Auteur Topic: Analoog rijden met geluid - het project.  (gelezen 6837 keer)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #125 Gepost op: 13 december 2018, 09:04:44 »
Er zijn DCC libraries voor Arduino sketches. Dat hoef je dus niet uit te plussen.

Voorbeelden en veel Arduino gebeuren voor DCC (diverse decoders en bezetmelders) vind je bij ArcoMora van Nico Teering.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Robvd

• Super Modelspoorder
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #126 Gepost op: 22 december 2018, 18:00:35 »
Projekt Zugabe…

De "nieuwe" VT62 is zo tussen de bedrijven door ook van geluid voorzien.
De eerste aanpassing was de rijstroom op de motor wat te verlagen: dit treinstel bleef bij de 'stilstand' pulsbreedte rijden en de snelheid was ook niet goed terug te regelen: de trein komt met een ruk tot stilstand.
De pulsbreedte van de "rij"stroom kleiner maken bij stilstand was geen optie: dan is er niet voldoende vermogen voor de geluidsmodule, en dan werken andere modules ook niet meer goed.

Maar met een paar diodes tussen motor en rijstroom kan de spanning naar de motor wat worden verlaagd. Deze diodes zijn tegengesteld en parallel geschakeld, zodat nog steeds voor- en achteruit gereden kan worden.

Met de diodes langs de motor kan het interieur van de VT62 nog netjes over de motor heen. Er moest alleen een randje an de onderzijde worden weggevijld.

De binnenverlichting dient als basis voor de geluidsmodule. Hier komt de gelijkgerichte en afgevlakte spanning op. Met 8-9V brandt die verlichting goed. Op deze manier kan ook makkelijk een extra Elco in het toilet worden ingebouwd.

Aan beide zijden was een compartiment voor extra ballast. De balast gaat er uit (het treinstel is zwaar genoeg), en dan zijn er 2 compartimenten voor de elektronica. Boven het draaistel met drijfassen komt de speaker en MP3 module. Aan de andere kant zit de gelijkrichter, rijstroommeting, 5V spanningsregelaar en de ATtiny.

Dan het geluid. Dit treinstel had oorspronkelijk een dieselmotor die met perslucht werd gestart, nadat de trein wegreed. Dat was bijzonder: eerst rijden, dan starten. In deze configuratie reedt dit treinstel als VT 65 903. Echter, later is een andere dieselmotor ingebouwd, dezelfde als voor de VT 137. Deze wordt gestart voor het rijden. Na deze ombouw is het treinstel omgenummerd naar VT 62 904.
Geluiden voor de VT62 heb ik (nog) niet kunnen vinden. Daarom is het geluid dat ik nu gebruik afgeleid van de VT 137.

Hoe dan ook: de VT62 is klaar om ingezet te worden.

Rob

Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #127 Gepost op: 22 december 2018, 19:34:29 »
Stug blijven doorgaan. Top!
Ik vind het trouwens een enig model.

Offline Robvd

• Super Modelspoorder
« Reactie #128 Gepost op: 22 december 2018, 20:13:34 »
Bedankt, Mark.
Die VT62 is inderdaad een grappig model. Er staat er nog een op marktplaats, zag ik....

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #129 Gepost op: 23 december 2018, 08:36:05 »
Idd rob, ik heb hem ook gezien op MP.
Maar dat is echt een ander tijdperk.
Wellicht in de toekomst uitbreiden van tijdperk I-II naar ook III.
Maar dat zal nog lang op zich laten wachten.

Offline Robvd

• Super Modelspoorder
« Reactie #130 Gepost op: 23 december 2018, 19:48:29 »
Hoi Mark,

In een tijdperk blijven, dat snap ik wel. Dit model van de VT 62 van Trix is uit 1985. In dezelfde tijd is door Trix ook een DRG tijdperk II versie uitgebracht onder nummer 52 2469 00. Als je zoekt op "Trix h0 52 2469 00" zijn 2e hands exemplaren te vinden, onder andere bij gebruiktetreinen.nl. Ik kijk ook nog wel eens op de duitse eBays: ebay.de of ebay-kleinanzeigen.de.
Als je wilt hè  :D
In 1998 heeft Trix dit model opnieuw uitgebracht, maar dan voorbereid voor digitaal. Die zijn ook nog wel te vinden, maar dan is de prijsklasse wel anders...
En natuurlijk zijn er nog andere leveranciers, maar met Trix heb je in ieder geval een degelijke uitvoering.

Rob

Offline Robvd

• Super Modelspoorder
« Reactie #131 Gepost op: 28 december 2018, 20:48:31 »
Ik ga nog even stug door: de "nieuwe" aanwinst Akku Triebwagen ETA180.

Dit treinstel krijgt een geluidsmodule die alleen 'speciale' geluiden kan maken. Rijgeluid hoef ik niet na te bootsen: er zit immers al een elektriche aandrijving in dit treinstel  8) .En het geluid daarvan is plausibel genoeg.

Nu er geluid in gebouwd wordt, komt er meteen ook verlichting in. Ik maak deze niet schakelbaar, dan hoeven er geen extra draden tussen de delen van het treinstel. Het deel met motor krijgt een eigen gelijkrichter en elco voor de verlichting. Dit motorloze deel krijgt ook verlichting, maar met 2 elco's (en groter) om ook de geluidsmodue te voeden.

Nu het treinstel uit elkaar ligt, meteen maar even wat passagiers en een conducteur in de trein zetten.

Dan plaats maken voor de geluidsmodule: de ongebruikte motorsteunen gaan weg en wat ruimte frezen voor een ronde luidspreker.

Ik was eerst van plan een MP3 speler in te bouwen, maar daar was weinig plek voor. Bovendien kon ik geen geluidsbestanden vinden voor dit treinstel. Dus wordt deze geluidsmodule een doorontwikkeling van de software van de V60, dit keer met een DigiSpark.

Dan de boel in elkaar solderen.

Geluidsfuncties nu: een hoorn, rem en een compressor. Het geluid is al heel aardig, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Dus dat wordt nog wat verder pielen.
Toch kan de ETA 180 alvast in de dienstregeling worden opgenomen.

Als ik uitgepield ben, zal ik weer eens een filmpje maken van de beide nieuwe treinstellen.

Rob

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #132 Gepost op: 28 december 2018, 20:56:45 »
Ben weer benieuwd naar het filmpje.

Offline Robvd

• Super Modelspoorder
« Reactie #133 Gepost op: 3 januari 2019, 21:48:26 »
Tussen de oliebolllen en champagne door nog wat zitten pielen aan de ETA 180.

Allereerst wat gewicht toegevoegd in de motorloze wagen: de metalen plaat onder de stoelen moest wijken voor de geluidsmodule, maar nu was deze wagen iets te licht aan de zijde waar deze koppelt. Als remedie is een stukje lood aan de onderzijde gelijmd.

En verder nog wat aan het geluid zitten pielen. Dit geluid komt direct uit de DigiSpark (dus zonder MP3 speler). Geluiden zijn:
  • Hoorn, lang, middel en korte stoot
    naar mijn indruk klinken de hoorns van begin vorige eeuw bijna als een fluit en dat heb ik proberen na te bootsen.
  • Remgeluid
  • Luchtcompressor
  • Conducteursfluitje
    Dit heeft me nogal wat hoofdbrekens gekost en na veel proberen is het geluid van dit fluitje nu acceptabel.

De andere treinstellen, de VT62 en railbus hebben overeenkomstige geluidsfuncties. Een indruk van de treinstellen bij normaal gebruik in dit filmpje.

<a href="http://youtu.be/jKTF3H_IC18" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://youtu.be/jKTF3H_IC18</a>

Ook ben ik begonnen de andere ETA 180 verder op te kalefateren en in dienst te nemen. Maar eerst moest deze nog wat beter rijden. Ondertussen rijdt deze goed en zit er al licht in het de motor wagen....

Rob

Offline Stoomlokkie

• Kruier
  • *
« Reactie #134 Gepost op: 25 januari 2019, 10:09:49 »
Er is een Engelse fabrikant die een geluidsmodule bouwt die op de bewegingen van de loc reageert. Het werkt verbluffend goed. Alleen weet ik niet meer de naam van de fabrikant.