Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Kolenmijn in een kastje

(1/22) > >>

mark mms:
Tja, ik kan natuurlijk niet dezelfde titel nemen als Pierre.
Maar de kolenmijnlade is wel de inspiratie voor dit project.

Ik wil een vergelijkbaar project uitvoeren als Pierre.
Een lade met daarin een kolenmijn.
Als basis heb ik een Busch grubenbahn met extra z-rails en treintje.
De lade is inwendig 930x500x180mm, in het front zit uiteraard een grote opening.

Doel is redelijk wat beweging aanbrengen (treintjes, poppetjes, loopband als het zichtbaar is, lift, enz.)

Even wat foto's





De lade met optie 1 spoorplan op één niveau en naast elkaar.
Voordeel, simpel. Nadeel, de lade is wel erg hoog hiervoor.



Optie 2 is het heen en weer spoor hoger zetten en iets naar achteren zodat het ovaal eronder komt.
Hier kan dan zo'n overstort gemaakt worden van hoog naar laag.
Echt werkend is niet mogelijk daar zijn de wagons te klein voor.

Optie 3 is echt twee losse niveau's. Voordeel is dat hier het meest mogelijk is m.b.t. gangenstelsel en de meest realistische hoogte geeft.

Nu neig ik naar optie drie.

Rob:
Leuk, Mark.

Een baan in een baan. Begrijp ik nu dat optie 3 uit 2 ovalen bestaat?

mark mms:
Euh, nee Rob, nog niet althans...

In principe het heen en weer spoor in een eigen gang en de ovaal in een andere eigen gang.
Maar twee ovaaltjes is ook een optie. Moet er alleen nog meer rails komen.

Pierre:
Ha ... prachtig Mark. Helemaal top.
Leuk dat ik je als voorbeeld kan zijn. Dat is ook de kracht van een forum. Je kan elkaar helpen aan voorbeelden en ideeën.

Ik zeg optie 3.  Hier kan je het meest mee doen en ziet er goed uit. De mogelijkheden zijn eindeloos. Meerdere lagen is wel lastig om overal bij te komen bij problemen. Succes man ... ik blijf je vol belangstelling volgen. ;)

Wim Corduwener:
Mooi project.
Volgens mij is dit het enige forum waar steenkolenmijnen ook onder de grond tot leven komen.
Ik kies voor Optie 3, maar dan wat meer bochten in het baanplan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie