Auteur Topic: Dikte en materiaal tafel  (gelezen 4685 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Dikte en materiaal tafel
« Gepost op: 31 december 2018, 08:59:51 »
Ik wil binnenkort beginnen met maken van een tafel.
Heb een bouwtekening gemaakt en een materiaalbegroting.

Voorlopig begin ik op de logeerkamer en heb een ruimte tot mijn beschikking
diepte van de tafel begint bij 113cm en over 91cm loopt ie toe tot 140cm (heeft met de draairuimte van de deur te maken.
De lengte van de tafel wordt 244cm (een multiplexplaat)

De ruimte werd beperkt door een wasrek, tot mijn vrouw op het heldere idee kwam dat was drogen in dezelfde ruimte als een treintafel misschien niet zo'n goed idee is.
Dat ik daar zelf niet opgekomen ben.  ;D

Ik wil een houten raamwerk maken en zwenkwielen (een deel met rem) onder de poten. Zodat ik de tafel kan verrijden om overal goed bij te kunnen komen.

Omdat ik in de beginfase zit en digitaal voor mij nieuw is met alle mogelijkheden wil ik veel dingen gaan uitproberen. Om die reden wil ik een vlakke tafel.
In mijn bouwtekening had ik 12mm multiplex hardhout bedacht

Is dat dik genoeg?

Zeker met de gedachte dat ik in de toekomst naar zolder verhuis en een open baan wil maken
Ik ga ook niet lijmen om zoveel mogelijk materiaal te her gebruiken.
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2018, 10:31:20 »
Ik heb een houten frame met daar op 8 mm MDF. werkt voor mij prima en gezien het prijs verschil met multiplex....
Het frame is wel opgebouwd uit een raster van 50x50 cm
Groet Mies
The following users thanked this post: hgr

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2018, 10:50:37 »
Beste Herbert,

Een grote dichte plaat heeft z'n voor- en nadelen, als je alles in één vlak bouwt dan zijn de voordelen meer als de nadelen, ga je ook in het verticale vlak werken, heuvels/tunnels/meerdere rijlagen, dan is een open bouw wijze, alleen multiplex waar de sporen lopen, voordeliger.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"
The following users thanked this post: hgr

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2018, 10:59:53 »
@Michel Bikkel: Ik maak ook een raamwerk

@Anne W: Dat wil ik in de toekomst ook. Misschien op een later moment met deze baan. Daarom ga ik ook niet lijmen

Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2018, 12:36:32 »
Hallo Herbert,

Ik zelf werk ook op een raster van 50 x 50 met daarop MDF  8 mm omdat het inderdaad een stuk goedkoper is dan multiplex. Werkt voor mij uitstekend. Hardhout is eigenlijk helemaal niet nodig als je in een droge ruimte werkt. Ook even iets om over na te denken is dat als je voor een tafel gaat die breder is dan 100 cm je bijna niet meer bij de achterkant kan werken. Zeker in de hoeken niet. Het is dus zorg dat je de tafel (breder dan 1 m) niet helemaal tegen de muur zet zodat je er achter kan komen of moet zorgen dat je de tafel kan verplaatsen doormiddel van (zwenk)wielen of zo. Maar ja ... een tafel van bijna 2,5 meter naar voren trekken is ook echt wel een dingetje. Dan blijft er eigenlijk niets anders over dan werkgaten maken in je tafel. Persoonlijk zou ik met de tafel niet breder gaan dan 1 m. Dan kan je nog net overal op de tafel lekker werken en hoef je niet van die lelijke (moeilijk weg te werken) werkgaten te maken.

Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: hgr

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2018, 12:51:12 »
Als 8mm MDF voldoende is op een raster, dan doe ik denk ik dat maar

Tafel komt op wielen --> goede wielen met meer dan voldoende draagkracht per wiel
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2018, 13:16:09 »
Hoi Herbert,

Een frame van (ongeveer) 50x50 cm met daarop 8 mm MDF is prima. Ik gebruik dat ook.
Je kunt nog overwegen de tafel in 2 delen te maken, verbonden met bouten. Desnoods laat je die nu altijd aan elkaar laat zitten, maar het geeft misschien straks beter herbruikbare frames.

Succes.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: hgr

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2018, 13:56:40 »
Top idee
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2018, 16:30:29 »
Persoonlijk ben ik geen voorstander van MDF, kan dan wel wat goedkoper zijn maar het is zwaar en trekt vocht aan, het beste is dan om het in de grondverf te zetten.
Zelf mijn eerste baantje gebouwd met 9mm multiplex, later met het 2e baantje zelfs 9mm populieren multiplex, is licht, ook goedkoop en makkelijk te zagen en in te schroeven.
Misschien iets  voor jou om eens mijn draadje van het eerste baantje door te lezen. De maat was uiteindelijk 245 x 140cm dacht ik.
Eerst schuifbaar gemaakt maar later op rolwielen geplaatst.
KLIK HIER VOOR ST.BARBARA IN ALLGAU

Succes met de bouw en beknibbel niet op de ondergrond want die moet nog jaren mee. :D ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2018, 16:32:50 »
Ik heb mijn tafel gemaakt uit 11mm multiplex, redelijk aangename ondergrond voor op te werken.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Dikte en materiaal tafel
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2018, 18:17:08 »
Mijn basis bestaat uit een willekeurig rasterwerk (i.v.m. steunbalken van het dak) met daarop spaanplaat van 10mm. Heeft altijd goed gewerkt, maar ik zou het toch niet meer doen.
Het klopt dat spaanplaat, en waarschijnlijk ook MDF, vocht aantrekt en het is bij mij dan ook iets gaan bollen. (Zegt men dat zo? Ik bedoel dus dat het hout bol is gaan staan)
Daarom zal ik volgende keer kiezen voor watervast multiplex en dan zal iets van 10-12mm de keuze worden. Een frame met een vakverdeling van 50cm is voldoende, wel wat hoekversteving aanbrengen.
Als je grote stabiele wielen toepast dan moet je ook een grote baan kunnen verplaatsen.

Succes met je baan!
The following users thanked this post: hgr