Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130628 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #550 Gepost op: 5 juni 2019, 19:32:45 »
Wel heel vervelend Tom, maar wat je ons laat zien is gaaf hoor.

  Groet Cor
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #551 Gepost op: 7 juni 2019, 15:00:16 »
Bij de steenfabriek op het terrein wat rommel aangebracht, of dit typerend is voor een steenfabriek zal wel niet maar moet roeien met de stenen die ik heb.





Het is/was de bedoeling dat er een karretje met kei of iets dergelijks naar boven zou worden getrokken en daarna weer zou dalen maar helaas , nog geen idee hoe ik dat met Arduino en een stappenmotor moet fiksen.

Tarzan staat nog steeds te wachten op het vrouwtje samen met zijn baasje.
Voor de koude dagen heeft Tarzan een dekje gekregen.



Nu afwachten of vanavond code geel de avondvierdaagse nog in de war gaat gooien, zou wel jammer zijn.
Kleindochters missen niet graag de medaille snoepketting.
Maar het ziet er somber uit, dinsdag was het ook in Dordt afgelast en niet vanwege hoe dichter bij Dordt.  :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #552 Gepost op: 7 juni 2019, 16:01:01 »
Ziet er weer gaaf uit Tom. Misschien heeft Rob wel een idee hoe je een Arduino en stappenmotor kan gebruiken voor je karretje. Maar het kan ook gewoon analoog hoor Tom. Met een vertragingsmotortje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #553 Gepost op: 7 juni 2019, 16:50:42 »
Pierre je geeft een hint voor analoog, maar wil je ook uitleggen hoe je dat doet.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #554 Gepost op: 7 juni 2019, 18:15:56 »
Hoi Tom,

Ik vind de spullenboel van de steenfabriek er wel plausibel uit zien. Ik zou alleen de invoer van grondstoffen (klei) en uitvoer van product (steen) wat meer scheiden. Zo te zien zit de oven aan de rechterkant. Als je platte karretjes hebt/maakt, kunnen daar de stenen op. In de kiepwagentjes zit dan de klei.

Over het karretje de helling op: Dat kan analoog met een vertragingsmotor, digitaal met een vertragingsmotor en digitaal met een stappenmotor. Hoe wil je het mechaniek maken? Ik denk dat het meest bedrijfszekere een kabeltje over 2 katrollen is, zodat het karretje zowel naar boven als naar beneden wordt getrokken. Er waren wel mechanismes waarin karretjes aan een rondgaande kabel werden geklemd.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #555 Gepost op: 7 juni 2019, 20:35:37 »
Pierre je geeft een hint voor analoog, maar wil je ook uitleggen hoe je dat doet.

De mooiste analoge oplossing die ik zou gebruiken is een vertragingsmotortje boven in de steenfabriek en het (verzwaarde) wagentje aan een kabeltje naar beneden laten zakken en weer ophalen. Kan je het karretje niet zwaar genoeg maken om uit zichzelf mooi te zakken dan kan je er nog voor kiezen om aan de onderkant ook een kabeltje te maken en deze door de tafel heen onder de tafel verzwaren met een gewichtje. De zaak kan je bedienen met twee drukschakelaars of een tuimel schakelaar met een middenstand (1-0-1). Eventueel nog voorzien van eindbeveiligingen met reed contacten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #556 Gepost op: 8 juni 2019, 09:49:39 »
Het zou een leuke aanvulling zijn om dat karretje heen en weer te laten rijden. Als je geen haast hebt heeft AliExpress wel een analoog motortje Daar kun je eventueel ook deuren mee openen of slagbomen mee bedienen: https://nl.aliexpress.com/item/32817294247.html
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #557 Gepost op: 8 juni 2019, 17:39:32 »
Klopt @Wim Corduwener , die motortjes ken ik, heb er 4 klaar liggen voor allerlei doeleinden.
O.a. gebruik ik ze ook voor het radar op mijn modelschepen, draait 30 omslagen per minuut wat overeenkomt met de werkelijkheid van een radar volgens mij.
Heb er zelf eentje met een haakse overbrenging.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #558 Gepost op: 10 juni 2019, 00:05:43 »
Ik heb nog geen idee hoe ik dat ga doen met dat karretje, eerst maar eens iets van een test opstelling maken.
Denk inderdaad ook aan iets met 2 katrolletjes en wat gewicht in het karretje.
Met wat lood zal het wel zwaar genoeg worden om het te laten zakken en weer strak naar boven te trekken.
Binnenkort maar eens wat gaan proberen.

Rob, je hebt een punt over de spullenboel maar dit is wat ik aan materiaal heb, de lading in de karretjes kan ik nog wel wat aanpassen.
Niet alles zal altijd op de werkelijkheid lijken, soms is het gewoon kijken of het plaatje er een beetje uitziet/smoelt en daar ben ik zelf nu wel een beetje tevreden over. Al kan het altijd beter. :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #559 Gepost op: 14 juni 2019, 13:33:02 »
Inmiddels zijn mijn lokjes terug, helaas is er één bij die problemen blijft geven, daar gaan we na de zomer eens een ander voor zoeken.
Gelukkig rijdt er 1 leuk over het baantje, kan nog wel wat beter moet ik nog eens verder instellen, de ingebouwde Powerbank van Train O Matic doet waar deze voor is bedoelt en kost ook geen vermogen.

Even een filmpje gemaakt, moet nog wel wat instellen om netter te remmen maar echt super remmen hoeft deze niet voor mij, denk dat ze in het echt ook niet zo heel netjes afremmen.  ;) Kwaliteit van het filmpje is niet al te best, led verlichting en filmen met mijn foto-toestel is geen gelukkige combinatie.

KLIK
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #560 Gepost op: 21 juni 2019, 10:26:45 »
Het werd tijd om het lokje eens een beetje te weatheren, tenslotte is het maar een werkpaard en geen luxe draver.
Moet nog wel een beetje wat aan het interieur zien te doen en kijken of er nog een schildje is te scoren om aan de zijkant te plakken.
Maar voorlopig ben ik er dik tevreden mee en rijdt het een leuke route over mijn baantje.

Zo was het.



En zo is het nu.





Zou nog leuker zijn als er een lichtje in komt, dat kan wel maar alleen dat het continu blijft branden als er spanning op de baan staat. [de benodogde draadjes van de decoder zitten er niet meer aan en ik ga dat er ook niet aan frutselen]
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #561 Gepost op: 21 juni 2019, 13:49:53 »
Dat heb je weer heel fraai gedaan Tom. Het locje past zo veel beter in het geheel. Ik vind de blauwe kleur ook goed gekozen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #562 Gepost op: 21 juni 2019, 15:23:15 »
Het lijkt ook echt nu een metalen loc i.p.v. de gifgroene kleur. :-)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #563 Gepost op: 21 juni 2019, 19:55:12 »
Het is een 'mooi' (=realistisch) locje geworden, Tom.
Over dat lampje: gewoon laten branden, zou ik zeggen. Ik kan me voorstellen dat bij veldspoor de lamp de hele tijd aan stond, ook bij rangeren en achteruit rijden.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #564 Gepost op: 29 juni 2019, 14:32:26 »
Ik was vandaag niet naar Houten maar te gast bij Bentink, Apeldoorn.
O.a. Wim Wijnhoud gaf daar een demo gebruik Sculptamold en vertelde over de opbouw van deze nieuwe baan. Je ziet op de voorgrond een maquette 1:10 van wat het gaat worden. Zo krijgt men een goeie indruk over hoe het gaat worden, zeker wat betreft de hoogte verschillen en de zichtlijnen.







Ook Martin Welberg was van de partij met zijn demo wat te doen met groen. 🙂
Verder mijn nieuwe aanwinsten meegenomen, wat zakjes grasvezels en een zak Poly Fiber wat ik ga gebruiken voor de bomen.



Van Tante Ali ook vandaag nog een doosje grasvezels ontvangen, gewoon om ook dat eens te proberen (EVEMODEL)





Verder had ik mijn zinnen gezet op de RTS Greenkeeper 35Kv en deze lag al voor me klaar.



Was een super leuke ochtend, netjes verzorgd en de temperatuur was zeer aangenaam wat goed was geregeld door de airco.
Kan een ieder zeker een bezoek aan de demo's bij Bentink aanbevelen.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #565 Gepost op: 4 juli 2019, 11:17:40 »
Net handig snij/afkort apparaatje ontvangen uit de USA, hoop er als het wat minder mooi weer wordt lekker mee aan de slag te kunnen. Gelijk maar een pak extra mesjes er bij besteld want je moet wel met scherpe mesjes werken voor een goed resultaat.



Natuurlijk voor de handige dhz is dit makkelijk zelf te maken, voor mij was het handiger om het te bestellen.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #566 Gepost op: 8 juli 2019, 12:39:51 »
De temperatuur is lekker gezakt, nu aangenaam om even wat uit te proberen met mijn nieuwe aanwinst, de RTS Greenkeeper 35Kv.
Was de eerste keer bij het ontladen wel ff schrikken, flinke knal en de grassprieten vlogen om mijn oren, misschien toch eens kijken om de wisselcontainers aan te schaffen.

De eerste probeersel stellen me niet teleur, eerst zoals altijd de ondergrond voorzien van 2 kleuren fijne turf en daarna aan de slag met 2mm gras beige.
Vervolgens een laag 4,5mm lente groen, gevolgd door 4,5mm beige.
Dan nog een laag 6mm zomergroen en afbakken met wat fijne turf.

Het resultaat, het kan natuurlijk altijd beter maar ben hier niet ontevreden over.
Komen later nog bomen en struiken in te staan dus zal er ook nog wel wat bruin gras gaan komen.





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #567 Gepost op: 8 juli 2019, 17:38:05 »
Zit er mooi uit.
Over een tijdje ben ik ook aan de beurt om gras te maken voor mijn plankdiorama.
Een vraagje: Je hebt alle stappen (turf, diverse grassen en weer turf) met één lijmlaag aangebracht elke keer op een andere plek?

gr. Peter

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #568 Gepost op: 8 juli 2019, 18:32:40 »
Nee, niet met 1 lijmlaag, de turf word het eerst gestrooid in verdunde houtlijm of verdunde boekbinderslijm.
Ik verdun de lijm altijd met ruitensproeiervloeistof, dat smeert lekker uit.
Daarna met een stevige kwast plekken met een beetje verdunde houtlijm insmeren, strooien en drogen.
Stofzuigen met de panty die mijn vrouw nu toch niet draagt over de slangenmond.
Vervolgens met een flesje witte hobby lijm van het A.C. Tion her en der opvullen en weer strooien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #569 Gepost op: 8 juli 2019, 19:21:56 »
Bedankt voor de uitleg.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #570 Gepost op: 13 juli 2019, 14:50:33 »
Test stukje gemaakt met verschillende kleuren en lengte gras.
Er liggen nog wat losse sprieten in, die worden straks opgezogen met de stofzuiger.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #571 Gepost op: 13 juli 2019, 19:09:41 »
Vandaag een mal gemaakt van styreen wat op een messing strip wordt geklemd waarmee ik pollen/struikjes wil maken.
Of het een succes gaat worden weet ik niet, denk dat de mal misschien te dun is om de vezels recht op te houden.

De mal van styreen;



Druppie houtlijm er in;



Vezels er in schieten;



Ander gedeelte van de messing strip paar druppies houtlijm er op en schieten maar met de vezels.



Nu eerst maar de boel laten drogen en kijken hoe het er dan uitziet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #572 Gepost op: 13 juli 2019, 19:18:16 »
Goed dat je hiermee bezig bent en het precies laat zien hoe je het doet. Leerzaam. Wat is de reden dat je het niet op bakpapier hebt gedaan als ik vragen mag?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #573 Gepost op: 13 juli 2019, 20:28:27 »
De reden waarom ik geen bakpapier heb gebruikt is omdat dit nog maar een proef versie is.
Zodra de resultaten goed zijn gaat het op een grotere plaat en dan wel met bakpapier.
Hier ga ik nu geen strookje bakpapier voor knippen, zo gaat het ook wel en de massa draad maakt zo lekker contact.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.
« Reactie #574 Gepost op: 14 juli 2019, 01:55:32 »
Knap werk Tom. Vooral de teststukjes zijn zeer indrukwekkend. Top! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/