Auteur Topic: Fleischmann ho  (gelezen 6136 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline des

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Fleischmann ho
« Gepost op: 23 oktober 2018, 11:16:02 »
Beste,
ik heb van mijn broer een trein gekregen met rails enz enz ,de bedoeling is dat ik jaarijks een groot kerstdorp maak, en reeds lang wilde ik een spoorbaan er in hebben , echter ik ken er niets van, en vond het nogal aan de prijzige kant  , nu is het natuurlijk leuk dat ik de trein zou kunnen doen rijden , om het kerstdorp wat sfeer te geven :)
het is een ho dat weet ik wel, wat dat wil zeggen weet ik niet, en het andere is, wat is het voor trein gelijkstroom of wissel stroom ?
hoe kan ik dat weten, en hoe herken je een treintje die gelijkstroom is of wissel? u snapt het al ik weet er niets van .
het treintje is een Fleischmann 80 033 locomotief ,
deze lag reeds jaren op zijn zolder en deze heeft hij ooit eens overgenomen van iemand,
deze trein wil niet rijden, als ik de onderkant los vijs, drie vijsjes, komen de wieletjes er uit met de geleidings rails , ik kan niets zien dat niet zou kloppen,
dan heb ik met 2 vijsjes terug er in de trein op de rails gezet en gekeken of ie het wel doet, ,en toen zag ik een lichtje branden, en draaide het motorje van de train, echter als ik de vijsjes aandraai , vertikt het treintje om te draaien, ik vermoed dat het iets met de tandwielen heeft te maken ,want toen ik de vijsjes weer losser maakte , dan ging het weer niet meer,
nu heb ik alles weer in elkaar gezet , en de trein rijd 1 mm of zo, ik denk de afstand van 1 tandwielomschakeling of zo,
ik vraag me 2 dingen af, is de transfo nog wel goed ?
of zouden de tandwielen stuk zijn ?

kan iemand me wat meer advies geven ?



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: fischerman ho
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2018, 11:24:30 »
Dag @des,
Voordat je berichten op het forum plaatst is het handig als je éérst jezelf even voorstelt op het forum. We weten dan wie je bent en op welke manier je met je hobby bezig bent. Dat voorstellen kun je hier doen.
Verder wens ik je natuurlijk veel plezier op ons forum en verwacht ik wel dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann ho
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2018, 14:21:15 »
Hallo @ Daniël ,

H0 (of half nul) betekent dat de schaal in principe 1:87 is. Ik zeg in principe, want sommige fabrikanten hebben er bij sommige modellen weleens wat mee gesjoemeld. Bij h0 is de spoorwijdte (de afstand tussen de rails) 16,5mm.

De fabrikant van je lokje is Fleischmann. En als je Fleischmann zegt, dan gaat het over gelijkstroom. Je moet dus een treintransformator (kortweg trafo) voor gelijkstroom hebben om ermee te rijden. Als je een originele Fleischmann trafo hebt, sluit je de rails aan op de gele klemmen.

Oude Fleischmann motoren die lang stil gestaan hebben gaan soms vast zitten of slecht draaien. Dan moet je de motor uit elkaar halen en schoonmaken in een badje van wasbenzine. Bij het in elkaar zitten de draaipunten heel dun van wat naaimachineolie of modelbouwolie voorzien. Meestal is het verstandig meteen de koolborstels te vervangen; elke winkel die Fleischmann heeft verkoopt ook de losse koolborstels.

Succes met je nieuwe hobby!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann ho
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2018, 13:30:40 »
Hallo @Daniël,

Heb je al wat kunnen doen aan je locomotief?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline des

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Fleischmann ho
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2018, 23:54:09 »
Goede avond,
Bedankt voor de reactie,  nu ben ik terug iets slimmer geworden,
Dankjewel.

