Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130656 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #325 Gepost op: 6 september 2018, 22:11:17 »
Zoals je misschien hebt gelezen, heb ik voor mijn masten penselen van de Action uit elkaar getrokken. Voordeel is dat ze van onderen wat dikker zijn en naar boven mooi dun uitlopen... zoals bij een echte mast. Ik heb aan weerszijden over de lengte er groeven in gemaakt, waar ik ongeïsoleerd -en dus dunner draad- in heb gemaakt. Met een beetje houtvuller heb ik die groeven weer dichtgesmeerd en gladgeschuurd.
Wel jammer dat je die draadspanners niet kunt gebruiken. Misschien een idee om in plaats van garen heel dun ijzerdraad te gebruiken? Dat spant misschien ook wat strakker af.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #326 Gepost op: 6 september 2018, 22:43:32 »
Bootje horizontaal vind ik mooier.
Damwanden, zijn die niet te maken van een conservenblik?
Lijkt mij iets stabieler dan een bierblikje.

Alhoewel dat ook wel voordelen heeft.  ;)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #327 Gepost op: 7 september 2018, 01:06:36 »
Voorlopig ga ik geen damwanden meer maken.  ;D
Materiaal wat ik nu heb gebruikt is best te doen alleen oppassen als je er overheen moet hangen, dat heb je ook met het blik van bier/frisdrankblikjes. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #328 Gepost op: 9 september 2018, 23:01:30 »
Het gaat steeds verder, de voorste mast kost weer veel werk, uitmeten, passen en weer meten, daar wordt veel tijd mee versleten.
Maar zo langzaam aan gaat het einde in zicht komen, er moet nog wel wat touwwerk vast geknoopt worden wat ook weer lastig werk is want ga er maar aan staan, draadje door een klein gaatje en daar had ik vroeger weinig problemen mee.



Nieuw hekje gemaakt op het dak van de stuurhut, gelukkig pakte het druppie soldeer snel en zit het goed vast.



Het gepriegel aan de voorste mast met de bomen aan beide kanten om de netten mee uit te zetten denk ik maar daar zal best wel weer iemand meer verstand van hebben.

   

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #329 Gepost op: 10 september 2018, 00:40:33 »
Het gepriegel aan de voorste mast met de bomen aan beide kanten om de netten mee uit te zetten denk ik maar daar zal best wel weer iemand meer verstand van hebben.
Nee hoor @iTom, ik heb er zeker niet meer verstand van. Ik heb gewoon alles op internet opgezocht. Die twee laadbomen zijn inderdaad om dat hele gedoe met die netten uit te zetten.


Qua kabels, kettingen en touwen zou het er dan ongeveer zo uit moeten zien.
Dus je hebt nog wel wat werk... ik ook trouwens  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #330 Gepost op: 10 september 2018, 08:33:43 »
Het is een erg leuk scheepje, Tom.
Ook die krab sorteertafel/bak op het dek vind ik een leuk detail.
Qua kabels, kettingen en touwen zou het er dan ongeveer zo uit moeten zien.
Dus je hebt nog wel wat werk... ik ook trouwens  ;)
Tsja, of de laadbomen en dergelijke zijn nog niet opgetuigd en liggen er los bij. Het schip ligt tenslotte op de helling.
Dat is sowieso nog een vraag, Tom: Het schip ziet er zo tip-top uit. Waarom ligt het eigenlijk op de scheepshelling?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #331 Gepost op: 10 september 2018, 08:52:54 »
Het scheepje wordt steeds mooier Tom. Het hekje is ook een hele verbetering. Klasse man. ;) Misschien kan je wat Preisertjes aan het werk zetten die bezig zijn met het touwwerk. Een paar flinke rollen op het dek en een bijkomend voordeel ...  dan hoeft het ook niet helemaal klaar te zijn.

Het schip ziet er zo tip-top uit. Waarom ligt het eigenlijk op de scheepshelling?

