ombouwen tot tender.

succes....

Rob

SuperSylvester:
"Magic Wim" is back.... kijken wat hij nu weer uit de hoge hoed gaat toveren  :D

henkiehenk:
het is een tram loc en geen trein  ;D
speciaal voor lokaal spoor lichter gebouwd zodat deze aan de kant
van de weg kan rijden waar het gemakkelijker is om een spoor aan te leggen ,
die bakken zijn voor kolen en een voor water ,maar meestal zit de waterbak
tussen de wielen in ,zie loc no:5,,16,,30,,,6513,,,7742
daarom aan de linker kant die buis met trechter voor het water vullen  :o
zie www.stoomtram.nl
ofwel SHM waar veel van deze loc,s zijn te bewonderen en ook rijden ,,
alleen nu niet even een winter stop ,.
op de site vind je mooie doku en info
https://www.stoomtram.nl/nl/stoomlocomotieven

gr henk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie