Auteur Topic: Ombouw locje van Roel  (gelezen 33321 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Ombouw locje van Roel
« Gepost op: 16 april 2011, 13:01:52 »
Beste mensen,

Ik wil voor het eerst zelf gaan proberen om een locje om te bouwen  :-[.
Het is een locje uit mijn startset 2963 (dacht ik) en het nummer van de loc is (DB) 80 010  : :).
Mijn vraag is: is dit locje geschikt om digitaal om te bouwen en zo ja, welk merk decoder raden jullie mij dan aan.
Ik rij nu met Marklin, veelal met MFX-decoder, maar ben me er onderhand van bewust dat er nog vele andere mogelijkheden zijn.
Dus ik hoor graag advies voor ik de sprong ga wagen  ;D
Hier een tweetal foto's van mijn loc:





Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2011, 13:20:03 »
Hi Roel,
als je een Uhlenbrock 76200 decoder gebruikt voor het vervangen van het relais, heb je het minste werk.
Ik ben even (kort hoor) aan het zoeken geweest maar ik kan geen geschikte permanentmagneet voor die loc vinden.
Die heb je wel nodig voor alle andere decoders.
De UH 76200 is bij mijn weten de enige decoder, waarbij je de motor ongemoeid kunt laten.
Dus met originele anker en statorspoel.
Wel opletten dat je de verlichting niet aan eenkant aan de massa laat zitten die moet op de gemeenschappelijke min komen.
Anders gaat de lamp flikkeren.
Je kunt de handleiding op mijn site downloaden.

Att Riny:
Ik heb geprobeerd de handleiding mee te sturen als bijlage maar de uploadmap van het forum zit vol.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2011, 13:43:56 »
Roel,

Voor de motor heb je een Esu 51961 permanentmagneet nodig. (kleine schijfcollector)
Verder zou ik er, maar dat is persoonlijk, een Esu LokPilot 4.0 (54610) in plaatsen.
Zoals Piet aangeeft, zorg dat de gemeenschappelijke + niet samenkomt met de massa, dan is het einde decoder.

Hier het aansluitschema van de Esu decoders (welke versie is niet van belang).

Hier een voorbeeld ombouw met info.




Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2011, 13:50:58 »
Even nog wat extra Downloads in het voorgaande bericht geplaatst.

bob

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2011, 13:51:52 »
Roel dit is loc. 3032 en staat in 1990 voor het eerst in de catalogus.
Verder heb ik (nog) niet zo veel verstand van ombouwen maar er staat ook in die catalogus
dat alleen de M?rklin dealer deze mag ombouwen -zou ik ook doen als bedrijf, vanwege garantie enz.
met decoder 6080.

Verder staat de 6080 beschreven op: http://www.marklin.com/tech/digital1/components.html

en is het wel handig om http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf
vanaf hoofdstuk 4 te lezen, waarbij het begint met de door jou getoonde locomotief.

Ik denk dat Riny hier ook wel antwoord op gaat geven en hoor ik graag hoe de ombouw verloopt/verliep want ook ik zal er een keer aan moeten geloven.


Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2011, 14:01:45 »
Bob,

De Decoders 6080, 6090, 60901 zijn niet meer te krijgen. (maar goed ook).
Ombouwen bij een Dealer geeft ook geen garantie dat je loc goed omgebouwd terugkomt.
Heb ooit eens een nieuwe loc van iemand, welke gelijk omgebouwd was bij de offici?le Dealer, echter deze heeft nooit gereden.
Persoon wilde niet terug naar die betreffende dealer en of ik het maar op wilde knappen.

Met een onderlinge goede begeleiding via dit forum kunnen jullie zelf ook locs ombouwen, dit is beslist niet zo moeilijk.
Wanneer men goed tot redelijk goed kan solderen is de rest een eitje.
Voor de rest is het aannemen van tips, van diegene die hier al wat meer ervaring mee hebben, het enige wat noodzakelijk is om tot goede resultaten te komen.

bob

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2011, 14:09:10 »
Bob,

De Decoders 6080, 6090, 60901 zijn niet meer te krijgen. (maar goed ook).

Ah ha.................................vandaar dat ik op internet deze decoder voor een belachelijke prijs zag aangeboden

 :ohttp://www.eurorailhobbies.com/erh_detail.asp?mn=1&stock=6081&ca=12&sc=HO

Piet niet op klikken, want de daar getoonde prijs kun minstens 2 x 1200 voor kopen  ;)

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2011, 14:29:43 »
Bob,

De M* 60901 zou nog wel gaan maar met het geen er tegenwoordig op de markt is en de gunstige prijzen zou ik persoonlijk never nooit niet meer de M* decoder kopen.
Dit geldt ook voor de z.g. hoogvermogen 5* motoren van M*.
Bij een goede CV (configuratie variabelen) instelling van de bijv. Esu decoders lopen deze net zo mooi en men heeft meerdere mogelijkheden.
Voor de prijs van 1 complete M* motor (50,00 euro) + een decoder = (80,00 euro) heb je tegenwoordig de Esu decoder m?t Esu permanentmagneet. (+/- 40,00 euro) dus kun je twee locs ombouwen voor de prijs van 1 M* motor met Esu decoder. ;)

Laten wij het maar niet over de prijzen hebben van de M* decoders. >:(

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2011, 14:41:26 »
De originele stator van de 3032 heeft als fabrieksnr 214010.
Daar zou je dan een stator met permanent magneet voor moeten zien te kopen.
Volgens onderstaande conversietabel is de ESU 51961 de juiste permanent magneet.

grt P.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2011, 14:49:42 »
Zoals Piet aangeeft, zorg dat de gemeenschappelijke + niet samenkomt met de massa, dan is het einde decoder.
Bedoel je hier niet de - Riny?

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2011, 14:53:43 »
Maakt niet uit, als ze maar niet gaan zeggen dat ik op je zou lijken  :o, hahahahaha  :D

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2011, 15:13:34 »
Beste Roel,

Zelf ben ik ca. 2 maanden gestart met het ombouwen van mijn locomotieven. Ik gebruik de ESU decoder en heb ervaren dat de inbouw relatief gemakkelijk gaat. Er zijn een paar dingen belangrijk:
1. gebruik bij elke soldeerverbinding krimpkous (zodat er geen blanke draden tegen elkaar kunnen komen);
2. doe alles in alle rust (het moet niet in 5 minuten klaar zijn - beter te veel op het schema gekeken dan een fout maken en je hebt een opgeblazen decoder.

Met vriendelijke groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2011, 22:21:25 »
Beste mensen,

Dank jullie wel voor alle (goede) adviezen. Ik weet dat Markin liever ziet dat alleen haar dealers locs ombouwen, maar het kost dan veel geld als je steeds ??n van je locs wil laten ombouwen.
Ik zie het ook als een uitdaging om het eens zelf te proberen. En als ik zie hoeveel documentatie ik nu krijg met hele duidelijke tekeningen ?n het feit dat ik op het forum kan terugvallen als ik een vraag heb durf ik de uitdaging wel aan.
Ik heb zelf geen ervaring met het verwerken van een decoder. Er worden twee aanbevolen met gunstige prijzen: de Uhlenbrock 76200 decoder door Piet en de Esu LokPilot 4.0 (54610) door Riny. Ook Bob gaf enige suggesties. Verder heb ik nog een Esu 51961 permanentmagneet nodig voor de motor.
Waar kan ik heel voordelig de Esu 51961 permanentmagneet kopen ?n de Esu Lokpilit 4.0 (54610) of de Uhlenbrock 76200?
De adviezen van Johan neem ik zeker zeer ter harte. Ook ik heb de ervaring dat het in alle rust werken aan dit soort karweitjes het meeste succes is te behalen.
Ik ga me eerst bekwamen in het heel precies solderen. Ik kan wel een beetje solderen, maar ik heb begrepen dat het inbouwen van een decoder toch een goede soldeertechniek vereist ::).

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2011, 00:52:32 »
Waar kan ik heel voordelig de Esu 51961 permanentmagneet kopen ?n de Esu Lokpilit 4.0 (54610) of de Uhlenbrock 76200?
http://www.anw-modeltreinen.nl/ verkoopt beide merken.
Voor een UH 76200 heb je geen permanente magneet nodig Roel.
De motor blijft ongewijzigd, wel het loopwerk goed reinigen!

