Auteur Topic: Tender afstand verkleinen  (gelezen 12248 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Tender afstand verkleinen
« Gepost op: 7 september 2018, 21:58:56 »
De afstand tussen loc en tender van mijn "nieuwe" BR24 vond ik te groot.




Nu is er natuurlijk enige ruimte nodig voor in de bochten, maar zelfs in de kleinste boog (de binnenbocht van gebogen wissel) is er nog wat ruimte.




Dus eens kijken of loc en tender korter gekoppeld kunnen worden. Dat geeft een beter totaalbeeld van de loc, én dan past-ie net wat beter op de segmentdraaischijf.
De loc en tender zijn gekoppeld met een stukje verend staal.




Van een oud plastic pasje (in dit geval de ANWB) knip ik een nieuwe koppeling, die net wat korter is. Ook is het gat van de koppeling aan de loczijde wat ovaal gemaakt, zodat er wat speling is. Met de speling kan de koppeling nog wat korter: deze wordt ingedrukt bij vooruit rijden en kan dan wat wijken in de bochten.




Om de afstand zo kort mogelijk te houden, gaan de handgrepen van het machinistenhuis af: daar blijven anders in de bocht de deuren van de tender achter haken. En dan ziet het er zo uit.




In de scherpste bocht past het precies




en het totaalbeeld...




Nu drukt de draad naar de motor in de tender de loc nog iets weg van de tender. Misschien kan ik nog iets met een elastiekje o.i.d. loc en tender nog wat naar elkaar toe trekken, zodat deze op het rechte stuk nog dichter op elkaar zitten. Maar daarvoor moet ik nog even wat spullen vinden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2018, 09:12:36 »
Ziet er goed uit Rob.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2018, 11:00:27 »
Hi Rob,

Netjes gedaan, zelf maak ik "kortkoppelingen" van messing.

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2018, 17:20:24 »
...zelf maak ik "kortkoppelingen" van messing...
@Haradigi daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2018, 19:56:55 »
Wil wel een foto plaatsen maar jp(e)g kan niet.

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2018, 21:14:56 »
Wil wel een foto plaatsen maar jp(e)g kan niet.
JPG kan niet?
De foto's op dit forum zijn toch allemaal foto's in JPG?
Je bent bijna vier jaar lid van dit forum en je hebt nog nooit een foto geplaatst?  ::)
Probeer het eens via MyAlbum
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2018, 21:24:37 »
Dit staat er toch echt:

Bijlage:
    Toegestane extensies: txt, tra, bck, pdf, rar, zip, tcd, pdf, any

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #7 Gepost op: 9 september 2018, 10:50:35 »
Een bijlage is iets anders dan een foto @Haradigi .
Een bijlage plaats je onder het bericht, een foto plaats je in het bericht.

Groet,
Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #8 Gepost op: 9 september 2018, 10:54:16 »
(BACK ON TOPIC)

Netjes gedaan @Robvd,

Zo ziet het er inderdaad net iets beter uit.

Groet,

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #9 Gepost op: 9 september 2018, 11:06:44 »
Goed gelukt. Ik denk dat je die tender en die loc maximaal tegen elkaar hebt staan. Een andere mogelijkheid zo kunnen zijn om van die onderbouwplaatjes voor kortkoppelingen eronder te monteren. Op de rechte stukken staat de loc en de tender dan vrijwel naadloos tegen elkaar en in de bochten zullen ze wat meer ruimte geven.
Maar aan dit setje zou ik niks meer doen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #10 Gepost op: 9 september 2018, 11:27:06 »
Een andere mogelijkheid zo kunnen zijn om van die onderbouwplaatjes voor kortkoppelingen eronder te monteren. Op de rechte stukken staat de loc en de tender dan vrijwel naadloos tegen elkaar en in de bochten zullen ze wat meer ruimte geven.
Dat zou ook kunnen inderdaad, Wim. Fleischmann heeft de kortkoppeling bij loc en tender in nieuwere modellen anders opgelost: aan de loczijde is het gat van de koppelstang een sleuf in de lengte. Een paar veertjes trekt de tender tegen de loc aan. Bij bochten wordt de tender van de loc af gedrukt.
Op deze foto kun je dat net linksonder zien:




Mijn oplossing is hetzelfde: ook de sleuf, alleen (nog?) zonder de veertjes. En daardoor drukken de draadjes naar de motor loc en tender iets uit elkaarbij 'rechtuit/vooruit'.

Maar aan dit setje zou ik niks meer doen.
Dat is moeilijk voor me  ::) (zo af en toe zoek ik nog naar van die veertjes of iets anders, of misschien de stroomdraden naar de tender anders maken).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #11 Gepost op: 9 september 2018, 16:32:13 »
Ik kon het toch niet van me afzetten om loc en tender bij rechtdoor dichter op elkaar te krijgen.

Een experiment met een stukje stroomdraad als veer... Het idee: als ik een verende stroomvoerende draad kan maken kan ik daar later misschien ook iets mee voor de nog in te bouwen geluidsmodule.



Maar dit werkte niet: te weinig veerkracht...
En toen kwam ik dit tegen: magneetspeelgoed.



Een paar van de magneetjes hiervan gebruik ik al als schakelmagneet. Maar ik kan ze ook gebruiken om de loc en tender naar elkaar toe te trekken.




(op de foto zit  'overal' lijm: de magneetjes floepten natuurlijk eerst een paar keer naar elkaar toe voordat ze goed bleven zitten).

Dit werkt heel goed. En het mooie van deze constructie: het werkt meteen ook als schakelmagneet voor seinen e.d.
Dus nu écht kortgekoppeld (tenminste bij recht spoor). Scherpe bochten nemen gaat ook nog steeds goed.






Nu ben ik zover dat ik er echt niets meer aan hoef te doen  :D
(tenminste aan deze loc. Er zijn nog 2 BR50's met dezelfde loc-tender koppeling waar de stoker moet springen)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2018, 17:04:39 »
Of je het nou met veertjes, magneetjes of met krulspelden doet: als het werkt dan werkt het.
Missie geslaagd zou ik zeggen.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2018, 17:31:11 »
Precies, Wim.
Toch nog een kleine aanpassing moeten doen. De magneetjes waren visueel wel goed uitgelijnd, maar magnetisch niet. De loc trok daardoor wat scheef. Magneetje in de tender 1 mm ofzo opgeschoven en nu is het perfect.
En de magneetjes zijn sterk genoeg om de loc bij achteruit rijden ook dicht op de tender te houden, ook met wagons er achter.
Niks meer aan doen (3x scheepsrecht)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #14 Gepost op: 9 september 2018, 17:34:07 »
Wauw ... slim bedacht man. Ik heb voor mijn kleinkinderen een houten treinbaan en daar werkt het eigenlijk net zo. Die hebben een bolle magneet en dat werkt heel mooi in de bochtjes.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #15 Gepost op: 9 september 2018, 20:10:58 »
Rob, voor je volgende projecten, zou je ook nog eventueel de veertjes uit ballpoints kunnen gebruiken.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #16 Gepost op: 10 september 2018, 09:29:09 »
Ik heb voor mijn kleinkinderen een houten treinbaan en daar werkt het eigenlijk net zo. Die hebben een bolle magneet en dat werkt heel mooi in de bochtjes.
… en die bolle magneetjes klappen niet zo hard aan elkaar als de platte. Fijn voor de vingertjes.

Hetzelfde kunstje, andere loc.

Kortgekoppeld ziet de BR50 er nu zo uit.




Wederom de standaard koppelstang vervangen door een stukje ANWB pas. De voormalige magneetstrip zit precies tussen loc en tender, dan hoef ik die niet zwart te maken  :D
De koppelstang kan net onder de ketel schuiven. Hier is het wat krap, want hier loopt ook de bedrading van de geluidsmodule. Maar het gaat.




En dan weer de magneetjes aan de onderzijde.




Ik heb net een mm'tje ruimte gelaten. Deze lange loc beweegt heel snel langs de tender. Bij enige on effenheden en flauwe bogen kunnen tender en loc met deze kleine afstand wrijvingsloos bewegen.




Na het maken van de foto's heb ik nog even het plasticslijpsel van de loc afgeveegd: al de witte (of eigenlijk doorzichtig roze) stipjes.
Tsja. De BR38 is al af-fabriek kortgekoppeld, dus dit was alweer de laatste.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #17 Gepost op: 10 september 2018, 11:57:51 »
Oeps,
Ik was toch nog niet helemaal klaar met de BR50. Krappe bochten van meer dan 30 graden, gebogen wissels, tegenbogen... Dat ging niet helemaal goed. De deuren aan de tender bleven aan de handgrepen van de kabine hangen. En dan ontspoorde de loc.




Dus gaan de handgrepen er af




Dat hielp wel, maar nog niet overal. Oplossing: een 'bumper', zodat de tenderdeuren in een bocht vrij blijven van de achterwand van het machinistenhuis. Ik had nog een oud rood hekje liggen met een bruikbaar profiel.




Nu loopt de loc weer goed op de baan.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2018, 17:11:00 »
Ik vind dit erg leuke projectjes Rob. Het ziet er gelikt uit zo. Ga je de andere loc's ook nog doen? :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2018, 19:40:14 »
Dank je Pierre,

Ga je de andere loc's ook nog doen? :)
Ik ben door mijn korter te koppelen sleeptender locs heen. Dus zolang er niets op een beurs of op ebay aan de vingers blijft plakken, ben ik klaar. Alleen de andere BR50 krijgt eenzelfde behandeling (Die heeft een beetje als proefkonijn gediend en daar hoeven alleen nog maar de magneetjes onder).

Naast de BR24 en twee 50-ers heb ik nog een Roco BR57 en Fleischmann BR38, maar daar hoeft niet veel aan te gebeuren. Bij de BR57 hebben de Oostenrijkers de deuren als een soort losse coulisse aan de kort gekoppelde tender bevestigd, waardoor er nooit een gat ontstaat. Daar valt niet veel aan te verbeteren.




En het koppelmechanisme van de BR38 was de grote inspiratiebron.




En zo is nu wel het totaalbeeld van alle locs met sleeptender gelijk. Dus daar ben ik wel blij mee.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2018, 22:18:04 »
Top gedaan, Rob.
Dat ziet er inderdaad veel mooier uit dan zo'n kloof naar de tender.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #21 Gepost op: 24 september 2018, 22:24:21 »
BR50 met nieuwe tender

Ik heb twee BR50's met kabinetender. Maar de oudste, uit mijn jeugd, begint toch wat vermoeidheidsverschijnselen te vertonen.
Met name de tender: de kap is door de jaren heen behoorlijk beschadigd geraakt en de motor in de tender is ook zijn kracht aan het kwijtraken, nieuwe koolborstels en tandwielen ten spijt...




In deze toestand wordt de loc niet meer ingezet. Nu dacht ik er aan om de tender, met motor, te vervangen. Maar dan door iets anders.  Op ebay kon ik een kuiptender van de BR38 op de kop tikken.
Nu hadden de 50-ers met kuiptender (bijna) allemaal een gesloten machinistenhuis, want daar sluit de kuiptender beter op aan. Modellen met kuiptender, die in de handel zijn te verkrijgen, hebben dan ook allemaal een gesloten machinistenhuis.
Maar er waren bij de DB ooit 2 exemplaren met open machinistenhuis, zoals hier is te zien:


bron: bundesbahnzeit.de


Dus zoiets moet kunnen, en dan onstaat er een vrij uniek model... Hier staat de tender even los achter de loc voor het beeld.




Dus de boel eerst maar eens aangesloten en provisorisch gekoppeld voor een eerste proefrit.




Daarna de tender en loc echt proberen te koppelen, maar de hoogte van de koppeling is verschillend. Mijn zelfgemaakte plastic kortkoppeling past niet.




Gelukkig heeft @Haradigi iets verteld over messing kortkoppelingen. Hier maar eens proberen: met messing is het makkelijker een knik te maken. Beetje knippen, plat hameren, buigen, boren en vijlen levert deze koppeling op.






De boel in elkaar gezet. De kortste afstand is al heel aardig, maar kan nog iets korter.




En de langste afstand is nog net te kort voor de binnenbocht van de boogwissel. Die moet nog een mm'tje verlengd.




Maar het totaalbeeld is al heel aardig.




De koppeling dus nog een beetje tweaken en dan eens kijken of/waar de magneetjes kunnen komen om loc en tender naar elkaar toe te trekken. Of anders worden het toch veertjes.

Nog iets anders: het bedrijfsnummer wil ik aanpassen. De loc met kabinetender heeft nummer 50 058. Eén van de locs met kuiptender in deze vorm was nummer 50 028. Dat is maar één cijfer anders. Op de tender moet ik wel het hele nummer veranderen, want daar staat iets van 038 ....
Iemand tips hoe je de miniscule bedrijfsnummers goed op de loc en tender krijgt?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #22 Gepost op: 24 september 2018, 22:50:45 »
Mooi project.
Maar wat ik me eigenlijk afvraag over die cabine-tender: waar werd die cabine eigenlijk voor gebruikt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #23 Gepost op: 24 september 2018, 23:07:09 »
Hi Wim,

Voor de conducteur.

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender afstand verkleinen
« Reactie #24 Gepost op: 24 september 2018, 23:40:14 »
Inderdaad, Harald.
De 'Zugführer' (niet de 'Lokführer') kon plaats nemen in de kabine van de tender en had dan zicht op de trein. De kabine kostte iets aan kolenvoorraad, maar daarmee was er geen Zugleiter wagon meer nodig in de (goederen)trein. Daar zat dus de winst.
Als ik de BR50 met kabinetender voor een goederentrein span, laat ik die conducteurswagon dan ook staan.
Overigens heeft de kuiptender weer een iets grotere watervoorraad dan de oorspronkelijke tender. Deze tenders hadden de voorkeur in de nadagen van het stoomtijdperk, omdat een grotere voorraad een voordeel was bij het langzaamaan verdwijnen van de stoom infrastructuur (kolen bunkers en waterkranen).
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...