Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130639 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Inmiddels is het eerste groen ook al zichtbaar langs de rivier.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Tja ... met dit weer groeit het als kool. ;D Weer mooi gedaan Tom.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Leuk al dat groen, maar hoe dan?
Ineens heeft die gast allemaal struiken uit de drassige rivierbedding getrokken, maar vertel ook even hoe je dat gemaakt hebt.
Ik moet strak ook groen op mijn diorama: klimop, struiken en blauwe druif.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Nu ff spannend Brazilie- Belgie
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Haha!
Nederlanders zijn ook een stelletje opportunisten: doet Nederland niet mee en dan zijn ze ineens voor de Belgen.  ::) Mijn schoonzoon zei: "Als die Brazilianen maar niet winnen!"
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Het maakt mij niet uit maar het was wel een spannende wedstrijd en daar kan ik wel van genieten.

Wat de struikjes betreft, ergens in mijn vorige draadje over Bad Ahrbach moet er wel een verhaaltje over staan.

STRUIKJES beetje naar beneden scrolllen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #181 Gepost op: 7 juli 2018, 01:28:58 »
Bedankt voor de info en die kolenmijnlade is precies wat ik ook voor ogen heb om te maken.

Mark,

inmiddels een site gevonden met een ombouwsetje, deze heb ik inmiddels besteld en zal in 1 van de locjes ingebouwd worden.
OMBOUWSET de locjes inmiddels verzwaard met wat bladlood, na wat meet werk kan er toch aardig wat lood in gepompt worden. Nu afwachten op het resultaat met de nieuwe motor en aandrijving.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Zeer interessante link, bedankt.

Met die struiken ziet het er al weer wat levendiger uit.
Benieuwd naar het vervolg.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Vandaag tussen de F1 en de Tour bezig geweest met de achterwand.
Had nog wat styreenplaten liggen en daar is dan natuurlijk de hoek mooi mee af te werken.

Moest er wel een beetje zuinig mee omgaan en daarom zie je dat de onderkant niet helemaal gelijk loopt.
Dat is geen probleem want naar de achterwand toe gaat het landschap omhoog waardoor de 2 achterste sporen niet meer zichtbaar zullen zijn. Deze worden straks met XPS platen overdekt, zal t.z.t. wel duidelijker worden.

Morgen nog een potje BisonTix halen want aan 1 potje had ik niet genoeg.
Dan nog eens nadenken welke kleur blauw de achterwand zal worden maar dan wel eerst nog even de naadjes dicht plamuren. ;)



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Mooi werk Tom ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
@Pierre, maar wat een lucht man, lijkt wel of we midden in Pernis wonen. Vandaag laatste plaatje er op en dan plamuren en sausen maar of dat ook vandaag gaat lukken weet ik nog niet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Je zal zien hoeveel "ruimte" zo'n ronde hoek geeft als er straks een verfje op zit. Ik had zelf nog een restje latex over van de verbouwing. Dit heb ik blauw gemaakt met zo'n mengtubetje. Lekker goedkope oplossing. Maar persoonlijk vind ik mijn lucht eigenlijk iets te blauw. Je gaat heel snel te blauw. Ook als je kant en klaar verf koopt. We gaan het zien wat je er van bakt Tom. Succes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Je gaat als een speer, Tom,
Eerst weer prachtig groen en straks weer mooi blauw.
Ik ben het eens met Pierre, het is gauw te diep blauw.
Je kunt beter iets naar lichtgrijs toe werken. Een iets grijzere lucht dan je wil is niet fijn, maar wel realistisch.... En als je het echt mooi wil doen is de lucht aan de horizon wat lichter/grijzer dan boven.

En ondertussen zit ik lekker te genieten van dit draadje.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Alle platen zitten er op, naadjes geplamuurd met 2 comp. plamuur.
De boel glad geschuurd, eerst een grondlaag er op.



Na 4 uur de laag blauw, gewoon witte muurverf met een beetje blauw uit een tubetje mengkleur.
Nog niet helemaal gedekt, morgen nog een keer.


ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Ziet er al weer heel anders uit Tom. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #190 Gepost op: 15 juli 2018, 21:14:29 »
13-7-18
Ombouwsetje ontvangen voor een Diesel lokje.
Eerst eens kijken hoe de rij-eigenschappen gaan worden, mocht dat vele malen beter zijn dan worden ze alle 3 uitgevoerd met dit motortje wat door de Tramfabriek speciaal voor de Roco H0e 31025, 31027, 33205, 33206, 33207, 33208, 33209 etc

Er zal dan ook meer ruimte zijn voor wat bladlood en daarmee is dan ook het zwaarte punt lager te maken.
Ben zeer benieuwd, ga het nu naar de reparateur brengen want zelf er aan prutsen zie ik niet zitten en zeker vandaag niet op vrijdag de dertiende  :P



Even voor de verhouding tot een euro stuiver.



_____________________________________________________________________________________________________
14-7-2018

De steenfabriek staat nu vast, de eerste lantaarnpaal is geplaatst, de achterste 2 sporen zijn nu verdekt (toch een beetje schaduwstation  :D) en de baan scharnierend gemaakt aan het onderstel.

Steenfabriek staat nu vast, ik plak eerst schilderstape op de ondergrond en vervolgens met wat streepjes houtlijm wordt de steenfabriek vast gelijmd op het schilderstape. Zo kan ik later deze altijd weer makkelijk loshalen mocht ik weer eens plannen hebben voor een nieuw baantje.  :)
Gelijk de eerste lantaarnpaal geplaatst.





2 stroken mulltiplex verbergen de achterste 2 sporen, ze sluiten redelijk op elkaar aan, indien nodig kan ik nu de baan opklappen, wel eerst naar voren trekken en kan ik bij de treinen op de 2 achterste 2 sporen.



Om nog wat draadjes te kunnen trekken is de baan scharnierend gemaakt, zo kan ik zittend op mijn kruk makkelijk draadjes aansluiten.





De verlichting van  huisjes en straatlantaarns worden vanuit een SDD (SeinDecoder) aangestuurd.
Uiteraard worden de draadjes nog wat netter weggewerkt maar daar was het een beetje te warm voor aan het einde van de middag.



Via het schakelbord kan ik d.m.v. het witte bolletje (ben gek op witte bolletjes) de verlichting aan en uit schakelen.
De Seinsdecoder heeft net als de wisseldecoders 8 aansluitingen, maar ik gebruik maar 1 kant van de aansluiting, rood en zo blijft op hetzelfde adres groen over en kan ik i.p.v. 8 verlichtingen 16 aan en uit schakelen.



Als het morgen niet te warm wordt nog wat rondom de steenfabriek freubelen met o.a. lantaarnpaaltjes.
____________________________________________________________________________________________________

Vandaag 15-7-18 was het toch wel errug warrum.
Plafond wentelwiek maakte overuren maar toch, beetje geklungeld bij het spoor van de steenfabriek.
Grotere werk komt later wel weer, spoortje rechts wordt programmeerspoor. Lag eerst achteraan maar was niet echt handig.



Beetje het idee geven van een kruising waar de wagons handmatig overheen geduwd worden, niet helemaal een kruising maar zie het niet zitten om het spoor waar de lok overheen rijd ook door te slijpen en dan weer draadjes er aan solderen, je ziet het op de foto maar als je er bij staat dan valt het minder op. Misschien dat ik een klein stukje ga inslijpen, zal er nog een paar warme nachtjes over slapen.





Morgen wordt het weer warm, jammer want er is ook nog een rustdag in de Tour. Wordt gewoon een dag om misschien eens een keer helemaal niets te doen behalve dan de tuin sproeien en de plantjes water geven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #191 Gepost op: 15 juli 2018, 21:37:11 »
Ga lekker in de tuin knutselen met dit weer Tom. Ik ben vandaag ook de hele dag bezig geweest. Met een groot gevuld glas .... of zo! Ennuh .. ik zou toch een beetje mooi inslijpen als ik jou was. Overigens mooie motortjes ... ben benieuwd hoe ze bevallen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #192 Gepost op: 15 juli 2018, 21:53:23 »
Mooie update Tom. Op alle vlakken bezig: de ondergrond, bedrading en besturing, rails, scenery en rollend materieel.
Zolang het windstil is, is buiten aanrommelen een prima optie. Goed licht in ieder geval. Zelf heb ik geen tuin (waar ik in kan knutselen), maar met priegelwerkjes loop ik even het balkon op zodat ik iets kan zien.

Maar met een dagje niksen, daar is ook niks mis mee, hoor.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #193 Gepost op: 16 juli 2018, 09:06:25 »
Zou zeker ook buiten willen rommelen maar daar is het me op dit moment ook te warm. Er ligt ook nog een Opduwertje (modelschip voor de kleindochters) op de helling.
Kan even niet goed tegen de zon en warmte, gaat wel weer over
als het winter is  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #194 Gepost op: 17 juli 2018, 00:45:26 »
Niet te veel inspanning vandaag en het hoofd koel houden.
Het was een mooie dag om eens een klein filmpje te maken, 2 loc´s zijn nog weg voor ombouw maar met 1 loc kan het ook.
Eerst nog de lantaarnpaaltjes aangesloten, het wordt al vroeger donker dan is licht wel een beetje noodzakelijk.



Filmpje gemaakt maar helaas, de kabels die ik tot op heden kon gebruiken passen niet meer op mijn nieuwe laptop.
Dan maar even met de telefoon en als de juiste kabel binnen is zal ik een nieuw filmpje plaatsen, nu maar even behelpen met de telefoonvideo.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #195 Gepost op: 21 juli 2018, 21:48:39 »
Na 2 jaar hoesten, tijdje met dik been vol vocht, pijn in schouders en moeders die het even niet zit zitten gaat het leven gewoon verder.

Af en toe even pas op de plaats maken want ik ben nu denk ik op een leeftijd gekomen dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes in mijn oor fluistert
¨Dat moet je niet meer doen¨
Daar ga ik dan maar meer naar luisteren en af toe genieten van PHPD (pijntje hier, pijntje daar) want als je niets meer voelt ben je waarschijnlijk de pijp uit en daar willen we nog wel ff mee wachten  :)

De laatste dagen daarom beetje rustig aan.
Meestal denk ik, even de schouders er onder maar dat doe ik nu maar even niet.
Beetje bezig geweest met wat stukken schuim om het landschap wat vorm te geven.
Wat een bende.



Als ondergrond stukken schuim gestapeld en verlijmd met houtlijm, hier en daar een cocktailprikkertje om de boel bij elkaar te houden.
Dan de boel afgesmeerd met Sculptamold, dit gebruik ik liever dan gips omdat dit lichter van gewicht is.
Dat is wel zo prettig als ik de boel omhoog moet zetten om een draadje te trekken en aan te sluiten.

Het materiaal is wel wat duurder maar als je het een beetje eucomenisch gebruikt dan gaat er ook weer niet te veel materiaal in zitten. Grotere gaten vul ik eerst op met wc of keukenpapier.

De contouren van het landschap beginnen al een klein beetje zichtbaar te worden.





Nu eens een goed voorbeeld zoeken voor de tunnelingang, wil die wel van hout maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #196 Gepost op: 21 juli 2018, 22:01:48 »
Luisteren was al als kind moeilijk maar als volwassene nog steeds. Luisteren naar je lichaam is o zo moeilijk.

Gr. Cor

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #197 Gepost op: 21 juli 2018, 22:31:48 »
Ik denk dat Cor daar wel een puntje heeft.
Desondanks ben je weer mooi eucomenisch bezig!  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #198 Gepost op: 22 juli 2018, 10:52:08 »
Beste Tom, gezondheid gaat voor alles ook vinden we dat niet altijd even leuk.
Dus rustig aan.

Het is wel een leuk filmpje en zo te zien rijd het lokje prima.
Mooi dat er wat vorm komt in het landschap.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. Wat je met een beetje groen al niet kan doen.
« Reactie #199 Gepost op: 22 juli 2018, 11:24:45 »
Langzamerhand krijgen we steeds meer kwaaltjes Tom. En ik heb er alle begrip voor dat je daar eigenlijk van bespaard wil blijven. Ik heb gisteren ook een mopperdag gehad toen ik met mijn steunkousen aan achter de rollator over de markt liep.'Tis gewoon niet anders man. We moeten gewoon een stapje terug doen. Maar ... wel blijven genieten hè. Toch lekker genieten van de leuke dingen en daar hoort ook je treinbaan bij.

Dan je treinbaantje. Dat locje loopt daar perfect over het spoortje. En gewoon analoog denk ik met een nieuw motortje of hebben ze daar nog een decoder in kunnen fröbelen? Ik ken de locjes dus het lijkt me ondoenlijk. :(  Verder zien de bergen er weer perfect uit als altijd. Lekker (en vooral rustig) doorgaan zo Tom. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/