Auteur Topic: Afweging welke digitale centrale Digikeijs of z21  (gelezen 12612 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Afweging welke digitale centrale Digikeijs of z21
« Gepost op: 15 december 2018, 11:09:56 »
Ik ben aan het afwegen welke digitale centrale ik zal aanschaffen.
Eigenlijk gaat het in eerste instantie om een keuze tussen de Digikeijs DR5000 en de Roco z21 sstarter met Wifi-package

Over mijzelf:
Op modelspoorgebied ben ik eigenlijk een leek.
Technisch: heb geen technische achtergrond, heb ik huis veel elektriciteit etc aangelegd en verlegd. Eigenlijk is gas het enige wat ik niet aangedurfd heb.
PC's en ICT heb ik wel wat mee, heb een uitgebreid thuisnetwerk (met meerdere Accpesspoints voor volledige dekking, mail- en fileserver(inmiddels anders opgelost) en een NAS aangelegd (RJ45 connectoren aanknijpen heeft mijn buurman gedaan, die heeft en het materiaal en de skills om geen connectoren te verprutsen  ;D)
Heb naast mijn werk (begeleider gehandicaptenzorg) een tijdje een HBO ICT studie gedaan en liep in het eerste jaar tegen het programmeren aan. Het was Bedrijfskundige Informatica, dan is dat minder belangrijk, maar wel nodig voor de Propadeuse te halen)
Heb redelijk ingewikkelde EXCEL-sheets geschreven die in mijn organisatie gebruikt worden voor de personeelsplanning.
Op dat gebied red ik me wel.

In mijn zoektocht zijn de volgende dingen opgevallen.
De Digikeijs DR5000 heeft grofweg dezelfde mogelijkheden als de Roco Z21 (de zwarte), dus meer mogelijkheden dan de z21 starter
De Digikeijs heeft standaard geen handregelaar de z21 starter wel

Ik heb een rekensom gemaakt dat de Digikeijs met Multimaus handregelaar ongeveer €30-50 duurder is dan de z21 starter met WLAN package.
Voor het relatief kleine prijsverschil heeft volgens mij de Digikeijs meer mogelijkheden en neemt minder ruimte in.
Ook hb ik het idee dat de Digikeijs meer mogelijkheden heeft in de toekomst

Blijft over:
Het gebruiksgemak van de instellingen voor een beginner.
Ik heb filmpjes op Youtube bekeken en de Digiikeijs ziet er niet ingewikkelder uit dan een z21

Wat denken jullie?


Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Afweging welke digitale centrale Digikeijs of z21
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2018, 11:30:48 »
Beste Herbert,

Met de Digikeijs centrale ben je op modeltreinsysteem gebied wat gelimiteerd: de centrale kent het oude Märklin Motorola systeem niet, accepteert geen boosters (versterkers) die werken op basis van "common ground" en kan dus ook niet werken met het bij 3-rail vaak gebruikte terugmeldsysteem op basis van massadetectie.

Dus wordt je nu gelijk teruggeworpen op de aloude keuze in het modelspoor: 2-rail of 3-rail.

Overigens kan geen van de twee het Märklin MFX systeem, daar zit nog steeds patent op
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Afweging welke digitale centrale Digikeijs of z21
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2018, 12:09:54 »
Dus wordt je nu gelijk teruggeworpen op de aloude keuze in het modelspoor: 2-rail of 3-rail.

Die keuze is ruim 50 jaar geleden al door mijn vader gemaakt.
Hij heeft mij met Fleischmann-virus besmet, toen ik een paar weken geleden bij de modelbouwwinkel was en een moment  aan Märklin dacht (als je toch weer wilt beginnen) kwamen alle discussies weer langs die ik met "vriendjes" had die Märklin hadden. Dat was toen nog de vaste middenrail.

2-rail it was, it is and it will be  ;)
Ik heb in 1996 voor mijn verjaardag een startsetje met profirails gekregen en wat uitbreiding gekocht, dit heeft tot voor kort onder de schuine kant van zolder in de dozen gezeten. In al die jaren er 2 keer uit geweest (zie mijn voorsteltopic)

Bedankt voor je inbreng
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Afweging welke digitale centrale Digikeijs of z21
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2018, 12:21:29 »
Als je tweerail rijdt (Roco, Fleischmann, Piko, Lima, etc.) en nog moet beginnen met digitaal is een centrale die DCC kan voldoende. Met de DR5000 heb je dan gewoon een stevige centrale in handen, waar al WiFi en LAN inzit. Op gebied van aansluitingen heeft hij alle bruikbare protocollen aan boord. Boosters sluit je perfect aan bijvoorbeeld via de Loconet bus.

Als je de DR5000 met de z/Z21 wilt vergelijken, moet je de zwarte (dus de Z21) nemen. Dan heeft de Z21 als extraatje dat je oude Märklin-Motorola decoders kunt gebruiken. Maar wat daar het voordeel van is als je nog moet beginnen? Ik zie het niet. De zwarte Z21 is echter pakweg 3x zo duur als de DR5000.

De z21 Start is erg uitgekleed: daar kun je weinig meer mee dan met een Multimaus als handregelaar rijden. Om de LAN of Wifi aansluiting te kunnen gebruiken voor treinbesturing moet je het Wifi pakket aanschaffen, voor ik meen een kleine 50 euro.
Dan nog is de voeding van de z21 en de z21 Start (beide wit) een stuk kleiner dan die van de DR5000, waardoor je er met minder treinen tegelijk kunt rijden.

Let op als je informatie opzoekt over de z/Z21. Roco heeft daar een onlogische grap uitgehaald door vergelijkbare namen te gebruiken met verschillende producten. Je hebt namelijk:
- de z21; die is wit en heeft het WiFi pakket al geïnstalleerd maar werd geleverd zonder handregelaar.
- de z21 Start; die is ook wit maar heeft geen WiFi pakket. Hij is dan weer wel voorzien van een Multimaus handregelaar.
- de Z21 (let op de hoofdletter Z); die is zwart, en heeft geen WiFi pakket nodig maar heeft wel een zware voeding. Hij wordt net als de z21 zonder handregelaar geleverd.

Bij de DR5000, de z21 en de Z21 kun je ook een app installeren op een mobiele telefoon of tablet en die als handregelaar gebruiken. Bij de z21 Start kan dat wanneer je het WiFi pakket gekocht hebt.

Aan de DR5000 wordt inderdaad nog steeds ontwikkeld. Het is een Nederlands product met een goede Nederlandstalige ondersteuning. Het apparaat lijkt me daardoor toekomstvaster dan de gemiddelde centrale.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Afweging welke digitale centrale Digikeijs of z21
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2018, 13:12:27 »
TOP. je bevestigt mijn bevindingen
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Afweging welke digitale centrale Digikeijs of z21
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2018, 11:38:57 »
Beste Herbert,

Heel duidelijk dus goed, nu één ding goed onthouden: bij de Digikeijs alleen boosters gebruiken die werken volgens het H-Bridge principe.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Afweging welke digitale centrale Digikeijs of z21
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2018, 13:34:13 »
@Anne W : bedankt.
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-