Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Digitale ombouw van locomotieven

Oude loc digitaliseren

(1/3) > >>

hgr:
Met alle inlezen komen bij deze herintreder ook vragen op, vaak hele praktische en soms ook één die bijna bij emotie komt  ;)

Zoals ik in mijn voorstelstukje schreef heeft mijn vader me besmet met het "Fleischmann-virus", toen ik hem dat vertelde dat ik modelspoor weer wil oppakken glunderde hij van oor tot oor. (hij is 80 en in beginstadium van dementie).
Gelijk kwamen de verhalen, over een treintafel die hij gemaakt heeft en hoe de boel gesneuveld is, omdat de wasmachine kapot was en de gehele bovenverdieping blank stond, terwijl mijn broertje en ik de trein uitgebouwd hadden op de vloer (dat was 15 jaar later)

Ik ben inmiddels achter dat ik toen de startset van 1967 gekregen heb met Sinterklaas (ik was 3) en alleen spelen onder begeleiding.

De achterste set met goederenwagons en loc 1309

Nu lijkt het me luk om de loc uit die set op te snorren (heb 'm al gezien) en op later termijn digitaal te maken (als ik dan meer kennis heb)
Ik vraag me eigenlijk af of of dat mogelijk is.
Nu ik er verder over nadenk, misschien leuk om dat hele setje bij elkaar te zoeken en mee te kunnen rijden. Ik wil in moderne periode rijden, dit wordt een soort van museumspoor.

Ik denk wel dat ik 'm sowieso ga aanschaffen als ik m voor een leuke prijs tegen kom. Gewoon voor op de plank om te laten zien waar het mee is begonnen. (ondanks dat dit het originele locje niet is)

Nu ik het teruglees denk ik "leuk verhaaltje, maar wat wil je nu eigenlijk weten?"

Hier komt de eigenlijke vraag: 'Kun je elke loc digitaal maken, zonder dat je doorgeleerd hebt op electronica?"

Dirk T:
Dat locje zie je veel op beurzen, en hier liggen er ook een stuk of vijf  :D  dus daar moet aan te komen zijn. Heel veel mensen die in de jaren '60 of begin jaren '70 een Fleischmann startset kregen hebben zo'n loc gehad en hij roept dan ook bij velen nostalgische gevoelens op.

Kun je elke lok digitaliseren? Ja.
Is dat moeilijk? Meestal niet.
Bij nieuwere loks staat er op de doos vaak iets als "digitaal voorbereid" en dan is het een kwestie van een dummy-stekkertje verwijderen en in plaats daarvan de decoder inprikken.
Bij oudere loks is het vooral fröbelen op de vierkante millimeter, maar dat is modelbouw nu eenmaal. Elektrisch is het dan een kwestie van een paar draden in de loc doorknippen en een paar draden vast solderen. De nieuwe draden hebben allemaal gestandaardiseerde kleuren, daar is makkelijk uit te komen.

Alleen heeft het oudere Fleischmann spul een grapje dat je een kwartiertje extra kost: het motorschild van de oude locs is van metaal, en een van de motorpolen is daarmee verbonden. Bij analoog gebruik is dat geen probleem, bij digitaal gebruik is dat uit den boze. Daarvoor zijn er gelukkig verschillende oplossingen. Zo kun je een pertinax vervangend schild kopen. Of - en dat past de modelbouwer toch - je isoleert zelf die ene motorpool. Als je zover bent kan ik hier wel even laten zien hoe, het is echt eenvoudig.

Ga je wat verder dan wil je in locs met gloeilampjes mogelijk de lampjes vervangen door LEDs. Ook dat stelt niet veel voor. Wat je dan moet weten vertellen we je hier graag.

Ik zou zeggen: ga ervoor!

hgr:
Bedankt voor je reactie.
Op MP worden ze aangeboden voor rond de €25-30

Wat is een redelijke prijs voor een locje van ongeveer 45-50 jaar oud?

Rob:
Hi Herbert,
Nostalgie, ach waarom niet, toch? Volgens mij heeft deze loc de motor in de loc zelf en is de tender verder leeg. Ik denk dat als je die tender openmaakt, er voldoende ruimte is voor een decoder. Dan komen er wel wat draden tussen loc en tender, maar goed.

Kwa prijzen voor oude locjes: kijk vooral ook naar de staat. Als je online koopt kun je vooral letten op de loopvlakken van de wielen. Als die er erg versleten uit zien, dan zijn de tandwielen dat ook. Een ander locje is dan misschien beter.

Rob

Dirk T:
Op zich gaan deze locjes voor een 25 euro, mits in voor die leeftijd goede staat. De fluit is meestal afgebroken en dus afwezig, maar voor de rest moet hij er fatsoenlijk uitzien. En de tender moet er bij zitten; soms wordt alleen de losse loc aangeboden.

Wat Rob zegt: let op de slijtage van de wielen. Als je op het loopvlak veel messing en weinig "zilver" ziet is de aandrijving waarschijnlijk ook niet best meer.

Ik heb een aantal van deze locjes gedigitaliseerd door de decoder aan de binnenzijde tegen het dak van de cabine te plakken, met dik dubbelzijdig tape. Dan hoeven er niet eens draadjes naar de tender. Na montage even de zichtbare delen van de draadjes en de decoder met een dikke zwarte stift bewerken en het valt niet op. Tenslotte zit de motor ook deels in de cabine.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie