Modelbaanbesturing > Vraagbaak voor beginners en herintreders

startset of los kopen

(1/4) > >>

hgr:
Ik overweeg een digitale startset te kopen, op diverse websites lees ik dat dat op de langere termijn onverstandig kan zijn. Redenen die gegeven worden zijn: trafo niet sterk genoeg als de baan groter wordt, goedkope loc.
Wat is wijsheid?

Koop ik een startset?
De huidige Fleischmann startset vind ik niet interessant, verkeerde tijdperk en lelijke loc.
ik zag bij de winkel nog een oudere startset staan met een goederendieselloc

Zo niet wat heb ik nodig?


Rob:
Hoi Herbert,

Ik ben als analoog rijder geen expert op digitale startsets, maar gezien de (beperkte) ruimt die je hebt (zoals ik las in je fijne introductie) lijkt me het zeker te overwegen. Ik denk dat je op een kleine baan niet zo heel snel de trafo te zwak wordt. En hetzelfde geldt voor de loc, dunkt me.
Uiteindelijk wil deze hobby nog wel eens in de papieren lopen, dus als je voordelig kunt beginnen lijkt me dat zeker een voordeel.
Maar de vloer is nog open... kijken wat anderen vinden en dan kun je zelf een goede beslissing nemen.

Rob

NickvR:
Hi Herbert,

Ik heb een baan gehad met soort gelijke afmeting als wat jij nu van plan bent. Ik ben uiteindelijk overgestaot naar digitaal met een multimaus en later naar de z21. Werkt prima en zeker geen problemen met stroom verlies. Mocht je daar bang voor zijn, dan is een ringleiding aanleggen altijd nog een optie.

hgr:
Ik wil deze baan eerst vooral gebruiken om te leren voor als ik de zolderkamer kan gebruiken.
Misschien helpt het mij mijn thema verder uit te denken, in grove lijnen weet ik dat al wel,
Ben bezig met diverse merken software
Ik heb anyrail, scarm, wintrack geprobeerd, allen NL-talig.  Overigens viel me op dat in de versie van Wintrack die ik gebruikte (versie 10, heb ik gekregen) de Fleischmann Profirail 6110 (de uitschuifbare 80-120mm) rail niet in de lijst staat en wat en rail is die soms wel handig kan zijn.


iTom:
De discussie over een startset zal altijd blijven bestaan.
Zelf ben ik ooit ook met en startset begonnen, nooit geen spijt van gehad want ik kon wel gelijk aan de slag en dat vond ik toen zeker een leuk voordeel. Ga er maar aan staan om alles los te kopen, welke rails, welke loc, welke trafo, welke centrale en daar heb je al een valkuil. Een trafo en een centrale, tja was toen voor mij alleen de trafo bekend.

Ik bracht een bezoek aan Riny, de man die dit forum ooit is begonnen en daar zag ik treinen rijden die digitaal werden aangestuurd. Ik vond het allemaal wel erg ingewikkeld en dacht dat ik mijn kleinkinderen eerder en groot plezier zou doen met knopjes. Maar onderweg naar huis spookte toch het digitaal rijden door mijn hoofd en de uitspraak toen van Riny dat kinderen op een knopje drukken best wel leuk vinden maar dan moeten ze wel kunnen zien dat er ergens iets gebeurt en dat zien ze niet als een wissel omgaat.

Ik was inmiddels al wel bezig met mijn baantje van 235 x135cm zie ST BARBARA IN ALLGAU waar wel mijn treintje digitaal op kon rijden maar niet werd digitaal aangestuurd. Dat was dus wel een verschil want bij Riny zag ik dat treinen langzaam afremmend stopten indien nodig en weer netjes langzaam optrokken als het sein veilig was. Dat wilde ik ook wel en na mijn zoektocht naar software belande ik uiteindelijk op een test versie van iTrain. 2 maanden proefdraaien met een gratis volledige versie. Natuurlijk was ik ook op koploper terecht gekomen maar helaas tot op de dag van vandaag kan ik daar niet mee overweg. Na 2 weken stoeien met bezetmelders en iTrain reden er bij mij 2 treintjes die elkaar konden kruisen en jawel, dat gebeurde natuurlijk ook maar er was geen botsing. Treintje 1 remde netjes af om treintje 2 voorbij te laten gaan, daarna trok treintje 1 netjes op om zijn weg over de spoorstaven te vervolgen. Ik was in de wolken en ben toen gelijk gestopt, flesje wijn opengetrokken want het was feest, mijn treinbaan ging digitaal worden. Het hele verhaal staat in het draadje met voorspoed en tegenslagen. En baantje waar ik heel veel van heb geleerd en wat zeker niet klein is als je nagaat dat er toch wel een 6 treintjes rond reden.

Wat Wintrack 10 betreft kan je zelf daar waar een 6110 de oplossing zou zijn een stuk rail passend maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie