Modelbaanbesturing > Elektronische en digitale techniek

Arduino

(1/5) > >>

Cor:
Ik lees regelmatig dingen op het forum over Arduino , nu heb ik eens zitten lezen op internet maar als leek zie je de bomen door het bos niet meer.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat je als beginner met Arduino nodig hebt om te beginnen. En waar je het beste kunt kopen.
Verder wil ik graag analoog blijven rijden, is dat ook mogelijk.
Wie kan mij een beetje wegwijs hier in maken.

 Groet Cor

Rob:
Hoi Cor,

Een Arduino bestaat uit een microcontroller met de nodige in- en uitvoer mogelijkheden. Het is, zeg maar, een klein computertje die je kunt programmeren om, tsja, eigenlijk "alles" te doen wat je maar wilt.
Je kunt de Arduino prima gebruiken terwijl je analoog rijdt.
Zo heb ik Arduino's gebruikt voor het besturen van een overweg met knipperlichten, animaties (als veredelde tijdsklok of voor ingewikkeldere bewegingen), voor het besturen van de stappenmotor op een draaischijf, voor het starten van achtergrondgeluiden, enzovoorts. Dat is allemaal naast de baan, dus het rijden kan analoog blijven.

Ik heb ook een Arduino gebruikt voor een pulsbreedte rijstroom, waarmee de analoge treinen beter rijden dan met een gewone trafo (met name langzaam rijden).
En, voor gevorderden, geluid aan boord van analoge treinen.

Om te beginnen kun je een Arduino Uno aanschaffen. Die is iets groter en duurder dan een Arduino Nano, maar ook wat robuuster. Kwa programmeren zijn ze beide hetzelfde.
Verder is het handig om een zogenaamd breadboard te hebben en wat breadboard kabeltjes om een en ander aan te sluiten. Zo kun je dingen eerst uitproberen zonder te solderen. Ook heb je een USB kabel nodig om de Arduino op de computer aan te sluiten. Voor de Uno eentje met een USB A aansluiting (die vierkante), voor een Nano heb je een mini USB (niet micro) nodig.


Ik gebruik tot nu toe de 'klonen'. Die doen het verder prima. Je kunt zo kopen bij tanta Ali, maar ook in Nederland bij bijvoorbeeld Ben's electronics en Tiny Tronics. Beide leveren de volgende dag en je kunt hier eventueel ook vragen stellen.


Verder moet je de 'programmeeromgeving' (dit heet ook wel IDE) van de Arduino op je computer installeren. Deze is gratis te downloden op Arduino.cc.

Rest dus de vraag: waar zou je de Arduino voor willen gebruiken?

Rob

Cor:
Bedankt zover Robvd.
Ik hoorde zoveel op het forum dat het mijn interesse op wekte.
Het is lijkt mij leuk om bv een servo aan te sluiten voor overwegbomen, verlichting op verschillen de momenten aan en uit te laten gaan.
En als dat lukt dan evt een stapje verder

Rob:
Hoi Cor,

Dan raad ik aan te beginnen met de verlichting. Dat is iets simpeler dan een servo aansturen.
Verlichting aan/uit kun je op verschillende manieren doen: met relais (je kunt boards met 1 tot 8 relais kopen die je zo op de Arduino aansluit) of met transistors.

Om te beginnen kun je zelfs zonder extra spullen alvast oefenen. Op digitale pin 13 van de Arduino zit een ingebouwde LED die je aan en uit kunt zetten met een programma. Bij de Arduino software zit ook het voorbeeld "Blink", die de LED laat knipperen. Van daar uit kun je verder werken.

Rob

Cor:
Het wordt mij iets duidelijker Rob, ik ga hiermee aan de slag.
Mocht ik er toch niet goed uitkomen of vragen hebben zal ik ze zeker stellen.

  Groet Cor

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie