Auteur Topic: Kolenmijn in een kastje  (gelezen 27997 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #100 Gepost op: 17 januari 2019, 22:43:25 »
Ja Rob, dat was het wat ik mis.
Die komt eraan!

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #101 Gepost op: 17 januari 2019, 22:49:48 »
Ah mooi. En dan nog een kabelhaspeltje er bij  :D
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #102 Gepost op: 19 januari 2019, 15:18:38 »
Buitengewoon knap gemaakt!
Ik mis nog een detail: een detonator: zo'n kastje met zo'n hendel er op die je moet indrukken.
Volgens mij worden slaghoedjes, ontstekers, detonators en meer manieren om springstof te detoneren strikt gescheiden van elkaar opgeslagen. Om een voorbeeld te noemen: in een opslagplaats waar vuurwerk wordt opgeslagen zul je nooit een aansteker of een doosje lucifers vinden.
En nu ik er zo over nadenk, vraag ik me af of springstoffen ondergronds -dus direct in de mijn- werden opgeslagen. Als dat spul ondergronds -door welke oorzaak dan ook- tot explosie komt, dan krijg je een behoorlijke kater... én koppijn.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #103 Gepost op: 19 januari 2019, 16:55:00 »
Goede opmerking Wim. Ik heb maar weinig info gevonden over opslag van springstof in mijnen.
Van verhalen van “opa” meen ik mij te herinneren dat ze kleine opslag hadden ondergronds met een werkplaats. De springstof werd dan met lange boren in de kolen aangebracht en dan BOEM.
Of het werkelijk zo heeft uitgezien betwijfel ik zeer, maar ja, de rest van de baan is ook niet volledig waarheidsgetrouw.  ::)
Ik zal voor de zekerheid geen rokende mijnwerker erbij zetten en wat waarschuwingsborden plaatsen.  ;D

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #104 Gepost op: 19 januari 2019, 19:32:31 »
Het is toch allemaal fictief. Vroeger waren ze vreselijk voorzichtig met vuur en stroom(vonken)etc. In principe werd elk gereedschap en locomotieven aangedreven door perslucht. De mijnwerkers namen ook wel parkietjes in een kooitje mee ivm. het mijngas als die vogeltjes omvielen wisten ze dat ze moesten maken dat ze wegkwamen. Een mijn maakte altijd geluid(kraken etc) alles werkte dit kwam door houten balken die als stutten gebruikt. Later werden deze van ijzer waardoor er bijna geen geluid kwam. Als een mijn doodstil werd was het foute boel.   
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #105 Gepost op: 19 januari 2019, 19:44:17 »
Het is toch allemaal fictief.
Inderdaad @nico: fictief! En dat maakt het des te leuker.

Ik zal voor de zekerheid geen rokende mijnwerker erbij zetten...
Misschien juist wel om het lolliger te maken.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #106 Gepost op: 19 januari 2019, 20:58:58 »

Ik zal voor de zekerheid geen rokende mijnwerker erbij zetten...
Misschien juist wel om het lolliger te maken.  :D

Ik hou ook wel van een geintje hier en daar. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #107 Gepost op: 24 december 2020, 12:34:42 »
Door de link van Wim over het Bush veldspoor kwam ik weer eens op dit draadje terecht. Erg leuk draadje maar is de mijn al af Mark? De laatste datum is bijna een jaar geleden. Ben je er nog aan verder gegaan? Lijkt me prachtig om deze kolenmijn in zijn volle glorie te bewonderen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #108 Gepost op: 25 december 2020, 00:20:05 »
Mijn draadjes zijn helaas sinds begin dit jaar dood.
Ben inmiddels verhuisd en daarmee is de modelbaan, euh laten we zeggen, gedemonteerd.
Alles staat nu opgeslagen in dozen.
Het voornemen is om een hobby ruimte te maken in de tuin, denk aan een groot tuinhuis of garage.
Voor de winterperiode ben ik begonnen met een simpel Revell bootje Goethe rheindampfer 1:160.
Heb gisteren toevallig wat N-spoor spulletjes gekocht om er toch een diorama van te maken.
Wil namelijk kijken wat ik wil doen, analoog of digitaal, h0 of N, stoom of modern.
Vooralsnog vind N spoor wel erg klein, zeker poppetjes schilderen.
Ik zal binnenkort wel een draadje starten mbt het bootje.
Maar ben ook op zoek naar goede tips voor een nieuwe baan en hobbyruimte.
Houten (geïsoleerd) tuinhuis of toch metselwerk of combi metselwerk en kunststof rabatdelen of vakwerk huisje.
Afmetingen? Zo groot mogelijk 8m breed en diepte van 6-8m is mogelijk, maar ja is dat niet wat overdreven groot? Als ik al twintig jaar heb gedaan om een flinke zolder treinbaan te maken, hoe lang ben ik daar dan niet mee bezig...
En een groot oud huis met een grote tuin vergt natuurlijk ook tijd..
Op dit moment zit ik denken aan een houten tuinhuis van 5x5m, moet wel ook de werkbank en tafel in kunnen.
Tja, goede raad is welkom. Fase 1 was het huis afmaken en dat is klaar. Fase 2 is de tuin en dat wordt opgesplitst in twee gedeeltes. Eerste gedeelte zal dit voorjaar plaatsvinden en hopelijk in het tweede gedeelte van dit jaar de hobbyruimte en moestuin enz.
Ondertussen probeer ik veel te lezen om de juiste keuzes te maken, uiteraard ook hier.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #109 Gepost op: 25 december 2020, 10:46:11 »
De ruimte is al snel voldoende voor modelbouw. Hoe groot de ruimte ook is voor je gevoel altijd te klein. Ik kwam ook van een grote zolder en zit nu in een heel klein kamertje. Ik ben daar bijna dagelijks en bouw al 6 jaar daar en .... ben nog lang niet klaar. Bovendien ben je nooit klaar met een modelbaan. Zeker als je van plan bent in N te gaan bouwen en rijden heb je niet erg veel nodig aan ruimte. Ook de maat schrok ik erg van maar als je er even mee bezig bent gaat het steeds makkelijker. Nu valt het me erg mee zelfs met mijn reuma.

Veel plezier in je nieuwe huis en succes met de keuze van spoormaat en onderkomen van het geheel.

En natuurlijk ... prettige feestdagen.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/