Auteur Topic: Oude loc digitaliseren  (gelezen 7924 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Oude loc digitaliseren
« Gepost op: 21 december 2018, 12:00:10 »
Met alle inlezen komen bij deze herintreder ook vragen op, vaak hele praktische en soms ook één die bijna bij emotie komt  ;)

Zoals ik in mijn voorstelstukje schreef heeft mijn vader me besmet met het "Fleischmann-virus", toen ik hem dat vertelde dat ik modelspoor weer wil oppakken glunderde hij van oor tot oor. (hij is 80 en in beginstadium van dementie).
Gelijk kwamen de verhalen, over een treintafel die hij gemaakt heeft en hoe de boel gesneuveld is, omdat de wasmachine kapot was en de gehele bovenverdieping blank stond, terwijl mijn broertje en ik de trein uitgebouwd hadden op de vloer (dat was 15 jaar later)

Ik ben inmiddels achter dat ik toen de startset van 1967 gekregen heb met Sinterklaas (ik was 3) en alleen spelen onder begeleiding.

De achterste set met goederenwagons en loc 1309

Nu lijkt het me luk om de loc uit die set op te snorren (heb 'm al gezien) en op later termijn digitaal te maken (als ik dan meer kennis heb)
Ik vraag me eigenlijk af of of dat mogelijk is.
Nu ik er verder over nadenk, misschien leuk om dat hele setje bij elkaar te zoeken en mee te kunnen rijden. Ik wil in moderne periode rijden, dit wordt een soort van museumspoor.

Ik denk wel dat ik 'm sowieso ga aanschaffen als ik m voor een leuke prijs tegen kom. Gewoon voor op de plank om te laten zien waar het mee is begonnen. (ondanks dat dit het originele locje niet is)

Nu ik het teruglees denk ik "leuk verhaaltje, maar wat wil je nu eigenlijk weten?"

Hier komt de eigenlijke vraag: 'Kun je elke loc digitaal maken, zonder dat je doorgeleerd hebt op electronica?"

Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2018, 21:10:55 »
Dat locje zie je veel op beurzen, en hier liggen er ook een stuk of vijf  :D  dus daar moet aan te komen zijn. Heel veel mensen die in de jaren '60 of begin jaren '70 een Fleischmann startset kregen hebben zo'n loc gehad en hij roept dan ook bij velen nostalgische gevoelens op.

Kun je elke lok digitaliseren? Ja.
Is dat moeilijk? Meestal niet.
Bij nieuwere loks staat er op de doos vaak iets als "digitaal voorbereid" en dan is het een kwestie van een dummy-stekkertje verwijderen en in plaats daarvan de decoder inprikken.
Bij oudere loks is het vooral fröbelen op de vierkante millimeter, maar dat is modelbouw nu eenmaal. Elektrisch is het dan een kwestie van een paar draden in de loc doorknippen en een paar draden vast solderen. De nieuwe draden hebben allemaal gestandaardiseerde kleuren, daar is makkelijk uit te komen.

Alleen heeft het oudere Fleischmann spul een grapje dat je een kwartiertje extra kost: het motorschild van de oude locs is van metaal, en een van de motorpolen is daarmee verbonden. Bij analoog gebruik is dat geen probleem, bij digitaal gebruik is dat uit den boze. Daarvoor zijn er gelukkig verschillende oplossingen. Zo kun je een pertinax vervangend schild kopen. Of - en dat past de modelbouwer toch - je isoleert zelf die ene motorpool. Als je zover bent kan ik hier wel even laten zien hoe, het is echt eenvoudig.

Ga je wat verder dan wil je in locs met gloeilampjes mogelijk de lampjes vervangen door LEDs. Ook dat stelt niet veel voor. Wat je dan moet weten vertellen we je hier graag.

Ik zou zeggen: ga ervoor!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: hgr

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2018, 22:11:47 »
Bedankt voor je reactie.
Op MP worden ze aangeboden voor rond de €25-30

Wat is een redelijke prijs voor een locje van ongeveer 45-50 jaar oud?
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2018, 22:50:46 »
Hi Herbert,
Nostalgie, ach waarom niet, toch? Volgens mij heeft deze loc de motor in de loc zelf en is de tender verder leeg. Ik denk dat als je die tender openmaakt, er voldoende ruimte is voor een decoder. Dan komen er wel wat draden tussen loc en tender, maar goed.

Kwa prijzen voor oude locjes: kijk vooral ook naar de staat. Als je online koopt kun je vooral letten op de loopvlakken van de wielen. Als die er erg versleten uit zien, dan zijn de tandwielen dat ook. Een ander locje is dan misschien beter.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2018, 10:16:08 »
Op zich gaan deze locjes voor een 25 euro, mits in voor die leeftijd goede staat. De fluit is meestal afgebroken en dus afwezig, maar voor de rest moet hij er fatsoenlijk uitzien. En de tender moet er bij zitten; soms wordt alleen de losse loc aangeboden.

Wat Rob zegt: let op de slijtage van de wielen. Als je op het loopvlak veel messing en weinig "zilver" ziet is de aandrijving waarschijnlijk ook niet best meer.

Ik heb een aantal van deze locjes gedigitaliseerd door de decoder aan de binnenzijde tegen het dak van de cabine te plakken, met dik dubbelzijdig tape. Dan hoeven er niet eens draadjes naar de tender. Na montage even de zichtbare delen van de draadjes en de decoder met een dikke zwarte stift bewerken en het valt niet op. Tenslotte zit de motor ook deels in de cabine.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2019, 10:07:11 »
Die locjes zijn gemakkelijk te digitaliseren. Heb er thuis twee rond rijden. Zit momenteel een Uhlenbrock decoder in met Susi uitgang. Maar die Susi uitgang gebruik ik niet. Maat tja 't zit erop he. Dus in de toekomst ga ik weer iets knutselen. Misschien programmeer ik wel een diesellocsound in dat stoomloc ding. Eens een keer iets anders ;D. Die Uhlenbrock heeft overigens wel moeite met die standaard Fleischmann rondmotoren. Er zal wel een bepaalde instelling zijn waardoor dat beter gaat. Maar dat heb ik niet gevonden. Als het helemaal niet lukt stop ik er in de toekomst een Esu in. Oeps, ik raak off topic. :-[ Maar zoals anderen al zeiden, het metalen motorschild moet vervangen worden voor een pertinax exemplaar. Deze worden door Fleischmann vervaardigd. Maar je kunt ook zelf de oude motorplaat aanpassen en dubbel geïsoleerd maken.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2019, 01:50:04 »
het metalen motorschild moet vervangen worden voor een pertinax exemplaar. Deze worden door Fleischmann vervaardigd. Maar je kunt ook zelf de oude motorplaat aanpassen en dubbel geïsoleerd maken.
Interesseert me. Ik heb 2 lokjes met pertinax motorschildjes (voorbereid voor digitaalombouw door vorige eigenaar).
De oude metalen motorschilden ontbreken natuurlijk. Het motorschild van de oude locs was van metaal, en een van de motorpolen was daarmee verbonden. Dat gaat met een pertinax motorschild dus nooit lukken.

Mijn vraag: kun je met een pertinax motorschild toch een lok analoog laten rijden zonder decoder?
Het lijkt mij van wel. Want je zou het dan net zo moeten aansluiten als bij een decoder. Toch?
 
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2019, 20:26:15 »
Hoi Jan,

Mijn vraag: kun je met een pertinax motorschild toch een lok analoog laten rijden zonder decoder?
Het lijkt mij van wel. Want je zou het dan net zo moeten aansluiten als bij een decoder. Toch?
Ja hoor, dat kan. Een pool van de motor moet op de linker wielen/stroomafnemers worden aangesloten, de andere op de rechter. Als de lok dan verkeerd om rijdt, draai je de aansluiting van de polen om.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2019, 18:54:16 »
Bedankt voor de bevestiging. Je kunt dus oude analoge lokjes voorbereiden op digitaal gebruik door een pertinax motorschild in te bouwen, terwijl je ze toch analoog blijft gebruiken zonder decoder, en los daarvan, al dan niet met led-verlichting.

Op een ander forum bezweert men een decoder te zetten in een naar digitaal omgebouwde analoge lok,
waarna de lok toch analoog in gebruik mag blijven.

Omdat dit kan. Maar dat heeft wel beperkingen in minder algemeen vormen van analoge aansturing, lijkt me.
Zolang er puur AC of DC door de leiding stroomt, binnen de marge van de decoder, gaat alles goed.
Een blauwe, metalen,  AC trafo voor 220 V gaat niet goed want valt buiten die marge.
Een pulsspanning DC trafo voor 220 V  gaat misschien ook niet goed, om uiteenlopende redenen. Onbekend, maar dat valt nog te testen.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2019, 09:27:44 »
Tsja Jan,

Als je alleen analoog rijdt (voorlopig), dan zie ik het nut van de decoder niet zo. Ik kan me wel voorstellen, als je locbestand een mix is (of wordt) van analoog en digitaal, dat je dan bij de ombouw meteen de decoder inbouwt. Dan kun je makkelijk(er) schakelen tussen analoog en digitaal rijden en eventueel een geleidelijke 'transitie' van analoog naar digitaal maken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2019, 22:51:44 »
Dat zit er voor mij niet in. Mijn experimenteerlust is voorbij. De loks blijven analoog.

Breek me de bek niet open.  :-X

Het enige digitale wat er bij mij ooit inkwam was servobesturing, en achteraf gezien viel dat tegen (te vroeg ingestapt in een model wat in latere versies duidelijk verbeterd was en de kuren niet meer vertoonde van de eerdere versies).

Ik verwachtte van een decoder indertijd een soort black box die alles regelt zonder omkijken naar te hebben. Bleek deze decoder (aangeprezen ook voor analoog gebruik door een bekend merk) digitaal wel, maar analoog niet in staat te zijn om in een wisselstraat tot 4 servo's gelijktijdig (analoog) maar wel pal na elkaar (digitaal) aan te sturen.

Stel je dat analoog voor: een trein passeert een sensor, en moet dan b.v. 4 wissels omleggen; helaas gaat er maar een om, en welke van de vier is in zekere zin (elektronisch verklaarbaar) willekeur.

Dus pas je het analoog principe wat aan. Een trein mag, een sensor passerend maximaal 2 wissels omleggen. Aha, nu gaat het lukken, met twee decoders, in plaats van een. En inderdaad, dat lukt. Maar zodra je meer servo's aansluit op beide decoders, zit je weer met het zelfde probleem van gelijktijdigheid. Tenzij die servo's alleen het draaien van molenwielen en zeisende mannetjes besturen. Maar dat werd op die manier een te dure wisselstraat.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Oude loc digitaliseren
« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2019, 10:40:15 »
Er zijn centrales zoals de Z21 (niet de z21) die die functies wel steeds meer vervullen. Je maakt een foto van je baan en de centrale herkent op de foto alle wissels. Als je die op de computer selecteert, zijn ze gelijk operationeel! Uiteraard moeten je wissels elektrisch zijn en van een schakeldecoder voor wissels zijn voorzien! Als je een beetje handig bent, kun je die schakeldecoder zelf bouwen. Ben je minder handig, dan moet je ze aanschaffen, bijvoorbeeld van Digikeijs die ze redelijk prijsgunstig levert ten opzichte van ESU. :)