Auteur Topic: Ombouw locje van Roel  (gelezen 33324 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #25 Gepost op: 17 april 2011, 12:39:51 »
Anw ken ik en Conrad (maar die heeft dat spul niet in het programma) en dan houd mijn kennis een beetje op.
Dus maar gaan googelen. Weet jij soms een paar webwinkels waarvan jij zegt: ga daar eens heen?
Als je AnW kent dan zeg ik: dan ben je klaar.
Vraag een klantnummer aan en je kunt op rekening kopen.
Voor vaste klanten hebben zij een spaarsysteem 1% van het aangeschafte bedrag krijg je als punten op je spaarrekening bijgeschreven
Conrad is te veel duur maar ja je betaalt boven 25 Euro geen bezorgkosten als je met Ideal betaalt.
Dus je moet even rekenen.
Dan is er nog http://www.decodershop.com/
Daar heb ik geen ervaring mee, net als met hobbytreinen.
Goede ervaringen heb ik met Harlaar in Badhoevedorp en Huider in Heerhugowaard.
Ook Wentink http://www.wentinkhobby.nl/ is een goede webwinkel.
Bij de laatste drie koop ik alleen rollendmaterieel, decoders haal ik altijd bij AnW

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #26 Gepost op: 17 april 2011, 12:55:33 »
Zowel AnW als Hobbytreinen.nl zijn beiden aan te bevelen.
Zelf bekom ik al mijn materiaal betreffende Esu van Hobbytreinen vandaan.

Beiden zijn extreem netjes, goede service en snelle verzending.

P.s. Hobbytreinen zend bij bestelling van de 52610 toch de 54610.
Reden: De importeur zend hem deze toe dus hij heeft daar zelf verder geen invloed op en is hem dus niet te verwijten.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #27 Gepost op: 17 april 2011, 17:45:18 »
Zo, net bij AnW de volgende bestelling geplaatst:
Omschrijving  : ** LokPilot - Digi-set 2 - LokPilot ES52610, magneet ES51961, spoelen (OP=OP) Prijs per stuk: 35.95
Nu nog maar afwachten (morgen) of <OP=OP> werkelijkheid is geworden en ik buiten de boot val :o.
Het prijsverschil met Hobbytreinen was echt marginaal en omdat ik toch af en toe wat bij AnW bestel ben ik daar gebleven.
Zo gauw het bestelde binnen is begin ik met de ombouw en hoop jullie met foto's op de hoogte te houden.
Uiteraard zal ik best jullie hulp nog wel nodig hebben.
Ik neem aan dat de drijfstangen op de loc kunnen blijven zitten, want om ook nog daar mee aan de slag gaan te gaan zie ik nu niet zitten  :'(.
Ik meld me weer als de bestelling binnen is en ik ga beginnen ;).

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #28 Gepost op: 17 april 2011, 18:14:32 »
Zo gauw het bestelde binnen is begin ik met de ombouw en hoop jullie met foto's op de hoogte te houden.
Heb je mooi de tijd om de motor en tandwielen picobello schoon te maken.
Als je geen ultrasoon reiniger hebt, zoals velen van ons doe je er goed aan om:
Het anker en de stator + motorschild, relais, antislipbandjes en het sleepcontact te demonteren en in een doosje apart te leggen.
Je neemt een goed afsluitbare doos, gewoon tupperware of zo.
Daar zet je een goede laag wasbenzine in (plm 3-4 cm) en leg de lok (het frame zonder kap he!) daar een nachtje in.
De volgende dag even goed heen en weer halen, moet je eens kijken wat voor bende er uit komt.
Daarna spoel je de lok met schone wasbenzine uit, en zet hem te drogen.
Na een halve dag kun je de tandwielen licht olie?n en even ronddraaien.
De antislipbanden en het sleepcontact er weer onder zetten.
Voor het reinigen van de collector gebruik ik een fiberpen die ik ooit eens bij Conrad gekocht heb, ik denk dat je op de site van Riny daar wel wat over kunt vinden.
Vergeet ook de wielen (loopvlakken) niet te poetsen.
Wat ik daarna veel doe is met een provisorische haak(paperclip) de omtebouwen lok aan een van mijn andere loc's te knopen en hem zonder kap en anker een rondje of 10 op mijn baan laten maken.
Gewoon de tandwielen even gangbaar maken.

Daarna gaan de nieuwe spullen er in en dan gaat het geheel op de rollenbank, die is aangesloten op het programmeerspoor van mijn IB.
Lokadres instellen en zoals eerder gezegd CV4 op 1 instellen.


grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #29 Gepost op: 17 april 2011, 19:19:36 »
De volgende dag even goed heen en weer halen, moet je eens kijken wat voor bende er uit komt.
Nu maar hopen dat Roel het chassis nog terug kan vinden in de bak wasbenzine. :D
Ik moet er soms wel eens naar zoeken, ik denk dan, ik had hier toch een loc- chassis in gedaan?  ;)
Zo zwart en vies wordt dus de wasbenzine (inhoud van de bak).

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #30 Gepost op: 17 april 2011, 20:25:17 »
Ik moet er soms wel eens naar zoeken, ik denk dan, ik had hier toch een loc- chassis in gedaan?  ;)
Zo zwart en vies wordt dus de wasbenzine (inhoud van de bak).
Ja die krengen verzamelen een boel vuil in de loop der jaren.
Dat is niet normaal meer.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #31 Gepost op: 18 april 2011, 12:53:06 »
Nu maar hopen dat Roel het chassis nog terug kan vinden in de bak wasbenzine. :D
Ik heb al mijn zwemdiploma"s ;D.
AnW heeft gereageerd en had mijn bestelling in voorraad.
Wordt dus snel afgestuurd.

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #32 Gepost op: 19 april 2011, 20:01:20 »
Zondagmiddag bij AnW besteld en vandaag al thuis ontvangen:





Nu nog een rustig moment afwachten (de tuin roept   >:( ) en dan aan de slag.
Je moet voor deze klus, zeker als het de eerste keer is, je in alle rust kunnen terugtrekken.
Ik hou jullie op de hoogte :-[.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #33 Gepost op: 19 april 2011, 20:14:06 »
Roel,

Even een dienstmededeling tussendoor.



Mocht je ooit een beroep willen doen op garantie (1 jaar), bewaar het Nem 652 stekkertje (als je deze eraf zou knippen), bewaar het doosje en de originele handleiding.
Esu vind het geen probleem dat een stekkertje afgeknipt is (raden ze zelf ook aan wanneer dit noodzakelijk is), zij willen alleen alles compleet retour indien AnW een beroep doet op de garantie.

By the way, de smoorspoeltje (ontstoring) hoeven niet op het motorschild geplaatst te worden bij de ombouw.

In ieder geval gefeliciteerd met de vlugge levering en uiteraard met de uitbreiding.
Wij horen wel wanneer de brandweer langs is geweest tijdens de ombouw, hahahahaha (gemeen h??)

Suczeven met de ombouw.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #34 Gepost op: 19 april 2011, 20:52:47 »
Zondagmiddag bij AnW besteld en vandaag al thuis ontvangen:
Ja ik ben heel tevreden over hun postorderservice.
Die is werkelijk fantastisch.
Veel succes Roel, en nauwkeurig werken he!
Vergeet niet de loc te reinigen.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #35 Gepost op: 20 april 2011, 22:17:14 »
Om te bewijzen dat het mij menens is om een loc om te bouwen hier de eerste foto's.
Als ik iets niet goed doe, graag reageren.


Nog volledig in tact.


Alle onderdelen er netjes uitgehaald


Om de antislipbandjes eraf te halen moest er ook een drijfstangetje worden los geschroefd.


Nu ga ik het anker goed schoonmaken, evenals het motorschild.
Het motorblok gooi ik voor een nacht en een dag in een bak met wasbenzine om dit schoon en vetvrij te maken.
Ik neem aan dat ik het anker en het motorschild niet in de wasbenzine mag gooien.

Heb ik het een en ander volgens de regels gedaan?
Zo ja, dan ga ik verder.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #36 Gepost op: 20 april 2011, 22:51:17 »
Hi Roel,
dat gaat helemaal goed komen.
Anker en motorschild met een penseel

zoals deze goed schoonmaken.
Zeer beslist niet in de wasbenzine leggen!
Ik zie niet of er ook antislipbanden op een wielstel zitten, maar als die er zijn dan verwijderen.
Met een glasfiberpen kun je de collector mooi schoon maken.


Vergeet ook niet bij het in elkaar zetten een klein druppie olie in de lagetjes van hat anker te laten lopen.
Aan de tandwiel kant maar ook aan de kant van het motorschild.
En nieuwe borstels monteren he!

Succes er mee.
We gaan het hier zien!!!!

