Auteur Topic: Ombouw locje van Roel  (gelezen 33296 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #75 Gepost op: 1 mei 2011, 10:44:50 »
Ik voel me nu ook wat onzekerder.

Roel,

Dat is de bedoeling niet, je bent goed bezig.
Het was zeker mijn bedoeling niet om je nu onzeker te gaan maken want ik weet dat je het kan.
het gelde alleen maar als waarschuwing omdat je hier de eerste niet zal zijn die op dat punt, mogelijk, de fout in gaat.

P.s. Zet je drijfstangen eerst vast d.m.v. van de koppelboutjes alvorens de loop te controleren.
Risico is aanwezig dat je onbedoeld de kwartierstand van wielen te niet doet.

Had ik al gedaan  :D

Sorry, dan ben ik voor mijn beurt aan het praten geweest.
Maar ook hier, goed bedoeld, meedenken dus.

Dus over heel de linie, beslist niet onzeker worden want het gaat je goed af en je mag trots zijn op jezelf.
Mijn eerste decoder gloeide net zoals een barbecue. :-[ :(
Ik had destijds niemand die mij bijstond en ben door schade wijzer geworden, tenminste,.............dat denk ik. :'(

 

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #76 Gepost op: 1 mei 2011, 19:09:52 »
Het was zeker mijn bedoeling niet om je nu onzeker te gaan maken want ik weet dat je het kan.
het gelde alleen maar als waarschuwing omdat je hier de eerste niet zal zijn die op dat punt, mogelijk, de fout in gaat.
Nee hoor, Riny, die onzekerheid over de verlichting had ik al veel eerder. Het is zeker niet door jou toedoen.
Ik vind het juist goed dat je me van te voren waarschuwd voor het een en ander. Zonder forum was ik naar alle waarschijnlijkheid nooit aan het ombouwen begonnen.
Maar nu ter zake. Op de foto zie je dat ??n van de fittingen afgebroken is. Kan ik die er weer gewoon op solderen?



Ik heb geen digitale lampjes, maar de analoge lampjes die erin zaten ?n ik heb geen fittingen, zoals jij die in je verslagje beschrijft. Moet ik die eerst kopen of kan ik toch met de oude fittingen en de analoge lampjes verder?
Ik zou ook niet weten waar ik die dan kan krijgen. Waarschijnlijk weer bij AnW of bij een Marklindealer?

De drie draden die ik overhoud zijn als volgt bestemd: De blauwe ?n de witte draad zijn voor de voorlamp en dezelfde blauwe en de gele draad zijn voor de achterzijde.

Blijft staan de twee vragen.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #77 Gepost op: 1 mei 2011, 19:24:52 »
Nu kun je, wel opletten wat je koopt, op marktplaats mooie analoge spullen kopen en die zelf digitaliseren!
Dat zal ik zeker doen, Piet, maar ik heb zelf nog veel locs staan die omgebouwd moeten/kunnen worden.
Tot nu toe heb ik steeds de locs laten ombouwen met een MFX-decoder bij een M-dealer. Een dure zaak als je veel locs bezit.
Het is voor mij nu ook even afwachten hoe zo'n ESU-decoder werkt. Ik ben die MFX-decoders gewend.
Maar ook dat zullen we wel ervaren.
In ieder geval ook jij dank voor het steeds meedenken  ;D

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #78 Gepost op: 1 mei 2011, 20:28:23 »
Beste Roel,

Jammer dat de voorste fitting er af ligt.
Deze opnieuw er op zetten heeft geen zin.
Daarbij komt, je kunt met de blauwe gemeenschappelijk + en de witte (licht voor) en gele (licht achter) gezamenlijk niets doen met de analoge lampjes.
Wanneer je analoge lampjes gebruikt met de "oude" fittingen mag je de Blauwe gemeenschappelijke + niet gebruiken.
Wanneer je de Blauwe zou gebruiken heb je via de zwarte massa draad sluiting op je licht uitgang.
Het is dus of, chassis massa (zwart) samen met de witte en gele, of de Blauwe samen met de witte en gele draad voor de verlichting.
De eerste optie zou ik niet kiezen want de verlichting zal lichtjes gaan flakkeren, bij de tweede optie is dat niet het geval.

Je zou ook met Leds kunnen werken en mocht dat het geval zijn dat je die keuze zou maken, laat het even weten.

Als eerste zou ik inventief zijn en een oplossing maken voor of de fittingen, welke aangegeven in het pdf, of voor Leds te bevestigen.
De oude fitting zit met een soort klinkringen vast.
Ik zou de krans van deze voorzichtig met een boortje verwijderen zodat je het gaatje, of gaatjes, kunt benutten.
Je zou bijv. d.m.v. een kunststof hoekprofieltje een "steuntje" kunnen maken en deze met dunnen boutjes en moertjes vast kunnen zetten.
Een U-profieltje zou nog makkelijker zijn, klein gaatje voor het boutje en moertje en een gaatje om een Led of fitting in te klemmen (lijmen).
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel want ik heb er geen voorbeeld van en ook geen programma om een tekeningetje van te maken.
Mocht je niet begrijpen wat ik bedoel, tekening ik dat wel met potlood en papier voor je uit, en maak daar een foto van, laat het maar weten.
Als alles abracadabra is hoor ik het ook wel.

P.s. de uiteinden van de groene en paarse draad moet je ook nog beter afschermen, ik zie de kern van de draad nog, en als deze tegen een metalen deel aan komt bij het sluiten van de loc is het ook vuurwerk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #79 Gepost op: 1 mei 2011, 21:05:46 »
Hallo Riny,

Ik ga zodadelijk eerst jouw reactie goed lezen. Ik begrijp nu het gevaar van sluiting.
Als ik weet wat ik ga doen meld ik me weer.
De uiteinde van de groene en paarse draad zitten in het krimpkousje en kunnen elkaar niet raken.
Wat jij zag/ziet zijn de omgebogen draden.



Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #80 Gepost op: 1 mei 2011, 21:35:56 »
Hallo Riny,

Ik ga zodadelijk eerst jouw reactie goed lezen. Ik begrijp nu het gevaar van sluiting.
Als ik weet wat ik ga doen meld ik me weer.

Ik ga niet voor ledverlichting, maar voor de 22 Volt digitaallampjes en de daarbij behorende steekfittingen.
De oude fittingaansluiting ga ik heel voorzichting uitboren en daarvoor in de plaats een kunststofprofieltje aanbrengen.
Kan gelijmd worden of met een boutje en moertje.
Daarin moet dan de fitting gelijmd worden. Een u-profieltje zou het beste zijn. Ik ga eerst kijken wat ik heb liggen aan materiaal.
Ik heb een beetje gegoogled waar ik die lampjes en de steekfittingen kan krijgen, maar niet veel verder gekomen.
Weet jij misschien waar ik die het beste kan bestellen? Of weet Piet het soms?
Pas als ik die fittingen in huis heb kan ik kijken welk kunststofprofiel ik moet gbruiken.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #81 Gepost op: 1 mei 2011, 21:45:03 »
Beste Roel,

Ik heb de digitale lampjes met voetjes besteld bij Keuterman, staan momenteel op nalevering. Mogelijk kunnen Riny of Piet je nog aan een ander adres helpen.

Met vriendelijke groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #82 Gepost op: 1 mei 2011, 21:47:00 »
Mogelijk kunnen Riny of Piet je nog aan een ander adres helpen.
Ja ik heb ze besteld bij AwnW, waar anders?
Ik ga de nummers even zoeken.
Gevonden!

Zijn via de tams bestelpagina bij AenW te bestellen.
De lampjes en fittingen zitten per 5 verpakt.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #83 Gepost op: 1 mei 2011, 21:51:33 »
[Ja ik heb ze besteld bij AwnW, waar anders?

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #84 Gepost op: 1 mei 2011, 22:00:50 »
[Ja ik heb ze besteld bij AwnW, waar anders?

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ja dat bedoel ik, kijk in mijn eerdere post Roel daar staat een tabelletje.
Ze zijn van Tams je kon altijd via AnW op de Tams bestelpagina je order plaatsen.
Maar die mogelijkheid zie ik niet meer, ff mailen met Ad dus.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #85 Gepost op: 1 mei 2011, 22:04:30 »
Hallo Piet,

Dank voor je reactie.
Welke zou ik dan moeten bestellen?
a. 19 volt 70 mA of b. 22 volt 24 mA?

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #86 Gepost op: 1 mei 2011, 22:25:34 »
Ik gebruik zelf de 19volts versie.
Die geven lekker helder wit licht.
Wil je wat warmer licht dan moet je de 22volts versie gebruiken.
Als je de 19v gebruikt moet je er wel rekening mee houden dat ze wat minder lang mee gaan.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #87 Gepost op: 1 mei 2011, 22:31:34 »
Ik heb al een mailtje weggestuurd naar Ad.
Ik heb al aangegeven dat ik dan voor de 22 volt ga.
Ik heb ondertussen de site van tams elektronik bekeken en gevonden wat jij al eerder naar mij had gestuurd.
Zo leer de de wereld rond al die producten een beetje kennen.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #88 Gepost op: 4 mei 2011, 17:24:44 »
Vandaag van AnW (tams elektronik) het volgende binnen gekregen:
Lampjes T1 --> 3,2 mm  22V  24mA en de daarbij behorende fittingen.



Alleen ben ik nog even druk met wat andere zaken, maar nog deze week zal het locje m?t licht rijden  ;D.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #89 Gepost op: 4 mei 2011, 17:31:49 »
Roel als je de steekfittingen in de houder van de oude lampjes steekt, schuif dan een krimpkousje over de kontakten.
Dan kun je geen sluiting maken.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #90 Gepost op: 7 mei 2011, 21:56:14 »
De laatste fase van het ombouwen gestart. De verlichting.
Wat een priegelwerk is dat. Hiervoor moet je echt wel een beetje kunnen solderen.
Ik heb de laatste tijd heel veel geoefend en niet zonder resultaat  :D.
Ook de verlichting is gelukt  :P.  Ik heb wel twee fittingen naar de haaien gesoldeerd, maar daar moet je niet om mauwen.
Ik ben best trots op mezelf dat ik er aan begonnen ben en tot een goed einde heb gebracht.
Dat smaakt naar meer  ;D.
Als bewijs twee foto's van het locje met verlichting.





Hij moet nog wel worden afgesteld, maar het belangrijkste is gebeurd.
Ik wil iedereen bedanken voor de hulp. Gaf een extra stimulans om door te zetten.
Ik ga kijken welke ik als tweede ga ombouwen  ^-^.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #91 Gepost op: 7 mei 2011, 23:04:07 »
Beste Roel,

GRANDIOOS

En inderdaad, je mag zeer zeker trots op jezelf zijn en de Pluim,...........................die heb je verdient.

10 met een griffel en een  :-* van de Juf.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #92 Gepost op: 8 mei 2011, 00:23:42 »
Klasse Roel, je ziet het de doorzetter wint.
welkom bij de club!
Ik ga kijken welke ik als tweede ga ombouwen  ^-^.
Hahaha hij heeft de smaak te pakken..............
Kunnen we eerstdaags met onze probleem gevallen bij Roel langs, Riny!

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #93 Gepost op: 8 mei 2011, 09:20:02 »
Kunnen we eerdaags met onze probleem gevallen bij Roel langs, Riny!

Hahahahaha, wat zullen wij het dan rustig krijgen.
N.B. En mochten er te veel vragen komen bij ons, verwijzen wij de vraagstellers gewoon door naar onze Roel.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #94 Gepost op: 8 mei 2011, 12:04:15 »
Weer een leken-vraag:

Zou je nou ook i.p.v. die lampjes daar ook een LED+weerstand kunnen insteken (of rechtstreeks aan de draden solderen) ?
En zo ja: welke waarde?

mvg.
Willem.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #95 Gepost op: 8 mei 2011, 12:11:17 »
En zo ja: welke waarde?

Beste Willem,

Dat kan inderdaad.
Deze wordt dan aan de gemeenschappelijke + (blauwe draad van Esu- decoder) gesoldeerd.
De waarde is afhankelijk welke lichtsterkte (weergave) men wil hebben.
Doorgaans is een weerstand waarde van 1K.Ohm voldoende en een redelijk gemiddelde.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #96 Gepost op: 8 mei 2011, 14:18:11 »
Doorgaans is een weerstand waarde van 1K.Ohm voldoende en een redelijk gemiddelde.
Ja dat is een 'altijd goed' waarde.
Maar voor de mensen die het heel precies willen uitrekenen is dit een handig hulpproggie:
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #97 Gepost op: 8 mei 2011, 15:36:53 »
Zou je nou ook i.p.v. die lampjes daar ook een LED+weerstand kunnen insteken (of rechtstreeks aan de draden solderen) ?
En zo ja: welke waarde?
Kijk, hier heb je toch weer de kenners voor nodig  ;D.

Kunnen we eerdaags met onze probleem gevallen bij Roel langs, Riny!

Hahahahaha, wat zullen wij het dan rustig krijgen.
N.B. En mochten er te veel vragen komen bij ons, verwijzen wij de vraagstellers gewoon door naar onze Roel.
Zullen we daar maar even mee wachten tot na m'n vijfde ombouw. Ik ben anders bang voor heel veel klagende hobbyisten op het forum en dat zal Riny toch weer niet leuk vinden  ;D.
Toch bedankt voor de positieve woorden  :P.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.