Auteur Topic: Analoog rijden met geluid - het project.  (gelezen 14920 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.467
  • Thanked: 177 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #150 Gepost op: 6 juli 2019, 14:09:59 »
Dank je Rob. Ben ook eens gaan kijken maar de prijzen zijn inderdaad rond de 40 pond of hoger. Daar komt dan nog eens de verzendkosten bij. :o Dure grap dus om zomaar eens te proberen. Het ziet er leuk uit maar ik hou het ook maar bij Arduino. ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Online Robvd

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.354
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #151 Gepost op: 27 juli 2019, 20:02:07 »
Geluid in gelede stoomlocomotieven

Ik ben wat in de greep geraakt van gelede locomotieven met twee drijfwerken. Indrukwekkende locs. De BR96 van Rivarossi heeft wel in west Duitsland gereden, maar was al weg voordat de DB was opgericht. Maar ik vond 'm gewoon té mooi.




Daarna nog een loc aangeschaft die nooit (af) is gebouwd: het ontwerp voor een Kriegslokomotieve door Borsig, uitgebracht als BR53 door Märklin. Dit is de Hamo versie gekocht via Ebay.




De BR53 heeft als eerste geluid gekregen: er was veel ruimte in de 5-assige kuiptender. Het blok witmetaal (met uitsparing voor het omschakelrelais) gaat er uit, en wordt vervangen door bladlood waar de speaker in wordt verwerkt.




Daarboven de MP3 speler, Arduino en andere componenten.




De BR53 is klaar en rijdt druk stomend rond....

Ook voor de BR96 is de inbouw begonnen. De MP3 speler komt in de rookkast en de luidspreker kan het geluid kwijt door de schoorsteen.




In het frame van de BR96 zit aan de onderkant een uitsparing voor een omschakelrelais voor de wisselstroom versie. Dit biedt ruimte aan de voeding en ATtiny. Maar die moet er nog ingepuzzled worden. De draden van de MP3 speler (2 x voeding en 2x seriële communicatie) zitten er al...




Het geluid van de BR53 en BR96 is heel anders. Bij de BR53 zitten aan elk drijfwerk 2 hogedrukcilinders. Ook heeft deze loc een dubbele schoorsteen. Dat betekent 8x een puf per omwenteling.
De BR96 heeft twee hogedruk cilinders achter en twee lagedruk cilinders voor. Hoge-en lage druk cilinders zijn gekoppeld in een Verbunds of Compound opstelling. Die laat slechts 4x per omwenteling van de drijfwielen stoom ontsnappen.
Hoe dat precies zit volgt in een latere post...

Nu eerst verder met die BR96....

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Vleesman

  • Perron medewerker
  • **
  • Berichten: 77
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #152 Gepost op: 27 juli 2019, 21:23:21 »
Voor het eerst van mijn leven een gelede locomotief gezien...en dat was door de foto's in de post hierboven. :-)
Indrukwekkend en interessant dat je het ombouwen laat zien. Elke ruimte wordt benut.
Foto's van Fleischmann en Roco H0 modeltreinen in een H0 diorama in tijdperk III. DIORAMAVIEW Fotografie

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.502
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #153 Gepost op: 27 juli 2019, 23:12:42 »
Beste Rob,

Ik denk dat de BR53 "gewone" cilinders heeft, gewoon betekent dat de druk van de ketel in één keer naar de schoorsteen gaat, dit in tegenstelling tot een "expansie" systeem waar de druk in meer dan één fase naar de schoorsteen gaat.

Bij loks met expansie systeem  is het altijd tweevoudige expansie, het bekende schip de Titanic, had 3 machines met elk 3-voudige expansie (triple-expansie)

Dat de BR 96 achter hoge druk had en voor lage druk, moet ik eens bestuderen, het geeft wat problemen als de cilinders voor net geen stoom nodig hebben en de cilinders achter juist stoom kwijt moeten.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste M?rklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online Robvd

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.354
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #154 Gepost op: 27 juli 2019, 23:32:30 »
Hoi Anne,

Ik denk dat de BR53 "gewone" cilinders heeft, gewoon betekent dat de druk van de ketel in één keer naar de schoorsteen gaat, dit in tegenstelling tot een "expansie" systeem waar de druk in meer dan één fase naar de schoorsteen gaat.
Zo is het. Je hebt eigenlijk 2 locomotieven met 1 gezamenlijke ketel :)

Dat de BR 96 achter hoge druk had en voor lage druk, moet ik eens bestuderen, het geeft wat problemen als de cilinders voor net geen stoom nodig hebben en de cilinders achter juist stoom kwijt moeten.
Volgens Wikipedia is de stoomtoevoer naar beide cilindergroepen ook direct vanuit de ketel te doen als dat nodig is. Dat maakte de bediening van deze locomotieven een stuk ingewikkelder, maar wegens dubbel gebruik van de stoom tijdens de 'normale' loop wel merkbaar efficiënter.
In het vooroorlogse Duitsland waren ze in Beieren helemaal weg van de dubbele expansie, in Pruisen vonden ze het maar niks.


Voor het eerst van mijn leven een gelede locomotief gezien...en dat was door de foto's in de post hierboven. :-)
Tsja, Peter. In Europa waren gelede locs niet zo populair. De Amerikanen bouwden enorme gelede locs. Zelfs een versie met 3 drijfwerken....

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.502
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #155 Gepost op: 28 juli 2019, 22:56:33 »
Beste Rob,

Ik ben ook even aan het spitten geweest, maar ik kan niets vinden wat het stoomsysteem beschrijft tussen de ketel en de uitlaat, wel heb ik wat gelezen over dat het rijden wat ingewikkeld was omdat de stoomdruk o.a. naar de cilinders slecht te regelen was en er is een ombouw geweest om het "doorslaan" van één van de twee delen te verminderen.

Wat ik mij als technicus afvraag (ik heb nog wat over stoommachines geleerd op de hts voor scheepswerktuigkundigen) is de regeling tussen de HD cilinders achter en de LD cilinders voor, de toevoer voor de LD cilinders is afhankelijk van de "slip" van beide drijfgroepen want ze zijn niet mechanisch aan elkaar gekoppeld.

Ik denk dat er momenten zijn dat een HD cilinder "uitademt" terwijl er geen LD cilinder op dat moment inademt, wat rare effecten geeft op de prestatie van de HD cilinder op dat moment en de LD cilinder wat later.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste M?rklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online Robvd

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.354
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #156 Gepost op: 28 juli 2019, 23:18:26 »
Hoi Anne,

Volgens mij zit er tussen de HD en LD cilinders een opslagtank/buffer voor de lagedruk stoom. Die vangt enige ongelijkheid tussen de HD en LD cilinders op. Ik kan me voorstellen dat als het HD drijfwerk doorslipt (en er dan veel stoom in de LD opslagtank komt), de 'tegendruk' toeneemt en vanzelf de kracht van de HD cilinders afneemt. Omgekeerd: als de wielen aangedreven door de LD cilinders doorslaan, neemt de druk in de LD opslagtank af, en zal het slippen ook stoppen....
Dan zou er dus vanzelf steeds naar een soort van evenwicht tussen de drijfwerken worden gestreefd.

Rob

Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.502
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #157 Gepost op: 28 juli 2019, 23:40:47 »
Beste Rob,

Daarom zocht ik ook naar een tekening of beschrijving van het stoomsysteem......, wij hebben hetzelfde idee....

Groet, Anne W

Raptor, Edits booster 10A, 3 Ma. 6090X decoders 27 staps, 12 MFX decoders (4 ESU) 6 met geluid (1 ESU), 28 staps, maar 27 staps voor de nieuwste M?rklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Online Robvd

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.354
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #158 Gepost op: 29 juli 2019, 00:03:07 »
Beste Rob,

Daarom zocht ik ook naar een tekening of beschrijving van het stoomsysteem......, wij hebben hetzelfde idee....

Groet, Anne W
… die zoek ik ook, maar lastig te vinden inderdaad.

Ondertussen is de rest van de geluidsmodule voor de BR96 in elkaar geprutst. Voeding (Gelijkrichter, Elco en 5V spanningsregelaar), rijstroomsensoren (weerstanden) en de microcontroller (ATtiny85 in een IC voetje).




En dat past (net) in de uitsparing voor het omschakelrelais. Dat is redelijk toegankelijk als het achterste drijfwerk van de loc is afgehaald.





Binnenkort maak ik een filmpje van de gelede locs in actie....

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.047
  • Thanked: 17 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #159 Gepost op: 29 juli 2019, 20:38:47 »
En die Rob blijft maar ombouwen met geluid, geweldig.

Ook het verdiepen in de techniek, zoals velen doen op dit forum, een woord fantastisch.
Zelf vind ik dit type locs prachtig om te zien, maar heb mij nooit verder afgevraagd hoe het werkt.
Hier kan ik dus alleen maar van leren, bedankt.

Online Robvd

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.354
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #160 Gepost op: 31 juli 2019, 22:30:42 »
Dank je Mark,

Ondertussen heb ik een filmpje in elkaar geklust waarin wordt uitgelegd hoe stoomlocs werken en waar dat kenmerkende geluid vandaan komt. Over de gelede locomotieven is ook een stukje over de ontwikkeling van deze locs en wat zo de voor- en nadelen zijn van de verschillende typen.

Het is nogal een lange film (bijna 20 minuten), dus als je al weet hoe de aandrijving van een ongelede stoomloc werkt kun je na de introductie meteen doorspoelen naar de bouwwijzen of verder naar de geluiden (zie tijden hier onder)

Video bestaat uit de volgende onderwerpen:
00:00 Introductie
03:45 Uitleg van de aandrijving van een stoomloc en het geluid
06:55 Bouwwijzen: type Meyer, type Mallet
13:20 Geluid per type loc, inclusief rijden
17:55 Toegift: rijden met BR53 Borsig

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>



Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.467
  • Thanked: 177 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #161 Gepost op: 1 augustus 2019, 12:17:55 »
Mooi werk en alles prachtig uitgelegd Rob. Kortom vakwerk! ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.104
  • Thanked: 187 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #162 Gepost op: 1 augustus 2019, 15:48:30 »
Dat ik op dit draadje niet altijd reageer komt omdat het onderwerp voorlopig wat té ver van mijn bed ligt. Maar ik volg het met verbazing.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Online Robvd

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.354
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #163 Gepost op: 3 september 2019, 11:25:31 »
Ik kwam dit filmpje tegen van een mallet loc in bedrijf in schaal 1:1, net wat kleiner dan de BR 96.
Het is wel een spoorweg aan de andere kant van de plas, maar ik vond deze loc mooi zwoegend op een bergtraject in beeld gebracht. Ook leuk: geen opgepoetste museumloc, maar een exemplaar met roest en aanslag op alle plekken waar dat thuishoort :) , waarvan mooie (detail) opnames in deze film.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>


Gewoon ter illustratie.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.