Auteur Topic: Verbouwing Magic Train  (gelezen 140 keer)

Pierre en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.660
  • Thanked: 165 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Verbouwing Magic Train
« Gepost op: 12 januari 2019, 16:38:22 »
Hij stond al een tijdje op mijn dat-wil-ik-hebben-lijst: een loc van Magic Train. Dit treintje moet gaan rijden op mijn diorama in 1:48. Fleischmann heeft de productie van Magic Train al gestopt in 2009 en daarom is materieel van dit merk lastig te vinden. Er zijn nog een paar webwinkels die nog enkele modellen op voorraad hebben. Jammer.


Het Magic Train "Billy" startpakket 2000 van Fleischmann, compleet met gebruiksaanwijzing. De Billy rijdt zelfs met de bijgeleverde Mickey Mouse-trafo strak en geruisloos. En met een Fleischmann MSF-trafo 6735 tergend langzaam. Zo zie ik het graag.


Dat het locje zo soepel rijdt heeft waarschijnlijk ook te maken met de verend punaises die zorgen voor een meer directe stroomafname. Het drijfwerk is wel wat eenvoudig, maar ik kan er mee leven.


Bij het startpakket is een ovaaltje Profi-rails meegeleverd. Ik heb nog een schoenendoos vol van dat spul: wissels, ontkoppelrails en een hele zwik meer. Die rails gaan binnenkort op Marktplaats. Ooit heb ik bedacht dat Profi-rails het antwoord was voor rails met bedding, maar zelf railbedding maken vindt ik toch fraaier.


Het interieur van de machinistenhuis is sober uitgevoerd maar ik ben al blij dat er geen zichtbare motor is weggewerkt.


Herman kan zich denk ik wel vinden in mijn nieuwe aanwinst.


Bij deze aankoop zat ook een personenwagon 2314, met een beetje kleine balkons. Nou heb ik gelukkig geen dikke Preisertjes.


De banken zijn eigenlijk niet veel meer dan rekjes waartussen de Preisertjes moeten zitten. Daar moet dus een heel nieuw interieur in komen.


  Tussendoor ben ik ook even gaan rondneuzen om te zien of er ook andere hobbyisten zijn die gedaan hebben wat ik wil doen. Zo vond ik dit ombouwsetje van Paul Dirkzwager, maar eerlijk gezegd vind ik de detaillering heel wat minder dan het oorspronkelijke model.
Maar voordat ik ga zagen en wegvijlen, ga ik mezelf eerst eens verdiepen in stoomlocomotieven en de detaillering in het bijzonder. Want wat hoort er allemaal op te zitten wat nu ontbreekt?
Feedback is welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Online Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.133
  • Thanked: 159 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 16:57:26 »
Ha leuk ... een nieuw project. Ik ga er eens lekker bij achterover zitten. Kom maar op Wim ... leef je uit. 8)
Groet Pierre.




Ik heb een H0 (H0e) fantasie gelijkstroom baan begin 1970 en doe veel aan Scratchbuilding en Kitbashing.   ;D

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.006
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 17:22:44 »
Hoi Wim,

Dit wordt een leuk project. Alvast enige stoomloc aanvullingen. Die 2 kastjes links en rechts zien er meer uit als water tanks. Die deksels boven kunnen open om water bij te vullen.
De kolenvoorraad lijkt gewoon vergeten in dit locje. Meestal zit op kleine locs een soort van kist aan de achterkant met een deksel. Deksel open, kolen er in, deksel dicht. Die kist komt dan tot net onder de ramen. En de kolen worden dan binnen onderaan er uit geschept.
Zoiets:




(bij deze BR70 is de 'kolentrechter' tussen de ramen later toegevoegd. Oorspronkelijk was het alleen de kist voor de kolen).

Ik denk dat als je het machinistenhuis net iets korter maakt, en de kist wat verder naar achteren uit laat steken, dat het net moet passen.
Een alternatief is een van de wagonnetjes ombouwen tot tender.

succes....

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.454
  • Thanked: 41 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2019, 12:24:15 »
"Magic Wim" is back.... kijken wat hij nu weer uit de hoge hoed gaat toveren  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0, ECOS 2, Trams, Dinamo Carsysteem, Periode 1600 - 2014, Nederland

Offline henkiehenk

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 275
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2019, 20:13:34 »
het is een tram loc en geen trein  ;D
speciaal voor lokaal spoor lichter gebouwd zodat deze aan de kant
van de weg kan rijden waar het gemakkelijker is om een spoor aan te leggen ,
die bakken zijn voor kolen en een voor water ,maar meestal zit de waterbak
tussen de wielen in ,zie loc no:5,,16,,30,,,6513,,,7742
daarom aan de linker kant die buis met trechter voor het water vullen  :o
zie www.stoomtram.nl
ofwel SHM waar veel van deze loc,s zijn te bewonderen en ook rijden ,,
alleen nu niet even een winter stop ,.
op de site vind je mooie doku en info
https://www.stoomtram.nl/nl/stoomlocomotieven

gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.660
  • Thanked: 165 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2019, 20:37:43 »
Heren, dank voor jullie stimulerende feedback.
Voordat ik met die stoomloc aan de gang ga, ga ik me eerst eens verdiepen in hoe ik dat ding ga aanpassen. Ik kan er natuurlijk niet zomaar wat stangen, pijpen, kranen en regelaars op plakken; het moet wel een béétje ergens over gaan.


Allereerst ben ik eens gaan kijken naar die koppelingen. Ik vind ze wat buitensporig groot.


Dus heb ik ze vervangen voor de meer bescheiden Fleischmann Profi-koppelingen.


Qua afstand tussen de wagons met Magic-koppelingen...


...is gelijk met de Profi-koppelingen.


Ik ben eerst maar eens begonnen om dat personenrijtuig uitelkaar te klikken.


Als ik verlichting wil inbouwen dan moeten de plastic wielen vervangen worden voor wielen van metaal. Deze zijn Ø 14 mm en ik moet dus zoeken naar wielen met dezelfde maat en dat is nog wel even een dingetje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.660
  • Thanked: 165 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2019, 21:26:22 »
Vandaag was ik (niet geheel) toevallig in Almelo en daar hebben ze Somberg Modelbouw zitten. Een van de weinig overgebleven en relevante modelspoorwinkels in deze regio. En ik was daar natuurlijk voor een stel vervangende wielen voor mijn Magic Train personenrijtuig. Die heeft plastic spaakwielen en die laten geen stroom door. Bovendien en dat is een beetje het probleem: standaard H0-wielen zijn 2 mm kleiner. Als ik die eronder zou zetten dan zakt die wagon een stuk, waardoor de verhouding zoek is en koppelingen niet meer mooi aansluiten. Dat wordt dus nog wel een dingetje om verlichting in die wagon te krijgen.
Een alternatief is om die profi-koppelingen te vervangen voor stroomvoerende koppelingen, bijvoorbeeld van Viessmann 5048. Die dingen kosten per paar € 13,49 en dat is voor het gehele Magic Train stammetje gelijk € 53,96. Daar kan ik een complete loc voor kopen. Met van die Märklin-stekkertjes doorverbinden vind ik  nogal een gedoe en eigenlijk ook geen gezicht.
Van een uitklaar getrokken instapmodel Annalocje heb ik nog wel spaakwielen liggen met ongeveer de goede diameter, maar die hebben van die ballastblokken in de wielen zitten.
Iemand suggesties?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.411
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2019, 22:00:15 »
Beste Wim,

Er zijn ook stekkertjes met veel kleinere afmetingen bijvoorbeeld https://www.brawa.de/produkte/h0/elektrozubehoer/kabel/3091-miniatur-steckverbindung/

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste M?rklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline jerry

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 435
  • Thanked: 7 times
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2019, 22:06:07 »
Kan je niet als bij de loc of zoals oude trix slepers maken

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.454
  • Thanked: 41 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2019, 22:44:35 »
Suggestie:

Ik vermoed dat je geen digitale decoder gaat inbouwen maar wel een 2- of 3 tal ledjes, je zou kunnen overwegen om  een batterijtje in de wagon te plaatsen,
die gaat makkelijk een jaartje mee. Moet je alleen nog uitvinden hoe je de lampjes aan/uit zet.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0, ECOS 2, Trams, Dinamo Carsysteem, Periode 1600 - 2014, Nederland

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.006
  • Thanked: 30 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2019, 23:55:46 »
Misschien een idee om de koppeling te vervangen door stekkers. Bijvoorbeeld die van een hoofdtelefoon: die klemt genoeg om een paar wagons te trekken, denk ik. Kun je alleen de wagons niet 180 graden draaien, want dan heb je twee stekkers of 2 contra stekkers....
Een ander idee is 2 kabels: een aan elke kant. Die zien er dan uit als stoom- (verwarming) en/of luchtleidingen, maar brengen de stroom over. Als je dan voor de verlichting een gelijkrichter gebruikt in de wagon, kunnen de wagons ook omgekeerd worden gebruikt. Je kunt de kabel aan een kant vast maken, en aan de andere kant een stekker. Als je bijvoorbeeld altijd vanuit de wagon gezien rechts de kabel maakt en links de contra-stekker, dan past het altijd. Aan het begin en eind van de trein hang je de kabel in een beugeltje.
Maar gewoon een (oplaadbaar?) batterijtje is natuurlijk eenvoudig in te bouwen. En dan rijd je aan het eind de waogn tegen een stootblok oid om op te laden, als je het niet te eenvoudig wilt....

Maar de grote vraag is: wil je ook kunnen rangeren, los en vast koppelen. Dan werken de kabels en stekkers enzo niet....

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.660
  • Thanked: 165 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 00:00:14 »
Heren, dank voor jullie ideeën.
Er zijn ook stekkertjes met veel kleinere afmetingen...
Beste @Anne,
Dat is best een idee. Als ik met die kleine stekkertjes zou gaan werken, dan zou ik eigenlijk alle wagons moeten voorzien van stekkertjes als ik volledige vrijheid wil hebben om elke volgorde van samenstelling te maken.
Het idee van @Rob om de stroomdraden alsl remleidingen te camoufleren is ook een oplossing. Maar wat Rob zelf ook al aangeeft; als ik wil kunnen rangeren en (ont)koppelen dan wordt dat wel wat lastig.
Ledjes met een batterijtje wat @Jack aangeeft is ook nog een optie en zo'n schakelaartje is aan de onderkant wel weg te werken.
Bij elkaar genomen zijn het prima ideeën en stuk voor stuk het overwegen waard, waarvoor dank.
Ik ga en morgen een en ander eens uitproberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing