Auteur Topic: Analoog rijden met geluid - het project.  (gelezen 73252 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #150 Gepost op: 6 juli 2019, 14:09:59 »
Dank je Rob. Ben ook eens gaan kijken maar de prijzen zijn inderdaad rond de 40 pond of hoger. Daar komt dan nog eens de verzendkosten bij. :o Dure grap dus om zomaar eens te proberen. Het ziet er leuk uit maar ik hou het ook maar bij Arduino. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #151 Gepost op: 27 juli 2019, 20:02:07 »
Geluid in gelede stoomlocomotieven

Ik ben wat in de greep geraakt van gelede locomotieven met twee drijfwerken. Indrukwekkende locs. De BR96 van Rivarossi heeft wel in west Duitsland gereden, maar was al weg voordat de DB was opgericht. Maar ik vond 'm gewoon té mooi.




Daarna nog een loc aangeschaft die nooit (af) is gebouwd: het ontwerp voor een Kriegslokomotieve door Borsig, uitgebracht als BR53 door Märklin. Dit is de Hamo versie gekocht via Ebay.




De BR53 heeft als eerste geluid gekregen: er was veel ruimte in de 5-assige kuiptender. Het blok witmetaal (met uitsparing voor het omschakelrelais) gaat er uit, en wordt vervangen door bladlood waar de speaker in wordt verwerkt.




Daarboven de MP3 speler, Arduino en andere componenten.




De BR53 is klaar en rijdt druk stomend rond....

Ook voor de BR96 is de inbouw begonnen. De MP3 speler komt in de rookkast en de luidspreker kan het geluid kwijt door de schoorsteen.




In het frame van de BR96 zit aan de onderkant een uitsparing voor een omschakelrelais voor de wisselstroom versie. Dit biedt ruimte aan de voeding en ATtiny. Maar die moet er nog ingepuzzled worden. De draden van de MP3 speler (2 x voeding en 2x seriële communicatie) zitten er al...




Het geluid van de BR53 en BR96 is heel anders. Bij de BR53 zitten aan elk drijfwerk 2 hogedrukcilinders. Ook heeft deze loc een dubbele schoorsteen. Dat betekent 8x een puf per omwenteling.
De BR96 heeft twee hogedruk cilinders achter en twee lagedruk cilinders voor. Hoge-en lage druk cilinders zijn gekoppeld in een Verbunds of Compound opstelling. Die laat slechts 4x per omwenteling van de drijfwielen stoom ontsnappen.
Hoe dat precies zit volgt in een latere post...

Nu eerst verder met die BR96....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #152 Gepost op: 27 juli 2019, 21:23:21 »
Voor het eerst van mijn leven een gelede locomotief gezien...en dat was door de foto's in de post hierboven. :-)
Indrukwekkend en interessant dat je het ombouwen laat zien. Elke ruimte wordt benut.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #153 Gepost op: 27 juli 2019, 23:12:42 »
Beste Rob,

Ik denk dat de BR53 "gewone" cilinders heeft, gewoon betekent dat de druk van de ketel in één keer naar de schoorsteen gaat, dit in tegenstelling tot een "expansie" systeem waar de druk in meer dan één fase naar de schoorsteen gaat.

Bij loks met expansie systeem  is het altijd tweevoudige expansie, het bekende schip de Titanic, had 3 machines met elk 3-voudige expansie (triple-expansie)

Dat de BR 96 achter hoge druk had en voor lage druk, moet ik eens bestuderen, het geeft wat problemen als de cilinders voor net geen stoom nodig hebben en de cilinders achter juist stoom kwijt moeten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #154 Gepost op: 27 juli 2019, 23:32:30 »
Hoi Anne,

Ik denk dat de BR53 "gewone" cilinders heeft, gewoon betekent dat de druk van de ketel in één keer naar de schoorsteen gaat, dit in tegenstelling tot een "expansie" systeem waar de druk in meer dan één fase naar de schoorsteen gaat.
Zo is het. Je hebt eigenlijk 2 locomotieven met 1 gezamenlijke ketel :)

Dat de BR 96 achter hoge druk had en voor lage druk, moet ik eens bestuderen, het geeft wat problemen als de cilinders voor net geen stoom nodig hebben en de cilinders achter juist stoom kwijt moeten.
Volgens Wikipedia is de stoomtoevoer naar beide cilindergroepen ook direct vanuit de ketel te doen als dat nodig is. Dat maakte de bediening van deze locomotieven een stuk ingewikkelder, maar wegens dubbel gebruik van de stoom tijdens de 'normale' loop wel merkbaar efficiënter.
In het vooroorlogse Duitsland waren ze in Beieren helemaal weg van de dubbele expansie, in Pruisen vonden ze het maar niks.


Voor het eerst van mijn leven een gelede locomotief gezien...en dat was door de foto's in de post hierboven. :-)
Tsja, Peter. In Europa waren gelede locs niet zo populair. De Amerikanen bouwden enorme gelede locs. Zelfs een versie met 3 drijfwerken....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #155 Gepost op: 28 juli 2019, 22:56:33 »
Beste Rob,

Ik ben ook even aan het spitten geweest, maar ik kan niets vinden wat het stoomsysteem beschrijft tussen de ketel en de uitlaat, wel heb ik wat gelezen over dat het rijden wat ingewikkeld was omdat de stoomdruk o.a. naar de cilinders slecht te regelen was en er is een ombouw geweest om het "doorslaan" van één van de twee delen te verminderen.

Wat ik mij als technicus afvraag (ik heb nog wat over stoommachines geleerd op de hts voor scheepswerktuigkundigen) is de regeling tussen de HD cilinders achter en de LD cilinders voor, de toevoer voor de LD cilinders is afhankelijk van de "slip" van beide drijfgroepen want ze zijn niet mechanisch aan elkaar gekoppeld.

Ik denk dat er momenten zijn dat een HD cilinder "uitademt" terwijl er geen LD cilinder op dat moment inademt, wat rare effecten geeft op de prestatie van de HD cilinder op dat moment en de LD cilinder wat later.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #156 Gepost op: 28 juli 2019, 23:18:26 »
Hoi Anne,

Volgens mij zit er tussen de HD en LD cilinders een opslagtank/buffer voor de lagedruk stoom. Die vangt enige ongelijkheid tussen de HD en LD cilinders op. Ik kan me voorstellen dat als het HD drijfwerk doorslipt (en er dan veel stoom in de LD opslagtank komt), de 'tegendruk' toeneemt en vanzelf de kracht van de HD cilinders afneemt. Omgekeerd: als de wielen aangedreven door de LD cilinders doorslaan, neemt de druk in de LD opslagtank af, en zal het slippen ook stoppen....
Dan zou er dus vanzelf steeds naar een soort van evenwicht tussen de drijfwerken worden gestreefd.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #157 Gepost op: 28 juli 2019, 23:40:47 »
Beste Rob,

Daarom zocht ik ook naar een tekening of beschrijving van het stoomsysteem......, wij hebben hetzelfde idee....

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #158 Gepost op: 29 juli 2019, 00:03:07 »
Beste Rob,

Daarom zocht ik ook naar een tekening of beschrijving van het stoomsysteem......, wij hebben hetzelfde idee....

Groet, Anne W
… die zoek ik ook, maar lastig te vinden inderdaad.

Ondertussen is de rest van de geluidsmodule voor de BR96 in elkaar geprutst. Voeding (Gelijkrichter, Elco en 5V spanningsregelaar), rijstroomsensoren (weerstanden) en de microcontroller (ATtiny85 in een IC voetje).




En dat past (net) in de uitsparing voor het omschakelrelais. Dat is redelijk toegankelijk als het achterste drijfwerk van de loc is afgehaald.





Binnenkort maak ik een filmpje van de gelede locs in actie....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #159 Gepost op: 29 juli 2019, 20:38:47 »
En die Rob blijft maar ombouwen met geluid, geweldig.

Ook het verdiepen in de techniek, zoals velen doen op dit forum, een woord fantastisch.
Zelf vind ik dit type locs prachtig om te zien, maar heb mij nooit verder afgevraagd hoe het werkt.
Hier kan ik dus alleen maar van leren, bedankt.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #160 Gepost op: 31 juli 2019, 22:30:42 »
Dank je Mark,

Ondertussen heb ik een filmpje in elkaar geklust waarin wordt uitgelegd hoe stoomlocs werken en waar dat kenmerkende geluid vandaan komt. Over de gelede locomotieven is ook een stukje over de ontwikkeling van deze locs en wat zo de voor- en nadelen zijn van de verschillende typen.

Het is nogal een lange film (bijna 20 minuten), dus als je al weet hoe de aandrijving van een ongelede stoomloc werkt kun je na de introductie meteen doorspoelen naar de bouwwijzen of verder naar de geluiden (zie tijden hier onder)

Video bestaat uit de volgende onderwerpen:
00:00 Introductie
03:45 Uitleg van de aandrijving van een stoomloc en het geluid
06:55 Bouwwijzen: type Meyer, type Mallet
13:20 Geluid per type loc, inclusief rijden
17:55 Toegift: rijden met BR53 Borsig




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #161 Gepost op: 1 augustus 2019, 12:17:55 »
Mooi werk en alles prachtig uitgelegd Rob. Kortom vakwerk! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #162 Gepost op: 1 augustus 2019, 15:48:30 »
Dat ik op dit draadje niet altijd reageer komt omdat het onderwerp voorlopig wat té ver van mijn bed ligt. Maar ik volg het met verbazing.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #163 Gepost op: 3 september 2019, 11:25:31 »
Ik kwam dit filmpje tegen van een mallet loc in bedrijf in schaal 1:1, net wat kleiner dan de BR 96.
Het is wel een spoorweg aan de andere kant van de plas, maar ik vond deze loc mooi zwoegend op een bergtraject in beeld gebracht. Ook leuk: geen opgepoetste museumloc, maar een exemplaar met roest en aanslag op alle plekken waar dat thuishoort :) , waarvan mooie (detail) opnames in deze film.



Gewoon ter illustratie.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #164 Gepost op: 7 januari 2020, 23:23:44 »
Deze Akku Triebwagen (de ETA 176) lag al een tijdje te wachten op binnenverlichting en geluid. Dat zit er ondertussen in.




Een klein beeldverslag van de inbouw


^ Ruimte in de 'buik' van het treinstel voor de voeding: gelijkrichter, elco en weerstanden in het groene pakketje


^ Boven het aangedreven treinstel zit een ruimte waar precies een speaker in past.


^ De DigiSpark past op de vloer tussen de deuren en een Action LED strip aan de binnenkant van het dak.


Rob


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #165 Gepost op: 8 januari 2020, 09:41:50 »
Da's weer een mooi stukje werk Rob. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #166 Gepost op: 8 januari 2020, 18:16:21 »
Dank je, Pierre.
Hoe staat het eigenlijk met jouw railbus ombouw?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #167 Gepost op: 8 januari 2020, 18:26:20 »
Zou toch mooi zijn al dit ook werkt op een digitaal systeem. Geluiddecoders bij naar mijn mening duur en dit is volgens mij een redelijk betaalbare oplossing.
Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #168 Gepost op: 8 januari 2020, 19:20:56 »
Hoe staat het eigenlijk met jouw railbus ombouw?

Projectje ligt stil. Ik krijg er totaal geen geluid uit ... helaas.  :(   Maar ik pak het wel weer een keer op als ik zin heb. Er zijn nog zoveel dingen waar ik mee bezig ben. Ennuh ... misschien na zaterdag in Rijswijk komen er zelfs nog wel weer nieuwe projecten bij. Je weet het maar nooit. ;)

Ga jij nog naar Rijswijk?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #169 Gepost op: 8 januari 2020, 20:15:49 »
Hoi Pierre,
Raar dat er geen geluid uit komt. Ik kan er wel even naar kijken als je zaterdag ook naar Rijswijk gaat en een van de DigiSparkjes en/of het railbusje meeneemt.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #170 Gepost op: 8 januari 2020, 20:26:23 »
Ach ... ik denk dat ik zelf gewoon ergens een soldeerfoutje gemaakt heb Rob. Komt wel goed. Ik moet er gewoon weer eens even rustig voor gaan zitten. Anders begin ik gewoon weer bij het begin. De anderen heb ik ook aan de praat gekregen. ;) Bedankt voor je aanbod.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #171 Gepost op: 8 januari 2020, 20:43:41 »
Prima, Pierre. Ga jij ook op zaterdag naar Rijswijk?
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #172 Gepost op: 8 januari 2020, 21:49:00 »
Klopt Rob ... ik ben er zaterdag de hele dag.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #173 Gepost op: 24 februari 2020, 21:03:56 »
Ruim een jaar geleden kwam deze Röwa BR89 in een pakket "knutselwaren" in mijn verzameling, toen nog voor 3 rail omgebouwd.




Dit lokje is teruggebouwd naar 2 rail en opgeknapt. Heeft vervolgens een tijdje in de wacht gelegen en tenslotte is geluid ingebouwd en is met wat verf het aanzicht wat verbeterd. Een verslag.

De eerste taak: terugbouwen naar 2 rail. Daarvoor moest een van de stroomafnemers in de tender worden hersteld.




Verder zijn er op de middelste wielen van de loc extra stroomafnemers gemaakt.




Nu is de stoomafname betrouwbaar en rijdt de loc goed. Vooruit wat soepeler dan achteruit, maar niet slecht voor een locje uit de 60-er jaren.

Afgelopen dagen heb ik geluid ingebouwd. De speaker gaat in de tender.




Daarover een stukje dun karton en dan kan de rest van de module worden ingebouwd




Dan de ATtiny85 nog even programmeren. Dat gaat via een Arduino als 'programmer' voor de ATttiny.




De plastic glans van dit locje (en andere locs) vond ik niet zo mooi. Dus dit wordt het eerste locje dat ik wat ga verweren. Geen matte blanke lak in huis, wel matzwarte verf. Met een nagenoeg droge borstel zwart op de het rode frame en de wielen wordt het wel wat. Dan nog wat 'gun metal' op het drijfwerk, een beetje bruin hier en daar en de bel voorop de loc koperkleurig. En een machinist er in.




Klaar! Rijden maar.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #174 Gepost op: 24 februari 2020, 21:57:56 »
Jij weet ook van geen ophouden hè Rob. De ene loc na de anderen krijgt een geluidje. Mooi locje geworden man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/