Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Nieuw baantje bouwen betekent een nieuwe plan en een nieuw draadje over het plannen en bouwen.
Het eerste baanplan komt al van de (digitale) tekentafel.
Uiteraard sta ik voor raad en advies open.



Het idee van het spoor over het water is dat daar een houten steiger gaat komen waar het spoor overheen gaat lopen. Aansluitend kan er dan een bootje langs wordn afgemeerd wat hout komt brengen voor de fabrieken.

Het geheel wordt op XPS plaat gebouwd met een ondergrond van een plaatje MDF en wat latten waardoor er ruimte onder de plaat is voor de bedrading. Denk voor bijna 100% dat het allemaal digitaal gaat worden aangestuurd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2018, 20:42:32 »
Hoi Tom,
Leuk baantje op een overzichtelijke oppervlakte.
Een paar ideeën.
Zoals Wim al schreef: misschien een idee om een mogelijkheid te hebben om eventueel een andere baan aan te sluiten. Dat kan in het zichtbare deel en/of in het bedekte gedeelte.
En verder is de (steen?) fabriek op rechts en de (beton?) fabriek in het midden alleen te bereiken via een kort uitwijkspoor. Het lijkt mij wat kort om alles te bedienen, zeker als er eventueel wat wagons onder de (steenslag?) fabriek staan.
Op zich snap ik dit sporenplan wel: het geeft het nodige rangeerwerk en dus iets te doen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2018, 23:10:15 »
Het idee om de mogelijkheid te hebben later een andere baan er op aan te sluiten zie ik niet zo zitten. Dit is bijna 170 cm en dat is wel de max.
Als ik op 125 cm was uitgekomen dan was het zeker een optie want dan had ik 2 banen gaan bouwen.

Het uitwijkspoor bij de Alte Schotterfabrik is nu wat langer. Het is nu 45 cm lang (2 blokken van 22,5 cm)en daar moeten we het dan mee doen.
De locjes die ik nu hebben zijn net 6cm en met 6 kiepwagonnetjes er achter kom ik op een lengte van 21 cm daar is dus ruimte genoeg voor want alleen de 6 wagonnetjes zijn 15 cm.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2018, 00:41:12 »
Met nummer 3 is het alweer een stuk beter dacht ik.
Van grind naar steen en van steen naar beton.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2018, 18:24:41 »
Plan 3 ziet er goed uit, Tom.
Lekker heen en weer tuffen tussen de steiger en de verschillende fabrieken. Ook de 'balans' van waar de fabrieken staan is goed, tenminste zo van bovenaf bekeken. En verder liggen alle sporen in plan 3 aan de zichtkant, dus kun je het heen en weer tuffen ook goed zien.

Ga je ook nog lorries laden, bijvoorbeeld vullen vanuit de steenslag fabriek?
(en dan weer lossen in het verdekte gedeelte)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2018, 18:38:48 »
Ja Rob, ben over plan 3 ook wel tevreden.
Nee ik ga geen lorries laden en lossen, dat laat ik aan de "jeugd" over, ik ben al tevreden met een beetje zoals jij het noemt heen en weer tuffen.
En zeker als dat deels digitaal gaat en deels handmatig (maar wel digitaal beveiligd)

Ben ook benieuwd hoe de "balans" van de fabrieken later oer gaan komen, zou de steenfabriek altijd nog midden in planten maar dan is de zichtlijn denk ik wat verstoord omdat de steenfabriek alle aandacht naar het midden toe zal trekken.

Heb vanmiddag nog een ander plan gemaakt, vond ik ook wel wat maar achteraf het prijskaartje van de rails een beetje tegenvallen.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2018, 19:07:01 »
Hoi Tom,

Ik vind plan 4 eerlijk gezegd wat te vol. Erg veel rails voor een veldbaan (en voor de portemonnee, blijkbaar).
Maar misschien is zo'n lus naar een (hoger gelegen) fabriek aan de achterkant wel een idee om op een of andere manier in te passen in plan 3.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2018, 19:11:08 »
Interessant dilemma, ik heb zelf ook niet meer zo'n mega ruimte dus ik volg met belangstelling.

