Auteur Topic: Märklin K-rail wissel zonder draden  (gelezen 3054 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JOHA1952

  • Gast
Märklin K-rail wissel zonder draden
« Gepost op: 29 maart 2018, 10:26:31 »
Hallo,
nu ik met pensioen ben, heb ik eindelijk de tijd en een inmiddels lege zolder voor het bouwen van een modelbaan. Nu heb ik in het verleden een partijtje Märklin K-rails op de kop getikt en daarbij zitten enkele wissels 2164R en 2164L, echter zonder bedrading (ik kan geen afbeelding meesturen want de upload map zit blijkbaar vol). Waar moet ik nu de benodigde bedrading aansluiten?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Märklin K-rail wissel zonder draden
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2018, 11:20:44 »
De 2164 wissels zijn wissels voor handbediening, het "huis" voor de magneetaandrijving is er wel maar de aandrijving is er niet, ombouwen lukt niet met deze wissels, de 2100 serie bestaat al lang niet meer, is vervangen door de 2200 serie.

Het verschil tussen deze series vind je terug in de railstaven, de 2100 serie is een omgebogen plaat metaal, de 2200 serie is volmetaal.

Foto's plaatsen kan niet rechtstreeks, je moet de foto hosten bij een fotohoster, bijvoorbeeld "mijn album" en dan een link naar je topic kopiëren.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Märklin K-rail wissel zonder draden
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2018, 19:01:56 »
Anne heeft gelijk: dit wordt heel moeilijk. Jaren geleden lagen deze wissels op de beurs voor € 1,- per stuk. Met alle wissels was wel iets mis.

Van eentje heb ik met een slijpschijf gewoon die hele lege schakelkast eraf gezaagd, gewoon om te kijken hoe het vast zat.


Ik wilde dat wissel gebruiken voor 2+3 rail. Al slijpend kwam ik erachter (wat je op de foto aan het roest goed kunt zien) dat de beide wisseltongen aan elkaar vast zitten met een metalen stripje. Dat was voor mij bijna einde oefening, want voor 2-rail gebruik is dit type wissel dus absoluut ongeschikt. Ik heb nog even gekeken of een andere stelbiels constructie mogelijk was. Antwoord nee: de tongen raken uit verband, en dat komt niet meer goed.

Onder dat metalen stripje zit de stelbiels, de biels waarmee de wisseltongen als een geheel  verplaatst wordt. Die stelbiels is van doorzichtig plastic. Die stelbiels loopt door tot in de schakelkast, en bij een elektrisch wissel zit daaraan vast een draadveer, afkomstig van de wisselspoel. Die wisselspoel ontbreekt dus; de veer is wel aanwezig, want die zit aan de wisselsteller (het knopje waarmee je de wissel met de hand bedient).

Er zijn relais te koop waarmee je handwissel elektrisch kunt maken. Stel nou dat je dit handwissel wilt bedienen met een relais (of een servo).
Dan is de hamvraag: waar bevestig je dat relais aan de stelbiels, en hoe pak je dat dan aan?
Doe je dat in de bijna lege schakelkast aan de draadveer, of doe je dat aan de plastic stelbiels?

Ik heb mij daar zelf niet aan gewaagd, omdat

1. dit type wissel ongeschikt is voor 2-rail vanwege de metalen verbinding tussen de tongen, en

2. omdat dit type wissel ongeschikt is voor 3-rail  omdat er teveel puko's (pukkeltjes) ontbreken tussen de binnenste spoorstaven ("Backenschiene") bij het puntstuk, en dat betekent dat locs met korte slepers prik-problemen gaan krijgen bij het langzaam rijden over deze wissels.

Natuurlijk kun je dat 2e probleem tackelen door een loc met meerdere slepers uit te rusten.

Maar stel, je waagt je er wel aan, dan blijft de hamvraag staan:
Waar o waar maak je het nieuwe wisselrelais of servo armpje aan vast?
Mijn tip: ergens bij de stelveer, kom niet aan de stelbiels.

Hoeveel mag die aandrijving je dan kosten? Denk je aan 2-5 € of eerder aan  14,- per wissel?
Bij welk bedrag koop je liever een nieuwe wissel die het wel goed doet?
Wat moet die wisselaandrijving nog meer kunnen dan alleen een enkele wissel schakelen?
Wil je de constructie ook kunnen gebruiken voor een lampje, ledje, of schakeling?
Moet de wisselaandrijving kunnen werken op een blauwe trafo, of heb je nieuwere trafo's?
Moet die wisselaandrijving aanstuurbaar zijn met een schakelrails, of maakt dat niet uit?
Ga je analoog rijden of pc-gestuurd, want dat maakt uit voor hoe je het doet?
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof