Auteur Topic: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.  (gelezen 35584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #50 Gepost op: 30 juli 2018, 19:53:26 »
Ik heb toch nog een vraagje Rob:

Kan ik deze code ook op een Digispark zetten?
Ik zal je verklaren waarom ik dit vraag. Ik heb stiekem vanmiddag het schema van je gemaakt met een Digispark. ::)





En dat ziet er volgens mij praktisch het zelfde uit.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #51 Gepost op: 30 juli 2018, 21:09:32 »
Hoi Pierre,

Dat kan, maar dan moet je eerst nog de DigiSpark toevoegen aan de Arduino IDE. Als het goed is werkt deze procedure:

In de Arduino IDE:
1. Ga naar "bestand" - "voorkeuren".
Voeg daar deze URL toe aan "Aditionele Board URLs": http://digistump.com/package_digistump_index.json
2. Ga naar "Hulpmiddelen" - "Board". Bovenaan de lijst "Board Beheer"
3. Je krijgt dan een lijst met pakketten. Kies "Installeer" voor de "DigiStump AVR Boards by DigiStump"
Als het goed is gaat dan iets geïnstalleerd worden
Als je een windows pop-up krijgt om de drivers te installeren, druk op "volgende" om de drivers ook te installeren.
4. Na alle installaties kun je, als het goed is, onder aan de lijst met Boards (let op het pijltje onder om te scrollen) "DigiSpark (Default 16.5 MHz)" selecteren.

In het programma'tje vervang je deze
#define Ruispin       13               // pin voor aansturen van speaker: pin 1 of 0 (0 = 5 sec. vertraging)
#define rijpin1       12               // rijstroom meting
#define rijpin2       11               // rijstroom meting

Door deze:
#define Ruispin        0               // pin voor aansturen van speaker: pin 1 of 0 (0 = 5 sec. vertraging)
#define rijpin1        1               // rijstroom meting
#define rijpin2        2               // rijstroom meting

Dat zijn de definities voor de gebruikte pinnen. Dus i.p.v. 11-13 op de Arduino gebruik je nu 0-2 op de DigiSpark.
En dan compileren en uploaden.
De DigiSpark upload werkt iets anders dan de Arduino: je moet 'm pas inpluggen als het compileren klaar is. Dat zie je onder aan het scherm.Je hebt dan 60 seconden.... Als je te vroeg bent met inpluggen, dan werkt de upload niet.
En misschien moet je  bij de eerste upload poging 2 keer inpluggen: 1 keer voor de installatie van de drivers voor/door Windows, en daarna nog een keer zodat de upload kan beginnen met de drivers klaar voor gebruik.

Hoop dat 't gaat lukken zo.

en let op: als er straks stroom staat op de DigiSpark, duurt het 5 seconden voor het programma start (met een sis). Dat kan er ook nog wel vanaf, maar dat is dan weer de volgende procedure....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #52 Gepost op: 30 juli 2018, 21:17:41 »
Mooi bedankt Rob ... ga ik morgen gelijk proberen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #53 Gepost op: 30 juli 2018, 21:24:40 »
Ben benieuwd, Pierre.

Nog een laatste tip, het kan helpen om een andere USB poort te nemen voor de DigiSpark dan voor de Arduino. Ik kreeg de boel niet aan de praat op dezelfde USB poort op mijn computer. Dus bij mij is nu is de linker voor de DigiSpark en de rechter voor de Arduino's.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #54 Gepost op: 30 juli 2018, 21:30:37 »
We gaan het meemaken. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #55 Gepost op: 31 juli 2018, 17:52:04 »
Rob,
Installatie van "DigiStump AVR Boards by DigiStump" is gelukt en ik kan "DigiSpark (Default 16.5 MHz)" openen en gebruiken.
De code aanpassen was ook geen probleem.
Maar dan ....

Op het moment dat ik op uploaden druk krijg ik inderdaad dat de tekst dat compileren begint en als het klaar is de tekst "je hebt nog 60 sec ". Maar die heb ik niet :o  In de groene balk er boven verschijnt gelijk de tekst "Uploaden voltooid" Nou eheu .... niet dus. Heb jij enig idee???

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #56 Gepost op: 31 juli 2018, 18:45:10 »
Hoi Pierre

De DigiSpark pat niet helemaal naadloos in de Arduino IDE.
Negeer dat "Uploaden voltooid. Gewoon de DigiSpark inpluggen. In het onderste scherm zie je dan iets verschijnen over Micronucleaus en zo. En even later zegt-ie daar iets van 100% of done of zoiets. Dan is het programma'tje op de DigiSpark geladen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #57 Gepost op: 31 juli 2018, 20:16:22 »
Hij doet/zegt helemaal niets Rob. Ik heb het twee keer 5 minuten geprobeerd maar hij blijft een beetje raar pingelend geluid geven en dezelfde tekst blijft staan. Een nieuwe DigiSpark geprobeerd. Het hele programma er af geknikkerd en weer opnieuw er opgezet ... niets helpt. :-\
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #58 Gepost op: 31 juli 2018, 20:44:28 »
Hoi Pierre,

De meest voor de hand liggende: de DigiSpark gaat niet ver genoeg in de USB poort. In sommige computers is de USB poort wat verder naar achteren ingebouwd en dan maken net niet alle 4 pinnen contact. Je zou dan aan USB verleng kabel kunnen proberen, of een USB poort zoeken die meer 'aan de oppervlakte' ligt.

Verder kan het zijn dat de drivers niet goed zijn geïnstalleerd. Ik heb deze gebruikt:
http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Digistump.Drivers.zip

Zip bestand uitpakken en "Install Drivers.exe" uitvoeren.


en als laatste: zorg er voor dat er niets aan pin 3 en 4 zit: deze kunnen de USB communicatie verstoren (maar volgens mij had je deze al niet aangesloten).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #59 Gepost op: 31 juli 2018, 21:17:50 »
Ik ben er ondertussen al uit Rob. De drivers waren niet goed geïnstalleerd. Ik heb dit opnieuw gedaan en nu werkt alles perfect.

Nou is mijn volgende probleem aan de beurt. :) De loc geeft al geluid als het motortje en dus de loc nog stil staat en maakt ook een "te snel" geluid bij een te lage snelheid. Kan ik dat ergens in de code aanpassen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #60 Gepost op: 31 juli 2018, 21:27:40 »
Hoi Pierre,

Goed dat 't gelukt is. Het is nu dan nog een kwestie van inregelen van de software.
Alles wat je zegt kun je definiëren in de software. Dit is vaak een beetje puzzelen en uitproberen.
Je kunt de aanloop pulsbreedte en maximale snelheid definiëren en voor elk hoe lang dan een 'puf' (tsjoek) duurt. De tussenliggende tsjoeks worden dan uitgerekend.

In het eerste stuk, tussen de  "#if LocPierre" en eerste regel met "#endif" staat ergens dit deel
  // berekening snelheid
  #define pulsbreedtestil   42         // pulsbreedte in % waaronder loc stil staat
  #define pulsbreedtemax    90         // pulsbreedte waar de maximum snelheid (pufritme) wordt bereikt 
  #define langstePuf       190         // langste puf (in ms) - langzaam rijden
  #define kortstePuf        60         // kortste puf (in ms) - topsnelheid (minimum ligt rond 50ms)
pulsbreedtestil definieert waar de loc gaat rijden. Deze staat nu op 42% pulsbreedte. Blijkbaar moet die waarde wat hoger.
langstePuf is de tijdsduur van een puf (in ms) als de loc gaat rijden. Als de puf bij langzaam rijden te snel is, maak je dit getal hoger.
korstePuf is de tijdsduur op maximale snelheid.
En die maximale snelheid pulsbreedte % is pulsbreedtemax.

Hier een beetje mee pielen tot het naar de zin is.
Soms moet je ook een beetje een compromis zoeken met en zonder last en heling op en af. Dat krijg je nooit allemaal precies synchroon....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #61 Gepost op: 31 juli 2018, 22:04:18 »
Dank je voor deze info Rob. Morgen gaan we weer verder. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #62 Gepost op: 6 augustus 2018, 12:38:44 »
Morgen is een weekje later geworden. :)

Mijn eerste locje waar ik geluid in wil maken met een DigiSpark moet niet te ingewikkeld zijn. In de eerste plaats heb ik nog niet alle kleine onderdelen binnen en ook moet ik natuurlijk nog even oefenen. De keuze is gevallen op een locje wat ik (aan het nummer te zien) in Januari 2015 heb omgebouwd en opgeknapt. Deze heeft de motor in de loc dus ik heb een hele tender om vol te proppen.



Komt goed uit want de heel kleine luidsprekertjes heb ik nog niet binnen en de kleinste die ik heb gaat hier precies in. Lekkere grote klankkast dus goed geluid.



Als alles er in zit is dit het resultaat. Het soldeerwerk verdiend niet de hoofdprijs maar alles werkt naar behoren. Over het geheel komt een stukje dubbelzijdig plakband en wat ballast. De USB aansluiting van de DigiSpark blijft bereikbaar.



