Auteur Topic: Analoog rijden met geluid - het project.  (gelezen 26018 keer)

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #175 Gepost op: 17 april 2020, 18:18:30 »
Stereo?

Stereo in modeltreinen: da's niet zo heel zinvol....
Of toch wel?
Je kunt stereo ook zien als 2 mono kanalen. En dan is met één geluidsmodule in een dubbelloc in elk deel ander geluid weer te geven.

Volgens bronnen op internet was ook stereo geluid te halen uit de DFplayer mini (de MP3 speler die ik gebruik in mijn geluidsmodules) door twee speakers op de speaker uitgang aan te sluiten. Elke speaker is dan aan één kant verbinden met de massa (GND) en aan de andere kant met de speaker uitgang. Zoiets.

Maar dat werkt niet. Geen stereo geluid, maar de spanningsregelaar op de Arduino werd wel heel warm in de V188 dubbelloc waar e.e.a. al was ingebouwd.

^ Het motor deel van de dubbelloc krijgt alleen een speaker

^ De module komt in het motorloze deel. Ook hier een speaker

Nu is het niet zo héél erg dat er geen stereo (dubbel mono) is. Ik heb de verbinding van de speakers met de GND verbroken, waardoor de speakers nu in serie staan. Het stroomverbruik is nu weer normaal en er komt nog steeds geluid uit beide delen.

Maar... als het goed is komt uit de oortelefoonaansluiting van de MP3 speler wel stereo, alleen moet dat dan nog versterkt worden. Ik heb versterkertjes besteld van 21x18 mm. Daar is nog ruimte voor om in te bouwen.

^ Aan de voorkant is nog ruimte voor een versterkertje

Wie weet....

Nu is deze stereo oefening sowieso goed geweest om geluidsfragmenten te mengen. Dat en nog wat andere verbeteringen brengen me dan langzamerhand tot versie 3.0....
Maar daarover later meer.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles op de modulebaan.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #176 Gepost op: 17 april 2020, 19:20:14 »
Godfried van Bouillon!  :o in versie 4 ga je zeker surround 5.1 inbouwen?  ;D

Heb je dan de sound gemixt zodat rechts iets anders klinkt dan links?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
« Reactie #177 Gepost op: 17 april 2020, 19:39:54 »
Mooi experiment Rob. Ben zeer benieuwd hoe dat afloopt. :)
Nou heb ik een vraagje. Is het niet mogelijk het geluid van één van de luidsprekertjes iets te vertragen? Dan lijkt het misschien ook of er twee motoren draaien. Ik denk nu even hardop hè ... Geen flauw idee of dat kan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #178 Gepost op: 17 april 2020, 20:08:10 »
Tsja, beetje experienteren inderdaad...

Heb je dan de sound gemixt zodat rechts iets anders klinkt dan links?
Ja: 2 motoren die na elkaar starten (of stopgezet worden), elk op een kanaal. De ene motor loopt ook net iets sneller (5%) dan de andere.
Op de computer (met stereo) geeft dat wel een 'vol' geluid.

Verder zitten dan op het 'middenkanaal' de extra geluidsfuncties, zoals de hoorn en de remmen bij de motorgeluiden op links en rechts.

Nou heb ik een vraagje. Is het niet mogelijk het geluid van één van de luidsprekertjes iets te vertragen? Dan lijkt het misschien ook of er twee motoren draaien. Ik denk nu even hardop hè ... Geen flauw idee of dat kan.
Ik heb geen idee. Er is vast wel wat elektronica die dat kan. Lekker hardop blijven meedenken, Pierre!
Twee MP3 spelertjes kan natuurlijk ook. Maar zo'n versterkertje kost maar 1,50 euro, een extra MP3 met geheugenkaartje een tientje (vanuit Nederland).

Eerst maar even dat versterkertje afwachten.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
« Reactie #179 Gepost op: 18 april 2020, 10:18:27 »
Ja Rob ... twee spelertjes is natuurlijk nog beter. Dan gaat net als in het echt het toerental wel gelijk omhoog maar de slag van de zuigers niet helemaal synchroon. Dat lijkt me de mooiste oplossing. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #180 Gepost op: 18 april 2020, 11:47:00 »
Hoi Pierre,
Ja Rob ... twee spelertjes is natuurlijk nog beter. Dan gaat net als in het echt het toerental wel gelijk omhoog maar de slag van de zuigers niet helemaal synchroon. Dat lijkt me de mooiste oplossing. ;)
Dit is precies wat ik eerst probeer te bereiken met de dubbel mono.... De geluidsbestanden zijn als zo gemaakt, dus dit is al enigszins te horen...

Rob

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #181 Gepost op: 19 april 2020, 18:35:31 »
Goh. Sneller dan verwacht is de stereo versterker gearriveerd.
Even een proefopstelling,

En zowaar: luid en duidelijk 2 motoren, elk op een eigen speaker...

Rob

Online Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
« Reactie #182 Gepost op: 19 april 2020, 22:15:58 »
Misschien geef ik m’n bek ook maar een douw:

Is in dat rijdende stereootje geen dopplereffect in te bouwen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente project: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #183 Gepost op: 19 april 2020, 23:05:03 »
Tsja....
Is in dat rijdende stereootje geen dopplereffect in te bouwen?
Nu kan deze Lima loc behoorlijk snel, ik zal straks eens luisteren....  :o

Ondertussen zit de stereo (dubbel mono) er in.

Als je redelijk dicht bij de loc zit, kun je duidelijk horen dat eerst de ene loc start, en dan de andere. En daarna niet-synchroon lopende diesels... Ook op afstand is het geluid wat 'voller', al kan dat ook komen door een betere versterker (hifi?).

Ondertussen is ook de software aangepast en zitten alle nieuwe geluidsbestanden er op voor geluid 3.0

Rob

Offline Rein

• Kruier
  • *
« Reactie #184 Gepost op: 24 april 2020, 15:39:47 »
Ik ben nogal onder de indruk van dit geknutsel en vooral van de kwaliteit van het geluid.
In een grijs verleden heb ik wel eens geprutst met een SN76477 en dat klonk ook wel aardig, maar was veel te groot om in een loc te passen.
De laatste tijd was ik toch weer eens op zoek gegaan naar zoiets en ik had dit (met een PicAxe) en dit (met een Arduino) al wel gevonden, beide met hun eigen nadelen. En toen vond ik op Youtube de filmpjes van Rob.
Ik ben bezig om een klein HO baantje te bouwen en ik was van plan om mijn vertrouwde Weistra-regelaar weer te gebruiken, samen met de hoogfrequent  generator voor de verlichting. Dat heeft me altijd prima voldaan. Ik denk er nu over in plaats daarvan een Arduino in te zetten, maar dan misschien niet met een vaste PWM frequentie van 490 Hz, maar met een toenemende frequentie van ca. 20 tot ca. 120 Hz, zoals bij de Weistra-regelaar.
Robs idee om de geluidsfuncties met verschillende frequenties aan te sturen is geniaal in zijn eenvoud. Het lijkt een beetje op het meertreinensysteem van Salota (?): 5 treinen apart te bedienen via verschillende frequenties op de rijstroom.
Ik zit trouwens nog wel te dubben of ik de hoogfrequent ook weer ga gebruiken. Dat heeft natuurlijk wel het voordeel, dat de geluidsmodules altijd voldoende spanning hebben en dat de buffer-elco veel kleiner kan zijn. Nadeel is misschien, dat de frequentie (ca. 20kHz) hoorbaar zou kunnen worden, of storing geeft op radio, wifi e.d. of op de geluidsmodule zelf. Het is tenslotte een soort van blokspanning met heel veel harmonischen en met de rails heb je een enorme antenne. Gewoon proberen, denk ik en dan zien we het wel. Er kan altijd hier of daar nog wel een filtertje tussen.
Wat ik in ieder geval wil proberen te veranderen is de stop met de potmeter in de middenstand. Daar heb ik nooit aan kunnen wennen. Richting omschakelen dus met een schakelaar; het lijkt me niet heel ingewikkeld.
Wel een vraag nog aan Rob: is er een reden dat je de "analoge" ingangen van de Arduino gebruikt voor de functietoetsen en niet de digitale?
Eerst maar eens kijken hoe lang meneer Ali er over doet om de spulletjes hier te brengen en dan laat ik wel wat horen over de experimenten.
In tussentijd: nogmaals chapeau voor dit project.

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #185 Gepost op: 24 april 2020, 16:30:15 »
Hoi Rein,

Dank voor alle veren, en leuk dat je hier ook mee aan de slag wil gaan.

is er een reden dat je de "analoge" ingangen van de Arduino gebruikt voor de functietoetsen en niet de digitale?
Nee, hoor, alleen esthetische: zo zitten alle 'input' pinnen mooi naast elkaar.

Met de hoogfrequente spanning er ook bij, zie ik nog wel mogelijk een "dingetje": de Arduino meet de (tijd tussen de) 'flanken' van de pulsen om de pulsbreedte van de rijstroom op de rails te meten. Een andere blokspanning op de rails kan die meting verstoren.
Overigens kun je met een  gelijkrichter, Elco, weerstandje en LEDs ook prima een vrij constante (binnen) verlichting maken. Een klein beetje rijstroom (= smalle puls) is al voldoende om de verlichting aan te zetten.

En een rijrichting schakelaar in plaats van een potmeter met middenstand is inderdaad vrij eenvoudig te doen. Ik overweeg nog om dat bij mij ook te veranderen: de rijrichting kan dan makkelijker worden omgeschakeld terwijl er stroom op de rails blijft en dus de verlichting e/o geluidsmodule aan blijft. Nu gaat het licht en geluid tussendoor even uit bij het rangeren, bijvoorbeeld.

In ieder geval succes!

Rob

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #186 Gepost op: 28 juni 2020, 21:21:12 »
Ik had weer eens zin om een filmpje te maken.

Alle ontwikkelingen van de afgelopen tijd in gebundeld in "Geluid 3.0".
- omschakelen rijstroom
- gemengde geluidsfragmenten
- stereo
(en nog een verrassing op het eind)

groet,
Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
« Reactie #187 Gepost op: 28 juni 2020, 22:45:26 »
Grandioos Rob. ;)
Groet Pierre.

The following users thanked this post: ron.kraaijkamp

Offline ron.kraaijkamp

• Kruier
  • *
    • 2RSweb
« Reactie #188 Gepost op: 30 juni 2020, 08:34:01 »
Hallo Rob,

Ik heb het hele draadje doorgelezen. Erg leuk en interessant.
Ben zelf ook plannen aan het maken om na 40 jaar weer te beginnen. Ik heb heel veel analoog materiaal en door de hoeveelheid vindt ik het niet lonen om digitaal te gaan rijden.
Jou project is een mooie combi.
Ik ben er nog niet uit of ik ook geluid op mijn baan wil gebruiken. Wel bijvoorbeeld de verlichting schakelen en met PWM de loc aansturen.
Hiervoor heb ik een Arduino Uno in huis en wacht nog op de motor aansturings print.

Mijn idee is om een lage frequentie te gebruiken voor langzaam rijden en een hogere voor hoge(re) snelheden.
Dat moet in de code voor de Arduino te programeren zijn.

Wat me in je filmpje van "Geluid 3.0" opviel is dat de twee locs onafhankelijk van elkaar rijden op hetzelfde baanvak. Heb ik iets gemist in dit draadje mbt aansturen van de locs op hetzelfde baanvak?

Ik blijf dit met plezier volgen en zodra mijn motor aansturings print binnen is, ga ik experimenteren.

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #189 Gepost op: 30 juni 2020, 09:30:58 »
Hoi Ron,

Leuk dat je het analoge materieel weer "uit de mottenballen gaat halen".
Rijden met PWM geeft al meteen betere rijeigenschappen, juist ook goed merkbaar met wat ouder soul. Rails goed schoonmaken en een beetje ATF er op (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3121), en dan rijdt ook oud materieel goed.

Mijn idee is om een lage frequentie te gebruiken voor langzaam rijden en een hogere voor hoge(re) snelheden.
Dat moet in de code voor de Arduino te programeren zijn.
Dat is zeker te programmeren, je kunt bijvoorbeeld de 'deler' van de klok voor de PWM aanpassen (al heb ik dat zelf nog niet gedaan), al zijn er ook andere manieren.
Maar waarom zou je een andere frequentie PWM doen bij lagere dan bij hogere snelheid?

Wat me in je filmpje van "Geluid 3.0" opviel is dat de twee locs onafhankelijk van elkaar rijden op hetzelfde baanvak. Heb ik iets gemist in dit draadje mbt aansturen van de locs op hetzelfde baanvak?
Ha, goed gezien. Je hebt niets gemist, hoor. Het is ouderwetse analoge techniek: dit spoor (spoor 2 op het vernieuwde station "Grauberg") heeft 3 vakken die van elkaar elektrisch geïsoleerd zijn en afzonderlijk zijn in- en uit te schakelen. Dat geeft dan operationele mogelijkheden hier met de waterkraan en de verbinding naar spoor 3.

Rob

Offline ron.kraaijkamp

• Kruier
  • *
    • 2RSweb
« Reactie #190 Gepost op: 30 juni 2020, 14:12:50 »
Leuk dat je het analoge materieel weer "uit de mottenballen gaat halen".
Rijden met PWM geeft al meteen betere rijeigenschappen, juist ook goed merkbaar met wat ouder soul. Rails goed schoonmaken en een beetje ATF er op (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3121), en dan rijdt ook oud materieel goed.
De ATF truc ken ik inderdaad. Werkt goed.

Citaat
Dat is zeker te programmeren, je kunt bijvoorbeeld de 'deler' van de klok voor de PWM aanpassen (al heb ik dat zelf nog niet gedaan), al zijn er ook andere manieren.
Maar waarom zou je een andere frequentie PWM doen bij lagere dan bij hogere snelheid?
Ik heb begrepen dat een loc bij een lagere frequetie beter langzaam rijdt en dat voor hogere snelheden, een hogere frequentie beter is. De Weistra methode.
Rein noemde dit ook al, enkele berichten hierboven.

Dank je voor je bericht Rob

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #191 Gepost op: 30 juni 2020, 16:12:31 »
Graag gedaan Ron.

En ik leer ook weer wat :)
Ik heb begrepen dat een loc bij een lagere frequentie beter langzaam rijdt en dat voor hogere snelheden, een hogere frequentie beter is. De Weistra methode.
Rein noemde dit ook al, enkele berichten hierboven.
Dat had ik even gemist, maar interessant.
Daarnaast is een frequentie van 20Hz niet of nauwelijks hoorbaar, De 490Hz hoor je, afhankelijk van hoeveel er trilt en meetrilt in de betreffende loc, met name bij stilstaande motor soms vrij goed.
Kan ik eens proberen. Een lager frequente betekent wel dat de Elco van de geluidsmodules een langere tijd te overbruggen heeft. Dus misschien valt dan de spanning te laag uit.

Daar is één manier om er achter te komen....
(dat wordt even programmeren)

Rob

Online Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #192 Gepost op: 30 juni 2020, 18:39:19 »
Lagere PWM frequentie kan vrij eenvoudig op de Arduino worden ingesteld door de 'deelfactor' met de timers aan te passen. Dan kom je op zijn laagst tot 30 Hz.

Code voor het instellen van D3 & D11:
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000001; // for PWM frequency of 31372.55 Hz
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000010; // for PWM frequency of 3921.16 Hz
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000011; // for PWM frequency of 980.39 Hz
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000100; // for PWM frequency of 490.20 Hz (The DEFAULT)
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000101; // for PWM frequency of 245.10 Hz
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000110; // for PWM frequency of 122.55 Hz
TCCR2B = TCCR2B & B11111000 | B00000111; // for PWM frequency of 30.64 Hz

Code voor het instellen van D5 & D6:
TCCR0B = TCCR0B & B11111000 | B00000001; // for PWM frequency of 62500.00 Hz
TCCR0B = TCCR0B & B11111000 | B00000010; // for PWM frequency of 7812.50 Hz
TCCR0B = TCCR0B & B11111000 | B00000011; // for PWM frequency of 976.56 Hz (The DEFAULT)
TCCR0B = TCCR0B & B11111000 | B00000100; // for PWM frequency of 244.14 Hz
TCCR0B = TCCR0B & B11111000 | B00000101; // for PWM frequency of 61.04 Hz

Code voor het instellen van D9 & D10:
TCCR1B = TCCR1B & B11111000 | B00000001; // set timer 1 divisor to 1 for PWM frequency of 31372.55 Hz
TCCR1B = TCCR1B & B11111000 | B00000010; // for PWM frequency of 3921.16 Hz
TCCR1B = TCCR1B & B11111000 | B00000011; // for PWM frequency of 490.20 Hz (The DEFAULT)
TCCR1B = TCCR1B & B11111000 | B00000100; // for PWM frequency of 122.55 Hz
TCCR1B = TCCR1B & B11111000 | B00000101; // for PWM frequency of 30.64 Hz

Ik heb het geprobeerd, en je kunt inderdaad op 30Hz nog wat langzamer kruipen dan op zo'n 490 Hz, lijkt het.
Maar mijn geluidsmodules trekken het niet. Dus ik hou het maar op de standaard 490Hz. Daar zijn m'n Elco's aan boord op afgestemd.

Maar weer wat geleerd :)
Als je alleen licht doet, is deze lage frequentie bij lage snelheden zeker een optie. En dan kun je bij stilstaan juist weer een hoge frequentie nemen, zodat de loc beter blijft staan.

Rob

Offline ron.kraaijkamp

• Kruier
  • *
    • 2RSweb
« Reactie #193 Gepost op: 2 juli 2020, 14:18:43 »
Gelijk maar geprobeerd Rob.
Indrukwekkend.

Ik denk er inderdaad aan om alleen licht te gebruiken.

Zodra ik mijn motorsturing binnen heb, ga ik de het opbouwen en proberen.