Ik heb het locomotief je,  uit elkaar gehaald,  en beetje proper gemaakt met oorstokje,
Echter het wil niet, wat ik wel gezien heb dat naast de wielen, ijzertjes zitten,
Die zijn gebogen, ik vermoed dat die contact moeten maken met de wielen voor extra contact,
In verband met stroom toevoer. Deze zijn echter naar alle waarschijnlijkheid verprutst,
Als ik er naar kijk zie je dat ze naar links en rechts geforceerd gebogen zijn,
Zou dit de reden kunnen zijn?
Wegens gebrek aan contact met de wielen.

Ik durf er niet aan te buigen uit schrik iets af te breken, het lijkt me nogal dun en breekbaar.

Zondag brengt mijn broer een andere locomotief mee, om te testen  op het spoor,
Als deze rijd, is het alvast niet de transfo. Wat me trouwens zou verbazen,
Want heb al twee transfo geprobeerd.

Ik ga het nog laten weten, want ben beetje geïrriteerd dat ik het niet in route krijg,
Hopelijk krijg ik het in route met jullie hulp.

Die koolborstels EU waar vind ik die?

Offline des

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Fleischmann ho
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2018, 00:52:56 »
De test trein komt zondag toe


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Fleischmann ho
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2018, 17:47:53 »
...wat ik wel gezien heb dat naast de wielen, ijzertjes zitten,
Die zijn gebogen, ik vermoed dat die contact moeten maken met de wielen voor extra contact,
In verband met stroom toevoer.
Je vermoeden is denk ik correct. Die ijzertjes nemen vanaf de zijkant van de wielen stroom af voor de motor. En die ijzertjes -vanaf nu stroomafnemers- kun je eigenlijk alleen netjes terugbuigen als je ze eraf schroeft. Door ze voorzichtig wat terug te buigen wordt de druk op de wielen wat groter en derhalve wordt de stroomdoorvoer ook beter.
Voordat je het hele ding uitelkaar sloopt, lijkt me het het best als je dit eerst probeert. Op die manier kun je stap-voor-stap achterhalen wat de oorzaak is.
En verder: zorg dat je rails goed schoon is en dat de onderlinge stukken rails goed contact maken.
Succes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: des

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann ho
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2018, 09:51:05 »
Hoi Daniel.

Wat je nog kunt proberen tijdens het probleem oplossen: direct 2 draden van de trafo naar de aansluitingen (koolborstels) van de motor, als de loc open is. Dan weet je in ieder geval of de motor loopt, of niet.
Als de motor op deze manier loopt, dan zit het verder in de stroomopname; dus de stroomafnemers, wielen, en/of rails zoals Wim al schreef.
Loopt de motor niet dan kun je nog kijken of de aandrijving soepel loopt door de as van de motor met de hand te draaien. Is de motor as gangbaar, dan zijn het hoogstwaarschijnlijk de koolborstels. Al kan er ook iets mis zijn met de windingen (lakdraad) op het anker of de aansluitingen van de windingen (soldering los). in het laatste geval kun je de windingen weer solderen, in het eerste geval is de motor echt stuk.

Succes,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: des

Offline des

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Fleischmann ho
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2018, 21:34:34 »
Wim en , rob,

Testtrein die ik vandaag kreeg,  doet het, dus transfo was ok , wel met horten en stoten, dan rails gepoetst, toen ging het lekker.

De zwarte loco uit elkaar gehaald, en de motor deed het na rechtstreeks aan de stroom gezet te hebben,
Loco weer in elkaar gezet,  en rechtstreeks op de wielen stroom gezet, enkel vonkjes ,  maar de wielen draaien niet...
Ik zal een winkeltje moeten zoeken vrees ik om te laten repareren   want nu weet ik het niet meer  :(,
Probleem zit of in de tandwielen of contact met de stroom naar de motor, want rechtstreeks contact op de motor is ok ...



Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann ho
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2018, 21:45:50 »
Je komt steeds verder, Daniel.
Heb je al stroom direct op de motor gezet als deze in de loc zit en de tandwielen aandrijft? Als de wielen dan draaien is het 'slechts' de stroomopname van de wielen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline des

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Fleischmann ho
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2018, 22:19:02 »
Rob,

Heb het snel even geprobeerd,
Enkel het lampje van de loco brand,  en je voelt een lichte trilling,
Alsof de motor wil draaien, maar niet kan, geblokkeerd door de een of andere, reden.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann ho
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2018, 22:29:45 »
Hoi Daniel,
Los draait de motor wel, toch?
Dan zit er inderdaad ergens een blokkade. Anders haal je de motor er nog even uit en kijk of je de wielen met de hand kunt draaien. Soms kun je dan zien of voelen waar de blokkade zit. Dat kan ergens bij de tandwielen zijn, maar ook op de assen van de wielen of misschien de drijfstang.

Succes,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline des

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Fleischmann ho
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2018, 00:55:49 »
@rob,

Los draait de motor, tis te zeggen zonder de wielen en aan drijfstang,
Dan draaien er 3plastieken tandwielen, de motor zelf uit het chassis halen,
Durf ik niet uit schrik iets stuk te maken want zie niet direct of je de motor ergens moet losmaken,
Voor je hem er uit klikt of schuift.
Maar aangezien het werkt zonder de  wielen en geleiders stangen, denk ik niet dat ik de motor moet uit het chassis, bouwen,
Het probleem stelt zich op het moment dat je de wielen terug monteert,  dan blokkeert het tandwiel dat van de motor komt,
op het tandwiel van de wielas , en dit is het probleem dat ik dus niet snap, de tandwielen zien er niet versleten uit.
Ergens moet er vroeger iets mee gebeurd zijn,  want de stroom geleiders naast de wielen waren krom geplooid.
Ik vind het wel een mooie loco, en weegt 3x zo zwaar als de test locomotief. De wielen krijg ik ook niet aan het draaien als de locomotief is in elkaar gezet, bij de test trein lukt dat wel.

Dichtbij heb ik geen winkel als ik zoek op internet, en de dichtstbijzijnde is een uurtje rijden, dan is het nog de vraag of ze ook herstellingen doen,
Denk dat ik best een reparateur vind van locomotief, die er wil naar kijken.
Maar waar hé...


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann ho
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2018, 08:44:39 »
Hoi Daniel,
Je weet nu in ieder geval waar het probleem zit: bij de wielen of het aandrijftandwiel op een van de assen. Een mechanisch probleem, elektrisch lijkt alles in orde.

Je kunt op zoek gaan naar een reparateur, maar voor de kosten kun je al gauw een ander 2e hands lopend locje aanschaffen, denk ik. Dus je zult je even moet afvragen of je daar in wilt investeren.
Of toch nog zelf even verder prutsen. Je weet nu waar het probleem zit. Als de tandwielen goed zijn, is misschien een as krom of een wiel verbogen (loc is wellicht ooit eens gevallen). Als je een van de tandwielen tussen motor en wielen er tussen uit haalt, kun je er mischien achter komen waar het knelt of stroef loopt.

Mischien even een duidelijke foto van de wielen en tandwielen hier plaatsen, dan kunnen we meekijken en -denken.
Als je wilt, hè  ;)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline des

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Fleischmann ho
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2018, 10:34:40 »
Bedankt voor de update,

Wat ik  nu  ga doen is eerst alles opruimen, en starten met de bouw van het kerstdorp,
Dat is ook een heel karwei hoor,  alles moet van de kast,  en in dozen gestopt worden, plaaten leggen enz..

nadien ga ik verder met de loco, en zal hem zo goed als mogelijk demonteren ,en er foto's van nemen, en deze hier plaatsen,.

Dit word dus vervolgd , geef me wat tijd hé.



Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann ho
« Reactie #15 Gepost op: 29 oktober 2018, 11:59:19 »
Rustig aan, hoor. Het hoeft niet vandaag gerepareerd.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...