Auteur Topic: Kolenmijn in een kastje  (gelezen 4854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.188
  • Thanked: 34 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #25 Gepost op: 24 september 2018, 21:32:12 »
Hoi Mark,
Lekker bezig.
Inderdaad is de 'dubbelklik'van de reedcontacten geen probleem. Ah, en servo's voor de wissels. Wel zo makkelijk.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #26 Gepost op: 25 september 2018, 17:00:11 »
Ik heb vandaag een beetje ballast aangebracht en van te voren nog wat rondjes proefgereden.
Dat was wel nodig want de minuscule treintjes zijn leuk, maar rijden doen ze beroerd.

Maar goed, het rijdt.
Dat dubbelklikken is meer iets van vijf zes keer, omdat de wagonnetjes ook een magneetje hebben.
Tja, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Wellicht toch een bistabiel relais dan op de reedcontacten.
Daar dan de rijspanning wisselen van passeerstrook en de Arduino aansturen de servo's om te zetten?

Maar wat als dan de volgende trein vertrekt een een wagonnetje over zijn reedcontact gaat?
Dan krijgen we stop en go penalty's...

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.188
  • Thanked: 34 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #27 Gepost op: 25 september 2018, 18:22:56 »
Hoi Mark,

Gelukkig dat het rijdt. Misschien worden de rij-eigenschappen nog iets beter als je straks met pulsbreedte rijdt.
Dat dubbelklikken is meer iets van vijf zes keer, omdat de wagonnetjes ook een magneetje hebben.
Tja, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Wellicht toch een bistabiel relais dan op de reedcontacten.
Daar dan de rijspanning wisselen van passeerstrook en de Arduino aansturen de servo's om te zetten?

Maar wat als dan de volgende trein vertrekt een een wagonnetje over zijn reedcontact gaat?
Dan krijgen we stop en go penalty's...
Meerdere kliks is geen probleem, hoor. dat kun je in de software oplossen. Bijvoorbeeld dat de Arduino bij het binnenrijden alleen reageert op de eerste 'klik', en bij het wegrijden eerst een tijdje wacht voordat er weer naar een klik op het reedcontact wordt gekeken voor de terugkerende trein. Dan slaat-ie de kliks van de wagonnetjes over.

En je kunt het zelfs zo maken dat je de kliks telt bij het wegrijden om zeker te weten dat de hele trein het spoor heeft verlaten - al zou ik het nut daarvan zo snel niet weten  ;D

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #28 Gepost op: 25 september 2018, 21:19:54 »
Zoals gezegd, de buitenste ovaal is geplaatst.



De binnenste ovaal is het startset van Busch.
De bedoeling is/was dat deze in een bovenste gedeelte komt.
Maar, nu het in echt vind ik de hoogte toch minder dan ik had gedacht.
Daardoor zie straks veel te weinig van de treintjes en eventueel de mijngangen erachter.



Hier is het front te zien met een plaatje wat ongeveer het midden aangeeft.
Er blijft dan nog geen zeven centimeter over om een mijngang te maken.
Dat vind ik te weinig, dus andere oplossing bedenken.

Mogelijkheid 1: de kleine ovaal op gelijke vloer als de buitenste ovaal (zoals op de foto boven)
Mogelijkheid 2: de kleine ovaal iets hoger (zoals hieronder)



Hierdoor meer mogelijkheden om een lift te bouwen en mijngang(en) wellicht met een kolenschaaf.

Meer opties of ideeën?

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.188
  • Thanked: 34 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #29 Gepost op: 25 september 2018, 21:55:57 »
Hoi Mark,

Ik vind iets verhoogd beter dan gelijkvloers: geeft wat beter zicht.

Optie 3?
Je kunt ook nog overwegen de Busch ovaal wat te draaien, en dan kan die misschien ook nog wat hoger. Dan zit de bocht van her kleine ovaal aan een kant langs de bocht van de buitenovaal, en de andere bocht zo'n beetje over het inhaalspoor van de grote ovaal. Dan loopt het rechte stuk van de Busch ovaal met inhaalspoor schuin naar achteren weg. Misschien heb je daar dan voldoende ruimte voor allerlei gangen en zo.
Ook wat speelser dan 2 sporen parallel aan de voorzijde van de la.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.903
  • Thanked: 177 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #30 Gepost op: 26 september 2018, 10:30:35 »
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar krijgt het spoor dat vooraan in het zicht ligt ook nog zijgangen?
Eén klein dingetje: ik zie vooraan dat je Z-rails reeds hebt voorzien van ballast. Waarom heb je het aantal bielzen daar niet gehalveerd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #31 Gepost op: 26 september 2018, 15:12:00 »
Goed gezien Wim.
Ik heb geprobeerd de bielzen om en om weg te halen, maar dit lukte me niet.
Op het kruispunt van de biels met de railstaaf zit namelijk een gaatje.
Zodra ik er een weg haalde was de volgende biels dermate onstabiel dat de rails ging kantelen.
Omdat het eerste plan twee lagen was, dacht ik het valt wel mee en de rails gewoon gebruikt.

Ik heb bij een oud mijnwerker navraag gedaan en hij vertelde dat er gangen waren waarbij de bielzen zo dicht op elkaar lagen dat je er niet eens een schoen tussen paste.
Als je op grote voet leefde kon je daar niet werken.  :D

Nu de busch ovaal redelijk dichtbij komt te liggen is het verschil wel heel goed zichtbaar.
Ik moet eerlijk zijn de rails van Busch rijden wel stukken beter dan die van marklin, maar ik vind ze niet echt realistisch. Bielzen zijn wel erg ver uit elkaar en steken ook behoorlijk door.
Als ik dezelfde afstand wil hebben bij de marklin rails dan moeten er twee bielzen weg en eentje mag dan blijven. De brede bielzen van Busch zouden dan aan de zijkant ingekort moeten worden.

Wat ik ga proberen is om de marklin rails aan te passen als deze goed is verlijmd.
Mishandelen met een soldeerbout en daarmee een biels of twee weghalen.
Ook ga ik kijken of ik bij Busch extra bielzen kan aanbrengen m.b.v. 1x1 mm donker hout.
De breedte aanpassen op die van marklin en dan moet het toch beter op elkaar lijken.

Ik hou je op de hoogte.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.310
  • Thanked: 168 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #32 Gepost op: 26 september 2018, 16:07:45 »
Misschien de bielsen die wel goed zijn fixeren met een drupje secondelijm (loopt zelf tussen de biels en rails in) en daarna de overige bielsen er tussen uit snijden.
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) .    ;D

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #33 Gepost op: 26 september 2018, 16:30:25 »
Ben snel even bezig geweest.  ;D

Zie hier het resultaat.



Rechts de rails van Busch. Spoorbielzen op 1,1 cm, dus ongeveer een meter.
Links de bocht origineel van marklin z spoor.
In het midden heb ik steeds twee bielzen weggehaald met een dremel.
Ja ik weet er moeten nog wat stukjes links en rechts weg.
Maar het resultaat is idd realistischer.

Die roest komt van het gaaswerk.  ::)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.903
  • Thanked: 177 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #34 Gepost op: 26 september 2018, 17:12:07 »
Dat de bielzen van de Busch wat verder uitsteken vind ik nog niet eens zo gek en ik denk dat je met die verbouwde Märklín-rails behoorlijk in de buurt komt.
En verder bestaat er in het smal- en mijnspoor geen enkele norm van “zó moet het”. Je hebt wat dat aangaat de volledige vrijheid.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #35 Gepost op: 26 september 2018, 17:22:23 »
Er idd geen norm, laat ik dan maar het voorbeeld van busch volgen.
Ik denk dat ik de bielzen wel doe inkorten. Dan lijken ze nog meer op elkaar.

Wel bedankt om me te triggeren om het aan te passen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #36 Gepost op: 27 september 2018, 21:45:24 »
Ik heb het tweede ovaaltje op een stuk schuim geplaatst waardoor dit 2cm hoger komt.
Ook wat schuin gelegd, geeft idd een beter beeld.



Op de plaats van de 'trafo' zou ik een mijnlift willen maken.
Daar waar de doosjes met rails liggen kunnen mijngangen komen.



Hier een vooraanzicht waar de lift zou moeten komen.



De rails van marklin is aangepast en wederom voorzien van ballast.
In de tijd dat dit droogt ben ik begonnen met het maken van liftkooien zodat ik weet hoe groot de mijnlift gaat worden.
Materiaal komt uit de grabbeldoos en horrengaas.





Weet alleen niet of het hijsoog bovenop te groot is.
Binnenkort weer wat verder gaan.


Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #37 Gepost op: 1 oktober 2018, 22:03:50 »
Het hijsoog is komen te vervallen.

Ondertussen een tweede kooi gemaakt en gestart met schacht.
Opgebouwd uit wat triplex met dubbelzijdige tape en aluminium hoekstripjes met daartussen houten roerstokjes.







De liften moeten een voor een omhoog kunnen en dan om en om omlaag.
Aandrijving wil doen m.b.v. Servo's.
Ook de deurtjes moeten open en dicht kunnen m.b.v. servo's.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.310
  • Thanked: 168 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #38 Gepost op: 2 oktober 2018, 10:19:02 »
Heel knap stukje werk Mark. Ik kan niet wachten tot er wat gaat bewegen. ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) .    ;D

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.208
  • Thanked: 76 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #39 Gepost op: 2 oktober 2018, 11:03:26 »
Ziet er heel goed uit!

Is de afstand die de lift moet afleggen niet wat groot voor een servo? Of ga je daar een flinke overbrenging voor ontwerpen?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.903
  • Thanked: 177 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #40 Gepost op: 2 oktober 2018, 17:49:37 »
Is de afstand die de lift moet afleggen niet wat groot voor een servo? Of ga je daar een flinke overbrenging voor ontwerpen?
Ik denk dat als je de hevel die op de servo zit maar lang genoeg maakt, dan zou het wel moeten lukken... het principe van een ruitenwisser.
Maar eerlijk gezegd neemt een motortje met een vertragingskast wel wat minder ruimte in.
Komt er ook verlichting in die liftkooien?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.208
  • Thanked: 76 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #41 Gepost op: 2 oktober 2018, 19:44:29 »
Als je een lange hefboom maakt, is de vraag of de "gewone" modelbouwservo voldoende kracht heeft. In dat geval moet je een grotere servo gebruiken.

Maar een motortje met een vertragingskast lijkt me praktischer. Nadeel: je moet wel een detectie hebben voor begin- en eindpunt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.188
  • Thanked: 34 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #42 Gepost op: 2 oktober 2018, 20:44:55 »
Dat ziet er heel mooi uit, Mark.
Een servo om de kooien te bewegen kan misschien, maar kan het ook langzaam genoeg? Met een hevel krijg je ook een snelle beweging en met een Arduino heb je slechts 256 stappen om de servo te laten draaien. Gewoon proberen! Servo is tenslotte het eenvoudigste.
Mocht dat niet mooi werken, kun je altijd nog een andere aandrijving proberen: ofwel een motor met vertraging of misschien een stappenmotor.

Maar mooi project, hoor. Ik volg met belangstelling.
Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #43 Gepost op: 2 oktober 2018, 22:14:58 »
Ik was idd van plan om een servo met lange arm toe te passen.
De snelheid gaat in ieder geval stukken rustiger dan in het echt.
Op Wikipedia staat een snelheid tot 12 m/s, dan schiet ie door het dak naar buiten.  ;D
Ga het gewoon proberen, we zien wel.

Verlichting was niet gebruikelijkin zo'n lift.
Iedere mijnwerker had zijn eigen lamp bij zich.
Maar voor het model is het wellicht een zeer goede toevoeging.
Dan vallen ze ook beter op iets verder in de donkere lade.
Ik moet even zoeken naar goede stroomkabels.
Misschien dat deze dan ook als hijskabels kunnen dienen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.310
  • Thanked: 168 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #44 Gepost op: 3 oktober 2018, 09:25:38 »
Misschien kan je het jezelf makkelijker maken door (zwakke) verlichting in de schacht te maken in plaats van in de kooi. Dit geeft wat minder problemen.
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) .    ;D

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.020
  • Thanked: 16 times
  • Geslacht: Man
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #45 Gepost op: 7 oktober 2018, 21:28:59 »
Ik heb geprobeerd op micro leds in de liftkooien te bouwen en vooralsnog is dat gelukt.
Of de stroomdraadjes bestand zijn tegen de op en neer gaande bewegingen moet blijken.
Voor de zekerheid komen er ook nog wel wat Leds in de liftschacht zelf.

Vandaag geprobeerd de deurtjes en servo's te plaatsen.
Nadat ik menig mislukte pogingen heb gehad wat betreft de deurtjes, is hier het resultaat.



Aan de achterzijde een aantal servo's gemaakt, twee voor de deurtjes en twee met hefbomen voor de liftkooien.







Ik ben van plan om ze m.b.v. arduino aan te sturen, maar ik loop tegen een aantal problemen op.
Probleem 1, de servo's slaan direct naar een verkeerd, te ver punt uit, zodra de arduino wordt aangezet.
Probleem 2, de servo's blijven brommen.

Mijn gebruikte sketch;


#include <Servo.h>

Servo myservo1;  // create servo object to control a servo
Servo myservo2;
Servo myservo3;
Servo myservo4;
// twelve servo objects can be created on most boards

int pos = 180;    // variable to store the servo position

void setup() {
  myservo1.attach(8);  // deur links
  myservo2.attach(9);  // lift links
  myservo3.attach(10);  // deur rechts
  myservo4.attach(11);  // deur rechts
}

void loop() {
  for (pos = 90; pos <= 140; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
    // in steps of 1 degree
    myservo1.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
  for (pos = 140; pos >= 90; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo1.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
    for (pos = 130; pos <= 240; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
    // in steps of 1 degree
    myservo2.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
  for (pos = 240; pos >= 130; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo2.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  } 
  for (pos = 0; pos <= 50; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
    // in steps of 1 degree
    myservo3.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
  for (pos = 50; pos >= 0; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo3.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  } 
  for (pos = 130; pos <= 180; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
    // in steps of 1 degree
    myservo4.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
  for (pos = 180; pos >= 130; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo4.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
}

Heb ik de verkeerde sketch gebruikt?

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.188
  • Thanked: 34 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #46 Gepost op: 7 oktober 2018, 22:12:23 »
Hoi Mark,

Dat is een aardig ingenieur werkje geworden. Ziet er solide uit.

Aan de sketch te zien bedien je alle servo's om de beurt. Wat in de sketch ontbreekt is eerst alle servo's op de gewenste beginstand zetten.
Nu is het gewoon dat servo's bij het inschakelen even in de (voor de servo) neutrale stand willen gaan. Dit is meestal het midden. Maar je kunt (moet) ze direct daarna op je eigen gewenste beginstand zetten, voordat je ze gaat bewegen. Dat doe je dan in de setup. Als ik in je code lees, dan zijn de beginstanden respectievelijk 90, 130, 0 en 130 graden.
Dus je setup wordt dan zoiets

void setup() {
  myservo1.attach(;  // deur links
  myservo2.attach(9);  // lift links
  myservo3.attach(10);  // deur rechts
  myservo4.attach(11);  // deur rechts (lift toch?)

  myservo1.write(90);         // 90 graden is deur dicht
  myservo2.write(130);        // lift links beginstand
  myservo3.write(0);          // 0 graden is deur dicht
  myservo4.write(130);        // lift rechts beginstand
}

Dat brommen van de servo's is meestal niet helemaal te voorkomen. Volgens mij is dat ook de kwaliteit van de servo, al weet ik dat niet zeker.
Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.310
  • Thanked: 168 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #47 Gepost op: 8 oktober 2018, 00:41:48 »
Nou Mark ... dat is een ingenieus bouwwerkje geworden man. En dat Arduino verhaal is een hobby op zich heb ik ondervonden. Succes ... ik blijf je met volle belangstelling volgen. ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) .    ;D

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.208
  • Thanked: 76 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #48 Gepost op: 8 oktober 2018, 08:46:41 »
Dat brommen van de servo's is meestal niet helemaal te voorkomen.

Een van de mogelijke maatregelen is het stuursignaal van de servo weg te halen zodra de servo de gewenste positie bereikt heeft. Als je de servo weer aan gaat sturen moet je dan natuurlijk wel beginnen met het laatst gebruikte stuursignaal.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.903
  • Thanked: 177 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Kolenmijn in een kastje
« Reactie #49 Gepost op: 8 oktober 2018, 16:19:29 »
Nog even over de verlichting in die liftkooi en wellicht mosterd na de maaltijd:


Ik heb destijds aan de binnenkant van mijn liftschacht aan beide zijden (geleide)rails geplakt. In eerste instantie om die lift mooi in het spoor te laten lopen en in tweede instantie om als stroomtoevoer te dienen voor de verlichting in die liftkooi.


Aan de zijkanten van die liftkooi zitten twee messing plaatjes als stroomafnemers en als sleetjes die langs de rails glijden. Ik heb dat toen zo opgelost omdat ik bang was dat die losse draadjes in de knop zouden raken met die hijskabel en niet mooi zouden meelopen met de beweging van de liftkooi.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing