Modelbaanbesturing > Vraagbaak voor beginners en herintreders

Fleischmann ho

(1/4) > >>

des:
Beste,
ik heb van mijn broer een trein gekregen met rails enz enz ,de bedoeling is dat ik jaarijks een groot kerstdorp maak, en reeds lang wilde ik een spoorbaan er in hebben , echter ik ken er niets van, en vond het nogal aan de prijzige kant  , nu is het natuurlijk leuk dat ik de trein zou kunnen doen rijden , om het kerstdorp wat sfeer te geven :)
het is een ho dat weet ik wel, wat dat wil zeggen weet ik niet, en het andere is, wat is het voor trein gelijkstroom of wissel stroom ?
hoe kan ik dat weten, en hoe herken je een treintje die gelijkstroom is of wissel? u snapt het al ik weet er niets van .
het treintje is een Fleischmann 80 033 locomotief ,
deze lag reeds jaren op zijn zolder en deze heeft hij ooit eens overgenomen van iemand,
deze trein wil niet rijden, als ik de onderkant los vijs, drie vijsjes, komen de wieletjes er uit met de geleidings rails , ik kan niets zien dat niet zou kloppen,
dan heb ik met 2 vijsjes terug er in de trein op de rails gezet en gekeken of ie het wel doet, ,en toen zag ik een lichtje branden, en draaide het motorje van de train, echter als ik de vijsjes aandraai , vertikt het treintje om te draaien, ik vermoed dat het iets met de tandwielen heeft te maken ,want toen ik de vijsjes weer losser maakte , dan ging het weer niet meer,
nu heb ik alles weer in elkaar gezet , en de trein rijd 1 mm of zo, ik denk de afstand van 1 tandwielomschakeling of zo,
ik vraag me 2 dingen af, is de transfo nog wel goed ?
of zouden de tandwielen stuk zijn ?

kan iemand me wat meer advies geven ?


Wim Corduwener:
Dag @des,
Voordat je berichten op het forum plaatst is het handig als je éérst jezelf even voorstelt op het forum. We weten dan wie je bent en op welke manier je met je hobby bezig bent. Dat voorstellen kun je hier doen.
Verder wens ik je natuurlijk veel plezier op ons forum en verwacht ik wel dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Groet,
Wim

Dirk T:
Hallo @ Daniël ,

H0 (of half nul) betekent dat de schaal in principe 1:87 is. Ik zeg in principe, want sommige fabrikanten hebben er bij sommige modellen weleens wat mee gesjoemeld. Bij h0 is de spoorwijdte (de afstand tussen de rails) 16,5mm.

De fabrikant van je lokje is Fleischmann. En als je Fleischmann zegt, dan gaat het over gelijkstroom. Je moet dus een treintransformator (kortweg trafo) voor gelijkstroom hebben om ermee te rijden. Als je een originele Fleischmann trafo hebt, sluit je de rails aan op de gele klemmen.

Oude Fleischmann motoren die lang stil gestaan hebben gaan soms vast zitten of slecht draaien. Dan moet je de motor uit elkaar halen en schoonmaken in een badje van wasbenzine. Bij het in elkaar zitten de draaipunten heel dun van wat naaimachineolie of modelbouwolie voorzien. Meestal is het verstandig meteen de koolborstels te vervangen; elke winkel die Fleischmann heeft verkoopt ook de losse koolborstels.

Succes met je nieuwe hobby!

Dirk T:
Hallo @Daniël,

Heb je al wat kunnen doen aan je locomotief?

des:
Goede avond,
Bedankt voor de reactie,  nu ben ik terug iets slimmer geworden,
Dankjewel.

Ik heb het locomotief je,  uit elkaar gehaald,  en beetje proper gemaakt met oorstokje,
Echter het wil niet, wat ik wel gezien heb dat naast de wielen, ijzertjes zitten,
Die zijn gebogen, ik vermoed dat die contact moeten maken met de wielen voor extra contact,
In verband met stroom toevoer. Deze zijn echter naar alle waarschijnlijkheid verprutst,
Als ik er naar kijk zie je dat ze naar links en rechts geforceerd gebogen zijn,
Zou dit de reden kunnen zijn?
Wegens gebrek aan contact met de wielen.

Ik durf er niet aan te buigen uit schrik iets af te breken, het lijkt me nogal dun en breekbaar.

Zondag brengt mijn broer een andere locomotief mee, om te testen  op het spoor,
Als deze rijd, is het alvast niet de transfo. Wat me trouwens zou verbazen,
Want heb al twee transfo geprobeerd.

Ik ga het nog laten weten, want ben beetje geïrriteerd dat ik het niet in route krijg,
Hopelijk krijg ik het in route met jullie hulp.

Die koolborstels EU waar vind ik die?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie