Auteur Topic: Tender afstand verkleinen  (gelezen 12256 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #25 Gepost op: 25 september 2018, 09:16:40 »
Die conducteur zat dan tijdens de reis in dat hokje en was dan niet in staat om in de trein kaartjes te knippen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #26 Gepost op: 25 september 2018, 09:57:21 »
Wim,

Het was voor de conducteur van goederentreinen. Die hadden ze nog lang in Duitsland. De conducteur zat dan tijdens de reis de administratie te doen van de vracht.
In de conducteurswagon werd bijvoorbeeld ook nog expresse vracht gesorteerd, maar dat kon dan weer niet in zo'n cabinetender...
Ik stel me voor dat de conducteur uitzocht welke wagons waar moesten worden opgehaald of afgeleverd. Veel goederentreinen waren 'haal en breng' van/naar leveranciers of reden tussen rangeerterreinen waar wagons moesten worden afgeleverd en opgehaald. De machinist en stoker konden/moesten zich volledig op het rijden richten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #27 Gepost op: 25 september 2018, 16:51:20 »
Prachtig verhaal en geschikte oplossing.
Zo leer ik nog eens wat.

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #28 Gepost op: 25 september 2018, 20:46:32 »
het was niet de conducteur maar de chef trein ,,
die bepaalde welke en waar de wagons moesten
doet de rem proef en koppelt vast en of los

kijkt de rem sloffen enz na en de wagons kleppen dicht en vast ,hand rem los enz
dan geeft hij het sein dat de trein mag vertrekken ,
gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #29 Gepost op: 25 september 2018, 21:58:13 »
ah Henk,

Chef trein is inderdaad een betere beschrijving van 'Zugführer' dan conducteur.
Dat van die remproef en zo wist ik niet. Maar zo heeft ie ook wat te doen  ;)

Ondertussen is de koppeling tussen kuiptender en BR50 nog wat aangepast: koppeling kan nu wat meer verschuiven, dus de afstand kan nog wat korter en langer.

Dan meteen maar even een plaatje van kortgekopplde tenders én het chef-trein gebeuren: vooraan zit de Zugführer in de groene treinbegeleidingswagen (meestal helemaal achteraan of vooraan in de goederentrein). Bij de achterste trein, getrokken door loc met cabinetender, is deze wagon niet nodig.




Voor de kuiptender is alleen nog iets nodig om loc en tender naar elkaar toe te trekken. Dat is nog even verder puzzelen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #30 Gepost op: 25 september 2018, 23:00:41 »
Overigens zijn er ook Kabinentenders geweest waar vanuit de meester de achteruitrijdende lok kon bedienen. Dat was makkelijk in het geval de lok werd ingezet op een lijn waar op het eindpunt omgelopen moest worden om weer terug te kunnen rijden, en waar geen keermogelijkheid was. Aldus een ex-DDR stoom-machinist.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #31 Gepost op: 26 september 2018, 10:27:24 »
Het gaat waarschijnlijk nergens om maar of het nu een zugführer is (in Vlaanderen treinbegeleider en in Wallonië accompagnateur de train) of een conducteur, zij zijn altijd verantwoordelijk voor de trein.
Het lijkt me dus dat zo'n compartiment op de tender meestal werd gebruikt bij goederentreinen en dat de conducteur bij een passagierstrein gewoon in een van de wagons een plek had.
Maar dit geheel terzijde.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #32 Gepost op: 26 september 2018, 14:20:04 »
Weer even on-topic  ;)

Ik had nog een klein magneetje liggen, en met een grotere magneet van het speelgoed lijkt het net te lukken om loc en kuiptender naar elkaar toe te trekken. Magneetje met seconden lijm aan de tender geplakt, en de andere met UHU Hart onder de loc (dan is die nog los te maken om loc en tender nog uit te kunnen lijnen, later).




Maar, zoals op de foto al te zien, wordt het magneetje tegen de loc aangedrukt. Hierdoor kunnen loc en tender niet meer vrij bewegen. Met name op recht spoor geeft dat problemen bij de stroomopname (in de bocht is de magneet van de tender los van de onderkant van de loc en is er geen wrijving).

Oplossing: magneetje iets verder naar binnen, zodat deze los van de loc komt. Daarvoor wordt een uitsparing in de onderkant van de tender gevijld.




Aan de onderkant van de loc zit ook nog een profiel met wat hobbels er op. Ook die wordt gladgeschuurd, zodat de magneet er makkelijker overheen kan schuiven.




Nu is er net een fractie van een milimeter ruimte tussen tendermagneet en loc. Dat is genoeg.




Rechtop raakt de magneet de loc nog heel lichtjes, maar dat is geen probleem meer bij het rijden




Goed en nu nog het bedrijfsnummer veranderen van 50 058 naar 50 028.
Zijn er nog ideeën hoe je dat kunt doen?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #33 Gepost op: 26 september 2018, 16:09:52 »
Met wrijfletters Rob en dan aflakken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #34 Gepost op: 26 september 2018, 19:55:09 »
ah Henk,

Chef trein is inderdaad een betere beschrijving van 'Zugführer' dan conducteur.
Dat van die remproef en zo wist ik niet. Maar zo heeft ie ook wat te doen  ;)

nou genoeg te doen ,,ik ben chef trein bij SHM in Hoorn
je heb er druk van ,

Overigens achter de tender kwam bijna altijd een bagage wagen (voor rijtuigen) deze had een staal platen dak voor de vonken van de stoom trein ,,de andere wagons maren met dak bedekking

gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #35 Gepost op: 26 september 2018, 21:05:10 »
Goed idee, Pierre. Ik ga (nog) eens op zoek naar witte wrijfletters van 2mm of zo.

Leuke info, Henk.

Overigens achter de tender kwam bijna altijd een bagage wagen (voor rijtuigen) deze had een staal platen dak voor de vonken van de stoom trein ,,de andere wagons maren met dak bedekking
Ah, nog iets om rekening mee te houden.

Ondertussen nog een laatste aanpassing: de 'bumper' aan de achterkant van de loc. Net als bij de BR50 met kort gekoppelde cabinetender bleven, zonder de bumper, de deuren van de tender af en toe achter het machinistenhuis haken. De bumper drukt op het cruciale moment de tender net wat van de loc weg.
Hier is de bumber in het midden goeddeels weggevijld om ruimte te geven aan de omlaag geknikte koppeling.




Nu de loc met nieuwe tender maar even in bedrijf nemen (nog even met het oude nummer) en kijken hoe een en ander zich houdt. Nog even 2 plaatjes daarvan.






Ik ben wel blij met het resultaat.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #36 Gepost op: 26 september 2018, 23:39:36 »
Wrijfletters zijn moeilijk te krijgen, zeker van deze kleine.
Dus maar even met printer, haarlak, schaar en zwarte stift in de weer geweest.




Dat was de laatste hand...
(nou ja, koplichten nog repareren en geluid inbouwen)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #37 Gepost op: 27 september 2018, 10:52:56 »
Da's waar Rob. Wrijfletters zijn tegenwoordig moeilijk te krijgen. Zeker de kleine en ook nog eens in het wit.

Ik vind deze oplossing met de printer helemaal niet verkeerd. Zelfs heel goed gelukt. Top man!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #38 Gepost op: 27 september 2018, 10:59:04 »
Heeft weinert geen setjes metletters en loc schilden

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #39 Gepost op: 27 september 2018, 13:40:36 »
Hi

Er zijn meerdere bedrijven die "stickertjes en Decals " leveren.
hier
en
hier

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #40 Gepost op: 27 september 2018, 18:10:09 »
Dank voor de decal tips heren.

Ik hou het voor stoomlocs bij mijn printer  :)
Voor degenen die er in geïnteresseerd zijn: ik heb in PowerPoint het serienummer gemaakt: zwarte box met witte cijfers in vetgedrukt font "Arial Unicode MS". Daarna gekopieerd en in powerpoint geplakt als afbeelding. Afbeelding daarna kleiner gemaakt en meerdere malen op een velletje goed wit papier afgedrukt.
Bij het afdrukken voor de optie "puur zwart en wit" gekozen, printer op monochroom en met maximale kwaliteit ("fijn").
Afgedrukte velletje pappier met haarlak gefixeerd, nummerschilden uitgeknipt en de randjes (zijkanten) van het papier met een stift zwart gemaakt.
Vervolgens met een weinig lijm een en ander op de loc geplakt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #41 Gepost op: 27 september 2018, 21:33:44 »
Best goed gelukt, en dat met wat papier en inkt, verbazend goed.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #42 Gepost op: 30 januari 2021, 11:49:43 »
Een nieuwe aanwinst: een Trix BR54 nieuw uit de doos. Alleen is die in de jaren '80 van de vorige eeuw in die doos gedaan.
Dus ook deze kan optisch nog wel wat beter. Eerste stap: de afstand tussen de tender kleiner (en variabel) maken.




Zonder de dissel passen loc en tender prima tegen elkaar: een stuk van de tender schuift onder de cabine.




Een stukje messing en een ingekort pennenveertje vormen de nieuwe koppeling tussen loc en tender.




Dat ziet er wat meer eigentijds uit




Met de nieuwe dissel kan de afstand tussen loc en tender nog worden opgerekt tot de oorspronkelijke afstand en daarmee gaat de loc nog moeiteloos door R1 (357 mm) en wisselstraten met tegenbogen.

Natuurlijk moet er nog meer gebeuren aan deze loc: koppelingen, geluid, verf. Maar dat is dan weer een ander onderwerp.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...