Tja ... Lekke band misschien?? :P

Ik vroeg het me ook wel een beetje af Rob maar misschien zijn ze net klaar met opknappen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #332 Gepost op: 10 september 2018, 12:38:59 »
Ik ben geen deskundige, maar volgens mij moet elk schip eens in de zoveel tijd op het droge voor bijvoorbeeld een Certificaat van Onderzoek of omdat-ie gewoon lekt. Ook al lijkt een schip in tip-top-conditie, onder de waterlijn zit best nog wel wat werk.
Ik denk dat als er een paar bootwerkers bezig zijn om het onderwaterschip in te smeren met zwarte smurrie, dat het verhaal weer rond is.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Mark van Groeningen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #333 Gepost op: 10 september 2018, 13:47:21 »
ik heb geen verstand van booten .
maar vindt deze er erg mooi uit zien .
verder denk ik wel te weten waarom deze aan waal ligt .
ze moeten er nog een schroef onder hangen .   ;D 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #334 Gepost op: 10 september 2018, 14:34:00 »
Mijne dames en heren, het scheepje is nog lang niet af, moet nog een naam op en registratie nummer, verder takel gedoe en wat andere kleine zaken, best nog wel wat werk aan te doen.
Dan ga ik er eens over nadenken waarom het op de werf ligt, wil i.i.g. op het voordek een lasser en misschien moet de schroef er inderdaad ook nog aan gemonteerd worden, vandaag zal het roer er aan gezet worden dan blijft het i.i.g.op koers alhoewel dat zonder schroef ook best lastig kan zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #335 Gepost op: 10 september 2018, 16:01:08 »
Alles is nog mogelijk en het wordt een wonderbaarlijk project.
Chapeau!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Mark van Groeningen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #336 Gepost op: 10 september 2018, 21:13:01 »
ja ,, Tom  ben blij dat hij nog niet klaar is .  nu heb je een pracht stukje knutselwerk op de werf liggen.
als hij eenmaal klaar is gaat hij de wilde zee op en verdwijnt hij uit het oog .
nee ik zou zeggen nog even niet 100 af werken .
het is een super mooi pronk stukje zo . 


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #337 Gepost op: 10 september 2018, 21:46:13 »
Helaas vandaag niet veel kunnen doen, waarschijnlijk beetje vreemd liggen dromen, staat me iets bij van zwemles en ik heb al ruim 65 jaar geleden mijn A gehaald. Maar ik had in mijn slaap een draai gemaakt en flikkerde met mijn hele gewicht uit bed, zo op het laminaat.
Mijn vrouw vroeg of ze moest helpen, ik zei nee hoor schat, lig hier prima naast het bed.

Natuurlijk in de loop van de dag steeds meer spierpijn, gelukkig geen ribben gekneusd, morgen nog beetje afzien en dan overmorgen weer verder. Heb nog wel getracht met een printje de naam en het registratienummer er op te plakken maar of dit nu zo geweldig is vraag ik me af.





Nu ff de torso insmeren met Voltaren, denk dat ik het maar met een rolletje zal doen, dekt gelijk goed. :) :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #338 Gepost op: 10 september 2018, 22:11:27 »
Ik vind het een prachtig bootje, Tom.
Maar die naam en nummer bordjes vind ik minder geslaagd.
Doet de boot geen eer aan.

Is een “bootnaambord” geen optie?
Niet dat ik er verstand van heb... ::)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #339 Gepost op: 11 september 2018, 10:26:25 »
@iTom,

Ik vind het een prachtig bootje, Ziet er tot in de kleinste details netjes uit. Top!

Ik heb wel mijn bedenkingen over hoe het bootje op de helling ligt. Je hebt het bootje op blokken liggen maar dat werkt alleen in een dok dat onder water kan worden gezet. Op een helling zal het bootje op bokken moeten liggen die over de rails het water in kunnen rijden.


Maar misschien ben ik wat te voorbarig en had je dit al in de planning aangezien je de rails al wel hebt liggen.

Groet,

Gert-Jan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #340 Gepost op: 11 september 2018, 10:42:08 »
Inderdaad GéJé, er ligt al rails en dus is het de bedoeling dat er dergelijk soort bokken komen waar het op komt te liggen. De blokken nu zijn alleen voor het zicht. Denk wel dat er later nog stophout bij gaat komen om het scheepje te ondersteunen.
Ben wel blij met het plaatje, sfeertje heb ik zeker wat aan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #341 Gepost op: 11 september 2018, 21:01:03 »
Met dat sfeertje zit het nu al helemaal goed volgens mij @iTom.
Maar ik ben blij dat ik kon helpen.  ;)

Groet,

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #342 Gepost op: 12 september 2018, 19:22:21 »
...er moet nog wel wat touwwerk vast geknoopt worden wat ook weer lastig werk is want ga er maar aan staan, draadje door een klein gaatje en daar had ik vroeger weinig problemen mee.
Nou @iTom ik weet precies wat je bedoelt, want ik ben op dit moment met hetzelfde geklooi bezig met mijn bootje.
Maar, er is hoop.


