Auteur Topic: Analoog rijden met geluid - het project.  (gelezen 73198 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #75 Gepost op: 18 september 2018, 08:36:34 »
Leuk projectje weer Rob ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #76 Gepost op: 18 september 2018, 14:01:02 »
Dank je, Pierre.
Misschien is die losse ATtiny ook voor jou nog eens te gebruiken voor geluid in een van de locs  ;)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #77 Gepost op: 18 september 2018, 15:38:58 »
Wie weet Rob. Misschien wel in de toekomst maar voorlopig niet. Ik ben nu heel veel aan het bedraden en de regelaars inbouwen in mijn bedieningspaneel dus even werk genoeg. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #78 Gepost op: 18 september 2018, 17:26:17 »
Ach, dan zit het maar vast in het vat, Pierre. Daar kan het nog wel even in bewaard worden.
Succes met draden trekken!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #79 Gepost op: 18 september 2018, 17:58:42 »
 ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #80 Gepost op: 19 september 2018, 21:50:07 »
De lichtmodule is klaar.
Tijdens de test bleek er nog een wiel geen stroom op te nemen en ook de software moest nog een beetje worden aangepast. Dat gaat vrij makkelijk door de ATtiny even uit het IC voetje te lichten en dan met de Arduino nieuwe software te laden.

De eerste rijtuigen met schakelbare binnenverlichting en sluitlichten. Zie de video.



Schema en software volgen binnenkort.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #81 Gepost op: 20 september 2018, 08:56:12 »
Knap werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #82 Gepost op: 20 september 2018, 10:15:52 »
Erg goed gelukt Rob. Klasse. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #83 Gepost op: 20 september 2018, 20:21:10 »
Ja hoor, weer een project to do in the future...

Ik blijf het mooi vinden wat je allemaal kan doen met geluid en licht bij analoog rijden.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #84 Gepost op: 20 september 2018, 21:15:25 »
Dank, Heren.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #85 Gepost op: 23 september 2018, 21:20:08 »
De BR91 - nog een keer.

De BR91 was de eerste loc met DigiSpark en ruisgenerator.De USB 'stekker' moest goeddeels van de print worden afgezaagd om een en ander te laten passen. Software bijwerken kon nog wel een paar keer met het tijdelijk solderen van een USB aansluiting...




Dat solderen is een paar keer gelukt, maar op enig moment gingen de printbanen er toch aan   >:(  De DigiSpark deed het nog prima, maar ik was nog niet helemaal tevreden met het aanpassen van de tsjoek-tsjoek aan de snelheid: de tsjoek-tsjoek was te langzaam ten opzichte van de draaiing van de wielen. Het programma'tje hierop aanpassen ging niet meer.
 
Maar met de nieuwe mogelijkheden van het programmeren van de losse ATtiny was het tijd om die eens te proberen.
Dus DigiSpark er uit, ATtiny met ICvoetje er in. De voeding en rijstroommeting rond de motor kon blijven zitten.




Nu is het herprogrammeren vrij eenvoudig: ATtiny even uit het voetje en aan de Arduino, en dan weer terug plaatsen.




Het aansluitschema is nagenoeg gelijk aan die van de BR70. De BR70 aansluiting is als volgt:




Voor de BR91 is alleen digitale pin 2 (nummer 7 van de behuizing) nu verhuisd naar digitale pin 3 (dat is nummer 2 van de behuizing): dan zitten de aansluitingen voor de rijstroommeting aan dezelfde kant. Dat is hier wat handiger.
(Ja, die pin-nummering van de ATtiny is een wetenschap op zich. Dat komt omdat de chip meer pinnen heeft dan de 8 fysieke van de behuizing)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #86 Gepost op: 30 september 2018, 20:54:17 »
Vrijdagavond heb ik het vaste baantje naar voren gehaald om wat onderhoud in het schaduwstation te doen. Met ATF blijft de rails redelijk schoon, maar er zaten toch wat plekken waar de treinen haperden. Een deel doordat de uitschuifrails over de naad van de twee delen van de onderbouw wat los waren gaan zitten en een deel met nog onbekende oorzaak (waarschijnlijk vuil).
Dat haperen is met name lastig voor de geluidsmodules: afhankelijk van het model gaat het geluid soms op stil. Bij veel gestotter kan zelfs het programma op de Arduino worden gewist. Dan is er geen geluid meer, totdat het programma wederom van de computer wordt ge-upload.
Kortom, dat haperen, daar moest maar eens iets aan gedaan worden.

Nu is dit naar voren halen van de baan wel even een klusje: de vitrine voor de baan moet leeg en alle meuk onder de baan moet ook even weg. Maar dan is er net wat ruimte om achter de baan te komen.




Onder de baan door kruipend, is het schaduwstation nu redelijk te bereiken voor onderhoud.




Dus met een doekje alle prut van de rails afgeveegd (dat gaat heel makkelijk met dat ATF er nog op) en de uitschuifrails weer goed vast gezet.
Meteen even met de stofzuiger door het schaduwstation gegaan en meteen ook het stof van de bergen afgehaald nu ik daar goed bij kan.

Nu de boel goed bereikbaar is, ook maar eens de bedrading van de rails onder de loep genomen.
De geluidsmodules vragen enig vermogen om duidelijk geluid te produceren. Dit betekent dat de stroomopname over de rails en wielen aanmerkelijk groter is met geluid dan zonder. Nu heb ik op deze baan plekken waar sommige geluidsmodules niet goed werken voor speciale geluiden, met name bij stilstand. Tot mijn schrik heb ik de stroomvoering naar de rails toe nooit serieus bedraad: alleen het minimale is gedaan.
Dat verklaart wel waarom het altijd wat lastig was om bij het haltepunt te toeteren, zeker bij stilstand: dit is het punt dat het verste weg is van daar waar de stroom de rails op komt.

Daar is dus ruimte voor verbetering.

Op naar de bouwmarkt voor 2,5mm2 installatiedraad om een paar 'slagaders' voor de rijstroom te maken.




Het was een weekendje kruipen en boven het hoofd solderen. Ik heb ook gemerkt dat met name de Fleischmann wissels, met dat dunne draadeindje tussen de rails, een spanningsval kunnen veroorzaken, zeker bij meerdere wissels achter elkaar.




Nu is na elke wissel of na maximaal 2,5 meter een nieuw aansluitpunt op de rails gemaakt. De eerste proefritten met de nieuwe rijstroomaansluitingen zijn veelbelovend. Bijkomend voordeel: bij helling op valt de snelheid nu ook aanmerkelijk minder terug dan voorheen.
Meteen alles maar even stofvrij maken en een fractie ATF op de rails. Daarna kan de boel weer teruggezet worden.

De moraal van dit verhaal: voor geluidsmodules is een betrouwbare en degelijke stroomvoorziening noodzakelijk, dus:

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #87 Gepost op: 6 oktober 2018, 20:45:20 »
De BR57: Losse ATtiny met MP3 speler

Dankzij een tip van @Pierre bij zijn draad over een Roco stomer reparatie heb ik de BR57 van Roco open gekregen.




Nu zit deze loc aardig vol, maar gelukkig is de ballast in de loc van een vrij lichte metaallegering gemaakt. Dus die gaat er uit en wordt vervangen door wat kleinere blokken lood. Dan komt er een klein beetje ruimte in de ketel.




Eerst maar even proefrijden, want zonder ballast staan de wielen van de loc in een krappe boog stil, terwijl de tender moedig de loc door de bocht duwt.




Dit lood is net genoeg. Er komt dan nog een beetje gewicht bij van de elektronica en de rest van de bovenbouw, en dat geeft dan een beetje marge.
Over de electronica gesproken: deze geluidsmodule wordt weer een andere combinatie van componenten. Dit keer een losse ATtiny met MP3 speler. Een eerste test is ondertussen gedaan: de Arduino bibliotheek voor de seriele communicatie met de MP3 speler werkt ook op de losse ATtiny. En met 8 kiloByte aan beschikbaar programmageheugen past de MP3 software ook.




Met de andere ATtiny in de ruisgenerator en de lichtmodule heb ik nog wat ervaring opgedaan met de zogenaaamde "Brown Out Detectie" (BOD). Deze zorgt er voor dat de ATtiny zichzelf uitschakelt als de bedrijfsspanning te laag wordt, en weer inschakelt als er voldoende spanning is. Zonder deze BOD raakte de ATtiny regelmatig compleet in de war en deed onvoorspelbare (onvoorstelbare) dingen. Een grotere betrouwbaarheid van de ATtiny is een voorwaarde om nog enige kans te hebben om de MP3 speler goed te kunnen aansturen.
Die BOD is heel eenvoudig in te stellen in de Arduino IDE, ik wist tot nu toe alleen niet wat het was  8)

Kortom, dit project loopt dus nog even door....
Vanavond eerst maar weer wat MP3'tjes voor een BR57 in elkaar klussen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #88 Gepost op: 7 oktober 2018, 18:36:57 »
Top Rob. Je gaat maar door hè. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #89 Gepost op: 7 oktober 2018, 20:57:36 »
Tsja, Pierre,
Vandaag ligt het even stil. Ik heb de laatste twee MP3 spelers vandaag gemold. Die pinnetjes (headers) er af solderen ging niet goed en nu is van elk een essentieel aansluitpunt kaduuk. Achteraf bleek de rand van de print waar deze pinnetjes zaten ook wel erg gammel te zijn. Nou ja, dat heb je dan soms met die Chinese namaak  :'(

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #90 Gepost op: 7 oktober 2018, 21:06:26 »
Rob ... is het niet mogelijk ergens op de print een baantje kaal te krabben/slijpen om een draadje aan te solderen? Dat moet toch te doen zijn met een beetje pielen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #91 Gepost op: 9 oktober 2018, 22:01:03 »
Nou Pierre,

Rob ... is het niet mogelijk ergens op de print een baantje kaal te krabben/slijpen om een draadje aan te solderen? Dat moet toch te doen zijn met een beetje pielen.
Dat was ook mijn gedachte, maar die MP3 speler is zo compact dat ik geen aanknooppunten kan vinden. Zoals bijvoorbeeld bij deze, waar rechtsonder de aansluiting kapot is. Dit is de enige plek waar ik de 5V kan terugvinden  (nu dus niet meer).




Ik laat op de volgende die headers wel zitten. Dat heb ik bij andere ook gedaan; ik weet eigenlijk niet goed waarom ik ze er nu af wilde hebben. Als ik ze ombuig moet het ook passen.
Misschien ga ik nog wel eens wat prutsen met de kapotte MP3 spelers...

Eerst maar eens de speaker ingebouwd. Onderin de ketel een is gat gemaakt, waar de speaker boven komt.





In afwachting van de MP3 spelertjes, had ik wel tijd om nog eens naar de ballast te kijken. Zo zonder ketel was te zien dat in een scherpe boog de drijfstang van het voorste linker wiel soms achter de geleiding van de zuigerstang bleef haken. Dus geleiding iestsje naar buiten gebogen en nu kan er met aanmerkelijk minder lood worden gereden.




Dat geeft ruimte voor de componenten. Niet alleen de MP3 speler vraagt ruimte, ook de voeding moet wat steviger worden uitgevoerd dan bij de ruisgenerator: een zwaardere spanningsregelaar (minstens 500 mA) en een veel grotere Elco. Ik wil de  voeding, rijstroomweerstanden en microcontroller (ATTiny) in de (smalle) ketel zien te proppen. De MP3 speler komt dan in de vuurkist.






De voeding en microcontroller is gesoldeerd: de gele draden zijn voor de rijstroom, de andere voor de MP3 speler.

Tot zover weer even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #92 Gepost op: 9 oktober 2018, 22:17:58 »
Dat gaat helemaal goed komen Rob. Past precies :)
Speakertje zit er netjes in. Is een elco van 10 V niet wat krap?

Als je om dat gat wat weggebrand is heen krabbelt met een scherp mesje moet het restant van de koperbaan toch ergens  te voorschijn komen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #93 Gepost op: 9 oktober 2018, 23:29:31 »
Pierre,

Het past inderdaad precies. Heb zojuist even geprobeerd met de bovenkant van de ketel. De Elco van 2200uF/10V is net wat kleiner dan die van 16V. En het is voldoende: mijn pulsbreedte rijstroom is ingesteld op 11 Volt. Met 1,4V verlies op de gelijkrichter zit het precies goed. Ik meet een spanning van maximaal 9V op de Elco bij 95% (maximale) pulsbreedte.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #94 Gepost op: 10 oktober 2018, 08:23:04 »
Dan moet het goed gaan Rob. Mooi gedaan. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #95 Gepost op: 14 oktober 2018, 18:16:20 »
Gisteren had ik tijd om de MP3 speler aan de rest te solderen. De boel op de loc gesoldeerd en daarna de avond besteed aan de juiste instellingen. Zonder de bovenkant van de ketel is alles open en kan de ATtiny en het geheugenkaartjemet MP3 bestanden makkelijk van de loc afgehaald worden.




Met de geluidsmodule in de ketel, wordt nieuwe software laden erg omslachtig: dan moet de loc weer helemaal gedemonteerd worden. Dus probeer ik dit in een keer goed te krijgen:
- Goede afstelling van het rijgeluid op de snelheid. Uiteindelijk is één van de 8 stappen komen te vervallen en is er nu 7-traps rijgeluid.
- Instelling van het volume: te hard en er wordt meer vermogen gevraagd dan er is. Dan reset de ATtiny, of de MP3 speler, maar vaak niet gelijktijdig. Dat geeft allerlei nare geluidseffecten. Te zacht en er is niets te horen.
- BOD terug gezet naar 2.7v. Met de MP3 speler fluctueert de spanning meer. En ook hier reset de ATtiny anders eerder dan de MP3 speler en dan lopen ze niet meer synchroon.
- De juiste geluiden (mp3 bestanden): Ik was nog niet tevreden over de stoomfluit en van andere geluiden moest de geluidssterkte nog worden bijgesteld.

Dat was gisteravond allemaal naar wens, dus vandaag de boel maar eens gemonteerd. Eerst de beide delen van de ketel samengevoegd. Er moest in de vuurkist nog wel wat worden weggevijld om de MP3 speler te laten passen.






Nu kon ik voor het eerst het geluid horen zoals het in de loc klinkt: de bovenkant van de ketel zorgt voor een goede klankkast. Het is zelfs aan de luide kant. Niet erg, want de BR57 / Pruisische G10 was vast niet niet de meest geruisloze stoomloc.
Dan de omloop weer om de ketel monteren. Met nog de nodige stangen voor de stoomregeling enzo.Machinistenhuis er weer op en dan hebben we weer een loc in 2 delen (3 met tender).




Ondertussen zit de loc weer helemaal in elkaar. Het was nog wel even frunniken met de aansluitingen en de stroomafnemers bij de wielen, maar het zit.

Filmpje volgt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #96 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:12:40 »
Ik vond het rijgeluid en de bel toch iets te luid, dus daarvan heb ik de MP3 bestanden aangepast. Om het geheugenkaartje te bereiken, moest het machinistenhuis weer even van de loc afgehaald worden.
 



Maar daarna was ik tevreden. De film:



Niet gek voor zo'n 12 euro aan onderdelen (en omgerekend minstens 1200 euro aan arbeidsloon  8) , maar zo ben je lekker bezig...)
Nu nog een machinist en stoker er in, en dan is de loc klaar voor gebruik.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #97 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:35:30 »
Prachtig Rob ... petje af man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #98 Gepost op: 15 oktober 2018, 19:47:41 »
Bedankt, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Reactie #99 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:12:51 »
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet zeggen, kom niet verder dan fantastisch geweldig gedaan!
Het geluid met die mp3 geluiden is prima gelukt.