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #37 Gepost op: 20 april 2011, 22:59:44 »
Hoi Piet,

Zoals je ziet bij foto 3 heb ik de antislipbandjes eraf gehaald.
Ik moest daar een drijfstangetje voor losmaken.
En...... jazeker komt het allemaal goed.
Over het mechanisch gedeelte maak ik mij geen zorgen.
Straks bij het installeren van de decoder zal ik meer moeite mee hebben  :o.
Maar ook daar komen we er wel uit  :).
Ik zal eens kijken waar ik in Tiel zo'n glasfiberpen kan krijgen.
Ik had er wel ergens een liggen van mijn vroegere werk, maar kan die nergens vinden  >:(

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2011, 11:00:57 »
Straks bij het installeren van de decoder zal ik meer moeite mee hebben  :o.
Maar ook daar komen we er wel uit  :).

Beste Roel,

Je bent lekker bezig en ik zie dat je de stap hebt genomen.
En inderdaad, over het aansluiten en de instellen van de decoder is er hulp genoeg.
Al moet gezegd worden dat de gemiddelde fabriek- instellingen, normaal gesproken, redelijk goed zijn.
Uiteraard kan daar, naar persoonlijk smaak en inzicht, het een en ander aan aangepast worden.

Alle vertrouwen dat het goed gaat komen.

P.s.
Ik neem aan dat ik het anker en het motorschild niet in de wasbenzine mag gooien.

Roel,

Even nog een extra info.

De anker/collector en het motorschild mogen ook gewoon in de bak met was benzine.
Kijk uit met het anker/collector schoonmaken met een penseel.
Reden: onder de koolborstelvlakken zitten minuscule draadje van de spoelen wikkelingen, eenmaal los, anker/collector defect.

Als het goed is had ik je een ombouw- document toegezonden?

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2011, 11:23:01 »
Ik neem aan dat ik het anker en het motorschild niet in de wasbenzine mag gooien.
De anker/collector en het motorschild mogen ook gewoon in de bak met was benzine.
Kijk uit met het anker/collector schoonmaken met een penseel.
Reden: onder de koolborstelvlakken zitten minuscule draadje van de spoelen wikkelingen, eenmaal los, anker/collector defect.
Een penseel is misschien niet zo'n goed advies, vanwege de kwetsbaarheid van de ankerwikkelingen.
Zelf gebruik ik ipv een penseel of nattigheid altijd dit:

En daar blaas ik alle stof mee weg.
Want vaak zit er niet veel meer dan alleen stof in.
Kijk uit met wasbenzine en het anker!
Wasbenzine kan de isolatielak van de ankerwikkelingen oplossen en dan is je anker waardeloos geworden.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2011, 11:39:10 »
Zelf gebruik ik voor het schoon blazen van de onderdelen, welke dan uit de bak komen, lichte perslucht van een airbrushcompressor.
Heb er twee, 1 voor het airbrushen zelf en 1 extra voor het schoon blazen van onderdelen.
Dit werkt uitstekend.

Ik begrijp dat dit voor een enkele ombouw wat overdone is maar ja, de situatie bij mij ligt iets anders betreffende het aantal ombouw werkzaamheden en mag dus niet vergeleken worden.
Wilde dit alleen even aangeven als mogelijkheid.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #41 Gepost op: 21 april 2011, 11:44:34 »
Kijk uit met wasbenzine en het anker!
Wasbenzine kan de isolatielak van de ankerwikkelingen oplossen en dan is je anker waardeloos geworden.

Roel,

Zelf heb ik dit probleem nooit gehad maar zeg nooit, nooit.
Spoel het anker gewoon even schoon en klaar.
Waar Piet op doelt is dat deze geen etmaal in een bak moet liggen weken want het zou inderdaad kunnen dat de lak oplost.
Dus ik ga in deze met Piet mee.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #42 Gepost op: 21 april 2011, 11:51:54 »
Dank jullie wel voor alle raadgevingen. Ik maak daar uiteraard goed gebruik van.
Ok?, voor alle zekerheid zal ik het anker een uurtje in de benzine doen en met een heel donzig kwastje schoonmaken.
Inderdaad moet je nooit nooit zeggen. Hetzelfde zal ik met het motorschild doen.
Als het goed is had ik je een ombouw- document toegezonden?
Klopt, Riny en daar maak ik ook gebruik van  ;D.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #43 Gepost op: 22 april 2011, 16:21:41 »
Als ik alle onderdelen heb schoongemaakt wordt alles weer in elkaar gezet.
Als ik v??r het in elkaar zetten de loc met de hand over de tafel laat rijden draait alle tandwieltjes probleemloos rond.
Als ik het anker met de collector ?n het motorschild op de magneet plaats en vastschroef en ik ga weer met de hand de loc over de tafel rijden is er geen beweging in de wielen te krijgen.
Ik heb het hele motor blok nu twee keer weer gedemonteerd en gemonteerd maar dit heeft geen effect! Het tandwieltje van het anker/collector zit goed en grijpt goed in het eerste tandwieltje, alles ook een heel klein beetje olie gegeven.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #44 Gepost op: 22 april 2011, 16:33:35 »
Beste Roel,

Ik heb van Riny begrepen dat er paar oorzaken kunnen zijn. Misschien kun je van je motorschild (binnenzijde) een foto maken en op het forum plaatsen. Misschien zit het asgat van het anker niet meer in de midden. Zie ook mijn draadje.

Met vriendelijke groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #45 Gepost op: 22 april 2011, 16:44:07 »
Beste Roel,

Kijk even, voordat je de collector en motorschild plaatst of de magneet vlak tegen het "motorblok" zit, zowel onder als boven.
Er kunnen wel eens wat giet resten zitten van het kunststof, naast of rond de "centreerpennen".
Is dat het geval dan kun je de bramen met een breekmesje voorzichtig weghalen, kijk uit dat je de centreerpennen er niet afsnijd.
Probeer ook even de magneet met de andere zijde op het blok te plaatsen.
Op de magneet zijn de centreepennen voor het motorblok, qua diameter, dikker dan de centreerpennen voor met motorschild.

En uiteraard, wat Johan aangeeft, kijk ook even naar het motorschild zelf.
Bij twijfel gewoon even wat "macro" foto's maken zodat wij mee kunnen kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ben benieuwd.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #46 Gepost op: 22 april 2011, 17:43:27 »
Hallo Johan en Riny,

Dank je wel voor de reacties, maar morgen ga ik er pas weer mee verder.
Vanavond moet ik 'heerlijk' naar de schouwburg. Lekker na denken over wat er fout ging >:(
Morgen ga ik het motorschild wederom eraf halen om het een en ander te bestuderen.
Dan meld ik me.

Met groet, Roel ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #47 Gepost op: 22 april 2011, 20:46:44 »
Het is absoluut onmogelijk om een lok met een Hamo motor op de rails of op een tafel voor te duwen in de hoop dat de motor meedraait.
Daar is de magneet veel te sterk voor!
Wat je wel kunt doen om te controleren of de motor niet aanloopt is met een schroevendraaier voorzichtig een van de tandwielen proberen te draaien.
En dan neem je een van de tandwielen het dichtst bij het anker.
Vergeet niet dat je een enorm sterk magnetischveld moet overwinnen.
Wat ik altijd doe na het weer in elkaar zetten is met een 9v blokbatterij aangesloten op de borstelhouders kijken of hij wil lopen.
Doet ie dat niet dan kun je gaan kijken of de boel goed in elkaar gezet is.
Je kunt vrij eenvoudig een paar draden aan de batterij maken en dan ??n vastsolderen op ??n van de borstels en te anderen kort aantikken, kijken of er leven in wil komen.

Pasnokken weghalen is naar mijn idee een laatste redmiddel, dat je eigenlijk niet moet toepassen. Dat had ik niet moeten schrijven.
Excuus!
grt P.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #48 Gepost op: 22 april 2011, 20:55:00 »
Het is absoluut onmogelijk om een lok met een Hamo motor op de rails of op een tafel voor te duwen in de hoop dat de motor meedraait.
Daar is de magneet veel te sterk voor!
Piet,

Waar je deze wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel, ik doe niets anders.
Zonder koolborstels is ieder type motor, waar een Esu (hamo) magneet wordt toegepast, met de hand over het werkblad te rijden. ;)


Pasnokken weghalen is naar mijn idee een laatste redmiddel, dat je eigenlijk niet moet toepassen.
Wie heeft het hier over centreerpennen weghalen? :o

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #49 Gepost op: 22 april 2011, 21:08:54 »
Het is absoluut onmogelijk om een lok met een Hamo motor op de rails of op een tafel voor te duwen in de hoop dat de motor meedraait.
Daar is de magneet veel te sterk voor!
Piet,

Waar je deze wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel, ik doe niets anders.
Zonder koolborstels is ieder type motor, waar een Esu (hamo) magneet wordt toegepast, met de hand over het werkblad te rijden. ;)
Het is mij nog nooit gelukt Riny.
En ik heb echt grote knuisten.
Daarom het 9V batterijtje, dat is een veel betere test, toch?

Pasnokken weghalen is naar mijn idee een laatste redmiddel, dat je eigenlijk niet moet toepassen.
Wie heeft het hier over centreerpennen weghalen? :o
Dat heb ik niet goed gelezen, excuus.
Je waarschuwt zelfs voor het perongeluk afsnijden.
Ik zit hier helemaal fout.
Zal mijn post aanpassen.

grt P.