Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130607 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #350 Gepost op: 15 september 2018, 09:53:10 »
Het is een prachtig schip geworden en je hebt haar mooi opgetuigd: het pièce de résistance op je modelbaan.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #351 Gepost op: 15 september 2018, 10:39:01 »
Zeer mooi bootje geworden. Komen er ook nog ergens wat netten?
Wat oude vitrage wellicht?

Ben nog aan het kijken om nette netten te maken maar die komen dan wel op de wal te liggen.
Als er reparaties zijn aan het schip liggen netten altijd net weer in de weg.
Ga ze maken van verbandgaas of iets dergelijks uit de medicijnkist.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #352 Gepost op: 15 september 2018, 12:08:37 »
WAUW ... knap bootje geworden Tom. Klasse. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #353 Gepost op: 15 september 2018, 12:56:37 »
Ben nog aan het kijken om nette netten te maken maar die komen dan wel op de wal te liggen.
Als er reparaties zijn aan het schip liggen netten altijd net weer in de weg.
Ga ze maken van verbandgaas of iets dergelijks uit de medicijnkist.
Als kind knipte ik ooit een stuk uit de gordijnen in de woonkamer voor het poppenhuis van mijn zus...


...maar tegenwoordig gebruik ik vitrage voor hekwerken en visnetten. Deze visnetten zijn al voorgekleurd met sterke thee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #354 Gepost op: 15 september 2018, 13:54:40 »
Ik ben benieuwd hoe de netten uit gaan pakken.
Met een net kun je tenslotte ook lading inpakken op een open wagon.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #355 Gepost op: 15 september 2018, 14:07:51 »
Wat een teleurstelling  :'(, enige pagina's terug was al te zien dat de netten al netjes op de steiger lagen te wachten.
Die ga ik zeker en vast (is Vllaams) gebruiken maar komen op de kade naast het bootje te liggen ter zijner tijd.
Geduld mensen, geduld. Het is een hobby en dan is het zo maar mogelijk dat de netten pas over langere tijd weer en beeld gaan komen. Net als het water in de haven.  :D

Kijk nog hier maar eens even terug VISNETTEN TE KOOP
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #356 Gepost op: 22 september 2018, 15:21:47 »
Het werd eens tijd om de karretjes te gaan maken waarmee de kotter de helling op wordt gesleept.
Na wat foto materiaal te hebben bekeken had ik wel een idee hoe het te maken.
Zal wel niet helemaal het origineel benaderen maar ik vind het wel aardig geslaagd.

De eerste onderdelen, wieltjes komen van oude wagonnetjes.



De boel krijgt al een beetje vorm:



En dan ook nog even passen of het netjes op de rails komt te staan:



Maar ook het kottertje even passen, ik zeg briljant, van veraf maar ook van dichtbij zet het maar alvast zelf er bij  ;)



Het geheel een kleurtje gegeven en een ketting er aan vast gemaakt wat later naar het eerste wagentje gaat. Weet ook niet of dat origineel is, kan er altijd nog een staaldraad tussen zetten:



Voorste wagentje is ook gemaakt en eerst even passen en kijken of het scheepje beetje stabiel er op staat:





Vanaf de kont gezien:





Denk in het midden (midscheeps toch) met wat stophout de boel nog verder te ondersteunen zodat het kottertje niet om kan lazeren (scheepstaal voor omvallen  :-))



Al met al weer een leuk projectje geweest en ben ik nu benieuwd of er nog advies is om de wagentjes nog wat verder aan te passen, kritiek po of negatief is welkom maar laten we het wel netjes houden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #357 Gepost op: 22 september 2018, 16:47:52 »
Mooi werk @iTom.
Ikzelf zou nog een paar stutbalken aan de zijkanten zetten zodat het schip niet kan (*omflikkeren.
En als je dit bootje ooit (misschien tijdelijk) op de schoorsteenmantel wil laten pronken, dan zou ik zelf die schroef er tegenaan plakken. Werklui kunnen best die schroef polijsten terwijl schroef nog vast zit aan het schip.
En die ketting lijkt me wel een geloofwaardige oplossing. Als je in het juwelendoosje van je vrouw gaat spitten, dan vind je vast nog wel een ketting met kleinere schakeltjes.

Omflikkeren: neervallen; ergens heen of in gooien; omvallen; omgooien
Synoniemen: omvallen, kieperen, omkieperen, omkippen, omkukelen, omtuimelen, omvervallen, omzwiepen, omgaan, omkiepen

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #358 Gepost op: 22 september 2018, 16:58:06 »
Helaas is het juwelendoosje leeg, alles verpatst. :D
Ga dat stukje ketting wel zwart verven, valt het (nog) minder op.
Stutbalken vind ik wel en goed idee. ga ik zeker nog toepassen.
De wagentjes ga ik onder aan de kiel vast lijmen, kan het later altijd nog met die wagentjes op de schoorsteen pronken.
Moet wel eerst nog ff een schoorsteen timmeren maar das zo gebeurt  :D is niks mis mee en vergeleken met de bouw van een treinbaantje met haven een peulenschilletje.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #359 Gepost op: 22 september 2018, 17:29:33 »
Nou ja peulenschilletje?
Ik ben geloof ik al een vette maand bezig met een lullig 1:48-bootje.  :o

Als je toevallig een keer in de stad bent, loopt dan voor de gein eens bij zo'n goedkoop bijoux-winkel binnen. Daar hebben ze allerlei prulletjes aan kettinkjes hangen voor een drol. En véél goedkoper dan de kettinkjes die je bij het modelboten-scheepsbeslag vindt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #360 Gepost op: 22 september 2018, 17:34:37 »
Hoi Tom,
Helemaal mooi. De karretjes en ketting zien er in ieder geval plausibel uit.
Prachtig tafereel. Petje af!

Alleen dat stophout midscheeps. Misschoen komt het door de foto, maar het lijkt naar buiten te hellen. Ik denk dat het hout eerder iets naar binnen wordt gestapeld, zodat het niet wegglijdt van de bolle romp.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #361 Gepost op: 22 september 2018, 19:00:00 »
Ik vind het er goed uit zien Tom. Dat heb je weer goed gedaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #362 Gepost op: 22 september 2018, 19:04:07 »
Ik vind het er goed uit zien Tim. Dat heb je weer goed gedaan. ;)
Dat staat buiten kijf Tim: het is een fantastisch uitgevoerd project!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #363 Gepost op: 22 september 2018, 19:24:37 »
Tim .. euhuu ... Tom. :-[ Die lettertjes zitten vlak bij elkaar hè.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #364 Gepost op: 22 september 2018, 20:19:45 »
Die karretjes zijnprecies goed, de ketting zou ik liever iets fijner willen zien.
Inderdaad wat stutbalken links en rechts zouden het geheel afmaken.
Komt er ook een ketting of kabel nog tot aan de opdraai haspel?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #365 Gepost op: 22 september 2018, 21:10:15 »
Zoals ik al antwoorde op de vraag van  @Wim Corduwener over de ketting, ik heb het nu geverfd en strak onder de romp zie je er bijna niets van. Kom ik nog eens iets tegen dan kan ik het altijd aanpassen.

Er komt zeker een kabel naar de lier alleen die wordt niet aan het wagentje vast gemaakt anders kan ik het schip er niet afhalen en dat wil ik wel want ik zal het ook nog weleens op de nog te maken schoorsteenmantel plaatsen  :D :) Kabel lijm ik wel ergens aan vast zodat het lijkt of die aan het eerste karretje zit.
Stutbalken is nog wel een dingetje, ga eens op mijn gemak bestuderen wat mogelijk is.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #366 Gepost op: 26 september 2018, 14:05:43 »
Even wat uitproberen met Dassklei opgelost in water met ruitenspoeiervloeistof en houtllijm.
Gewoon niet omdat het moet maar omdat het kan, geeft een smeuïg goedje waarmee ik de (te) vlakke bodemplaat mee ga behandelen.
De stukken grond naast de helling beetje er mee aangesmeerd, dunne zwarte verf er over heen en vervolgens met poedertjes bewerkt.
Tevens alvast wat oud ijzer opslag om het een beetje smoel te geven.





En na het poederen





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #367 Gepost op: 26 september 2018, 16:11:34 »
Goed bezig Tom. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #368 Gepost op: 26 september 2018, 19:50:17 »
Mooi vloertje en is die kleur origineel van de das klei en dergelijke?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #369 Gepost op: 26 september 2018, 19:57:59 »
Kleur is gewoon wit, je kan dus alle kanten op.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #370 Gepost op: 2 oktober 2018, 00:41:33 »
De laatste dagen beetje rustig aan gedaan, boog kan niet altijd gespannen staan.
Bevalt me ook wel hoor, weer eens tijd voor wat andere dingen die we ook leuk vinden.
Er lag nog ergens een bouwsel voor een houtopslag, daar maar eens mee verder gegaan.
eerst een vloertje gemaakt waar het gebouwtje op komt te staan en er naast nog wat klinkertjes waar ook later wat hout zal worden opgeslagen en eventueel nog wat andere spullen.
Er ligt nu her en der wat grasvezels op, heb de voegen ingesmeerd met wat houtlijm, morgen met de stofzuigert er over heen en dan kijken wat er zoal tussen de voegen aan onkruid zit. Klinkertjes ook morgen verder afwerken met een kleurtje en een lichte drybrush. Daarna eens kijken wat er allemaal aan hout opgestapeld gaat worden en wat er verder nog voor rommel bij kan.  ;)





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #371 Gepost op: 2 oktober 2018, 10:14:46 »
Dat ziet er heel mooi uit Tom. Het lijkt ook wel of je technieken met sprongen vooruit gaan als ik het vergelijk met je vorige baantje. Het eindresultaat is weer verbluffend. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #372 Gepost op: 2 oktober 2018, 10:31:09 »
Het lijkt ook wel of je technieken met sprongen vooruit gaan als ik het vergelijk met je vorige baantje.

Ik sta af en toe ook versteld van mijzelf Pierre, hahahahaha.
Bedankt voor het compliment.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Mark van Groeningen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #373 Gepost op: 2 oktober 2018, 11:09:46 »
zo wouw : ziet er weer erg mooi uit .
is dit ook met die klei met ruitontdooier .! 
p.s. hoe kom je er op ik gooi maar eens wat antivries bij mijn klei, kijken wat het doet .??? 
maar top resultaat  ,,en denk bij gebruik van dun laagje er maar op ook minder snel scheuren dan met dun gips .
heb ik nog al last van nu met mijn bouw .!
ook maar eens aan de antivries denk. 

ben je over het rijden ,nog wat wijzer geworden het weekend . 
of neem je nu genoegen zo en geniet je lekker van de bouw en het mooie resultaat
want ook zonder rijdende trein is het een mooi plaatje om te bekijken . 

groet mark .   Have Fun

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #374 Gepost op: 2 oktober 2018, 12:24:21 »
@Mark van Groeningen , geen antivries gebruiken maar RSV (RuitenSproeierVloeistof)

Rijden blijft een probleem, hoorde zaterdag meer geluiden over de slechte eigenschappen zeker als het digitaal gaat.
Roco heeft geen beste beurt gemaakt met dit type locje. Heb er nog eens een motor-update voor aangeschaft, ga ik binnenkort inbouwen en dan zien we wel weer verder.
Voorlopig heb ik meer plezier in het bouwen dan in het rijden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0