Plan 3 vind ik ook het meest 'speels' en zoals Rob al zei, misschien kun je zo'n oploop spoor aan dat plan toevoegen?
Ik zie wel mogelijkheden
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2018, 14:32:41 »
De zichtlijn op een baan (hoe groot of hoe klein ook) is wel een dingetje. Aan de voorkant laag en naar de achterkant steeds hoger geeft meestal het mooiste effect.
Wat ik bij Plan 3 mis is het water en ik heb jouw watertjes altijd bijzonder gevonden.
Maar ja, het is of het één of het ander.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2018, 23:05:06 »
Beetje zoeken op interpret en je komt allerlei ideetjes tegen.
Deze spreekt wel bijzonder aan, beetje van het idee wat er in eerste instantie al was. Achterwandje wat het schaduwstation verbergt.
Op de originele baan is net voor de achterwand een stuk spoor geplaatst wat niet in gebruik is, dat kan natuurlijk ook een weg zijn en wie weet kan daar iets met FCS op rijden, tractor of zoiets.
Verder beetje uitwerken en kijken op een plaat hoe het e.e.a. kan worden opgesteld, het wachten is op de eerste rails.




ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2018, 01:35:55 »
Een wel overdacht plan dit. De plannen worden steeds beter Tom. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2018, 10:37:41 »
Dat zijn mooie plannen Tom. Blijft toch jammer van die andere baan, maar dit zijn dan wel weer mooie vooruitzichten.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2018, 17:17:47 »
Ik vind het een mooie opstelling. Leuk ook dat het watertje terug is; water en natuur daar zit bij jou toch de kracht. En een parcourtje met wat rondrijdend FCS-spul geeft een mooie extra uitdaging.
Rails?
Het voordeel van H0e is dat je eventueel ook N-rails kunt gebruiken. Je hebt dan wel wat dunnere bielzen (zoals bij de rails van Egger Bahn) en je moet dan alleen de bielzen wat verder uitelkaar schuiven. Er zijn nou eenmaal voor smalspoor geen NEN-normen en dat geeft behoorlijk wat vrijheid.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2018, 19:38:10 »
Hoi Tom,
Voor wat betreft gebouwen en landschap ziet dit laatste ontwerp er heel goed uit. De mogelijkheden om te rijden(tuffen) lijken me wel erg beperkt, maar ik weet niet of dat erg is. Je kunt overwegen het dode spoor op rechts iets langer te maken en met een extra wissel het voorste dode spoor tot omrij-spoor te promoveren. Dan kun je uit beide richtingen de aansluitingen bedienen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2018, 00:16:49 »
Toch weer een beetje aangepast, samenvatting van zowel een eerder als het laatste idee.
Vond het idee van het riviertje wel leuk omdat die in mijn idee weer een beetje gaat lijken op mijn laatste baan.
Het steen, beton en schotter gedeelte wat mer samengevoegd, rechts is er dan ook plaats voor meer landschap en wellicht de ruïne.
Denk zeker de achterste sporen te verbergen achter een scheidingswand waarvoor dan nog een weg of een loos spoor gaat lopen. Verder denk ik dat er wel wat meer rij mogelijkheden zijn alhoewel dat niet mijn grootste prioriteit is. De (voorlopig) 2 locjes kunnen zo wel een beetje rangeren en rond rijden. Voorlopig heeft dit mijn voorkeur maar nu verder met de boel afbreken, opruimen en de wanden netjes wit sauzen.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2018, 11:49:14 »
Dit nieuwe baanplan vind ik tov onderstaand baanplan een beter baanplan. Rustig, rangeer ruimte en genoeg ruimte voor scenery. Erg leuk dat het riviertje weer terug is, vind ik toch wel één van de dingen die jij gaaf kan maken.



Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2018, 18:05:54 »
Dit plan ziet er goed uit, Tom,
Geen sporen parallel aan de voorzijde, daarmee is het spoorverloop wat natuurlijker En er is wat ruimte om heen en weer te tuffen. Als je ergens nog een breed zand'pad' maakt langs het omrij spoor vooraan (tussen het stootblok van het dode spoor en de wissel rechts), kun je zelfs nog verdwaalde wandelaars of fabriekspersoneel laten in- en uitstappen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2018, 21:35:10 »
Het laatste plan heeft ook mijn voorkeur.
Zeker omdat daar de meeste ruimte is voor scenery.
En dan zeker met water en rotsen, jouw handelsmerk (volgens mij dan).

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #18 Gepost op: 6 april 2018, 23:46:23 »
We zijn weer een goeie week verder, de lente is begonnen dus af en toe lekker uit de wind genieten van het zonnetje.
Maar er moet ook gewerkt worden, de wanden en het plafond zijn allemaal strak gerepareerd (gaatjes en gaten gedicht) en alles wit gesausd. Best wel een tijd mee bezig geweest, eerst structuur er op en dan nog een keer met witte muurverf er overheen.
Jaren geleden deed ik dat in een weekendje maar nu kost het wat meer tijd maar dat is niet erg kan het in dit tempo gelukkig nog een beetje volhouden.

Er is ook een nieuwe werktafel in de maak, blad van 22mm MDF wordt nog in de epoxy gezet.
Morgen even wat rest van het MDF op maat zagen en dan kan er ook nog een plank boven op komen met wat apparatuur zoals het soldeerstation.
Er onder komen dan weer wat bakjes met materiaal wat zo in de loop der tijd is opgespaard.
De plank met schotjes zal ook blank blijven en in de epoxy gezet worden. Daarna zal het in de loop der tijd wel de bekende kolere zooi op tafel worden. Het is i.i.g groter dan wat ik had en vele malen stabieler.
Het geheel verder geschroefd omdat @Wim Corduwener dat wel wat vind met Torx schroeven. ;)



Nog wat plinten en raamkozijnen in de verf zetten, ook moet de nieuwe voordeur aan de binnenkant afgelakt worden en dat ga ik morgen doen want het wordt mooi weer en dan kan de deur een tijdje open staan.

Plannen voor het nieuwe baantje zijn er genoeg maar nog niets definitiefs, wel h0e want daar ga ik mee door en voor.
Wil niet straks weer de boel moeten afbreken omdat ik het niet meer aankan of er bij kan of om wat voor reden dan ook, ook de L.O. (Lichamelijke Ongemakken) zijn nu goed merkbaar, na een muurtjes sauzen gaat het kaarsje uit. Gelukkig is er dan weer een volgende dag of een dag na de volgende dag enz. enz. en alles op zijn tijd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #19 Gepost op: 7 april 2018, 07:42:59 »
Een perfecte werktafel. Gewoon lekker in je eigen tempo de dingen doen, daarvoor is het ook een hobby!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #20 Gepost op: 7 april 2018, 09:04:39 »
@iTom een mooi begin geeft ook weer energie om aan iets nieuws te beginnen.
Het geheel verder geschroefd omdat @Wim Corduwener dat wel wat vind met Torx schroeven. ;)
Met je geheugen is in elk geval niks mis en daar kun je alleen maar blij om zijn... maar bevallen die schroeven een beetje?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #21 Gepost op: 7 april 2018, 11:05:00 »
Een perfecte werktafel. Gewoon lekker in je eigen tempo de dingen doen, daarvoor is het ook een hobby!

Inderdaad ben wel tevreden over de tafel en het werk in eigen tempo bevalt me prima.

@iTom een mooi begin geeft ook weer energie om aan iets nieuws te beginnen.

Met je geheugen is in elk geval niks mis en daar kun je alleen maar blij om zijn... maar bevallen die schroeven een beetje?

Nee met het geheugen gaat het nog wel best. Ja vind het altijd fijner schroeven, betere grip en met het schroeftolletje gaat het ook prima allen oppassen dat de pols niet verzwikt door de beter grip op de schroefkop.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #22 Gepost op: 7 april 2018, 15:10:50 »
Voordeel is ook dat je maar een stuk of vijf torx-bitjes op voorraad hoeft te hebben.
Mooi werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #23 Gepost op: 7 april 2018, 19:43:24 »
allen oppassen dat de pols niet verzwikt door de beter grip op de schroefkop.

Daarom zitten er dus slipkoppelingen op een schroefmachine.   ;)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #24 Gepost op: 7 april 2018, 20:00:16 »
allen oppassen dat de pols niet verzwikt door de beter grip op de schroefkop.

Daarom zitten er dus slipkoppelingen op een schroefmachine.   ;)

Maar niet op deze hoor.



Overigens nog steeds mijn beste maatje tijdens het schroeven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0