Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130637 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #400 Gepost op: 27 oktober 2018, 12:49:35 »
Ik vind het een hele mooie update. En die putjes: héél mooi!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #401 Gepost op: 27 oktober 2018, 13:49:55 »
Sehr schön gemacht!

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #402 Gepost op: 27 oktober 2018, 19:18:58 »
Je blijft je ogen uitkijken, geweldig
 Groet Cor

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #403 Gepost op: 31 oktober 2018, 19:29:36 »
Afgelopen maandag de eerste behandeling ondergaan bij de pijnpoli.
Prikje in de linker schouder, stroompje op het naaldje en de arm zwabbert vanzelf heen en weer.
Daarna wordt er 10 minuten stroom (ik dacht 45 v.) door heen gejaagd en nu moet dat zijn werk gaan doen. Over 2 weken de rechterkant.

Nu voorlopig even kalme dienst, gisteren de boel wat opgeruimd en kwam ik de doos tegen met allerlei dingetjes van Tante Ali.
Had al eens van Mark de link gebruikt om een geluidsmodule te bestellen om 9 geluidjes af te spelen.
Vandaag dat maar eens van stal gehaald en na wat gepuzzel kon ik achter elkaar en door elkaar 9 geluiden afspelen maar niet tegelijk en als de 1 afspeelt en je klikt de volgende aan dan stopt de een en gaat de ander verder. Een van  de puzzel was het verschillende kunnen inladen op de sd card. Bleek dat je een map 01 moet maken en de mp3 of WAF files de nummers 001, 002 enz. geeft. Leuk om wat achtergrond geluiden te laten werken zoals een draaiorgel, kerkklokken, kermisgeluiden en wat al niet meer.
 
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #404 Gepost op: 1 november 2018, 07:22:09 »
Is toch een leuke aanvulling, zeker als kinderen op knopjes kunnen drukken en er komt geluid of beweging.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #405 Gepost op: 18 november 2018, 00:53:21 »
Voorlopig staat hier de boel op een laag pitje.
De pijn in mijn schouders wordt nu behandelt en eindelijk na ruim 15 jaar zit er schot in, nee niet in mijn schouders ,maar in de afname van de pijn. Moet het voorlopig wel rustig aan doen, niet te zwaar werk en tillen.

Daarom wat kleine updates.

Afgelopen weken weer een beetje (tegen beter weten in) aan het baantje gewerkt, wat kleine dingetjes en wat grotere voor mijn zielige schoudertjes zwaardere werk.

Eerst de kolenkarretjes maar eens verder voorzien van lading.



Natuurlijk horen er ook nog lantaarnpalen op de baan, had nog wat liggen van de vorige keer en 3 stuks hebben een plekje gevonden op het pad naar het klooster, mag wat kosten maar dan heb je ook wat  ;)





Vind deze wel aardig passen dus gaan we die later ook aansluiten want ze ¨motte wel een lichie kenne geven¨

Inmiddels ook al een beetje bezig met een boom, eerst beetje in model knippen en dan wat stukje zeeschuim er op plakken.
Als dat vast zit ga ik de boel beetje uitdunnen en vorm geven daarna donkerbruin spuiten en met loof bestrooien. Misschien wel vandaag want het zonnetje schijnt en dan kan ik dat lekker buiten in  de tuin doen.



Met wat hulp de baan omhoog gezet. Steun er onder en dan wat draadjes aansluiten van de 3 lantaarnpaaltjes.



Rustig aan draadjes trekken, valt een beetje tegen maar kalme dienst. De hele dag de tijd.



Denk dat de verlichting nog wel een beetje verder gedimd kan worden, later.

Ook inmiddels een lasser geplaatst bij de scheepshelling, had eerst nog een idee om de lasser op het dek van het garnalenkottertje te zetten maar zie daar voorlopig vanaf. Kottertje staat los op de baan wat dan weer lastig wordt om draadjes door de romp te voeren.



Nu de lasser aansluiten op het lichtmodule voor laslichten. Nog zoeken naar wat hij eigenlijk aan het lassen is en nog proberen om een extra ledje er bij te plaatsen in de violetkleur voor autogeen lassen. Er kunnen nog meer leds op de module aangesloten worden, 3 blauwe en 3 witte wordt aanbevolen. Ik denk dat er in het gebouw wat bij de werf komt later binnen veel gelast gaat worden.  ;)



Laatste dagen wat verder gewerkt aan het baantje. Ook een nieuwe motor (nou ja, motortje) ingebouwd in een dieseltje. Het rijden gaat wel wat beter maar nog steeds geen hosanna. Locje rijd zijn/haar rondje maar bij het kruipen over de wissels om te rangeren is het weer een drama. Voorlopig dan maar verder met de rest, we noemen het inmiddels al een beetje de stilleven baan.

Achter het klooster komen wat terrassen voor de druivenranken. Enkele muurtjes zijn geplaatst, als deze stevig genoeg staan wordt het gedeelte achter de muurtjes opgevuld met resten xps plaat en Sculptamold en tenslotte zullen daar de druivenplanten gaan komen. Ook moeten er hier en daar nog wat trapjes gemaakt worden, ben op zoek naar wat natuursteen voor de treden.
De monniken en de nonnen hebben het toch al niet zo makkelijk met al die lange jurken en pijen, trappen zal voor hun het oogsten van de druiven wat aangenamer maken.



Afgelopen vrijdag 2e behandeling gehad, 15 minuten 45 volt door mijn dondertje om mijn zieltje goed te doen.

Voorlopig rustig aan met de hobby, mag iedere dag voorlopig 1 of 2 uurtje prutsen.
Eerst maar wat groen aangebracht, tevens de ondergrond voor de druivenranken op de terrassen van het Weingut.



Vervolgens een paar wagonnetjes aangepakt, ook in het stilleven mogen de wagonnetjes wel voorzien zijn van lading.



Verder afwachten hoe het allemaal opdroogt  ;)





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #406 Gepost op: 18 november 2018, 09:16:43 »
En dat noemt hij rustig aan doen.
Man, man, wat een hoop werk verzet.
Zoals gewoonlijk ziet het er weer top uit.
De drie lantaarntjes mogen idd wat zachter, maar ze passen wel heel erg mooi in het geheel.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #407 Gepost op: 18 november 2018, 11:25:11 »
Ik vind ook dat je aardig wat gedaan hebt voor iemand die rustig aan moet doen. Maar het ziet er weer strak uit allemaal. Ook dat Sculptamold werkt volgens mij wel lekker. Ik moet daar ook maar eens wat mee gaan proberen. Droogt het een beetje snel Tom?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #408 Gepost op: 18 november 2018, 11:48:02 »
Pierre, dat Sculptamold droogt redelijk snel, het hangt er een beetje vanaf hoeveel water je er aan toevoeg, ik doe 2 delen Sculptamold op 1 deel water en dan is het meestal na 24 uur wel droog en na 48 uur volledig uitgehard.
Ook is bepalend de dikte die je er op smeert, grote gaten vul ik eerst op met keukenrol, dan laagje Sculptamold er over heen en 2 dagen laten rusten. Ik vind het wel fijn spul,m kost een paar centen maar het is super licht als het droog is.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #409 Gepost op: 18 november 2018, 12:17:33 »
Dank je voor de uitleg Tom. Ik zal ook een wat bestellen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #410 Gepost op: 18 november 2018, 14:06:24 »
Ziet er heel mooi en sfeervol uit.
Waarschijnlijk heb ik dat gemist, maar dat draaischijfje is dat een passieve draaischijf?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #411 Gepost op: 18 november 2018, 14:12:57 »
@Wim Corduwener draaischijfje is inderdaad een niet werkzaam schijfje en gaat het ook niet worden.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #412 Gepost op: 18 november 2018, 15:34:33 »
Ik vind ’m mooi zat.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #413 Gepost op: 25 november 2018, 17:03:17 »
Hout voor de druivenranken staat in bestelling alleen is niet voorradig, das weer jammer maar ja, modelbouw is een kwestie van geduld.

Daarna maar verder met de druivenstokken, oude en nieuwe door elkaar voorzien van een soort van boomschorspasta. De oude hebben nog wat vezels van de vorige keer, maakt naar mijn idee ze nog wat realistischer.





En dan nog een proefstruikje gemaakt.





Nu maar wachten op de zon en de houtbestelling. ;)

Eerste druivenranken zijn nu voorzien van het nodige groenwerk.
De ranken worden wel goed in de gaten gehouden, monnikenwerk om er nog wat druifjes aan te hangen, nee dat gaat niet gebeuren.







Hoop wel dat deze week het bestelde hout binnen zal komen, dan kunnen de ranken ook geplaatst worden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #414 Gepost op: 25 november 2018, 17:22:32 »
Top weer Tom ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #415 Gepost op: 25 november 2018, 17:54:27 »
Hoi Tom,
Ziet er weer goed uit, hoor. Ach druivenranken groeien nu eenmaal ook niet in één dag...
Nog een (heel) klein puntje van kritiek: op de foto valt de naad bij de knik in de muur wel iets op. Nog een beetje weg-pielen?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #416 Gepost op: 25 november 2018, 22:10:14 »
Ze zijn super geworden.
Ander hout lijkt mij niet nodig.
Wanneer kunnen we wijn bestellen?

Nog een vraagje over sculptamold, waar kan ik dat halen?
Ik vind het alleen maar online in het buitenland.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #417 Gepost op: 6 december 2018, 21:37:25 »
Sculptamold is o.a. te koop bij Bentink, ik bestel het bij Amazon.de met gratis verzendkosten

Bezig geweest de nieuwe laptop vol te stouwen met mijn software, o.a. iTrain, Office, Pinnacle Studio, Wintrack enz. maar eerst natuurlijk van de provider de beveiligings-software er op gezet. Kost toch best wel wat tijd om het er allemaal op te zetten. Nu klaar en kan ik genieten van mijn nieuwe Lenovo laptop met een 17" scherm.

Vandaag kwam dan ook eindelijk wat hout binnen, nou ja, hout, notenhout rond 1mm, je moet er maar om verlegen zitten.
Net de eerste stokken en druivenplantjes geplaatst.
Morgen weer één of twee rijtjes plaatsen.

Eerst de grond onder de druiven beetje aanpassen



Vervolgens de stokken plaatsen.



Draadjes spannen, rechts morgen nog even aanpassen.
Tevens de druivenplantjes plaatsen.
Van dichtbij,



En van ver af.



Even kijken of de hoogte wel goed is.




ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #418 Gepost op: 6 december 2018, 22:54:23 »
Ziet er weer goed uit.
Laat de druifjes nog maar wat groeien, krijgen we lekkere wijn.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #419 Gepost op: 7 december 2018, 11:16:59 »
Mooi .. mooi. Je bent een goeie wijnboer Tom. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #420 Gepost op: 7 december 2018, 12:38:24 »
@Pierre  Ik ben een Wijnboer en Ouwehoer, hahahahahaha.
Lekker man, beetje ouwe hoeren onder het genot van een goed glas wijn gaat nooit vervelen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #421 Gepost op: 7 december 2018, 21:47:23 »
Vandaag nog een paar rijtjes er bij gezet, het gaat wel lekker zo, paaltjes slaan, touwtjes spannen, beetje gras planten en uiteindelijk wat druivenstruikjes planten.
Iedere dag wat, zo komt het vanzelf wel vol.







Morgen weer een dag, oh maar dan moet er een grote boom geplaatst worden hoor ik net in de kamer. >:-D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #422 Gepost op: 8 december 2018, 19:48:55 »
Vandaag met klotsende oksels en zwetende handen nog wat rijtjes geplaatst, meer druivenplanten heb ik niet, moet weer aan de slag om nieuwe plantjes te maken.





De rotsen op de achtergrond bewerkt met wat poeder, het verschil is niet groot maar dat komt nog wel als de witkwast er nog eens overheen is geweest.



Vandaag stond op de planning de grote groene boom maar het zal wel in meerdere huizen voorkomen, moeders wilde eerst de vloer nog even schrobben en de ramen lappen.  :|
Morgen dan maar de boom neer zetten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #423 Gepost op: 8 december 2018, 20:57:15 »
Die boom moet nog in meerdere huizen komen, hier ook morgen (waarschijnlijk).

Maar die wijngaard begint mooi vorm te krijgen.
Vergis ik me, of is de achtergrond toch niet blauw-grijs?
Ik meende me te herinneren dat je die op kleur had gebracht.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #424 Gepost op: 9 december 2018, 20:53:27 »
Eerst de boom maar eens opgezet want de kerst is niet ver meer weg.
Nu zijn we met de kerst niet eens thuis maar ja, de sfeer die zo'n boom met zich mee brengt is toch ook wel weer bijzonder en ook die dennengeur is altijd weer aangenaam. Vanavond aan de kerstborrel.  :)

Toch nog tijd gevonden om de meeste palen te slaan, zo weet ik ook hoeveel druivenstruiken er nog gemaakt moeten worden.



Nu lekker naast de boom genieten van de kerstborrel, ik hoop niet dat moeders na het 2e glas Oh Dennenboom gaat zingen.

 
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0