Auteur Topic: Een railsautootje  (gelezen 4748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Een railsautootje
« Gepost op: 9 september 2018, 10:20:46 »
Railsauto


Na enige dag met draadjes trekken bezig te zijn geweest even een onderbreking voor wat anders. Ik had de afgelopen keer in Houten twee motortjes met H0 aandrijving gevonden en met één van deze motortjes wil ik wat leuks gaan proberen te maken …. Een railsautotje. Uit de rommelbak vis ik een modelletje van een VW busje. Het moet wel een bedrijfsautootje worden dus er moet wat aan gebeuren. Het is een metalen modelletje en ik heb geen idee wat voor merk het is. Qua maat zou het net (maar dan ook net) moeten lukken.

Dit moet het ongeveer worden:



Maar dan in twee kleuren.

Laten we maar eens wat gaan proberen. Ik heb er een Roco wielstel bij gezocht waarvan ik de wielen kan gebruiken. Dit is dezelfde maat als van het motortje.




Eerst de bodem losboren.




Dit husseltje daar moet ik het mee doen.



De plaatjes spreken voor zich.
























Wordt vervolgd ……
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een railsautootje
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2018, 10:46:19 »
Leuk projectje @Pierre,

Op welke spoorbreedte rijd dit busje?


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een railsautootje
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2018, 10:54:23 »
Weer een typisch, uitzonderlijk @Pierre-Project.
Schiet mij maar lek!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een railsautootje
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2018, 11:37:50 »
Ik heb naar alle foto's met verwondering zitten kijken, maar die laatste gaf me ook nog een grote glimlach!
Helemaal top, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Een railsautootje
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2018, 13:01:00 »
Waar haal je toch al die ideeën vandaan?
Weer grandioos Pierre.

 Gr.Cor

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Een railsautootje
« Reactie #5 Gepost op: 9 september 2018, 13:57:25 »
Fantastisch weer!
Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een railsautootje
« Reactie #6 Gepost op: 9 september 2018, 17:42:44 »
Dank je wel jongens. Effe wat anders na al die (helemaal niet leuk) draadjes trekken.

Het rails(werk)autootje past gewoon op de H0 rails Gert-Jan. Dat is het leuke. ;D Ik heb aan de binnenkant wat ruimte moeten maken voor de wieltjes maar ze passen er nu precies in.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een railsautootje
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2018, 00:43:05 »
En het rijdt als de brandweer!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Een railsautootje
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2018, 08:18:24 »
Heel gaaf @Pierre  :)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Een railsautootje
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2018, 08:19:41 »
Leuk project Pierre! Bijzonder voertuig ook!

Eén zeurpiet dingetje: dat kleine ruitje in de dakrand boven het portier, dat zit er alleen bij de VW Samba's, de "luxe" personenbusjes met panoramaruitjes. Dat klopt in die zin dat je een model van een Samba als basis hebt gebruikt. Maar een werkbus met Samba ruitjes is nooit geleverd, de Samba was het topmodel onder de VW busjes en veel te duur voor zoiets. Om het kloppend te krijgen moet je dus die ruitjes dicht maken, of er een goed verhaal bij hebben, vind ik. Het kan natuurlijk zijn dat die ruitjes er later ingemaakt zijn om beter op overhangend spul te kunnen controleren, weet ik veel  ;D 

Aan de andere kant, het is jouw project, en als jij beslist dat het anders is dan is het anders  8)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een railsautootje
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2018, 08:34:44 »
Dankjewel.

Klopt Dirk ... die ruitjes horen er eigenlijk niet. Maar ja ... het stoort me ook niet echt. Fantasie autootje in een fantasie wereldje dus ach. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een railsautootje
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2018, 12:26:09 »
Om het kloppend te krijgen moet je dus die ruitjes dicht maken, of er een goed verhaal bij hebben, vind ik.
Kloppend verhaal?
Ik geloof nooit dat deze railwagens in de VW-fabriek werden gemaakt, maar eerder ergens in een werkplaatsje achteraf inelkaar werden gefröbeld door een stel handige jongens à lá Pierre. En of er nou ergens een T1-busje beschikbaar was of een T1-Samba, dat maakte volgens mij weinig uit.
Volgens mij is hier alles mogelijk.


