Auteur Topic: Marklin C rail en bezetmelders  (gelezen 1918 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Marklin C rail en bezetmelders
« Gepost op: 24 december 2018, 13:34:41 »
Hoi,

ik probeer een vriend te helpen met zn Marklin baan elektrisch aan te passen na het invoegen van wat wissels.
In het verleden heeft iemand het elektrisch voor hem aangesloten.
Ik rij zelf 2 rail, automatisch en elektrisch geen enkel probleem maar Marklin snap ik nog niet helemaal.
ik ga proberen mn vragen helder te maken want ik zie dat er een aantal opties gedaan worden met de rails die ik niet begrijp.

Gezien:
1. sommige rails zitten rode isolatie stukje tussen.
2. sommige rails zijn wat hij noemt geknipt. ik zie dat de verbinding tussen beide railstaven aan beide zijde van de rail stuk zijn door geknipt.
3. blokken worden alleen gedetecteerd bij de melders, gehele blok detectie lijkt me beter.. dat heb ik zelf ook.

Vragen:
3. begrijp ik goed dat de midden geleider altijd direct is verbonden met de spanning uit zn CS2?
4. welk deel van een blok moet geïsoleerd worden met de rode isolators, ik denk de blokken van wissel tot wissel.
5. het deel onder vraag 4, moet dan denk ik ook aan het begin en aan het einde geknipt worden zodat een wielas gedetecteerd wordt. klopt mijn redenatie?
6. het blok wat ontstaat zoals gemaakt hier boven moet dan:
A: midden geleider naar CS2
B: 1 rail naar CS2
C: 1 rail naar terugmeld module S88

Hoop dat het duidelijk is..... :'(





Groet Mies

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Marklin C rail en bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2018, 23:37:38 »
Beste Mies,

Over de middenleider hoef je je helemaal niet druk te maken, die wordt aangesloten op het CS.

Bij C-rails is er standaard een harde verbinding tussen de beide railstaven (ik rijd K-Rails en daar moet ik, waar dat nodig is, een verbinding maken tussen beide railstaven.

Elk C-rail stuk heeft zo'n harde verbinding, die moet je dus doorknippen in die railstukken waar een melder gemaakt wordt.

Of je korte melders of continue melders maakt is een kwestie van "smaak", één ding is zekerL bij elke overgang van een "meld"-railstuk naar een "niet-meld" of "vice-versa" of van een "meld"-railstuk naar een ander "meld"-railstuk moeten de meldrailstaven van elkaar gescheiden worden met die rode isolatiestukjes.

die rode isolatiestukjes moeten dus nooit in de andere railstaven geplaatst worden, dat is nu de massa-railstaaf geworden, waarvan het nodig is dat hij keihard ongedeeld is en aangesloten op de andere klem van het CS, het is aan te bevelen om voor de massarailstaaf altijd dezelfde kant van de railstukken te kiezen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Marklin C rail en bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2018, 07:43:51 »
Hoi Anne,

kijk hier kunnen we wat mee. Dank!
Fijne Kerst  :D

Groet Mies