Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Tender afstand verkleinen

(1/9) > >>

Rob:
De afstand tussen loc en tender van mijn "nieuwe" BR24 vond ik te groot.




Nu is er natuurlijk enige ruimte nodig voor in de bochten, maar zelfs in de kleinste boog (de binnenbocht van gebogen wissel) is er nog wat ruimte.




Dus eens kijken of loc en tender korter gekoppeld kunnen worden. Dat geeft een beter totaalbeeld van de loc, én dan past-ie net wat beter op de segmentdraaischijf.
De loc en tender zijn gekoppeld met een stukje verend staal.




Van een oud plastic pasje (in dit geval de ANWB) knip ik een nieuwe koppeling, die net wat korter is. Ook is het gat van de koppeling aan de loczijde wat ovaal gemaakt, zodat er wat speling is. Met de speling kan de koppeling nog wat korter: deze wordt ingedrukt bij vooruit rijden en kan dan wat wijken in de bochten.




Om de afstand zo kort mogelijk te houden, gaan de handgrepen van het machinistenhuis af: daar blijven anders in de bocht de deuren van de tender achter haken. En dan ziet het er zo uit.




In de scherpste bocht past het precies




en het totaalbeeld...




Nu drukt de draad naar de motor in de tender de loc nog iets weg van de tender. Misschien kan ik nog iets met een elastiekje o.i.d. loc en tender nog wat naar elkaar toe trekken, zodat deze op het rechte stuk nog dichter op elkaar zitten. Maar daarvoor moet ik nog even wat spullen vinden.

Rob

Pierre:
Ziet er goed uit Rob.

Haradigi:
Hi Rob,

Netjes gedaan, zelf maak ik "kortkoppelingen" van messing.

groet
Harald

Wim Corduwener:

--- Citaat van: Haradigi op  8 september 2018, 11:00:27 ---...zelf maak ik "kortkoppelingen" van messing...

--- Einde van citaat ---
@Haradigi daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Haradigi:
Wil wel een foto plaatsen maar jp(e)g kan niet.

groet
Harald

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie