Auteur Topic: Stoom Locomotief BR03 Spoor 1 (1:32)  (gelezen 7829 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Stoom Locomotief BR03 Spoor 1 (1:32)
« Gepost op: 28 december 2018, 16:03:45 »


Goedendag Mede model spoorders.
Ik ben een locomotiefje aan het maken in schaal 1:32 , spoor 1 dus.
Dit word mijn 2de (zelf gemaakte) geprinte trein ,Maar deze krijgt veel meer detail.
En voor de details heb ik wat hulp nodig , Ook zitten er wat mechanische aspecten in waar ik niet bekent mee ben.
Zo ver ben ik nu.


 
De electronica e.d.



BlueTooth is onderweg , de trein word bestuurbaar met Looptelefoon ,batterij (aan/uit) , En Dcc.

De informatie die ik heb (alle aanvulling welkom)

Length over buffers   23.905 m (78 ft 5 in)   - Schaal 1/32 = 747,03125mm
Driving wheel diameter   2,000 mm (78.74 in)    - Schaal 1/32 =  64.00 mm
Leading wheel diameter   03 001–162: 850 mm (33.46 in)     - Schaal 1/32  26.56 mm  voorkant
                        03 163–298: 1,000 mm (39.37 in)   - Schaal 1/32  32,00 mm  voorkant
Trailing wheel diameter 1,250mm (49,21 in)                - Schaal 1/32  39.06 mm  achterkant

No. of cylinders   Two
Cylinder bore   570 mm (22.44 in) on 03 001-003   - Schaal 1/32  = 17.81 mm
originally 600 mm (23.62 in)                      - Schaal 1/32   = 18.75
Piston stroke   660 mm (25.98 in)                 - Schaal 1/32 = 20.6

Tot zo ver groeten



2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2018, 17:02:55 »


Motoren passen perfect eigenlijk geen afdekplaat nodig
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2018, 17:21:38 »
Hoi André,

Indrukwekkend project van een imposante loc.

Het is me alleen niet duidelijk wat je vraagt, of komen de vragen nog later?
Ik vraag me wel af of de overbrenging van de motoren naar de wielen genoeg vertraging heeft: alleen 1 wormwiel op een klein tandwiel en dan meteen die grote drijfwielen van de loc? Ik denk dat de loc zo moeilijk langzaam kan rijden en dat lijkt me juist op deze schaal wel nodig.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2018, 17:48:28 »
Ruw bouw is bijna klaar.

Tijd voor de wielen zoals ik het zie : midden wielen



heeft alleen het midden wiel een gewicht er in ?
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2018, 17:57:25 »
Citaat
Ik vraag me wel af of de overbrenging van de motoren naar de wielen genoeg vertraging heeft: alleen 1 wormwiel op een klein tandwiel en dan meteen die grote drijfwielen van de loc? Ik denk dat de loc zo moeilijk langzaam kan rijden en dat lijkt me juist op deze schaal wel nodig.

Ja ik heb eigenlijk ook geen idee of dit werkt , Ik ga ASAP de 3 motoren in een "houder" Testen op een stuk baan.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2019, 13:04:55 »
Knap project @André.
Heb je ook foto's van je eerder gemaakte locomotief?
En de aandrijfstangen (van de cylinders naar de wielen) worden die ook geprint of worden die van metaal?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2019, 21:23:22 »
Zo even een update
Luiken zitten er in ,en een stuk sierlijst (rood) wielen er op.



Ook de voor wielen zijn gemaakt

De wielen zijn super ,Maar...

De midden wielen staan te ver uit elkaar een "grote"bocht kan niet genomen worden.

Wordt vervolgd.


2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2019, 21:29:23 »


Dit is mijn eerder gemaakte Diesel Locomotief , Gemaakt in schaal H0 , 0, En 1
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2019, 21:50:09 »
Nog even een toevoeging , Alles word geprint in PLA , dat materiaal is biologisch afbreekbaar.
Ik print wel in kleur ,Maar er moet wel geplamuurd worden en overgespoten.

Wim : Als ik het kan printen dan zal ik dat zeker doen ,wel komen er metalen geleidings busjes op de draaiende delen ,Of beter.

Groeten
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2019, 19:04:34 »
Hier was ik al een beetje bang voor



Dit is max radius voor de grootste radius bocht die ik heb.

Het ontwerp gaat op de schop , En bijna weer van vooraf aan.

2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2019, 20:13:36 »
Hoi André,
Misschien kun je de middelste as zo ophangen dat deze iets heen en weer kan schuiven. In het grootbedrijf had de middelst as ook zijwaartse speling. Je kunt ook overwegen de flens van het middelste wiel af te halen, maar dat ziet er dan minder mooi uit.

succes,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2019, 20:00:34 »
Zo Versie 2



Deze Boiler is meer rond dan V1 , Ook is V2 langer ,verbeterde boiler constructie etc,etc



En er is een slimmere manier om het geheel te verbinden ,Print tijd 17 uur  :).
In de lucht printen is onmogelijk dus heb ik zelf supports gemaakt , Die er later tussen uit gezaagd moeten worden.

Groeten
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2019, 20:31:05 »


Zo ziet Digitaal het er uit, De kap met het midden onderstel , Op de pc past het  :).
Ook zie je wat er weg gezaagd moet worden.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2019, 21:10:40 »


Hier een actie foto van de printer met het midden deel , Blijft fascinerend om naar te kijken
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2019, 18:55:40 »


Past goed



Supports weg gezaagd.



En eindelijk .



De HC-05 Blauwe tand module , Na wat kleine handelingen kan je dan software draadloos uploaden.
Wel hopen dat ik een (goede) orgineel heb ,Een HC-06 is goedkoper ,maar kan geen software veranderen in de arduino.

Volgende week verder.

Groeten
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2019, 19:34:16 »


Zo na enig op onthoud weer verder.

Midden wielen passen , En ik weet nu hoe de achter boogie te laten scharen , voor boogie is ook af.
Main power is ook onderweg een 1500Mah Lipo accu.

2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2019, 20:28:51 »
Nog een lange weg te gaan , Persoonlijk vind ik de boiler te groot in diameter , Dit word aangepast in V3.
voor de voor en achter Boogies heb ik kogellagers besteld, Deze worden in deze versie al toegepast.

Voorzichtig ben ik al aan het oriënteren op de tender.
Ik heb een bouw tekening gevonden van een andere tender die wel lijkt.



De aangegeven maten zijn orginele maten 9200 is dus 9,2 mtr
op de schuine punten bij de boogies na ,En de bovenkant van de tender vindt ik het wel lijken op wat achter een BR03 hoord.
Voor de tender kom ik kogellagers te kort ,Even kijken als ik mijn eerste zending binnen heb.

Alle elektronica heb ik wel binnen nu , Ik zag iemand op dit forum ik meen Rob dat hij geluiden had met een arduino voor loc's , Eerdaags een mee experimenteren.
Aangezien mijn elektronica al standaard piezo speaker aan boord heeft is het de moeite waard om te proberen.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2019, 21:31:13 »
Hoi André,

De tender die je gevonden hebt is een zogenaamde kuiptender. Deze tender zat meestal achter een loc met een gesloten machinistenhuis. Daarin zat aan de achterkant een ronde opening, waar de kolentoevoer op aan sloot.
Deze kuiptenders zijn in de oorlog ontwikkeld. Ze zijn zelfdragend en daarvoor is minder staal nodig. Ook gingen er standaard goederenwagons draaistellen (bogies) onder.
Nu weet ik niet of er BR03 rond hebben gereden met kuiptenders.
Bij de DB waren er ook kuiptenders achter locs met open machinistenhuis, maar dan was de tender aangepast met een instap, een vloer en deuren.
Je hebt met deze tender dus 2 opties: machinistenhuis dicht maken of tender aanpassen voor open machinistenhuis.
Ik heb een dergelijke tender achter een BR50 met open machinistenhuis gehangen. zie bijvoorbeeld http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3211.msg54754#msg54754

En over deze:
Alle elektronica heb ik wel binnen nu , Ik zag iemand op dit forum ik meen Rob dat hij geluiden had met een arduino voor loc's , Eerdaags een mee experimenteren.
Aangezien mijn elektronica al standaard piezo speaker aan boord heeft is het de moeite waard om te proberen.
Ja, dat klopt. Voor stoom kun je kiezen met MP3 speler (mooier geluid) of zonder. Maar op deze schaal heb je wel wat ruimte, denk ik voor een MP3 speler aan boord.

Goed bezig, hoor. Leuk om te volgen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 (Groot!)
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2019, 22:09:09 »

Zo voorkant is "Klaar" ,Ik ben niet helemaal tevreden met de letters op het Boiler deksel.
Dus die maak ik opnieuw.
De lamp die in het boiler deksel hoort ,wil ik vervangen door een camera met verlichting , bijna het zelfde.

2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 Spoor 1 (1:32)
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2019, 20:34:57 »
Kunststof wielen zijn weg , Die worden gebruikt als mal om de wielen in aluminium te maken / Gieten.
ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken .
Dit kwam even tussen door op mijn pad.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoom Locomotief BR03 Spoor 1 (1:32)
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2019, 10:17:33 »
Ik ben niet zo van de printers (het is meer een hobby op zich) maar ik vind dit toch wel een heel leuk project om te volgen. Goed werk André. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 Spoor 1 (1:32)
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2019, 20:47:14 »
Leuk Pierre dat je dit draadje volgt geeft motivatie , en druk om het af te krijgen.

De lagers zijn binnen !





De lagers zijn rond 10 mm met een borst en  een gat van 3 mm.



op de foto is de achter boogie van de loc te zien.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 Spoor 1 (1:32)
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2019, 22:44:14 »
Hallo André,

Druk moet je niet voelen als je aan zoiets werkt, maar dat het je wel mag motiveren.
Ook ik ben een stille genieter van dit draadje.

Groeten mark

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 Spoor 1 (1:32)
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2019, 23:00:28 »


Zo opnieuw gemaakt en past het perfect , Hier heb ik absoluut geen spijt van de mini lagers draaien super soepel.
 
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Stoom Locomotief BR03 Spoor 1 (1:32)
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2019, 23:27:40 »


Zo nu veel bielzen printen , want ik heb bijna geen spoor 1  . Ik print bielzen en de spoor staven gebruikt ik van blikken spoor 0 van die opwind treintjes , Daar heb ik een keer 4 dozen van gekocht.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam