Modelbaanbouw voor de liefhebber > Weather-technieken (verouderen)

Airbrush beginner

(1/4) > >>

mark mms:
Ik zit te denken aan een airbrush setje te kopen om te proberen.

Een paar vragen;
Moet een compressor een luchtvat hebben of is zonder ook goed?
Is dial action spuit idd veel fijner of noodzakelijk voor het weatheren?
Welke nozzle 0,2/0,3/0,5 is gebruikelijk?
Wat moeten de specs zijn voor een compressor?

Op internet kwam ik onderstaande tegen, iemand een mening hierover?

https://www.hbm-machines.com/producten/airbrush/airbrush-compressoren/hbm-as-16-3-airbrush-compressor



Ook hebben ze daar diverse spuiten voor een prijs van 10-25€


Daarnaast staat bij bol.com ook een setje,
https://www.bol.com/nl/p/timbertech-abpst04-airbrush-compressor-set-met-airbrush-pistool/9200000080044392/?suggestionType=brandsuggestionsearch&bltgh=npWWNYe0G1CehicX4kpA8Q.1.4.ProductImage


Natuurlijk ben ik zuinig met mijn centjes en wil ik eerst iets proberen alvorens een set van enkele honderden euro's uit te geven.


Hoor graag tips

Michel Bikkel:
Ik heb mijn set gekocht bij airbrush centrum Almere.
Heb een compressor zonder vat en een dual actie pistool met naalden 0,2 0,4 en 0,6
afhankelijk van de grote wat je wilt spuiten neem je de grote van de naald.
Met dual actie kun je veel preciezer spuiten.
Je kunt in Almere verschillende spuiten proberen in de winkel voordat je überhaupt wat beslist.

succes met je keuze

Pierre:
Ik zou inderdaad gaan voor een dual actie pistool wat Michel al aangeeft. Zeker om te proberen is een compressor zonder drukvat ok. Je kan je hier prima mee redden. Zeker in de modelbouw. Nadeel is dat je constant aan het werk bent met een draaiend motortje als je spuit. Heb je een drukvat dan slaat de compressor maar af en toe aan en soms helemaal niet. Ook als je grote stukken spuit met een grote nozzle gaat de druk een beetje pulseren zonder drukvat.

Is het geen optie om op Marktplaats te kijken naar een compressor. Ze worden regelmatig aan geboden voor een redelijke prijs en er kan niet zo veel aan kapot. Een pistool zou ik altijd nieuw kopen. Ze worden vaak verwaarloosd en niet goed schoongemaakt na het spuiten. (erg belangrijk!)

Succes met je keuze. Er is genoeg te koop. ;)

henkiehenk:
ik gebruik een setje van revell met een kleine compressor die op 3 lucht hoeveelheid kan blazen ,
meestal willen mensen te snel er verf op spuiten en te veel ,beter kleine laagjes en hoeveelheid rustig aan even laten drogen
en kijken naar het resultaat kan altijd wat meer bij gespoten worden .
ik gebruik acryl verf  water verdun baar van Vallejo (model air)
makkelijk uit te spoelen van de spuit ,,mooi resultaat op het onderwerp 
handige potjes drogen niet in ,makkelijk verdun baar ,goed te doseren door pipet dop,
makkelijk mengen van twee kleuren gewoon in de spuit tankje 

het is gewoon even durven testen op een proef stukje of oude wagon en
YouTube staat vol met tips er over
gr henk

mark mms:
Oké een dual action spuit is duidelijk.
Ik heb nog even gezocht op internet en denk dat de volgende specs voldoende moeten zijn.

Min. 20 L/min met een druk van minimaal 3 bar.
Een luchtvat heeft de voorkeur.
Geluid max 50db.
Spuitnozzle 0,2-0,5 zou voldoende moeten zijn.

Hiermee kwam ik een startset tegen van het merk Fengda...
Iemand ervaring hiermee?

https://www.airgoo-europe.com/Webwinkel-Product-129228297/Airbrush-Set-Fengda-FD-186K-met-compressor-FD-186-Airbrush-BD-130-en-accessoires.html


En dan nog diverse hulpmiddelen, perfect voor op het kerstlijstje.
Ik denk aan een uitspuitpot, poetsveren, snelkoppelingen, reinigingsvloeistof.
Wat heb ik nog meer nodig?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie