Auteur Topic: 6 jaren plan - Baan André  (gelezen 4582 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
6 jaren plan - Baan André
« Gepost op: 26 maart 2018, 20:59:32 »
Hoewel ik al enige tijd op dit forum aangemeld ben ,Ik ben herintreder ,wil ik nu wel eens laten zien waar ik mee bezig ben.



Ondergrond : 3mm hout ,50 mm stiropoor.
Uiteraard maak ik fouten, Vandaar ook dit topic (fouten vangen) en evt fouten voor anderen vooraf voorkomen.

De ruimte die ik heb:



Het is niet veel , Maar ik moet het ermee doen.
De baan word dan ook niet spectaculair.

Voor mij ligt ook meer de nadruk op het automatiseren dan overig.

Doel:
Een leuke volledig geautomatiseerde aangeklede treinbaan.
Camera Trein.
LowCost.
Hobby.
Fantasie / Creativiteit , En evt Nieuwe mensen leren kennen.
Dagelijks een baan upgrade kunnen jullie van mij niet verwachten , ivm werk waar ik veel voor weg ben.
Vandaar een 6 jaren plan , 1 1/2 jaar is al weg.

Oh de baan is 2 rail, Digitaal (Volledig Arduino ,Of ander micro controller gestuurd)

Software : Dcc++ Commander
Groeten en veel kijk ,lees plezier.

 
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2018, 21:14:23 »
Zo al je al kan zien op foto 1 zit er een lelijke S in de baan ,dilemma zo laten of perron aanpassen ?.
Laatste neig ik naar.
Ook de hondekop ontspoort nog al eens in een bocht .Ik heb Wim Corduwener volgens mij weleens een helling's hoek zien maken hoe doe ik dat ?
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2018, 21:53:45 »
Ik heb Wim Corduwener volgens mij weleens een helling's hoek zien maken hoe doe ik dat ?
Ik heb best wel het een en ander inelkaar zitten knutselen, maar een helling zit daar niet bij.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2018, 22:18:09 »
Ook de hondekop ontspoort nog al eens in een bocht .

Dat is een Lima hondekop als ik het goed zie. Maakt het voor het ontsporen uit of hij geduwd of getrokken door de boog gaat?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2018, 16:20:54 »
Wim , Ik dacht dat ik bij jouw een foto had gezien , met een blokhaakje bij een tunnel (schuin spoor).

Dirk , Het is inderdaad een lima HondeKop ,Nog niet gedigitaliseerd ,Eigenlijk gaat het rijden 9 vd 10x goed  ,Ontsporen doet hij in duwende situatie.

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2018, 16:29:40 »
Ik heb geen tunnels en ik heb ook (nog) geen hellingen.
Maar als je op het forum zoekt dan kom je vast wel verfrissende ideeën tegen.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2018, 16:41:13 »
Kun je zien welk draaistel er als eerste ontspoort? Dan kun je daar een plakje lood op leggen, gaat het gewoonlijk stukken beter.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2018, 18:26:28 »
Hoi André

ik weet niets van Hondekoppen, maar voor dit heb ik wel een idee.
Zo al je al kan zien op foto 1 zit er een lelijke S in de baan ,dilemma zo laten of perron aanpassen ?.
Laatste neig ik naar.
Je kunt ook de rails van de kruising iets inkorten, zodat de sporen dichter bij elkaar komen.
Ik zaag vaak rails op maat: afzagen (als je een Dremel hebt kun je die gebruiken, maar ik gebruik vaak een haakse slijper omdat ik niets anders heb), netjes vijlen. Dan de laatste biels er af, zodat je de raillassen er weer op kunt schuiven. Voor optische/esthetische redenen leg ik dan nog een 'loze' biels onder de raillassen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2018, 18:52:10 »


Infra rood sensoren geplaatst (4x) ,En een "probleem" dient zich aan de trein wordt slecht gezien.

Oplossing:



Licht wordt weerkaatst tegen de folie ,En de ir ontvanger ziet hem.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2018, 23:24:03 »
iemand een idee waar je zoiets vandaan haal of zelf kan maken ??




dat is om je baan afstand te meten , maar maakt ok mooie curve's
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2018, 08:33:49 »
Z'n broertje (of zusje, geen idee eigenlijk): https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Railmal-voor-H0
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 6 jaren plan - Baan
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2018, 09:05:47 »
@Pierre heeft ook zoiets gemaakt:


Een mal die niet alleen doet wat jouw blokje doet, maar ook de afstand meet tussen twee sporen en de afstand tussen het spoor en een perron.
Jouw blokje kun je ook uit een stukje triplex maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2018, 16:00:48 »


Aanwinst Ip camera hier een indruk hoe groot de camera is , En 1 v/d 2 treintjes word een camera trein.



Hier een impressie van de camera, de beeld kwaliteit is niet super , Maar voldoet
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2018, 16:45:07 »


De plaatjesschieter , Filmpjes.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2018, 22:51:42 »
In blijde afwachting van de resultaten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2018, 13:29:22 »
Hm... het is een wat wonderlijk locje geworden.  ::)
Mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar had je dat cameraatje ook niet op een open wagonnetje kunnen zetten? Het wagonnetje vooraan zetten en je hebt hetzelfde beeld.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2018, 16:40:16 »
Ja ,Wim dat vindt ik ook ,mijn inspiratie had ik gevonden bij de camera loc van roco .Maar het ziet er zo ook nog wel grappig uit,buiten beeld had ik een tros bekabeling liggen.
Ik heb een endoscope gebruikt Hier het voorlopige eind resultaat.



Ik wil met een 3D printer aan de slag misschien komt er een mooier kapje voor de loc.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2018, 17:32:51 »
Ach dat kapje voor die loc: als ik zo'n locje had -en hij zou ook nog een beetje rijden- dan zou het voor mij een mooie basis zijn om er iets leuks van te maken.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: 6 jaren plan - Baan André
« Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2018, 17:57:46 »
Even terug komend op die mal voor spoor.



daar mee kan je gelijk ballasten.
word 1 van de eerste print probeersels.
Er staat ongelooflijk veel op het internet voor modelspoor ,Meest wel gratis download.
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam