Auteur Topic: Analoog rijden met geluid - het project.  (gelezen 73205 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #125 Gepost op: 13 december 2018, 09:04:44 »
Er zijn DCC libraries voor Arduino sketches. Dat hoef je dus niet uit te plussen.

Voorbeelden en veel Arduino gebeuren voor DCC (diverse decoders en bezetmelders) vind je bij ArcoMora van Nico Teering.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #126 Gepost op: 22 december 2018, 18:00:35 »
Projekt Zugabe…

De "nieuwe" VT62 is zo tussen de bedrijven door ook van geluid voorzien.
De eerste aanpassing was de rijstroom op de motor wat te verlagen: dit treinstel bleef bij de 'stilstand' pulsbreedte rijden en de snelheid was ook niet goed terug te regelen: de trein komt met een ruk tot stilstand.
De pulsbreedte van de "rij"stroom kleiner maken bij stilstand was geen optie: dan is er niet voldoende vermogen voor de geluidsmodule, en dan werken andere modules ook niet meer goed.

Maar met een paar diodes tussen motor en rijstroom kan de spanning naar de motor wat worden verlaagd. Deze diodes zijn tegengesteld en parallel geschakeld, zodat nog steeds voor- en achteruit gereden kan worden.




Met de diodes langs de motor kan het interieur van de VT62 nog netjes over de motor heen. Er moest alleen een randje an de onderzijde worden weggevijld.

De binnenverlichting dient als basis voor de geluidsmodule. Hier komt de gelijkgerichte en afgevlakte spanning op. Met 8-9V brandt die verlichting goed. Op deze manier kan ook makkelijk een extra Elco in het toilet worden ingebouwd.




Aan beide zijden was een compartiment voor extra ballast. De balast gaat er uit (het treinstel is zwaar genoeg), en dan zijn er 2 compartimenten voor de elektronica. Boven het draaistel met drijfassen komt de speaker en MP3 module. Aan de andere kant zit de gelijkrichter, rijstroommeting, 5V spanningsregelaar en de ATtiny.

Dan het geluid. Dit treinstel had oorspronkelijk een dieselmotor die met perslucht werd gestart, nadat de trein wegreed. Dat was bijzonder: eerst rijden, dan starten. In deze configuratie reedt dit treinstel als VT 65 903. Echter, later is een andere dieselmotor ingebouwd, dezelfde als voor de VT 137. Deze wordt gestart voor het rijden. Na deze ombouw is het treinstel omgenummerd naar VT 62 904.
Geluiden voor de VT62 heb ik (nog) niet kunnen vinden. Daarom is het geluid dat ik nu gebruik afgeleid van de VT 137.

Hoe dan ook: de VT62 is klaar om ingezet te worden.




Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #127 Gepost op: 22 december 2018, 19:34:29 »
Stug blijven doorgaan. Top!
Ik vind het trouwens een enig model.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #128 Gepost op: 22 december 2018, 20:13:34 »
Bedankt, Mark.
Die VT62 is inderdaad een grappig model. Er staat er nog een op marktplaats, zag ik....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #129 Gepost op: 23 december 2018, 08:36:05 »
Idd rob, ik heb hem ook gezien op MP.
Maar dat is echt een ander tijdperk.
Wellicht in de toekomst uitbreiden van tijdperk I-II naar ook III.
Maar dat zal nog lang op zich laten wachten.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #130 Gepost op: 23 december 2018, 19:48:29 »
Hoi Mark,

In een tijdperk blijven, dat snap ik wel. Dit model van de VT 62 van Trix is uit 1985. In dezelfde tijd is door Trix ook een DRG tijdperk II versie uitgebracht onder nummer 52 2469 00. Als je zoekt op "Trix h0 52 2469 00" zijn 2e hands exemplaren te vinden, onder andere bij gebruiktetreinen.nl. Ik kijk ook nog wel eens op de duitse eBays: ebay.de of ebay-kleinanzeigen.de.
Als je wilt hè  :D
In 1998 heeft Trix dit model opnieuw uitgebracht, maar dan voorbereid voor digitaal. Die zijn ook nog wel te vinden, maar dan is de prijsklasse wel anders...
En natuurlijk zijn er nog andere leveranciers, maar met Trix heb je in ieder geval een degelijke uitvoering.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #131 Gepost op: 28 december 2018, 20:48:31 »
Ik ga nog even stug door: de "nieuwe" aanwinst Akku Triebwagen ETA180.

Dit treinstel krijgt een geluidsmodule die alleen 'speciale' geluiden kan maken. Rijgeluid hoef ik niet na te bootsen: er zit immers al een elektriche aandrijving in dit treinstel  8) .En het geluid daarvan is plausibel genoeg.

Nu er geluid in gebouwd wordt, komt er meteen ook verlichting in. Ik maak deze niet schakelbaar, dan hoeven er geen extra draden tussen de delen van het treinstel. Het deel met motor krijgt een eigen gelijkrichter en elco voor de verlichting. Dit motorloze deel krijgt ook verlichting, maar met 2 elco's (en groter) om ook de geluidsmodue te voeden.




Nu het treinstel uit elkaar ligt, meteen maar even wat passagiers en een conducteur in de trein zetten.




Dan plaats maken voor de geluidsmodule: de ongebruikte motorsteunen gaan weg en wat ruimte frezen voor een ronde luidspreker.



Ik was eerst van plan een MP3 speler in te bouwen, maar daar was weinig plek voor. Bovendien kon ik geen geluidsbestanden vinden voor dit treinstel. Dus wordt deze geluidsmodule een doorontwikkeling van de software van de V60, dit keer met een DigiSpark.




Dan de boel in elkaar solderen.




Geluidsfuncties nu: een hoorn, rem en een compressor. Het geluid is al heel aardig, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Dus dat wordt nog wat verder pielen.
Toch kan de ETA 180 alvast in de dienstregeling worden opgenomen.




Als ik uitgepield ben, zal ik weer eens een filmpje maken van de beide nieuwe treinstellen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #132 Gepost op: 28 december 2018, 20:56:45 »
Ben weer benieuwd naar het filmpje.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #133 Gepost op: 3 januari 2019, 21:48:26 »
Tussen de oliebolllen en champagne door nog wat zitten pielen aan de ETA 180.

Allereerst wat gewicht toegevoegd in de motorloze wagen: de metalen plaat onder de stoelen moest wijken voor de geluidsmodule, maar nu was deze wagen iets te licht aan de zijde waar deze koppelt. Als remedie is een stukje lood aan de onderzijde gelijmd.




En verder nog wat aan het geluid zitten pielen. Dit geluid komt direct uit de DigiSpark (dus zonder MP3 speler). Geluiden zijn:
  • Hoorn, lang, middel en korte stoot
    naar mijn indruk klinken de hoorns van begin vorige eeuw bijna als een fluit en dat heb ik proberen na te bootsen.
  • Remgeluid
  • Luchtcompressor
  • Conducteursfluitje
    Dit heeft me nogal wat hoofdbrekens gekost en na veel proberen is het geluid van dit fluitje nu acceptabel.

De andere treinstellen, de VT62 en railbus hebben overeenkomstige geluidsfuncties. Een indruk van de treinstellen bij normaal gebruik in dit filmpje.



Ook ben ik begonnen de andere ETA 180 verder op te kalefateren en in dienst te nemen. Maar eerst moest deze nog wat beter rijden. Ondertussen rijdt deze goed en zit er al licht in het de motor wagen....




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #134 Gepost op: 25 januari 2019, 10:09:49 »
Er is een Engelse fabrikant die een geluidsmodule bouwt die op de bewegingen van de loc reageert. Het werkt verbluffend goed. Alleen weet ik niet meer de naam van de fabrikant.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #135 Gepost op: 28 mei 2019, 18:33:24 »
Met de aanwas van 'nieuwe' aanwinsten, wordt ook af en toe weer geluid ingebouwd. Dit keer is de Rivarossi BR98 aan de beurt.




Met de 2 draaistellen en de cardanas dwars door de loc is er niet heel veel ruimte in deze loc. Achterin zit echter een klein lampje en flinke lichtgeleider. De lampen worden LEDjes, en dan kan de lichtgeleider er uit. Zo is er in de kolenvoorraad een klein beetje ruimte voor een gelijkrichter en ATTiny. Een speakertje kan halverwege de ketel. Die komt dan net boven de schuin lopende cardan as. De rest van componenten (elco, spanningsregelaar, transistor en weerstanden) wordt hier en daar in de ruimte rond de motor gefriemeld.




Er is zo weinig ruimte, dat ik de ATtiny niet in een IC-voetje kan zetten. Alles wordt direct aan het IC gesoldeerd. Achteraf het programma veranderen kan dan niet meer.
Dus wordt alles getest en de software afgesteld voordat de geluidsmodule definitief in elkaar wordt gesoldeerd. Ik heb in eerdere gevallen gemerkt dat het gedrag van de module op de loc net iets anders kan zijn dan dat deze los op de voeding is aangesloten. Blijkbaar heeft de stroomopname van de wielen en de nabijheid van de motor invloed. Dus gaat er een klein breadboardje mee waar alle componenten van de geluidsmodule zijn samengebouwd.




Zo kan de ATtiny nog makkelijk los en opnieuw geprogrammeerd worden met de Arduino. Met name het redelijk synchroon krijgen van de tsjoek-tsjoek met de beweging van de drijfstanngen is even tweaken.




Het lijkt redelijk goed te zijn nu. Nog even kijken in koude en warme toestand en bij verschillende belasting en snelheden of het naar de zin is. Dan solderen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #136 Gepost op: 30 mei 2019, 12:22:41 »
Het is weer een mooi projectje Rob. Top! ;)

Volgens mij ben jij de enige die het forum op dit moment leven in blijft blazen. Je gaat maar door man. Verder laten we het allemaal afweten. Ik moet hierbij natuurlijk ook met een dikke vinger naar mijzelf wijzen.   ::) Ik ben ook met veel andere dingen/hobby's bezig die ik ook leuk vind.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #137 Gepost op: 30 mei 2019, 15:39:59 »
Ach Pierre,

Volgens mij ben jij de enige die het forum op dit moment leven in blijft blazen. Je gaat maar door man. Verder laten we het allemaal afweten.

Dat valt nog wel mee. De nieuwe aanwas aan leden gaat ook gewoon door :)
Het is ook niet echt modelbaan seizoen, nu. Bij mij staat de modelbaan ook op een laag pitje, maar zo tussen de bedrijven door is er nog wel eens iets in elkaar te friemelen.

Zoals deze druilerige Hemelvaartsochtend: een mooi moment om 3D te puzzelen en te solderen. Ik kon bijna alle componenten naast en achter de motor kwijt. Alleen de transistor voor de speaker komt voor de motor. Daar zit aan een kant ook net een 'kuiltje' in het witmetalen onderstel, waar de transistor precies in past.




Nu nog de opgeofferde verlichting aan de achterkant herstellen. Ik denk dat ik er 2-kleuren rood/wit LEDs in ga zetten. Meestal zijn sluitlichten op een loc niet zo zinvol, maar ik vind dit wel een geinige loc voor een trek-duw trein. Dan heeft de loc sluitverlichting bij het duwen van de trein.
Die LEDs zijn besteld, maar nog onderweg.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #138 Gepost op: 30 mei 2019, 23:03:51 »
Inderdaad het is "geen" seizoen meer, dus rustig, komt vanzelf weer goed.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #139 Gepost op: 3 juni 2019, 16:38:57 »
Ondertussen in het laagseizoen....

De 'nieuwe' Liliput BR52 is na de nodige repareer- en onderhoudswerkzaamheden een van mijn best rijdende locs geworden.




Tsja, dan 'moet' er ook geluid in.

Het geluid van de aandrijving wordt hetzelfde als voor de BR50, waar de BR52 op gebaseerd is. De stoomfluit van de BR52 is hoger dan die van de BR50; alleen voor de stoomfluit hoef ik nieuwe MP3's te maken.
Bij mijn Fleischmann 50-ers heb ik de geluidsmodule in de ketel van de loc ingebouwd, dus was ik in eerste instantie ook op zoek naar ruimte in de loc. De vuurkist en het machinistenhuis leken de beste ruimte te bieden. Maar in mijn internet zoektocht hoe de behuizing open te maken kwam ik plaatje tegen van een decoder in de tender. En zowaar: daar is wel wat ruimte.






Even wat passen en meten met MP3 speler en DigiSpark en het lijkt net te passen. Dus solderen maar...




De speaker past niet in de tender. Deze had ik eerst tussen het drijfwerk gedacht (net als bij de 50ers), maar bij nader inzien komt de speaker in het machinistenhuis. Dan kunnen de draden van de speaker zó uit de tender het (gesloten) machinstenhuis in. Dus in die opstelling even een test (de speaker draden zijn nog te lang op de foto)




Dan de hele boel in elkaar gefrommeld. Zo'n eerste keer alles in elkaar zetten is nog wel even werk voordat alle draden en componenten zodanig zitten dat de tender behuizing ook weer op het onderstel past. Maar na een halfuurtje is alles in het gareel. Het past wel erg precies.




Dan even wat proefritten zonder kolenvoorraad. Dan kan ik ook zien wat er gebeurt met de (LEDs op) DigiSpark en MP3 speler.




Ik was even bang dat de plastic kolenvooraad niet zou passen en dat ik zelf een nieuw kapje zou moeten maken. Maar het gaat. (Al is het sowieso nog wel een idee om zelf een kolenvoorraad te maken, met echte steenkool. Maar dat heb ik nog niet, dus dan is dat plastic kapje voorlopig goed).




Nu alleen de vermalijde koppelingen nog vervangen. Aan de achterkant is de koppelhaak één geheel met de sneeuwschuivers voor de tenderwielen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #140 Gepost op: 3 juni 2019, 18:47:37 »
Mooi om te zien, als leek, wat er tegenwoordig in een loc gepropt moet en kan worden om de realiteit te verhogen. Is het einde zoek?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #141 Gepost op: 3 juni 2019, 22:09:39 »
Ach Peter,
Het is een eindeloze hobby, toch? Maar het houdt op waar je zelf de grens legt  8)
Ik ben nog analoog rijder en doe daar wat digitaal gepriegel bij. Helemaal digitaal gaat 't nog veel verder (al zit daar dan ook wel weer een prijskaartje aan).
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #142 Gepost op: 3 juni 2019, 23:22:39 »
Hallo Rob,

Zoals zovelen ben ik nu druk met andere zaken dan de modelbaan, maar ik blijf zeker mee lezen.
En telkens geniet ik van je vastberadenheid om analoog geluid in te bouwen.

Die rivarossi br98 is ook laatst een van mijn aanwinsten geweest, leuk ding.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #143 Gepost op: 4 juni 2019, 11:13:23 »
Rob
De loudspeaker die jij gebruik welke type en waar verkrijgbaar
Gr Ben

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #144 Gepost op: 4 juni 2019, 20:03:31 »
Hoi Mark,

Dank, die kruisspin is inderdaad een geinig locje.

Hoi @Ben,

Ik heb de luidsprekertjes bij AliExpress gekocht. Ik gebruik 3 verschillende maten: als het kan gaat de grootste speaker in de loc, het treinstel of wat dan ook. Zo niet, dan komt er een kleinere in.

De meest gebruikte is de speaker van 20x10 mm. Deze geeft een redelijk goed geluid (het is natuurlijk geen subwoofer) en is vanwege de maten in vrij veel locs in te passen. Zeker als er een goede klankast te maken is het geluid heel redelijk, maar ook zonder dat gaat het nog.
https://nl.aliexpress.com/item/32845623744.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d8c4c4dq7Mcrd

Verder gebruik in een 20mm doorsnee ronde speaker. Die past niet overal in, maar geeft wel iets beter geluid. In de link staan meerdere maten, 20mm is de kleinste.
https://nl.aliexpress.com/item/32824718546.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d8c4c4dq7Mcrd

En ik gebruik ook wel eens een 15x10 mm speaker. De geluidssterkte is wat minder, maar ik heb zo ook voor kleine locs een speakertje.
https://nl.aliexpress.com/item/32791059723.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d58dnWp

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #145 Gepost op: 5 juni 2019, 14:46:47 »
Rob dank

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #146 Gepost op: 8 juni 2019, 19:47:14 »
In de BR98 moest het licht wijken voor de geluidsmodule, maar een paar compacte LEDs moet nog wel gaan om de verlichting te herstellen. Met deze tip van @PJV kan er zelfs wisselend rood/wit licht in de loc komen.

Verkrijgbaar!:
2 LED's in één behuizing, ZONDER een gezamenlijke anode. 



Op Ebay te vinden onder:
https://www.ebay.nl/itm/Bicolor-LED-2mm-3mm-or-5mm-color-red-white-red-warm-white-or-red-yellow/190894964341?hash=item2c7239fe75:g:wuYAAOxytL9SI4ha:rk:1:pf:0

Gr.Piet

Dus dat maar eens in elkaar zitten pielen. Aan de achterkant de rood/witte LEDs.




En aan de voorkant wordt het in beide richtingen brandende gloeilampje vervangen door een witte LED. Dan brand de verlichting alleen nog bij vooruit rijden.




Deze heeft toch maar een anti-parallel geschakelde diode gekregen: hier loopt de stroom door bij het achteruit rijden. De diode beschermt de LED tegen een te grote spanning als deze spert. Ik dacht eerst dat het wel zou los lopen maar de eerste LED was al doorgefikt voor ik klaar was met testen :(

En toen moest de loc weer in elkaar.... Dat heeft me nog wel ruim een uur gekost. De geluidsmodule past klem en de LEDjes floepten scheef, of er zat een weerstandje tegen de as van de motor, dan brak het draadje van de speaker, en zo nog een paar keer. Maar het zit: het licht werkt, het geluid klinkt luid en duidelijk en er loopt niets aan!




En de reden voor kop/sluit verlichting aan de achterkant: de loc wordt ook ingezet in trek-duw (Wendezug) treinen. Zo wordt de trein geduwd...




Ook de BR52 wordt nog wel eens voor een Wendezug ingezet. Hier is het gloeilampje in de tender vervangen door een rood/witte LED.




Tot zover weer.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #147 Gepost op: 5 juli 2019, 10:20:03 »
Er is een Engelse fabrikant die dit alles in superminiatuur chip vervaardigt. Alles werkt op een 3 volt batterij. In de volgende video kun je hierover informatie verkrijgen:https://www.youtube.com/watch?v=vcazhUoRaMA Maar zelf iets fabriceren met een Arduino is natuurlijk ook leuk!

In ieder geval is mijn opmerking bedoeld als "Tip van de week". Het ding werkt zowel analoog als digitaal. Want het werkt op de beweging van de loc of wagen waar je de soundchip inbouwt. Ik wil er zelf binnenkort ook één aanschaffen! En gezien het filmpje klinkt alles behoorlijk realistisch.
vr gr Andre

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #148 Gepost op: 5 juli 2019, 16:24:56 »


Tip van de week. Want het werkt op de beweging van de loc of wagen waar je de soundchip inbouwt. Ik wil er zelf binnenkort ook één aanschaffen!

Dit is best een leuke tip André maar ik kan uit het filmpje niet opmaken wie de fabrikant is of hoe deze soundchip heet. Met andere woorden waar kan je eventueel zo'n soundchip bestellen? Ik wil er best wel eens een beetje mee experimenteren. Heb jij evt. meer info?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #149 Gepost op: 5 juli 2019, 18:41:55 »
Da's best een geinige chip/tip, Andre! En super simpel in te bouwen.

Pierre, in het filmpje gaat het om de Train Tech SFX10. als je die googled, dan vind je ook waar je ze kunt kopen (o.a. bij hattons.co.uk). Zit een prijskaartje aan van 37 pond, wat ik zo snel kon vinden.
Persoonlijk zou ik het batterijtje (na de eerste experimenten) vervangen door een gelijkrichter en 3.3V spanningsregelaar als het geheel in een loc gaat.

Gezien de prijs en beperkte (maar mooie) geluidseffecten, hou ik het zelf nog even bij de arduino/DigiSpark/ATtiny :D, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...