Groot is de kans dat je dit item in een naaidoos zult vinden. Voor de kijkers die niks met naaien hebben: met dit geniaal stukje gereedschap kun je vrij eenvoudig een draad door het oog van een naald halen. Maar je kunt er ook vrij gemakkelijk een draad door bijvoorbeeld een katrol heen halen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #343 Gepost op: 12 september 2018, 20:02:26 »
Ja, die ken ik wel alleen is dat ontworpen voor naalden, die hebben een ovale opening.
De gaatjes in het beslag van mijn schuit zijn allemaal rond, zal wel doorsteken worden en met een boordje van 0,3mm of 0,5mm open boren en dan heel lang en heel vaak proberen het draadje er door te steken. Ik doe wel het uiteinde van het draadje insmeren met een druppie 10 sec. lijm en dan gelijk met 2 vingers de vezels een beetje uitrekken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #344 Gepost op: 12 september 2018, 20:59:20 »
hmmm, ?? Kijk je wel uit dat je je vingers niet aan elkaar lijmt!  ;D

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #345 Gepost op: 12 september 2018, 21:13:36 »
Gaat goed met het fingerspitsegefül
Je moet ook maar een heel klein druppie doen, speldeprikje zeg maar.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #346 Gepost op: 14 september 2018, 17:39:01 »
 @citaat Erwin, de avonturen beperken zich nu tot de modelbaan.
De laatste hand gelegd en het laatste knoopje laten vallen en geknoopt.
Alle touwtjes zitten er an en zijn ingesmeerd met verdunde houtlijm, hoop nu wel dat ze strak blijven en anders is het gewoon dikke vette pech en knip ik de touwtjes weg.

Er was een beetje vertraging van de week, moeders moest weer eens naar de pijnpoli en verder druk bezig geweest met hotel en restaurants te boeken want met Kerst 2018 zitten we 5 dagen in Keulen waar we samen gelijk ook onze 50e trouwdag zullen vieren. Lekker intiem en knus, niks met tantes, ooms, neven, nichten etc. etc.  die toch alleen maar achteraf zeuren over te hete bitterballen en te harde muziek.

Het was een gedoe om het door de gaatjes te rijgen en te krijgen maar we zijn niet voor een gat te vangen en met een 0,3mm boortje en speld met glaskop de gaatjes open gekregen daarna (heel voorzichtig) het einde van t touwtje ingesmeerd met 10sec lijm en tussen 2 natte vingers het touwtje glad getrokken. Oppassen dat de vingers niet aan elkaar blijven plakken want dan schiet je ook niet erg op.  ;)

Ben uiteindelijk wel tevreden over het eindresultaat. Later wordt de schroef nog onderhanden genomen. Het is de bedoeling dat het kottertje een nieuwe schroef krijgt en verder zal een lasser op het dek wat reparatiewerk doen. Kottertje ligt tenslotte niet voor de sier op de helling van de werf.







De naam heb ik er weer afgehaald en het nieuwe registratienummer met plakletters er op gezet.



Nu kunnen de karretjes gemaakt worden die het schip de helling optrekken vanuit het water.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Mark van Groeningen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #347 Gepost op: 14 september 2018, 18:33:08 »
zo Tom hij ziet er echt super uit 
mooie anker ook en zelfs de boeien hangen al uit .
wat een top afwerking , je blijft nieuwe dingen zien .  wouw ..
maar .?   mis nog de schroef  ??   :P

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #348 Gepost op: 14 september 2018, 21:12:25 »
Prachtig scheepje, Tom. Een echte blikvanger. Tuigage is ook erg netjes geworden.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #349 Gepost op: 14 september 2018, 21:20:46 »
Zeer mooi bootje geworden. Komen er ook nog ergens wat netten?
Wat oude vitrage wellicht?