Een VW T1, model 1951.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een railsautootje
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2018, 12:53:11 »
Ik weet niet hoe je 't doet, Wim. Maar dit is weer een gevalletje ogen op stokjes  8)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Een railsautootje
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2018, 15:05:59 »
Kloppend verhaal?
Ik geloof nooit dat deze railwagens in de VW-fabriek werden gemaakt, maar eerder ergens in een werkplaatsje achteraf inelkaar werden gefröbeld door een stel handige jongens à lá Pierre. En of er nou ergens een T1-busje beschikbaar was of een T1-Samba, dat maakte volgens mij weinig uit.
Volgens mij is hier alles mogelijk.

a. Hier is alles mogelijk
b. Alleen je eigen fantasie is bepalend.

Dat zijn voor mij hoe dan ook uitgangspunten.

Inderdaad, er zijn verschillende Transporter 1 busjes omgebouwd tot railvoertuig. Dat was voor hoever ik weet altijd een actie van het eigen onderhoudspersoneel dat daarvoor een beschikbaar busje van de maatschappij ombouwde. Oftewel, een busje dat er stond en dat hier nog best voor te gebruiken viel. Nou zou zo'n spoorwegmaatschappij nooit een nieuwe Samba aanschaffen voor de werkplaats, maar altijd een combi of een bestel. Dat was zowel vanwege de prijs als vanwege de praktische inzetbaarheid. Een Samba was gewoon duur en voor kluswerk lang niet zo praktisch. Bovendien was de Samba echt alleen een "luxe" personenbus, nooit een pick-up. Een pick-up met Samba ruitjes betekent hoe dan ook dat er geknutseld is.

Het leuke van modelbouwen en -sporen is dat alles kan, en dat je zelf moet weten of je er een verhaal bij hebt of niet. Het grappige is ook dat sommigen dan op een bepaald soort zaken tot op de 1/100 millimeter nauwkeurig wil werken, en bij andere zaken het meest onmogelijke neerzet. Dat laatste betreft in ieder geval niet Pierre, zo'n busje als hij nu gebouwd heeft zou eenvoudigweg kunnen doordat iemand in de cabine van de pick-up zelf Samba ramen heeft geplaatst, waarom niet?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Een railsautootje
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2018, 22:21:39 »
Ik vind het een enig ding, wat zo op mijn baantje mag rijden.

Een echte VW Pierre bus

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een railsautootje
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2018, 20:10:49 »
Dank Mark. ;D Ik laat hem lekker hier (rijden ::)).





Ik ga me maar eens bezig houden met de laadbak. Hij moet demontabel blijven (voor onderhoud) en er moet iets van een zeil over komen.





Als het geraamte klaar is ga ik dit bekleden met papier van een papieren handdoekje. Deze handdoekjes zijn nog een “erfenis” van een camping. Ik heb er toen een paar “geleend”. Het papier wordt stevig gemaakt en in model met verdunde witte houtlijm.







Er komt nog een achterbumper en een uitlaat op.




Een beetje vuil en roest maakt het autootje compleet.

Het autootje heeft lekker test gereden op de rollenbank en loopt perfect. Ik heb daar geen filmpje van gemaakt omdat het haast niet te zien is dat de wieltjes draaien.








Nog even kijken of ik wat met de kleur van het laadbakzeil ga doen? Misschien wat bruiner?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een railsautootje
« Reactie #16 Gepost op: 11 september 2018, 20:46:52 »
Helemaal Top!


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een railsautootje
« Reactie #17 Gepost op: 11 september 2018, 20:50:29 »
Er mag inderdaad nog wel een beetje accent op dat zeil op de laadbak.
En dat zal ik niet piepen over het zigzag-draadje aan de zijkanten waarmee het zeil vast zit.  :D
Héééél mooi!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een railsautootje
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2018, 09:12:37 »
En dat zal ik niet piepen over het zigzag-draadje aan de zijkanten waarmee het zeil vast zit.  :D

Ik weet het Wim ... heeft al wat hoofdbrekers gekost.  :-\ Ik weet er geen pasklare oplossing voor omdat de huif demontabel moet blijven. Ik zit al te denken aan kleine stukjes koperdraad op de huif lijmen die ik tegen de bak aan kan duwen of zo. Ben daar nog niet helemaal uit maar het komt goed. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een railsautootje
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2018, 12:23:41 »
Met een fijne zwarte viltstift kun je kun je langs de rand van de huif puntjes zetten. Daarmee simuleer je al dat die huif ergens mee vastzit.


Aan de zijkanten van die schilderijen heb ik dat ook zo gedaan. Dat zijn echt geen kleine spijkertjes.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een railsautootje
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2018, 12:43:37 »
Ik ga er over nadenken Wim en ik kom er op terug.

Nu maar weer eens wat draadjes trekken.  :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/