Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Onderhoud van locomotieven

Onderhoud hoe en wanneer

(1/2) > >>

mark mms:
Aangezien ik langzaam aan steeds minder te bouwen heb, wil ik wel weer eens wat laten rijden.
De meeste locs rijden wel, maar niet van harte.
Sommige piepen en stotteren alsof het echte stoomlocs zijn.
Ze zijn dan ook wel al aardig op leeftijd, verschillende al veertig jaar of zelfs ouder.

Aangezien ik alleen ervaring heb met Lima modellen, zie ik enorm op tegen onderhoud van die wat ik nu heb.
Het zijn allemaal stoomlocs van verschillende merken, ROCO, fleischmann, trix, rivarossi, gutzold, enz.
Van enkele heb ik geen beschrijving en kan deze ook niet online vinden.
Waarvan ik wel beschrijvingen heb, zijn de onderdelen niet meer voorzien van desbetreffende bestelnummers.

Wie heeft tips hoe dit toch goed aan te pakken?
Mijn doel is dat ze weer soepel lopen en voldoende trekkracht hebben.
Enkele, zeer mooie locs, lopen nu zelfs vast in krappe bochten doordat de antislipbandjes gortdroog zijn.

Ik ben inmiddels in bezit van een “rollenbank” van Busch 1800 twee setjes, dus zes blokjes.
Ook een Woodland tidy track wheel cleaner en uiteraard de bekende railgum.

Welke olie is bijvoorbeeld nodig, antislipbandjes per loc bestellen of een assortiment (als dit überhaupt bestaat) en koolborsteltjes???
Als ik het zo typ begin ik steeds meer er tegen op te zien, wellicht is uitbesteden ook een optie. Maar waar en wat zou dat kosten?

Graag advies.

André:
6519 Fleischmann  Koolborstels (set) .
Die in huis hebben is nooit verkeerd , die past in meerdere motoren.

Rob:
Hee Mark,
Ik zou gewoon per loc werken, en misschien alleen soms wat onderdelen tegelijk bestellen om verzendkosten te drukken.
Mijn 'wagenpark' is voor een deel ook flink gedateerd, met tot 45+ jaren oude Fleischmann en Roco modellen.
Ik heb hier ook te maken gehad met haperen en kracht verlies: dat bleek vooral slecht werkende koolborstels te zijn: vaak niet eens versleten, maar ze zaten gewoon wat vast vanwege de prut.

Begin gewoon met de loc die je het liefst weer goed wilt zien rijden.
De oude Fleischmann locs hebben allemaal dezelfde ronde motor, waar dezelfde koolborstels in gaan (zoals André al schreef), dus die kun je alvast bestellen. Het meeste haperen bij mijn oude Fleischmann materieel heb ik kunnen oplossen met het schoonmaken van de motor en de koolborstels te vervangen (en soms was dat niet eens nodig: met het vuil tussen de koolborstels weg, werden deze weer tegen de collector aangedrukt en reden sommige locs al weer een stuk beter). Sommigen doen de motor onderdelen in wasbenzine, maar ik heb alles gewoon met een pluisvrije doek afgenomen. Met name de prut op de collector en de magneet schoonngemaakt.
Nadat je de motor weer in elkaat hebt gezet, alleen wat olie op de as, en de (nieuwe) koolborstels weer laten inslijten. Dit doe je door eerst een flink stuk vooruit te rijden (ik doe meestal honderd meter) en daarna hetzelfde stuk achteruit. Langzaam beginnen en dan de snelheid opvoeren als de motor niet meer vonkt.
De Roco locs heb ik eigenlijk nooit iets aan gedaan, alleen bij sommige een druppeltje olie op de motor-as gedaan.
Voor olie heb ik denk ik 30 jaar geleden een Roco olie tubetje (met naald) gekocht, die gebruik ik nog steeds. Klein beetje olie op de motor as en op as van de tandwielen. Verder een beetje vet (vaseline) op de tandjes.
Zodra de motor weer goed draait, kun je eventueel nog tandwielen vervangen, maar dat is voor het rijdend krijgen meestal niet direct nodig.

Wielen maak ik meestal schoon met SR24 en een doekje op mijn vinger/nagel, maar sinds ik ATF gebruik is dat na de eerste grote schoonmaak niet meer nodig. Eerlijk gezegd heb ik van veel oude locs nooit de bandjes vervangen, maar wel goed schoon en vetvrij gemaakt. Dat kan ook al helpen tegen het doorsloppen.

Succes.

Rob

Pierre:
Hoi Mark,
Zoals Rob al aangeeft is het meestal niet nodig onderdelen te vervangen maar gewoon een kwestie van schoonmaken. Als je een oud locje open maakt zal je zien dat er in de loop der jaren vuil en vet is aangekoekt op de bewegende delen en koolborstel houders. Maak alle onderdelen schoon met een kwastje en een beetje wasbenzine. Daarna goed laten drogen. De bewegende onderdelen een klein drupje olie. Zeker niet te veel en ook niet te dunne olie gebruiken. Dit loopt er alleen maar uit. Zeker al het motortje wat warm begint te worden. Zelf gebruik ik gewoon een beetje motorolie en een naald om dit op te brengen. Werkt prima.

http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=1812.0

mark mms:
Ik ben vandaag even gestopt bij een modelzaak in Woerden en heb daar wat spulletjes gekocht.



Ruim de spulletjes weg zie ik nog een hele doos met nieuwe koolborstels van Fleischmann.  ::)
Nou ja, liever te veel dan te weinig.

Zodra ik tijd heb zal ik een start maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie