Auteur Topic: Arduino  (gelezen 7075 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Arduino
« Gepost op: 2 juli 2018, 15:53:42 »
Ik lees regelmatig dingen op het forum over Arduino , nu heb ik eens zitten lezen op internet maar als leek zie je de bomen door het bos niet meer.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat je als beginner met Arduino nodig hebt om te beginnen. En waar je het beste kunt kopen.
Verder wil ik graag analoog blijven rijden, is dat ook mogelijk.
Wie kan mij een beetje wegwijs hier in maken.

 Groet Cor

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2018, 19:48:18 »
Hoi Cor,

Een Arduino bestaat uit een microcontroller met de nodige in- en uitvoer mogelijkheden. Het is, zeg maar, een klein computertje die je kunt programmeren om, tsja, eigenlijk "alles" te doen wat je maar wilt.
Je kunt de Arduino prima gebruiken terwijl je analoog rijdt.
Zo heb ik Arduino's gebruikt voor het besturen van een overweg met knipperlichten, animaties (als veredelde tijdsklok of voor ingewikkeldere bewegingen), voor het besturen van de stappenmotor op een draaischijf, voor het starten van achtergrondgeluiden, enzovoorts. Dat is allemaal naast de baan, dus het rijden kan analoog blijven.

Ik heb ook een Arduino gebruikt voor een pulsbreedte rijstroom, waarmee de analoge treinen beter rijden dan met een gewone trafo (met name langzaam rijden).
En, voor gevorderden, geluid aan boord van analoge treinen.

Om te beginnen kun je een Arduino Uno aanschaffen. Die is iets groter en duurder dan een Arduino Nano, maar ook wat robuuster. Kwa programmeren zijn ze beide hetzelfde.
Verder is het handig om een zogenaamd breadboard te hebben en wat breadboard kabeltjes om een en ander aan te sluiten. Zo kun je dingen eerst uitproberen zonder te solderen. Ook heb je een USB kabel nodig om de Arduino op de computer aan te sluiten. Voor de Uno eentje met een USB A aansluiting (die vierkante), voor een Nano heb je een mini USB (niet micro) nodig.


Ik gebruik tot nu toe de 'klonen'. Die doen het verder prima. Je kunt zo kopen bij tanta Ali, maar ook in Nederland bij bijvoorbeeld Ben's electronics en Tiny Tronics. Beide leveren de volgende dag en je kunt hier eventueel ook vragen stellen.


Verder moet je de 'programmeeromgeving' (dit heet ook wel IDE) van de Arduino op je computer installeren. Deze is gratis te downloden op Arduino.cc.

Rest dus de vraag: waar zou je de Arduino voor willen gebruiken?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2018, 20:12:20 »
Bedankt zover Robvd.
Ik hoorde zoveel op het forum dat het mijn interesse op wekte.
Het is lijkt mij leuk om bv een servo aan te sluiten voor overwegbomen, verlichting op verschillen de momenten aan en uit te laten gaan.
En als dat lukt dan evt een stapje verder

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2018, 23:30:43 »
Hoi Cor,

Dan raad ik aan te beginnen met de verlichting. Dat is iets simpeler dan een servo aansturen.
Verlichting aan/uit kun je op verschillende manieren doen: met relais (je kunt boards met 1 tot 8 relais kopen die je zo op de Arduino aansluit) of met transistors.

Om te beginnen kun je zelfs zonder extra spullen alvast oefenen. Op digitale pin 13 van de Arduino zit een ingebouwde LED die je aan en uit kunt zetten met een programma. Bij de Arduino software zit ook het voorbeeld "Blink", die de LED laat knipperen. Van daar uit kun je verder werken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2018, 13:37:03 »
Het wordt mij iets duidelijker Rob, ik ga hiermee aan de slag.
Mocht ik er toch niet goed uitkomen of vragen hebben zal ik ze zeker stellen.

  Groet Cor

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2018, 11:27:43 »
Prima Cor.
Succes! En ook als het goed gaat zien hier we natuurlijk graag een verslag van de dingen die je maakt :D
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Arduino
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2018, 22:35:30 »
Lijkt een beetje op de starterskit van Pierre en voor € 8,21 (inclusief verzending) denk ik niet dat je daar een buil aan kunt vallen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2018, 10:44:08 »
Is zeker een leuk setje.
Er zijn bij tante Ali nog wel een paar goedkoper voor precies hetzelfde.
Als je ook beweging wilt op de baan is een servo ook leuk om te bestellen.
Dan zul je ook een potmeter 10k moeten hebben om hem te besturen.
Levertijd is wel altijd iets om rekening mee te houden.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2018, 11:38:58 »
Een leuk setje Cor. Zeker voor die prijs. Maar ik zou nog even door zoeken als je toch bij Ali gaat bestellen. Er zijn nog veel uitgebreidere setjes te krijgen voor de zelfde prijs of iets meer. Zelf heb ik mijn setje niet bij Ali besteld omdat ik er gelijk mee aan de slag wil en je bij Ali soms (meestal) erg lang moet wachten. En dat is zeker niet mijn sterkste punt. Maar als je geen haast hebt is er bij Ali alles te vinden voor een zeer leuke prijs. Ik zeg doen Cor! Ik heb bijna 4 keer zoveel betaald. ;)

Overigens is alle programmatuur en manual op internet te vinden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2018, 14:23:47 »
Bedankt voor jullie meedenken.
Ik neus nog even bij Ali anders bestel ik dit setje, haast heb ik niet. Ze zijn inmiddels al ruim 3 maand ons huis aan het renoveren, maar dat is bijna klaar, daarna kan ik weer bezig met de baan.

 Cor

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Arduino
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2018, 11:56:54 »
Citaat van: Robvd
voor het besturen van de stappenmotor op een draaischijf


Wat zou ik mogelijkerwijze allemaal aan moeten schaffen om een rolbrug met een arduino te willen besturen?


Is dit wat?


En nog belangrijker iTrain kent de Märklin 7294 maar hoe gaat dat dan arduinogewijs zeg maar?
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino
« Reactie #12 Gepost op: 2 augustus 2018, 14:08:57 »
Hoi Yentl,

Voor een rolbrug heb je een motor controller nodig om de motor te besturen en wat drukknopjes om het spoor te selecteren waar de brug naar toe moet rollen. En misschien nog wat ledjes om te zien wat de brug aan het doen is.

Dat pakket ziet er uitgebreid uit, (veel) meer dan je in eerste instantie nodig hebt, maar er ontbreekt een belangrijk onderdeel: de motor controller. En verder heb je misschien liever een voeding voor de Arduino en rolbrugmotor dan iets op batterijen....
En er zitten dingen bij die je voor de modelbaan niet zo gauw zult gebruiken.

Het is vooral belangrijk te weten wat voor motor er in de rolbrug zit: een stappenmotor, gelijkstroommotor of wisselstroom motor (ik ken de rolbrug niet) en hoeveel stroom die trekt. Dat laatste bepaalt dan hoe zwaar de voeding en de motorcontroller moet zijn, al zal dat vast niet meer zijn dan 2A (de bovengrens van een veel gebruikte motorcontroller)

Een afstandsbediening die bij het pakket zit kan leuk zijn, maar maakt het programmeren van de Arduino wel weer een slag ingewikkelder. Al heb je dan misschien weer geen knoppen nodig. Overigens koop je die afstandsbediening ook los voor een paar Euro.

Als je de onderdelen los besteld, bijvoorbeeld bij Ben's Electronics of Tiny tronics, dan kost een Arduino nano zo'n 5 euro en een 2A motor controller ook zoiets. Bestel nog een step-down print en een gelijkrichter erbij en nog een paar knopjes en je kunt voor minder dan 20 euro aan de slag met de rolbrug.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Yentl

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2018, 15:48:12 »
Vandaag ontvangen.

https://myalbum.com/album/lKCt2FZhyhGT

Ga er eens rustig voorzitten en eerst eens bv een paar lampjes laten knipperen

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2018, 18:58:35 »
Prachtig Cor ... wat gaat je eerste project worden? :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2018, 19:08:19 »
Nou Pierre, ik ga eest de software op mijn pc zetten. En ik ben niet zo'n kei in programmeren e.d. dus ik wil klein beginnen met bv eerst eens een ledje te laten knipperen dan een looplicht ed en zo steeds iets verder.

Maar wat ik ook niet begrijp is hoe het komt dat de foto niets zichtbaar is, maar wel de link

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Arduino
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:17:49 »
In myalbum klik je op de foto.
Dan op de drie puntjes.
Dan op de drie cirkeltjes die verbonden zijn met streepjes.
Dan link
Daarna op het vakje blauwe vakje van [BB]

Dan zie je dit:



Als je dan in de code de 360 vervangt door 720 is de foto op maat.



Klik maar op citaat en je kan zien hoe ik het gedaan heb.
Succes. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2018, 09:22:15 »
Dank je Pierre.
Gisteravond geprobeerd hem aan de gang te krijgen, maar dat lukt nog niet.
Er brand een rood ledje en er knippert er een. Ik denk dat hij  stuurprogramma (driver) niet kan vinden.
Maar ga vandaag weer verder

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2018, 10:14:02 »
Hoi Cor,

Wat je kunt proberen:
- eerst de Arduino op je computer aansluiten
- dan de Arduino IDE starten
- in de Arduino IDE kies hulpmiddelen - board
- Kies hier de Arduino/Guinino Uno (volgens mij heb je een Uno)
- Kies dan de poort  in hulpmiddelen - poort
- Je kunt nu een programma uploaden, als het goed is.
Je kunt aan de onderkant van het Arduino IDE scherm zien of de opload gelukt is. Ook als het niet lukt staan hier de foutmeldingen (al wordt je daar vaak niet direct heel veel wijzer van -> maar deze tekst in google levert nog wel eens iets begrijpelijks op)

Het brandende ledje is de 'power' indicatie: de Arduino staat aan.
Het knipperende ledje is de ingebouwde led op digitale pin 13. Deze knippert, omdat vaak standaard het demo-programma 'blink' is geladen op de Arduino als deze wordt geleverd.

Een simpele test is het knippertempo van de led aan te passen en deze op de Arduino te zetten.
Ga naar bestand - voorbeelden - 01 Basics en kies "blink"

In dit programma staat 2 x
delay(1000);

Dit zijn de vertragingstijden tussen aan en uit. 1000 betekent 1000 milliseconden (dus 1 seconde). Zet hier een andere waarde en de knippersnelheid verandert.

Succes,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2019, 15:01:40 »
Weer de draad op gepakt, het is mij eindelijk gelukt om een looplicht te maken met 6 ledjes.
Maar nu heb ik nog een vraag kan ik op dezelfde arduino nog een programma erbij opzetten bv. knipperlicht.
Of moet ik hiervoor een tweede arduino voor kopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino
« Reactie #20 Gepost op: 6 februari 2019, 17:11:13 »
Hoi Cor,

Mooi dat het gelukt is om dat looplicht te maken.
Op een Arduino kun je maar één programma laden. Je kunt wel een programma schrijven die zowel het looplicht als het knipperlicht bedient. Echter om dit min of meer onafhankelijk te doen, zal je met timers moeten programmeren zonder de doorlopende lus (loop) te doorbreken. Meer ge-avanceerd is om met interrupts te werken.
Als je nu denkt, "oeps", dan kan het een stuk eenvoudiger zijn een Arduino er bij te kopen. Zeker de Chinese Nano's zijn voor 2,50 euro of zo verkrijgbaar. Als je e in Nederland koopt (levering enkele dagen) dan zijn ze rond de 4,50.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #21 Gepost op: 6 februari 2019, 17:30:51 »
Bedankt Rob,
 ik ga kijken voor een arduino erbij.

  Groet Cor