Auteur Topic: Bergachtige baan  (gelezen 8598 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Bergachtige baan
« Gepost op: 9 oktober 2018, 20:12:35 »
Hey iedereen,

Het is al een tijdje geleden sinds ik hier nog eens op heb gepost, maar daar brengen we direct verandering in.
De laatste weken was ik weer eens fanatiek bezig met mijn modelbaan en heb ik een hele evolutie gemaakt met de baan.

De eerste paar fotos zijn van een goed half jaar geleden en de video link is van afgelopen zondag.
Geniet van de progress die er al gemaakt is en graag hoor ik nog wat tips and tricks van jullie voor de rest af te maken.



Aanbouw/planning fase





Bergbouw begint:






Bergbouw finalizeren:


Berg volledig gespoten en ground color op natuur bord:


Laatste stand van zaken:



Sfeerbeeldjes:



Ik hoop dat jullie wat genoten hebben van mijn bijdragen.



Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Bergachtige baan
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2018, 21:54:48 »
Je bent hartstikke goed bezig!!!! Ik ben benieuwd naar het vervolg
Fotografen met passie.

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2018, 22:21:56 »
Na een paar weken zonder hier iets te posten van updates kan ik toch nog het volgende bieden.

Ik ben wat bezig geweest met het schilderen van de wegen en de gebouwen een finale plaats te geven. Ook heb ik wat gewerkt rond het begrassen van een klein parkje dicht bij de stelplaatsen van de stomer. Next on the list is meer begrassing en beginen met het aanbrengen van wegmarkeringen.






De eerste verlichtings paal is ook al geplaats. Als straks het elektriciteits gedeelte maar goed komt

Offline Tijdperk4rijder

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2018, 10:27:02 »
Ga je de rotsformatie ook nog bestrooien met hier en daar groen , en struikjes en bomen aanbrengen  ?
ziet er al goed uit !!
HO DC/DCC, NS Tp3-5, CSD, DB, USA en UK,Railtrash,lokaalspoor.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bergachtige baan
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2018, 13:16:54 »
Goed bezig Sebastiaan. Lekker doorgaan zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2018, 14:00:38 »
Ga je de rotsformatie ook nog bestrooien met hier en daar groen , en struikjes en bomen aanbrengen  ?
ziet er al goed uit !!

Ja zeker, voor de berg en het bos rond de zagerij heb ik nog sparren en dennen. Ik heb ook nog wat speciaal alpine meadows strooisel van NOCH dit gaat er dus zeker nog op komen

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bergachtige baan
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2018, 22:53:17 »
Wat een beetje kleur al niet kan doen: geeft meteen al een andere indruk.
Lekker doorgaan zo, Sebastiaan.

En als je nog vragen hebt over het aansuiten van de straatverlichting, dan lezen we dat hier t.z.t. vast.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2018, 19:33:18 »
Weer een beetje bezig geweest met vanalles en nog wat.
Heb ontdekt dat de straat misschien een beetje te smal is, maar ja wat doe je eraan het zo laten en de illusie van een klein straatje creeren of ze toch breder maken voor toch die strepen in het midden te moeten zetten.



Daarnaast heb ik het kleine parkje naast de spoorbaan gemaakt, het is klein en moet nog wel bankjes krijgen maar toch geeft het een groene boost in het stadje




Ik ben ook bezig geweest met zelf een tweede onbewaakte overweg te maken deze keer.


Wat ik ook nog heb gedaan en wat niet op de fotos staat is al een paar sparren geplant op de berg kant, maar daar had ik spijtig genoeg nog niet genoeg van, dat word weeral een trip naar de modelbouw winkel

Zelfs weet ik het niet zo goed meer hoe ik verder moet met de wegen mogelijk beter te maken, tips daarover zijn altijd welkom. Ook weet ik niet zo goed of ik de stoep zo grijs zal laten of ik er toch nog iets over moet doen, weeral tips zijn zeer welkom

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2018, 08:17:31 »
Hoi,

ik zou de weg wat breder maken en dan gelijk een inham voor de bus halte.
Weg goed afplakken zodat je strakke lijnen krijgt bij de stoeprand. Voor het maken van de strepen op de weg een mal gebruiken.

Succes, je bent lekker bezig.
Groet Mies

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2019, 20:55:07 »
Het is weeral een tijdje geleden sinds de laatste update, Er is niet al te veel bijgekomen buiten een gloednieuw perron van het merk Faller, daarnaast de oude wiking auto's een plaatsje gegeven voor het er iets levendiger uit te laten zien. Daarnaast mja, wat begrassen hier en daar. In de tussentijd heb ik ook nog was positieve zolderwinsten gedaan en nieuwe materialen aangekocht, hiervan komen vrij snel nog wel een paar foto's op dit draadje, maar voor nu, geniet van de kleine mini scene's tot ik een paar deftige foto's heb van de begrazing en de nieuwe en oude aanwinsten.









De Stoom lok die je in de laatste afbeelding ziet is een oude BR 03 van Marklin, jammer genoeg heeft deze bijna alles verloren qua electronica en onderdelen dus was deze niet meer redbaar. Dan maar wat schroot opvulling zijn tussen de sporen.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bergachtige baan
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2019, 09:50:35 »
Ziet er goed uit Sebastiaan. Jammer dat die loc niet meer te redden is. Ik hou van dit soort loc,s. In 2 rail (gebruikt) bijna niet te vinden helaas.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2019, 23:25:50 »
Nou hierin de beloofde update over het begrassen, maar ook een beetje slechter nieuws, sinds vandaag stoppen al mijn treinen bij 2 bepaalde bocht stukken, nou ik hoop maar dat het het systeem maar was dat niet mee wilde en niks ergers rond de bedrading. Als het morgen nog steeds niet werkt ga ik de bedrading eens na zien en anders ziet er denk ik niks anders op dan de rail stukken te vervangen. Het kan altijd zijn dat ik ergens iets gemold heb aan de rail zelf.



Tevens heb ik ook mijn station een herbouwing gegeven. De vorige lijm liet het gebouwtje al half uit elkaar vallen dus heb ik het eventjes weer goed uit elkaar gehaald en terug inelkaar geplakt zonder al te veel problemen.




En nog voor jou @Pierre dit is zo een beetje hoe de oude BR 03 loc eruit ziet, opzich buiten alle missende onderdelen zou deze loc nu perfect naar 2 rail kunnen worden omgebouwd maar ik vrees dat zelfs voor dat er teveel ontbreekt







Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bergachtige baan
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2019, 16:39:20 »
Vervelend is dat als je een storing in je baan hebt. Ik hoop dat het snel opgelost is.

Het station ziet er weer uit als nieuw ... top.

Ik wil die uitdaging van het ombouwen van de BR 03 wel heel graag aan gaan Sebastiaan. Ik vind het een prachtige loc en ik heb onderdelen zat. Al heel lang op zoek naar dit soort loc's. Wil je hem (als ik het heel lief vraag ::)) niet aan me verkopen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bergachtige baan
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2019, 16:57:39 »
Hoi Sebastiaan,

Blijkbaar is er een kleine reparatie-golf gaande op je baan. Dat hebben we allemaal wel eens...

Kan het zijn dat de verbinding tussen de stukken rails (de rail lassen) wat los zitten? Ik heb dat ook wel gehad en kon dat verhelpen door de rail lassen voorzichtig samen te knijpen met een tangentje, zodat se wee contact maken. Wel oppassen dat ze niet zo verbuigen dat de rails scheef gaan. Eventueel kun je ook proberen de lassen te solderen.
Maar wat Dirk al schreef: meerdere aansluitpunten kan sowieso geen kwaad.
Succes.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2019, 20:44:55 »
Hoi Sebastiaan,

Blijkbaar is er een kleine reparatie-golf gaande op je baan. Dat hebben we allemaal wel eens...

Kan het zijn dat de verbinding tussen de stukken rails (de rail lassen) wat los zitten? Ik heb dat ook wel gehad en kon dat verhelpen door de rail lassen voorzichtig samen te knijpen met een tangentje, zodat se wee contact maken. Wel oppassen dat ze niet zo verbuigen dat de rails scheef gaan. Eventueel kun je ook proberen de lassen te solderen.
Maar wat Dirk al schreef: meerdere aansluitpunten kan sowieso geen kwaad.
Succes.

Rob

Ik denk niet dat dat zo direct gaat bij de marklin C rail maar de tussen contacten kuizen kan nooit kwaad. Zelf heb ik al wel een 3 tal stroom gevende punten op de baan gezet een op de bovenkant van de helling een ander vlak na de 3 wissel en overweg en een laatste in de buurt van de rangeer sporen.

Vandaag door onvoorziene omstandigheden niet naar het baantje kunnen gaan kijken dus duimen voor morgen

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2019, 20:50:12 »
Vervelend is dat als je een storing in je baan hebt. Ik hoop dat het snel opgelost is.

Het station ziet er weer uit als nieuw ... top.

Ik wil die uitdaging van het ombouwen van de BR 03 wel heel graag aan gaan Sebastiaan. Ik vind het een prachtige loc en ik heb onderdelen zat. Al heel lang op zoek naar dit soort loc's. Wil je hem (als ik het heel lief vraag ::)) niet aan me verkopen?

Ach zelfs al aan de lege behuizing zit al sentimentele waarde, wel wil ik graag wel meekijken hier en daar of ik er geen zie, af en toe zie je zo'n dingen wel voorbijkomen om de belgishe versie van marktplaats 2dehands.be

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bergachtige baan
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2019, 22:07:03 »
Tja ... jammer man maar ik begrijp het. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2019, 18:26:20 »
We starten het bericht met goed nieuws, ik had de slechte contact rail eruit gehaald en de contactjes terug proper gemaakt en alles werkt weer naar behoren.

Nu in het tweede deel van het bericht, Zelf ga ik niet naar beurzen en krijg ik niet zoveel aanwinsten binnen, dus dan zetten we de 2de  hands aanwinsten van de voorbije maanden maar hier.

Mijn eerste 2de hands aankoop was meteen een schitterend success. voor maar 75 euro had ik een 3-delige rijtuig set.




De tweede was eens een grote gok, een gedigitaliseerde rijtuig, ik vond dit een grotere gok dan een paar rijtuigen aangezien er meer dingen kapot of niet werkende kon zijn, Maar alles werkte fantastish en er was zelfs aan en uit interieur verlichting aangebracht, Dit koste samen met een extra klein goedere wagonetje een 140 tal euro




tijdens de kerstperiode had ik nog een fantastishe deal gevonden, een redelijk zeldzame panorama wagon voor maar 17 euro



Mijn voorlopig laatste aanwinst is deze 3 delige rijtuig van de SBB tezamen met een panorama voertuig. Deze voertuigen zijn dezer dagen zeer zeer zeldzaam, het panoramvoertuig als voorbeeld is tegenwoordig enkel verkrijgbaar in een 3set voor 160+- euro's. Nu de set zelf heb ik op de kop getikt voor een 80 tal euro's. In 1 ervan is interieur verlichting al ingebracht en de andere 2 zijn klaar voor interieur verlichting in te bouwen, deze verlichting sets heb ik dan ook direct besteld bij mijn vakhandelaar.






Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bergachtige baan
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2019, 18:42:07 »
Mooi spul, Sebastiaan.

Ik vind met name dat oceaanblauw/beige treinstel wel leuk. Dat is een model van een accutreinstel met bijwagen. De oplaadpunten zitten bij het bliksemschichtje aan de zijkant.

En fijn dat de storing weer is opgelost.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2020, 18:29:02 »
Nu ja, het is een dik jaar geleden sinds ik hier nog echt een teken van leven vertoonde van mijn baan.

Ik zal in ieder geval beginnen met dat de baan niet gestorven is, jammer genoeg enkel mijn vrijetijd.
Heel 2019 was voor mij een ontzettend druk jaar en de komende twee nog gaan dat ook zijn omwille van mijn hogeschool opleiding.

Veel vooruitgang is er dan ook niet direct gemaakt in de afgelopen maanden, al heb ik wel telkens de 2dehands sites in het oog gehouden.
En daar heb ik wel wat vooruitgang gemaakt. Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een 2001 (Marklin digital) BR 50 en een ongerede set van 5 Rheingold Metal edition wagons die 30 jaar lang in hun doos hebben gezetten. En dat allemaal voor een zacht prijsje van 300 euro.




Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bergachtige baan
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2020, 19:13:59 »
Leuk dat je weer wat van je laat horen ook al heb je weinig tijd. Dat is een prachtig setje wat je aangeschaft hebt Sebastiaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Bergachtige baan
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2020, 19:22:02 »
Gefeliciteerd met je aanwinsten! Een schitterende set.

Groet, Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bergachtige baan
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2021, 00:11:18 »
Inmiddels zijn we weer een jaar verder, zijn er nog nieuwe ontwikkelingen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Sebastiaan

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bergachtige baan
« Reactie #23 Gepost op: 15 april 2021, 12:04:04 »
Inmiddels zijn we weer een jaar verder, zijn er nog nieuwe ontwikkelingen.

Dag Tom,

Jammer genoeg door de hogere studies was er vorig jaar in het eerste deel van het jaar weinig tijd voor er aan te werken.
Toen begon er een welbekende crisis in de wereld waar mijn familie niet echt goed uitkwam.
Vorig jaar in mei was mijn grootvader (waar op de zolder mijn baan staat) overleden aan een combinatie van een bloedkanker en covid.
De grootmoeder had ook covid en was ook een tijdje gehospitaliseerd in het ziekenhuis waar mijn grootvader uiteindelijk gestorven was (Gelukkig hebben ze nog wel afscheid van elkaar kunnen nemen daar). Deze is dan ook een paar maanden later in Oktober gestorven aan eierstokkanker.

Sinds de zomer zijn wij (mijn vader en ik) eigenlijk volop bezig geweest met het huis waarin ze woonden te renoveren en terug "modern woonklaar" te maken zodat ik er kan intrekken.
Het is immers gebouwd in 1950 en had sindsdien nog geen enkele renovatie gehad.

In de tussentijd betekende dit wel dat de modelbouw jammer genoeg onder het letterlijk en figuurlijke stof terecht kwam.
Ik heb desondanks me altijd wel verder verdiept in technieken van landschap bouwen.

Binnenkort zijn de verbouwing eindelijk klaar en vanaf dat ik er dan voltijds woon denk ik de modelbaan terug vanonder het stof te halen.
Of een compleet nieuwe maken terug met de technieken waarover ik heb gelezen.
(Maar goed dat betekent ook een nieuw bouwplan tekenen en dat is een heel andere koek.)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bergachtige baan
« Reactie #24 Gepost op: 15 april 2021, 12:12:25 »
Sebastiaan, dat is een heftige tijd geweest.
Ik denk dat we dan wel snappen waarom het een tijdje stil is geweest.

Succes met de verbouwing, wel mooi dat jij nu in het huis van je grootouders kan gaan wonen.

Bedankt voor de uitleg, respect ook voor het verlies van je grootouders.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0