Ik heb geen zin om mijn baan te poetsen en de DigiSpark werkt niet op mijn andere sneheidsregelaars dus ik maak me er makkelijk van af met een filmpje van de loc op de testbank. ;D


En nou ga ik deze loc nog vuiler maken. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #63 Gepost op: 6 augustus 2018, 17:15:47 »
Mooi gedaan hoor Pierre! Klinkt leuk :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #64 Gepost op: 6 augustus 2018, 19:43:30 »
Klinkt hartstikke goed en ook mooi ingebouwd!
Klasse!
Klinkt ook veel beter dan dat je bijvoorbeeld de balgjes uit een koekkoeksklok zou halen en die zou inbouwen in een locje... maar ja “tsjoek-tsjoek” klinkt toch weer heel anders dan “koek-koek”.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #65 Gepost op: 6 augustus 2018, 21:29:13 »
Pierre, helemaal top!

Met zo'n grote speaker en klankkast past het geluid goed bij zo'n grote loc.
Zo te zien heb je op rechts nog ruimte voor een extra Elco. Hoe groter (de gezamenlijke) capaciteit is, hoe minder gevoelig de loc straks is voor onderbrekingen in de stroomopname.

Misschien alleen nog die 5 seconden opstart-tijd er af halen?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #66 Gepost op: 6 augustus 2018, 22:53:01 »
Dank heren,

Met zo'n grote speaker en klankkast past het geluid goed bij zo'n grote loc.

Klopt Rob ... het geluid is lekker zo.

Zo te zien heb je op rechts nog ruimte voor een extra Elco. Hoe groter (de gezamenlijke) capaciteit is, hoe minder gevoelig de loc straks is voor onderbrekingen in de stroomopname.

Moet er een 2e elco naast of kan ik hem gewoon voor een grotere vervangen? Tot hoe groot kan ik gaan? Ik heb plaats genoeg. :)

Misschien alleen nog die 5 seconden opstart-tijd er af halen?

Dat zou lekker zijn Rob. Heb je daar al een oplossing voor? Als er een hapering is begint het hele verhaaltje gewoon op nieuw.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #67 Gepost op: 6 augustus 2018, 23:44:00 »
Hoi Pierre,
Ik heb mij m'n MP3 versie Elco's van 2200 uF gebruikt (en meer in de geluidswagon). Dat trekt de voeding nog. Vervangen kan, een 2e parallel er naast kan ook.

Ik heb een procedure voor het verwijderen van de 5 seconde vertraging. Als er dan een korte hapering is, hoor je alleen de opstart-sis en daarna gaat-ie gewoon weer door. Dat is bij het rijden wel een stuk beter, hoor.

Het betekent wel dat pin 0 vrij moet komen: dan staat de ruis op pin 1 en de rijstroom meting op pin 2 en 4.

Ik zet binnenkort even de procedure en bijbehorende bestanden hier.
Upload van software wordt dan wel iets omslachtiger: pin 4 moet even los (dit is ook een van de USB pinnen) en op pin 0 moet tijdens de upload een vebinding met de GND worden gemaakt (en weer los na de upload). Maar als het geluid naar de zin is, hoef je de software niet meer (vaak) te veranderen en is dit extra werk minder erg dan steeds een 5 seconde moeten wachten tot het geluid weer wordt hervat.

Rob

PS: je kunt al het soldeerwerk laten zitten. Zoals het nu is kan de 5 seconden er af en het programma er weer op. Dan daarna de pinnen veranderen.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #68 Gepost op: 7 augustus 2018, 08:29:20 »
Ik zet binnenkort even de procedure en bijbehorende bestanden hier.

Ik wacht het even rustig af Rob. :) Dan vervang ik die elco ook gelijk voor een grotere.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #69 Gepost op: 7 augustus 2018, 12:48:14 »
Top gemaakt Pierre!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #70 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:00:58 »
Dank je Mark.




Weer wat mooi klein spul binnen gekregen (o.a. heel kleine luidsprekertjes) dus we kunnen weer verder. Ook met wat kleinere locjes. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #71 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:08:53 »
Domme vraag: zitten er in afgedankte smartphones ook geen hele kleine luidsprekertjes? Meestal zijn die ook nog van heel behoorlijke kwaliteit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #72 Gepost op: 7 augustus 2018, 15:32:59 »
Over deze van Wim

Domme vraag: zitten er in afgedankte smartphones ook geen hele kleine luidsprekertjes? Meestal zijn die ook nog van heel behoorlijke kwaliteit.

Het er uit halen is nogal een gepriegel, vermoed ik. Ik dacht ooit de speakertjes uit een overleden laptop te kunnen halen, maar die waren zo ingebouwd dat ze er niet los uit te halen waren. Uiteindelijk hield ik alleen wat brokken over. Bij smartphones is dat nog erger geïntegreerd in het geheel, vermoed ik.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #73 Gepost op: 7 augustus 2018, 20:01:16 »
Goed, de 5 seconden opstart tijd van de DigiSpark afhalen: hier is de procedure.

1. Download de nieuwe bootloader
2. Nieuwe bootloader op de DigiSpark laden
3. Tsjoek-tsjoek programma laden, met andere pin configurratie
4. Pinnen omsolderen


Download bootloader

De bootloader is het programma dat wordt gestart als de microcontroller, de ATtiny, start. De standaard bootloader 'kijkt' de eerste 5 seconden of de DigiSpark is aangesloten op een USB van de computer. Als dat zo is, dan kan er een nieuw programma worden geladen.
Een zekere DigiDucky heeft een bootloader gemaakt die alleen 5 seconden op een USB signaal wacht als pin 0 met de GND is verbonden. Is die verbinding tussen pin 0 en GND er niet, dan start de bootloader meteen het programma dat is geladen.

De zip met de benodigde bestanden vind je hier:
https://sites.google.com/site/csapractical/DigiDucky.zip

Na het downloaden de zip uitpakken (en onthouden waar het uitgepakte bestand staat).


Bootloader op DigiSpark laden

Hiervoor gebruik je de opdrachtprompt van Windows (ja, we gaan weer even het DOS tijdperk in): Typ "CMD" in de zoekfunctie op de taakbalk en start de opdrachtprompt.
In het uitgepakte zip bestand van DigiDucky staat de micronucleus.exe. Sleep dit bestand naar het opdrachtprompt venster.
Typ dan een spatie in het opdrachtvenster. Sleep vervolgens het bootloader bestand micronucleus-1.11-entry-jumper-pb0-upgrade.hex naar het opdrachtprompt venster.
Typ dan weer een spatie gevolgd door "--run".

Het opdrachtpromptscherm ziet er dan uit als iets dergelijks:




Druk vervolgens op 'enter'. Nu sluit je de DigiSpark aan op de USB poort.
Even wachten en dan wordt de nieuwe bootloader geïnstalleerd op de DigiSpark. Daarna ziet het scherm er ongeveer zo uit.




Tsjoek-tsjoek programma laden

Vervolgens kan de met de Arduino IDE het programma opnieuw worden geladen. Wel even de pin configuratie veranderen: met de transtor op pin 0 blijft de 5 seconde vertraging bestaan (solderen komt straks: nu is de weerstand met transistor op pin 0 nog een mooie verbinding met de GND).

Dus in het programma wordt
#define Ruispin       0               // pin voor aansturen van speaker: pin 1 of 0 (0 = 5 sec. vertraging)
#define rijpin1       1               // rijstroom meting
#define rijpin2       2               // rijstroom meting
vervangen door
#define Ruispin       1               // pin voor aansturen van speaker: pin 1 of 0 (0 = 5 sec. vertraging)
#define rijpin1       2               // rijstroom meting
#define rijpin2       4               // rijstroom meting

En dan uploaden.


Pinnen omsolderen
Pin 0 kan nu niet meer worden gebruikt. Dus de ruis komt nu van pin 1 en de rijstroom wordt gemeten op pin 2 en 4.
Dan wordt het aansluitschema als volgt:




En klaar: de lok moet nu meteen geluid geven en alleen even 'sissen' bij stroomonderbrekingen.

Mocht je later nieuwe software willen laden, dan:
- pin 0 met GND verbinden
- pin 4 los maken (de spanningsdeler op deze pin verstoort de data-verbinding van de USB die hier ook op zit).


Succes!

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino gepruts. Ook Pierre gaat (een soort van) digitaal.
« Reactie #74 Gepost op: 7 augustus 2018, 21:34:57 »
Wauww ... dit is voor mij echt een brug te ver Rob. :o Ik denk dat ik die 5 sec. maar voor lief neem :-\ :( Ik vind het al knap van mij zelf dat ik tot hier gekomen ben.


Domme vraag: zitten er in afgedankte smartphones ook geen hele kleine luidsprekertjes? Meestal zijn die ook nog van heel behoorlijke kwaliteit.

Ik heb geen idee of deze luidsprekertjes hiervoor te gebruiken zijn Wim. Maar ik heb ook geen doos met afgedankte smartphones. ;D Bovendien kost zo'n luidsprekertje maar 1,64 euro.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/