Voor de Lokpilot heb je wel een Esu 51961 nodig, ik zou (mede gezien de problemen met de V4.0) voor de V3.0 kiezen.
Die decoder heeft zijn sporen verdiend.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2011, 09:02:53 »
Voor een UH 76200 heb je geen permanente magneet nodig.
Bij het handhaven van de spoelmagneet blijft de motor zijn bekende "krakend / rattelende" geluid behouden.
Maar dat is iets waar men voor kiest en welke eisen men stelt.

Ik zou (mede gezien de problemen met de V4.0) voor de V3.0 kiezen.
Helaas wordt de V3.0 niet meer uitgeleverd via de offici?le "dealers", of men moet hem op een beurs tegenkomen.

Men zou ook kunnen overwegen een Zimo of Kuehn decoder aan te schaffen.
Deze liggen in dezelfde prijsklasse als de Esu LoPi's (lokPilot's)

Ongeacht welke decoder men zou kiezen, toch een permanentmagneet plaatsen voor een mooiere motor- loop en betere rijeigenschappen.
De motor wordt immers een gelijkstroommotor.
Voor gemiddeld 10,00 euro moet men niet gaan bezuinigen wanneer dit de achtergrond gedachten mocht zijn.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2011, 09:11:55 »
Helaas wordt de V3.0 niet meer uitgeleverd via de offici?le "dealers", of men moet hem op een beurs tegenkomen.
Gisteren nog een gekocht bij Harlaar in Badhoevendorp en bij AenW in Medemblik staan ze nog op de website.
Zijn beide ESU dealer.
Kan zijn: "zo lang de voorraad strekt", maar echt 'op' zijn ze nog niet.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2011, 09:21:40 »
Piet,

Uiteraard zal er hier en daar nog wel een te krijgen zijn (oude voorraad).
Ik had het iets anders moeten omschrijven, de Importeur voor de Benelux (Train Service Danckaert) levert ze niet meer uit aan de dealers, dus wordt het voor ons moeilijker om ze te pakken te krijgen.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2011, 10:39:58 »
Stel dat ik toch de Esu lokpilot V3.0 kan krijgen, welk Esunummer heeft die decoder dan? Is dat de 52610?
De V4.0 heeft nummer 54610.

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2011, 10:43:30 »
Roel,

De Esu LokPilot V3.0 heeft nummer 52610.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #19 Gepost op: 17 april 2011, 10:48:13 »
Riny, wat ben jij vlug op de zondagmorgen  ;D.
Ik dacht even gauw iets veranderen aan mijn vraag, maar je had het andwoord al snel gegeven.
Ik wist het nummer 52610, maar ik dacht dat er verschillende uitvoeringen waren. Vandaar die vraag :).

Prettige zondag en met groet,
Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #20 Gepost op: 17 april 2011, 11:02:06 »
Ik wist het nummer 52610, maar ik dacht dat er verschillende uitvoeringen waren. Vandaar die vraag :).

Beste Roel,

Neem wel de 52610 met de 8-polige NEM652 stekker.

Ook een prettige Zondag toegewenst.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #21 Gepost op: 17 april 2011, 11:20:54 »
Riny, is dit een mogelijkheid: klik
Ik merk dat lokpilot V3.0 moeilijk meer verkrijgbaar is. Misschien nog per set?

Met groet, Roel  ;)



Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2011, 11:33:12 »
Roel, sorry je stelt de vraag aan Riny, maar ik bemoei me er toch ff mee.
Kijk eens naar de voorraad van die mannen (0) en de levertijd van 14 dagen.
Dat zal onder normale omstandigheden een reeele tijd zijn, maar verwacht er niets van, zoals je hebt gelezen in de bijdrage van Riny, de importeur levert niet meer.
Nee je moet echt iemand treffen die er nog een heeft liggen.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #23 Gepost op: 17 april 2011, 12:07:51 »
Iedereen mag antwoorden, Piet.
Als V3.0 niet wil lukken ga ik naar V4.0. Dat is geen probleem.
Maar ik heb toch een gebrek aan kennis van diverse webwinkels.
Anw ken ik en Conrad (maar die heeft dat spul niet in het programma) en dan houd mijn kennis een beetje op.
Dus maar gaan googelen. Weet jij soms een paar webwinkels waarvan jij zegt: ga daar eens heen?

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ombouw locje van Roel
« Reactie #24 Gepost op: 17 april 2011, 12:10:49 »
Beste Roel,

Ik koop ze meestal bij hobbytreinen.nl

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III