Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130626 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #250 Gepost op: 8 augustus 2018, 19:01:33 »
Héél sfeervol!
Volgens mij kan het water er nou wel in.  :D
Eén klein dingetje: damwanden staan volgens mij recht, maar dat kan ook vertekening van de foto zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wimpietje

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #251 Gepost op: 9 augustus 2018, 16:50:54 »
Bent n artiest Tom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #252 Gepost op: 15 augustus 2018, 20:19:13 »
Paar daagjes rust en beetje het hoekje bij de steenfabriek bekijken of het aan te gluren is.
Zag toch dat het een beetje vreemd er uitzag dus met verkrachte eenden de aarde in beweging gebracht en na een donderklap bij heldere hemel verscheen er dan een stuk rots wat in 3 fases is afgewerkt.

De basis uiteraard weer van xps plaat en daaroverheen een laag Sculptmold.



Na het uitdrogen verdunde zwarte verf er over en vervolgens bewerken met diverse kleuren poeders.



Tot slot als het helemaal droog is de laatste poeder laag, vervolgens behandelt met haarlak (want ja, als je haar maar goed zit) en uiteindelijk met de drybrush het geheel afgewerkt.





Voorlopig ben ik er wel tevreden mee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #253 Gepost op: 15 augustus 2018, 20:46:50 »
 :D der Steinköning.  :D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #254 Gepost op: 15 augustus 2018, 22:53:20 »
Komt er nog een beetje groenvoer op de rotsen Tom? Of blijven het kale rotsen? :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #255 Gepost op: 15 augustus 2018, 23:01:44 »
Groen komt later. Moet af en toe de baan nog omhoog klappen en dan wil ik er nog geen bomen op hebben. Te breekbaar.
Maar strooisel zal er wel hier en daar op komen maar niet te veel, moet je allemaal maar onderhouden en dan tegenwoordig met die droogte  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #256 Gepost op: 15 augustus 2018, 23:42:45 »
Die extra rots is mooi, Tom. Nu gaat de aandacht mooi naar de steenfabriek.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Mark van Groeningen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #257 Gepost op: 16 augustus 2018, 07:10:46 »
Zo dat ziet er echt al erg mooi uit.
Ik had al een paar, voor gaande bouw werk van u gezien . 
Maar telkens het kunstje om de juiste stukjes mooi in elkaar te krijgen tot een mooi geheel
DAT GAAT U ERG GOED AF . !   echt een mooi stukje  nu al.

Volg met veel plezier ,  Mark

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #258 Gepost op: 16 augustus 2018, 08:56:10 »
Dat je bergen kon verzetten dat wist ik natuurlijk al, maar wat ik eigenlijk ook wel behoorlijk bijzonder vind is dat je van 3-rail -blijkbaar zonder al teveel pijn- bent overgestapt naar 2-rail en dan ook nog van H0 naar H0e. Het blijkt dat je op veel minder ruimte toch behoorlijk wat mini-diorama's bij elkaar hebt weten te combineren tot een ontzettend mooie baan.
Mooi werk @iTom!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #259 Gepost op: 16 augustus 2018, 10:27:48 »
@Mark van Groeningen we hebben hier een gezellig forum en we tutoyeren elkaar gewoon met je, jou, jouw en jij. Maakt het allemaal wat gezelliger en minder formeel.

@Wim Corduwener van 3 rail naar 2 rail is niet zo moeilijk hoor. Waarom ik ooit gekozen heb voor 3 rail is simpel. Wilde 9 jaar geleden weer eens een baantje bouwen voor kleinzoon en Opa. de aanbiedingen in digitale startpakketten die mij en mijn portemonnee toen aanspraken waren alleen in 3 rail. Niets meer en niets minder.
Vond het wel jammer want 2 rail was en is nog steeds in mijn ogen mooier. Ik dacht toen dat de winkelier ook wel een deal wilde sluiten door de rails uit het startpakket van Märklin C-rail met pukkeltjes om te ruilen voor K-rail ook met pukkeltjes maar dat feest ging niet door. Zodoende blijven hangen aan 3 rail enh C-rails. Later nog de C-rails vervangen voor K-rails maar inmiddels ook daar afscheid van genomen.

Dan wordt je op je ouwe dag weer eens verliefd, dit keer niet op een jonge meid maar op het h0e smalspoor en dat is dan vanzelf weer 2 rail. Het voordeel is inderdaad dat je kan werken op een kleine ruimte en zo is het gekomen en wie weet wat er nog in de toekomst gaat komen, Spoor 0n30 begint hier inmiddels ook wel erg veel interesse te krijgen. De tijd zal het leren.

Verder is het allemaal afwachten wat de toekomst ons brengt, dat geld ook voor het water in mijn haven, daar moeten we toch wel geduld voor hebben.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Landschap bouwen
« Reactie #260 Gepost op: 16 augustus 2018, 14:54:34 »
Spoor 0n30 begint hier inmiddels ook wel erg veel interesse te krijgen. De tijd zal het leren.
Met name als het gaat om het kostenplaatje en natuurlijk het zelf bouwen, kan 0n30 (1:48) of Spoor 0e (1:43,5) een leuke uitdaging zijn.

Citaat
Verder is het allemaal afwachten wat de toekomst ons brengt, dat geld ook voor het water in mijn haven, daar moeten we toch wel geduld voor hebben.
Ik kan me zo voorstellen dat je met dat water (een onomkeerbaar proces) nog even wacht. Straks heb je het hele spul erin zitten en verzin je dat je ergens nog een bootje wil neerleggen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #261 Gepost op: 20 augustus 2018, 16:44:24 »
Na wat bestuderen op het www en de beschikbare ruimte, wat niet echt veel is, de weg aanleggen die naar boven gaat lopen.
Eerst een weg uitgezaagd uit 6mm MDF, die gaat eerst nog een lik verf krijgen om straks wat beter tegen het vocht te kunnen.
Onderkant staat al in een hippe kleur.
Verder met brokken schuim de boel opgevuld en daarna afgesmeerd met Sculptamold. Is inderdaad fijn spul hoor, als het er op zit kan je het best nog een tijdje na bewerken en wordt het nog mooier van structuur.
De overgang van de 6mm MDF naar het maaiveld moet nog wat beter verlopen maar dat komt wel met wat restjes Sculptamold, later.

Het was wel weer een klusje, eerst een goed uurtje de weg zagen, monteren en daarna de voorkant opvullen met de brokken schuim
De houtlijm moet dan even drogen en dat komt mij goed uit want de schouders begonnen alweer te protesteren.

Na de lunch de boel aangesmeerd en een muurtje geplaatst.
Meer zat er vandaag niet in, wederom de schouderproblemen, morgen maar weer eens de huisarts vragen om een vette spuit om de pijn wat te verlichten.
Kan me nu ook voorstellen wat Maarten van der Weijden gevoeld moet hebben na 2½ dag zwemmen langs de elf steden in Friesland. Helaas heeft hij het op moeten geven vanmiddag, ziek en misselijk. Respect voor de man, ga er maar eens aan beginnen, ben al na 2 baantjes van 25 meter moe  8o. Zelfs met de auto vind ik het al ver.









Inmiddels ligt er ook nog een klein pendelbaantje net achter de weg wat straks onder uit het Weingut gaat komen en stopt bij de steenfabriek om te lossen.
 
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #262 Gepost op: 20 augustus 2018, 18:35:10 »
Mooie up-date.
Die verdeling van rotsen, industrie en wonen is wel erg goed gevonden.
Dat sculptamold, waar koop je dat?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #263 Gepost op: 20 augustus 2018, 19:25:19 »
Nou .. nou .. Tom. Goed bezig man. In dit overzicht van het geheel zie je goed hoe ver je eigenlijk al bent en je opstelling is perfect. Alles valt mooi in elkaar alsof het al jaren zo staat. Weggetje is goed geslaagd. ;)

Ga je nog wat doen aan dat steile gedeelte onder aan de weg of blijft het zo?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #264 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:21:57 »
Mooi, mooi, mooi!
Wat komt er op die weg te liggen: gestempelde klei?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #265 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:43:12 »
Mooie up-date.
Die verdeling van rotsen, industrie en wonen is wel erg goed gevonden.
Dat sculptamold, waar koop je dat?

Ik bestel het hier KLIKKIE DOEN

Bentink verkoopt het ook tegenwoordig maar is wat duurder.
Als je slim besteld bij amazon dan heb je geen verzendkosten en snel in huis.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #266 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:02:55 »
@Pierre , het steile gedeelte wordt iedere keer met een restje Sculptamold afgewerkt net zo lang tot het een nette overgang wordt die niet zo steil is.

@Wim Corduwener gestempelde klei zou ik wel willen maar of dat gaat lukken met de schouders weet ik nu nog niet, anders wordt het gewoon een betonweg.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #267 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:55:44 »
Hoeveel kun je maken van zo’n zak?
Bijvoorbeeld een plak van ?x? van 1cm dik.

En dit is veel lichter dan normaal gips?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #268 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:00:09 »
Geen idee hoeveel je er van kan maken, wat je nu op mijn baantje ziet komt nog steeds uit de eerst 1,35kg.
Ik vind een laag van 1cm wel veel te dik, smeer er zelf slechts enkele mm op.
Het is vele malen lichter en krimpt niet zoals papier maché.
Ook dus ideaal voor bouwers van diorama´s.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #269 Gepost op: 21 augustus 2018, 07:58:47 »
Prima, dan zal ik aan één zak genoeg hebben voor de kolenmijn.

Offline Mark van Groeningen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #270 Gepost op: 21 augustus 2018, 10:13:11 »
Zo het Komt er al GOED uit te Zien Zeg ,, MOOI
En met zoon stukje weg omhoog breek het ook meteen wat , en gaat het al echt naar klein landschapje  echt mooi.

Komt aan de voor kant van je rotsje ( weg omhoog ) en tussen het spoor  nog een klein laad en los plaatsje .??
Ik Wacht nu al weer op het gevolg .   :D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #271 Gepost op: 21 augustus 2018, 13:23:21 »
...gestempelde klei zou ik wel willen maar of dat gaat lukken met de schouders weet ik nu nog niet, anders wordt het gewoon een betonweg.
Misschien werkt een dunne plaat eps. Dan hoef je niet met een deegrol aan de gang en over je baan heen te hangen. Als je dat eps-plaat van tevoren op maat snijdt dan kun je dat wegdek mee naar een plek nemen waar je makkelijker werkt. Bovendien hoef je niet te wachten totdat die klei een keertje droog is. Daarna plak je het bestempelde wegdek erin en werk je de zijkanten bij.
Enfin, ik verzin ook maar wat.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #272 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:04:13 »
Vandaag was het bootje binnen, gelijk opgehaald en op de werf geplaatst, ik zeg niets meer aan doen, prima zo, is niks mis mee.   :D



Het past i.i.g. goed.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #273 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:42:01 »
Wauw ... prachtig scheepje man. Perfect op maat ook nog. Ik ben stik jaloers! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #274 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:49:46 »
Heel erg mooi.
Ik ga de stap-voor-stap-bouw volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)