Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130636 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #575 Gepost op: 21 juli 2019, 17:50:49 »
Het gebruik van de Greenkeeper bevalt me steeds beter, inmiddels gebruik ik geen houtlijm meer maar een Acryl Gel welke ik een beetje verdun met een beetje water.
Voordeel is dat deze lijm langer open blijft staan dan houtlijm en de boel ook niet keihard wordt als er lijm over het gras gaat om de laagjes op te bouwen.
Heb het niet zelf ontdekt hoor, gewoon gezien op een video over de Greenkeeper.



Ook de productie met een malletje gaat nu betetr, de sprietjes blijven keurig omhoog staan, mijn vrouw is er zelfs jaloers op  :D



Voorlopig stoppen hier even mijn bouwactiviteiten, ben nu bezig met een diorama op een A4 maat, die ga ik inzenden naar de wedstrijd tijdens de Smalspoordagen in Katwijk/Valkenburg eind September.
Paar jaar geleden ook meen keer meegedaan, werd ik geloof ik 6e, op welke plek ik nu uitkom maakt me niet uit, het gaat hoofdzakelijk als oefenen et de Greenkeeper. Helaas mag ik het diorama voor de wedstrijd nergens op publiceren dus nog even een goeie 2 maanden geduld.  :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #576 Gepost op: 22 juli 2019, 22:19:45 »
Helaas mag ik het diorama voor de wedstrijd nergens op publiceren dus nog even een goeie 2 maanden geduld.  :D :D
Maar je maakt van het bouwproces toch wel vast foto's, zodat we over twee maanden The Making-off kunnen zien?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #577 Gepost op: 22 juli 2019, 22:44:15 »
@Wim Corduwener , ik maak zoveel mogelijk foto's van de bouwactiviteiten maar soms ben ik te enthousiast bezig en vergeet ik om een foto te maken.
Maar bij elkaar zal het wel een beetje overzicht geven van de bezigheden tijdens het bouwen.
Het onderwerp is een stukje van de rivier de Vlist proberen te weergeven in het diorama.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #578 Gepost op: 27 juli 2019, 09:31:14 »
Goed gelukt, Tom.
De vezels staan idd mooi recht.
Ik hoop wel dat je van de bouw van het diorama tussentijds een verslag kunt maken zodat die na de wedstrijd kunt publiceren.
In ieder geval succes.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #579 Gepost op: 8 augustus 2019, 17:01:19 »
Vandaag alvast een doos gemaakt om het A4 diorama in september mee te nemen naar Katwijk.
Moet natuurlijk helemaal uit het zicht blijven zodat niemand bevooroordeeld is en iedereen op mij gaat stemmen  :D



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #580 Gepost op: 1 september 2019, 22:48:56 »
Terwijl onze kleinzoon samen met zijn ouders genieten van een welverdiende vakantie en kleinzoon onderwater de boel aan het verkennen is ben ik maar eens begonnen met me uit te leven in de bomenmakerij.
Wessel lekker onderwater koppeltje duiken ;



en Opa bezig aan de bomen, dit gaat een berk worden (denk ik)
Eerst van bloemistendraad het skelet gemaakt en daarna boomschors er op, boekbinderslijm met zaagsel en een beetje gips, aangelengd met ruitensproeiervloeistof  om het smeerbaar te maken. Na het drogen geverfd en getracht de zo herkenbare zwarte plekken op de stam van een berk aan te brengen.



Na het drogen voorzien van foliage, Hekifloor.







Samen met een eerder gemaakte boom welke nog niet helemaal is afgewerkt (komt nog wat fijne turf overheen.



Het is en blijft voor mij althans nog steeds en gedoe om een redelijke boom te fabriceren, ga de komende tijd wat ervaring op doen door meerder bomen te maken en dan komen de beste vooraan en de slechtste achteraan of verdwijnen in de kliko.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #581 Gepost op: 2 september 2019, 12:30:21 »
Het is toch wel een acceptabel boompje hoor. Knappe bomen maken blijft een moeilijke zaak Tom. Het is een hobby op zich. Het wil mij ook nog steeds niet echt goed lukken. :(  Maar het is wat je zegt ... we blijven proberen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #582 Gepost op: 6 september 2019, 13:16:04 »
@Pierre we blijven het gewoon proberen net zo lang tot het een bevredigend resultaat gaat opleveren.  :D

Verder bomen over bomen.
Berk nummer 2, geloof dat ik nu aardig de smaak van het bomen bouwen te pakken heb, gisteren weer een boompje opgezet.
Als ik het rustig aan doe dan kom ik aan 1 boom per dag, het draaien van de takkenzooi kost me veel tijd maar ja, 't is ook geen aangenomen karwei.

De opbouw in beeld gebracht.
Eerst een stuk elektra draad gestript.





Vervolgens begonnen aan het draaien en solderen van de takkenzooi.









De takkenzooi en stam gesoldeerd, gelijk ook een beetje model er in gebracht.
Tijdens het solderen wel een ventilator aangezet anders leg ik straks het loodje onder het maken van een boompje.



Vervolgens weer 2 laagjes boomschorspasta er op, deze was nog niet uitgedroogd, lang leve tupperware.



Als de boel droog is de stam verven en de foliage aanbrengen.







En dan vergelijken, boom 1 met boom 2





Vandaag geen plannen om een boom te bouwen, misschien zondag weer op naar boom 3.
Zie wel dat het verschil een stuk beter over komt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #583 Gepost op: 6 september 2019, 23:27:08 »
Ik vind ze toch al heel acceptabel.
En als je er een paar hebt gemaakt zet je toch zeker de mooiste vooraan.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #584 Gepost op: 7 september 2019, 12:18:08 »
Die nieuwe berk is zeker de moeite waard Tom. Ik doe het je niet na. Blijf doorgaan man. Ze worden steeds beter. Nog twee keer proberen en dan is het een perfect exemplaar. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #585 Gepost op: 7 september 2019, 13:51:04 »
Nou @iTom ik heb jouw berk even vergeleken met de berk in onze tuin, maar eerlijk gezegd zie ik niet zoveel verschil. Maar wat weet ik er van: ik heb (nog) helemaal geen bomen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #586 Gepost op: 16 oktober 2019, 00:24:53 »
De kogel is door de kerk, dit baantje geeft alleen maar problemen met het rijden.
Jammer want heb me tot op heden lekker kunnen uitleven in het scenery gebeuren.
Maar goed, (te) veel geld uitgegeven aan de locjes en nog steeds is het een drama.
Ik probeer de baan te verkopen en anders de digitale componenten en dan breek ik het baantje maar weer een af, ga er steeds meer handigheid in krijgen.

Toevallig liep ik van de week tegen een aardige partij rails aan Rocoline zonder bedding, daar zit ook nog een treinstel bij van Brawa 44418. Verder ook de diverse componenten voor een digitale baan, ik heb nu 2 x de DR5000 waarvan er 1 verkocht gaat worden, Verder een decoder Digikeijs om de wissels en kruiswissels met servo's aan te sturen.
Ik ga een plank langs de muur maken van 50cm diep en 3mtr lang, komt ook nog een zijpoot aan van 50cm diep en 90cm lang.
Meer gaat het niet worden, ga losse bakken maken zo dat als we ooit nog eens gaan verhuizen deze meegenomen kunnen worden.

Ik heb hier wel weer zin in, uitdaging is nu pendelen, rangeren, loskoppelen en locwisselen.
Het is niet anders.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #587 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:19:01 »
Beste @iTom dat is ontzettend jammer om te lezen.
We hebben je overstap van Märklín naar H0e op de voet gevolgd met al je indrukwekkende resultaten. Maar ik kan me goed voorstellen dat je op een gegeven moment de handdoek in de ring gooit en dat je dan liever je energie in een nieuwe uitdaging wilt steken.
Ik hoop dat je deze baan niet in stukken hoeft te zagen en ’m als één geheel kunt verkopen.
Succes en ook sterkte.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #588 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:51:21 »
Au Tom ... dat komt toch wel aan. We hebben altijd genoten van je bouwkunsten. Zeker met dit laatste baantje heb je een hoop kunsten laten zien die me erg aanstonden.

Ik hoop dat je deze baan niet in stukken hoeft te zagen en ’m als één geheel kunt verkopen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Dat zou eeuwig zonde zijn.
Sterkte dan maar Tom en op naar een volgend hoofdstuk.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #589 Gepost op: 16 oktober 2019, 18:54:00 »
Ach, als ik hem niet verkoop is het gewoon over en dan gaat de zaag er in.
Ik heb daar niet zo heel veel moeite mee.
Mijn eerste baan was van leerling-etaleur tot etaleur en als ik dan een mooie kast had gemaakt moest die ook weer na een paar weken afgebroken worden.
In het begin van mijn loopbaan als etaleur had ik er wel eens moeite mee maar uiteindelijk wen je er aan en ging je vrolijk weer een nieuwe etalage maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #590 Gepost op: 16 oktober 2019, 19:27:42 »
Hoi Tom,

Zo te zien zit je er zelf minder mee dan anderen op dit Forum   ;D
Maar het blijft balen dat je h0e locjes niet goed aan de praat hebt gekregen.

Aan de ander kant: op een kleine 4 meter "L"engte en 50cm diepte kun je in h0 toch mooie dingen doen. Mischien een rangeerpuzzeltje erbij  :P?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #591 Gepost op: 21 oktober 2019, 14:41:08 »
Inmiddels lekker meer ruimte gekregen, vandaag is het smalspoorbaantje verkocht en gelijk opgehaald.
We kunnen weer investeren in nieuw materiaal :P :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #592 Gepost op: 21 oktober 2019, 18:52:51 »
Dat is snel gegaan.  8)
Wel fijn dat je nu ruimte hebt voor de volgende uitdaging.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #593 Gepost op: 22 oktober 2019, 09:40:03 »
We kunnen weer investeren in nieuw materiaal :P :)
Van harte gefeliciteerd!
Dat geeft een boel extra armslag en natuurlijk ook dat je niet je baan uitelkaar hoeft te slopen.
Mooi!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #594 Gepost op: 22 oktober 2019, 09:57:23 »
Mooi Tom,
Goed voor jou en de koper heeft er een stemmig landschapje bij.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: iTom

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #595 Gepost op: 22 oktober 2019, 14:22:53 »
Gefeliciteerd Tom. Da's mooi zo in één keer weg. Beter als dat je het zoals je vorige baan in stukken moet zagen en de hele handel moet slopen. Minder rommel, een gelukkige nieuwe eigenaar en een centje over voor de nieuwe baan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #596 Gepost op: 22 oktober 2019, 14:27:20 »
Het was zeker een opluchting en ik had ook geen idee wat me te wachten stond.
Kreeg een bericht met de vraag of hij mocht komen kijken, ik dacht nog, daar heb ik wat aan.
Maar goed, kijkers worden kopers was vroeger ook mijn instelling dus wie weet.
Maandagmiddag stonden ze voor de deur, in ketelpak en even gekeken naar het baantje en hoppa daar lagen de euro's klaar.
Ging gelijk mee, strik er omheen en weg.
Kreeg 's-avonds nog een bericht dat hij er erg blij mee was, nou ik ook, hahahahahaha.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0